[DIY] Subje met Gelhard GXS 250

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Ik heb van de week in een impulsieve bui een leuk woofertje gekocht :+ De Gelhard GXS 250 is een 150/400W 10" woofer met een alluminium conus.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/woofertje.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/woofertje2.jpg

De bijgeleverde parameters zijn:
FS 35 Hz
Qts 0,82
VAS 54 l

Beetje magertjes, maar goed :{

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/gelhard.JPG

Ik heb in winisd wat simulaties gedaan, en kwam er achter dat ik het beste een 4de orde bandpass kast van 171/51 l kan bouwen:

Nu vind ik het een beetje moeilijk om zo'n huge kast te bouwen, het neemt niet alleen veel ruimte in (een kast van 50*50*100cm) maar het zal ook een flink bedrag aan hout kosten (22mm MDF). Ook door het bericht van de verkoper dat de parameters niet helemaal blijken te kloppen ben ik een beetje bang dat de kast achteraf de verkeerde afmetingen blijkt te hebben en ik een nieuwe kast moet bouwen.

Hoe moet ik trouwens een bandpass kast dempen? Helemaal volstouwen met wol of alleen de wanden met pritex bedekken?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou nooit een bandpass kast bouwen als je een beetje goeie bass wil hebben. Je hebt misschien wel veel bass, maar al het geluid moet zich door die BR buis persen. Het wordt een erg boomerige bedoelling op deze manier. Als je dat mooi vind klinken is het natuurlijk prima, maar ik kan je dit uit ervaring afraden!

Ik heb ff gekeken met winISD en ik denk dat je het beste een gesloten kast (rond de 50 liter) kan maken als je niet zoveel plaats hebt. Gaat lekker strak maar niet zo diep. met BR heb je flink wat liter nodig om een redelijke respons te krijgen (> 200).

Misschien moet je ff zoeken naar het topic over het nameten can de TS parameters, misschien heb je met wat meer parameters wat meer geluk...

[ Voor 39% gewijzigd door voodooless op 29-02-2004 13:04 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Deepspace een 4e order bandpass subwoofer klinkt beter als een BR en benaderd het geluid van een gesloten sub.

Een QTS van 0,8 en een Vas van 54 liter = gesloten

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2004 13:23 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 13:22:
Deepspace een 4e order bandpass subwoofer klinkt beter als een BR en benaderd het geluid van een gesloten sub.

Een QTS van 0,8 en een Vas van 54 liter = gesloten
Ik heb toch heel andere ervaringen met mijn oude bandpass sub gemaakt 8)7 ... Het feit dat het geluid puurt uit de BR komt kan toch nooit geweldig zijn naar mijn mening...

Als je het toch zo gaat doen, zorg dan voor een zo groot mogelijke poort, en zorg ervoor dat ie geflared is!

Hier nog wat tips:
- http://www.diysubwoofers.org/bnd/4thorder.htm

[ Voor 18% gewijzigd door voodooless op 29-02-2004 13:29 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb geen klachten over een bandpass sub. Dat het geluid uit die poort moet komen is geen bezwaar, zolang de poort niet gaat blazen.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 23:58

Skef

Ik scheer.me

Kan het zijn dat ik deze woofer onder meerdere merknamen al ben tegengekomen? Volgens mij heeft conrad zo'n zelfde in het assortiment, en in Deventer bij Moespot ben ik ze ook al eens tegengekomen (en heb er zelfs zelf 2 gehad van 30 cm)...

Mijn 30cm woofers had ik toendertijd in een 60L BR-kist, omdat dat op de verpakking van de woofer stond ;)

T/S params? Wat zijn dat? :+ :+

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

laatst bij een winkeltje in Arnhem zag ik ze voor een euro of 30 :)

• Mad_Demon
Op het bijgeleverde blaadje staat dat ik ze in m'n hoedenplank moet monteren, maar daar heb ik weinig aan :+
Ik zal vanavond wel een scan maken van het blaadje, is in het Duits. Misschien dat jullie er iets van kunnen maken.

Ik zat idd ook al in de conrad catalogus te kijken, het lijkt er inderdaad wel op, maar of het ook daadwerkelijk dezelfde is weet ik niet.

• Mad_Demon
Ging gisteravond toch iets anders dan gepland, bij deze de scan:
Bijgeleverd A4'tje, 800*1101, 117kb
Mocht je er niet echt in geïnteresseerd zijn, klik dan niet op de link, bandbreedte is zeldzaam :>

[ Voor 7% gewijzigd door Mad_Demon op 01-03-2004 09:32 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

je hebt niet slechts de FS, QTS en VAS, maar ook de gevoeligheid :)

Dit levert al heel wat meer parameters op. Hier is mijn simulatie:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/P06GNYV42NG/picserver.png

(note de negatieve QMS :+ --> je zal de parameters zelf moeten meten, want deze zijn ehhmm 'minder' accuraat...)

[ Voor 22% gewijzigd door Arjan op 01-03-2004 09:43 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Toch bepaald geen slechte uitkomst voor bandpass, al leveren de benodigde volumes wel een grote kist op.

• Mad_Demon
Heu... Daar was ik nog niet achtergekomen. Die QMS is inderdaad niet helemaal jovel, vandaar dat de simulaties er zo verstoord uitkwamen.
Dan ga ik morgen maar de parameters opmeten (heb m'n eigen versterker opgeblazen en ik kan vandaag niet 1-2-3 de versterker uit de woonkamer naar m'n kamer gaan slepen :+ )

@wekkel hieronder: Joh! :+

[ Voor 7% gewijzigd door Mad_Demon op 01-03-2004 10:28 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De QMS is wel heel erg laag.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Jup, óf deze woofer ontrekt op magische wijze energie aan de omgeving en helpt daarmee de beweging van de conus, óf er is iets niet helemaal in de haak :P

• Mad_Demon
Ben nu bezig met het meten van de parameters, maar dat gaat niet helemaal zoals gepland. Ik moet nu het laagste voltage vinden (Vm) maar dat is 0V bij 10,5 Hz en lager :?
Excel sheet die ik voor de metingen gebruik
Een sheet met het rare voltageverloop

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/rarelijn.JPG
Dit is dus een screenshot van de sheet met de rare voltages, grafiekje ernaast die van 0 tot 200 Hz loopt, het is heel raar dit.

Heb 'm even voor de gein in een dikwandige kuntstof wasmand van ruwweg 44 liter geplaatst en wat muziek aangezet, m'n lege bekertje vitalinea met lepeltje liep bijna van m'n bureau af :+
Ik hoor wel wat turbulentie, maar ik weet niet of dat de behuizing of het poolkerngat is...

[ Voor 23% gewijzigd door Mad_Demon op 02-03-2004 13:47 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

In principe hoef je alleen maar wat metingen uit te voeren rondom zijn FS.
Zie ook mijn (nog steeds niet bijgewerkte ;( ) tutorial.

• Mad_Demon
Ja, maar om FS te meten moet ik wel het laagste voltage vinden, en die is er niet :? (ja, 0V maar die word niet geslikt)
Ik heb al eerder de TS parameters gemeten bij een andere woofer, en dat ging redelijk goed. Maar ik snap er bij deze unit helemaal niks van.

Ik meet overigens met een mulitmeter op de wisselspanning-stand.
3.9 5W 5% weerstand
2.37V @ 1000Hz

[ Voor 36% gewijzigd door Mad_Demon op 02-03-2004 14:02 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Het verstandigste is om het voltage voor een sub in te stellen bij ongeveer 100 à 150Hz.
Je wil de woofer niet buiten z'n xmax drijven, dus gebruik ook niet meer dan 1,0 volt om te meten. Het beste kun je bij elke nieuwe frequentie het voltage even opnieuw instellen. Tenzij je een zeer professionele versterker hebt zal dit namelijk gewoon veranderen naarmate de weerstand veranderd. Jouw metingen kunnen niet kloppen, omdat de weerstand van de woofer echt omhoog moet schieten op z'n FS en daarnaa weer naar de nominale waarde moeten gaan.

• Mad_Demon
Nou het is me gelukt hoor, maar ik denk dat de sheet niet helemaal lekker werkt. Krijg allemaal min waarden (VAS geloof ik wel trouwens, heb ik niet gemeten).

Ik heb een nieuwe versie van TSPARAM.XLS geupload. Linkje staat 3 posts hoger. Alle gegevens behalve Fb (C26) zijn bijgewerkt.

Ik ga even wat te snacken halen en alles dan met de hand uitrekenen. :+

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

hier joh, kheb ff wat inelkaar gezet: Excel sheet

[ Voor 10% gewijzigd door Arjan op 02-03-2004 15:22 ]

• Mad_Demon
Bedankt :)
Maar dan klopt er nog niks van m'n metingen, ik snap er niks van :?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Mad_Demon schreef op 02 maart 2004 @ 15:34:
Bedankt :)
Maar dan klopt er nog niks van m'n metingen, ik snap er niks van :?
volg eens stap voor stap m'n tutorial. Zolang VM constant is gedurende je hele meting zou je iig op iets uit moeten komen.

• Mad_Demon
Ik heb het nog een keer gedaan, en ik kom op precies dezelfde waarden. Zou het ophangen van de woofer echt zo veel verschil maken?

Ik heb trouwens gemerkt dat ik echt een flinke versterker moet hebben die het boeltje onder de 50 Hz een beetje kan aansturen, ik heb met deze versterker gemerkt dat een paar herz lager al een flinke drop in performance geeft. :{

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Mad_Demon schreef op 02 maart 2004 @ 16:48:
Ik heb het nog een keer gedaan, en ik kom op precies dezelfde waarden. Zou het ophangen van de woofer echt zo veel verschil maken?

Ik heb trouwens gemerkt dat ik echt een flinke versterker moet hebben die het boeltje onder de 50 Hz een beetje kan aansturen, ik heb met deze versterker gemerkt dat een paar herz lager al een flinke drop in performance geeft. :{
Dat klinkt niet goed. Check eens op filters ed.
Mijn oude Sony versterker is min of meer lineair tot 20Hz en gaat pas echt afvallen vanaf 10Hz. Qua volts iig.

Pagina: 1