[how-to] Het meten van de Thiele en Small parameters

Pagina: 1
Acties:
  • 3.477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
In een queeste om ook eens wat nuttigs toe te voegen aan dit forum, had ik enige tijd geleden besloten om een tutorial te maken over het meten van de Thiele en Small parameters. Nu is de eerste versie eindelijk af. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en mij kunnen helpen deze tutorial nog verder te verbeteren.

veel leesplezier :P

Voorwoord:
Elke luidspreker 'doe-het-zelver' is er wel eens mee geconfronteerd, je krijgt een setje speakers uit vroeger tijden van een of ander vaag familielid dat je al jaren niet meer gezien hebt, omdat hij of zij van zijn troep af moest en gehoord had dat jij 'iets met speakers' deed.
Op de een of andere manier worden zo'n speakers altijd enorm enthousiast ontvangen. Niet omdat ze zo goed klinken, niet omdat ze er zo goed uitzien, nee, gewoon om het feit dat een doe-het-zelver in elke aftandse oude speaker een nieuwe Nautilus ziet.
Zodra er de mogelijkheid is, worden de speakers aan het zelfgebouwde 19" versterker rack gehangen en vervolgens een half uur lang gemarteld met sinusgolven van elk denkbare frequentie.

Soms is de eerste geestdrift nu geremd en worden er manieren bedacht om deze in het bestaande 9.1 systeem te integreren. Als dit echter niet het geval is, dan is dit het moment dat de speaker uit elkaar wordt gehaald in een flits van blinde ontdekkingsfurie.
Dan, als de laatste schroef heeft geweken en de lijmresten van de splinterende spaanplaat gescheiden worden, aanschouwt men de schrik van elke doe-het-zelver...
Terwijl je koortsachtig de garantie en serienummerstickers van de magneet trekt, in de hoop wat nuttigs te vinden, vrees je voor het ergste. Je probeert nog elk nummer dat je tegengekomen bent op de speaker te vinden bij google, maar het is een verloren zaak. Je zal de Thiele en Small parameters zelf moeten meten. <dramatisch geluid>

Voor we verder gaan wil ik nog even kwijt, dat alles wat in dit document geschreven staat, berust op mijn mening. (Typ) fouten zijn onder voorbehoud en (opbouwende) kritiek is altijd welkom. Ook verbeteringen en andere opmerkingen mag je mij altijd laten weten. Stuur wat je te zeggen hebt naar Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/25554/999999/000000/1

Veel succes met meten, Arjan Houben.

Inleiding:

Voordat je begint met metingen aan je nieuwe aanwinst, is het handig dat je wat inzicht krijgt in de gedachte achter de Thiele en Small parameters. De Thiele en Small parameters zijn ingevoerd door Neville Thiele en Richard Small. De T/S speakers zijn geïntroduceerd om voor elke driver een zo goed mogelijke kast te ontwerpen. Hiervoor hoef je zelf niet veel te kunnen, behalve wat gezond verstand gebruiken en een programma zoals WinIsd.

Ook het opmeten van de Thiele en Small parameters stelt niet zoveel voor, maar je krijgt er meer handigheid in naarmate je meerdere metingen hebt gedaan en een beetje vertrouwd raakt met je apparatuur.

Ik begin met de standaard methode uit te leggen. Deze methode heb ik zelf ook opgespoord op Internet, onderzocht en geprobeerd te doorgronden. Aan de hand daarvan heb ik een alternatieve methode opgesteld. Aangezien de meeste mensen toch beschikken over een multimeter, kan mijn methode veel sneller zijn dan de klassieke methode. Bij de klassieke methode heb je namelijk een precisie weerstand nodig en een voltmeter. In theorie heb je met mijn methode slechts een Ampère meter nodig. Aangezien Ampère meten een standaard optie op de meeste multimeters, ben je dan snel klaar. Zodra ik mijn eigen methode uitvoeriger getest heb zal ik ook hier een tutorial van maken.

Het belangrijkste waar je mee moet beginnen als je gaat meten, is het ijken van je signaalgenerator. Dit kan een los apparaat zijn, of je geluidskaart op je PC. Voor beide methoden geldt dat je jezelf zeker moet stellen dat je output altijd een constant voltage is, ongeacht de frequentie of belasting. Je mag gerust tijdens het meten de output bijstellen, zolang je maar zorgt dat je voor elke meting hetzelfde voltage gebruikt. Als voorbeeld mijn eigen situatie. Ik gebruik een SbLive 5.1 kaart en een ouder model versterker als signaalgenerator. Deze versterker is niet zo goed in het lage segment. Onder de 20Hz zakt de output behoorlijk. Voor goede metingen moest ik het volume op die frequenties dus bijstellen. Dit zijn vaak heel kleine aanpassingen, dus zorg dat je met kleine stapjes kan compenseren. Ikzelf heb dit bereikt door het gebruiken van girder (www.girder.nl) Hiermee kun je het volume regelen in 65536 afzonderlijke stappen! Verdere uitleg over girder en hoe het werkt kun je het beste op het forum van girder terecht.

Als je jezelf hebt verzekerd dat je een constante voltage hebt, dan kun je beginnen met meten.

Benodigdheden:

• 10 Ohms precisie weerstand (R1)
• 1 voltmeter (V1)
• eventueel nog een extra voltmeter om jezelf te verzekeren van het constante uitgaanssignaal. (V2)
• Signaalgenerator (kan ook dus ook een computer zijn met geschikte software)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/1DZ5T6FS84/picserver.gif

V2 is alleen voor controle, deze heb je in principe niet nodig voor de metingen.
R1 is een vaste waarde, zorg dan ook dat je deze exact weet, anders klopt er niks van je metingen.

Meten is weten:

De meeste multimeters kunnen wel weerstand meten en anders zul je een beetje creatief moeten zijn met U = I * R. Dan heb je wel een voltmeter + ampèremeter nodig, maar je weet dan wel met zekerheid wat je weerstand is. Neem bijvoorbeeld een batterij en sluit deze samen met een ampèremeter in serie aan met de weerstand. Als je nu een voltmeter parallel zet aan de weerstand, dan kun je de weerstand meten door het voltage door de hoeveelheid ampère te delen. De waarde die je dan krijgt noem je RS.
Maar zoals gezegd kun je dit ook heel makkelijk meten door een weerstandmeter te gebruiken. In 9 van de 10 gevallen zit deze gewoon op je multimeter. Meet op dezelfde wijze ook de weerstand van de speaker. Pas wel op met hoge voltages en ampères. Teveel gelijkstroom kan schadelijk zijn voor een speaker! Gelijkstroom wordt in de spoel van de speaker omgezet in warmte en dit kan de mantel van de spoel doen smelten. Als dit gebeurt maakt de spoel kortsluiting en is je speaker kapot. Oppassen dus.
Ook hier geldt natuurlijk dat je gewoon de weerstandsmeter van je multimeter kan gebruiken, deze is ook zonder risico wat betreft het doorsturen van gelijkstroom. De gemeten waarde noem je RE.
Tot zover hebben we de volgende waarden gemeten:
• RS = De weerstand van R1. (eenheid: Ohm)
• RE = De weerstand van de speaker. (eenheid: Ohm)
Nu meten we de hoeveelheid volt waarmee we de metingen gaan uitvoeren. Dit moet ergens tussen de 0,5 en de 1 volt liggen. Meestal geldt, hoe hoger hoe nauwkeuriger, maar dan moet er wel rekening mee gehouden worden dat de speaker aan zijn maximale uitslag (X-max) kan komen. Ook wordt de interferentie met de meetruimte groter naarmate je het volume verhoogt. Probeer hier dus de gulden middenlijn te vinden. Deze ligt meestal ergens rond de 1 volt. Als je bepaalt hebt welk voltage je gaat gebruiken, meet je dit door de voltmater parallel te zetten aan de versterker/signaalgenerator. (zoals V2 in het plaatje) Dit voltage noteer je en noem je VS. Vervolgens kun je volgens U = I * R heel makkelijk berekenen wat de stroom is die over de speaker staat. Hiervoor geldt namelijk VS / ( RE + RS ). De waarde die uit deze berekening komt is je IS. Nu hebben we de volgende nieuwe waarden:
• VS = Het voltage dat de bron levert. Moet constant zijn/blijven. (eenheid: Volt)
• IS = De stroom die door de speaker loopt in de speaker
Vervolgens gaan we de resonantie frequentie meten van onze speaker. Dit doen we door de frequentie van de frequentiegenerator te veranderen, totdat het voltage over de weerstand een minimum bereikt. Afhankelijk van het soort speaker dat je meet, ligt je resonantiepunt hoger of lager. Zo zal een subwoofer een lagere resonantiefrequentie hebben dan een woofer of zelfs een middentoner.

Belangrijk is wel dat je speaker geen hinder ondervind van eventuele obstakels. Om je hiervan te verzekeren moet je de speaker zo plaatsen, dat er in een straal van 50 tot 100cm geen objecten zijn. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen door de speaker aan het plafond te hangen, door middel van een schroef oogje. Er zijn echter ook mensen die zeggen dat je een speaker moet meten in de houding zoals je hem wil gaan gebruiken. Je zou hiervoor dus een "infinite baffle" kunnen gebruiken. Dit is niet veel meer dan een plaat waarin de speaker is bevestigd en in haaks op de vloer bevestigd is. Hoe je de speaker wil meten zul je zelf moeten kiezen, maar je moet er rekening mee houden dat je de waarden moet meten in "Free air". Dus zorg ervoor dat er zich geen obstakels bevinden binnen 50 tot 100cm voor en achter je speaker. Ook is het een goed idee om je metingen in een gedempte stille ruimte te doen. Een speaker werkt namelijk ook als een microfoon, ook al is dit niet gewenst. Elk geluid dat je maakt kan in bepaalde mate je metingen beïnvloeden.
Om te meten kun je het beste beginnen bij 10Hz en dan met stapjes van 5hz omhoog gaan. De voltage over R1 zal nu dalen, maar op een bepaald moment weer omhoog gaan. Dit is het punt dat je wil gaan onderzoeken. Je gaat dit punt nu zo nauwkeurig mogelijk vaststellen, door steeds kleinere stapjes te gebruiken, al naar gelang je frequentiegenerator het toestaat. Als je het punt hebt gevonden waarop de waarde zijn minimum bereikt heeft, noteer je deze frequentie in Hz en noem je de verkregen waarde FS. Tegelijkertijd noteer je het voltage dat er op dit moment over de weerstand R1 staat. Deze waarde noem je VM. We voegen de volgende waarden toe:
• FS = De resonantiefrequentie van de speaker. (eenheid: Hertz)
• VM = het voltage over de weerstand als de frequentie ingesteld staat op de
resonantiefrequentie. (eenheid: Volt)
Nu hebben we in principe de belangrijkste waarden gemeten. De rest is vooral rekenwerk. We beginnen met uit te rekenen wat de stroom van de speaker bedraagt op zijn resonantiepunt.
Hiervoor geldt: IM = VM / RS. De weerstand van de speaker op zijn resonantiepunt is dan:
RM = (VS - VM) / IM. We hebben nu:
• IM = De stroom door de speaker op zijn resonantiepunt. (eenheid: Ampère)
• RM = De weerstand van de speaker op zijn resonantiepunt. (eenheid: Ohm)
Dan berekenen we r0. Dit is een waarde die we alleen gebruiken om mee te rekenen. De formule is: r0 = IS / IM. Nu moeten we de -3dB waarden meten. De -3dB waarden staan voor de elektrische eigenschappen die de speaker heeft als zijn response -3dB bedraagt ten opzichte van zijn resonantie punt. De formule voor de stroom en voltage op dit punt zijn respectievelijk: IR = v(IM * IS) en VR = IR * RS. Dat maakt:
• r0 = Waarde om mee te kunnen rekenen. (zonder eenheid)
• IR = Stroom door de speaker op zijn -3dB punt. (eenheid: Ampère)
• VR = Voltage over de speaker op zijn -3dB punt. (eenheid: Volt)
Nu kunnen we nog extra waarden meten, zodat we kunnen controleren of onze metingen redelijk zijn. Hiervoor meten we een FL en een FH. Dit zijn punten die gemeten worden, door de frequentie zo af te stellen dat het voltage over R1 gelijk is aan VR. Als het goed is, zijn er 2 van deze punten waarbij het voltage over R1 gelijk is aan VR. Deze liggen vlak boven en vlak onder FS. Om deze reden kun je voor het meten het makkelijkste beginnen op FS en vervolgens de frequentie verlagen totdat het voltage over R1 gelijk is aan VR. De waarde die je vind noteer je in Hertz en noem je FL. Nu verhoog je de frequentie vanaf FS en wederom noteer je het punt waarvoor geldt dat het voltage over R1 gelijk is aan VR. Deze waarde noteer je weer in Hertz, maar ditmaal noem je de waarde FH.
Hier houdt je dus de volgende waarden aan over:
• FL = Het punt onder FS waarvoor geldt dat het voltage over R1 gelijk is aan VR. (eenheid: Hertz)
• FH = Het punt boven FS waarvoor geldt dat het voltage over R1 gelijk is aan VR. (eenheid: Hertz)

Dan moeten we tenslotte nog de Q waarden meten. Deze waarden representeren de demping van de conus. Er zijn 3 Q waarden. De mechanische, de elektrische en de totale dempingwaarde. Allereerst de mechanische. De mechanische dempingwaarde geeft aan in welke mate de conus geremd word door de surround. (de rubberen ring om de conus heen die de conus luchtdicht afsluit van het frame) in principe wil je dat deze laag is, want dan heb je geen sterke magneet nodig om de conus te kunnen bewegen en houd je er een gevoelige speaker aan over. Helaas zitten de speaker ontwerpers hier vaak vast aan bepaalde materialen. Rubber kan stug worden naarmate de speaker en dus ook de surround groter word. Zo zie je bijvoorbeeld dat ze bij Adire bij het maken van de Tempest hebben gekozen voor een surround van schuimrubber. Ondanks dat schuimrubber meestal eerder gaat verweren en sneller afbrokkelt. De fabrikant heeft deze afweging meestal niet zonder reden gemaakt en als consument en zelfbouwer zul je dan ook de afweging moeten maken of de meestal beperktere levensduur van een schuimrubberen rand opweegt tegen de nadelen van de rand gemaakt uit rubber. De mechanische dempingwaarde noemen we de QMS en de formule voor de QMS is: QMS = FS * r0 / (FH - FL)
Vervolgens hebben we de elektrische dempingwaarde. Deze wordt bepaald door de eigenschappen van de magneet. De keuze van de elektromagneet hangt meestal af van het soort speaker dat de ontwerper wilde maken. Bijvoorbeeld, zeer precies, lange slag, erg krachtig enzovoorts. Ook hier kun je als consument weinig anders aan doen dan een speaker uitzoeken waarvan jij denkt dat hij bij je past. Je kunt doormiddel van filters wel een beetje veranderen aan de weerstand karakteristieken van de speaker, maar je zit toch vast aan de spoel en magneet die de ontwerper heeft uitgezocht. De QES bereken je als volgt: QES = (QMS / (r0 - 1)) * (RE / (RS + RE))
Dan rest ons nog de Totale dempingwaarde, oftewel: QTS. Deze is vooral handig om te zien hoe de speaker in praktijk presteert. Aan de QTS kun je in één oogopslag zien of je speaker geschikt is als gebruik voor hoornspeaker, bass-reflex, gesloten, 4th order bandpass, 6th order bandpass of misschien toch passieve radiator. De QTS bereken je zo: QTS = QMS * QES / (QMS + QES). We voegen toe:
• QMS = De mechanische demping. (zonder eenheid)
• QES = De elektrische demping. (zonder eenheid)
• QTS = De totale demping. (zonder eenheid)
Nu rest ons nog de VAS waarde, en dan heb je alle benodigde gegevens om een speaker te kunnen ontwerpen.
De VAS waarde is een beetje een vage waarde. In mijn mening is deze het best uitgelegd als volgt: De conus heeft een bepaalde veerkracht. Lucht heeft dit ook. De mate waarin lucht terugveert, hangt af van de hoeveelheid lucht. De VAS van een speaker is de hoeveelheid lucht die dezelfde veerkracht heeft als de speaker. Ik ben bang dat ik niet genoeg kennis van dit onderwerp heb om er meer uitleg aan te geven, dus laat ik maar de methode van meten uitleggen, zodat we tenminste verder kunnen.
De VAS meten is iets meer werk dan de rest van onze waarden. Dit komt doordat je de speaker eerst zult moeten monteren in een gesloten doos. Eigenlijk bouw je gewoon een gesloten speaker in zijn meest simpele vorm. Belangrijk is dat je precies weet hoeveel lucht er gevangen zit in het gesloten gedeelte. Deze hoeveelheid (in liters) heb je namelijk nodig om de VAS te berekenen.
Ik heb via een plaatje geprobeerd dit schematisch weer te geven.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/0J633HAVE8/picserver.gif

Het gearceerde gedeelte stelt het gebied voor waarvan je de inhoud moet weten. Zoals je ziet is dit dus afhankelijk van hoe je de speaker monteert op de doos. Belangrijk is dat er geen lucht kan ontsnappen en de doos niet bekleed is met dempingmateriaal.

Als je deze opstelling hebt gebouwd ga je opnieuw de FS meten. De methode hiervoor is precies dezelfde als de FS die je eerder hebt gemeten. Als je nu de FS gaat meten, zul je merken dat de resonantiefrequentie veranderd is. Je noemt deze nieuwe frequentie FB. Zodra je zo precies mogelijk weet wat de inhoud van het gearceerde gedeelte is, noteer je dit in liters (dm3) en noem je het VB. Nu kun je de VAS uitrekenen door middel van de volgende formule: VAS = VB ((FB / FS)² - 1)
Dus als laatste heb je nog deze waardes verkregen:
• VB = Hoeveelheid lucht die gevangen zit in de doos. (eenheid: Liters, dm3)
• FB = Resonantiefrequentie van de speaker en doos bij elkaar. (eenheid: Hertz)
• VAS = Hoeveelheid lucht die gelijk staat aan de veerkracht van de speaker. (eenheid: Liters, dm3)

[ Voor 1% gewijzigd door Arjan op 22-01-2004 20:36 . Reden: foutjes bij het 600x copy pasten van deze lap tekst ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 14:22

w00Dy

Make soap, not war

bookmarked

zeer interessant ! (8>

ik zou zelfs zeggen sticky...

[ Voor 31% gewijzigd door w00Dy op 22-01-2004 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Inderdaad....hulde! Eigenlijk zou het in een soort van DIY-FAQ moeten komen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Puik werk maar toch nog wat opmerkingen van mijn kant.
Gelijkstroom wordt in de spoel van de speaker omgezet in warmte en dit kan de mantel van de spoel doen smelten
Wisselstroom doet dat ook, een zin als "Het overgrote deel van de toegevoerde stroom wordt in de speaker om omgezet in warmte en dit kan de mantel van de spoel doen smelten" is mischien beter.
Zo zal een subwoofer een lagere resonantiefrequentie hebben dan een woofer of zelfs een middentoner.
Ik denk dat de 'zelfs' in deze zin beter weggelaten kan worden. :)
De mechanische dempingwaarde geeft aan in welke mate de conus geremd word door de surround. (de rubberen ring om de conus heen die de conus luchtdicht afsluit van het frame) in principe wil je dat deze laag is, want dan heb je geen sterke magneet nodig om de conus te kunnen bewegen en houd je er een gevoelige speaker aan over. Helaas zitten de speaker ontwerpers hier vaak vast aan bepaalde materialen. Rubber kan stug worden naarmate de speaker en dus ook de surround groter word. Zo zie je bijvoorbeeld dat ze bij Adire bij het maken van de Tempest hebben gekozen voor een surround van schuimrubber. Ondanks dat schuimrubber meestal eerder gaat verweren en sneller afbrokkelt. De fabrikant heeft deze afweging meestal niet zonder reden gemaakt en als consument en zelfbouwer zul je dan ook de afweging moeten maken of de meestal beperktere levensduur van een schuimrubberen rand opweegt tegen de nadelen van de rand gemaakt uit rubber.
Helaas is deze informatie incorrect. Het overgrote deel van de mechanische demping wordt veroorzaakt door de spider en niet dus _niet_ door de surround. De reden dat schuimrubber wordt gebruikt is dat het erg goedkoop is en tegenwoordig stukken beter tegen corrosie bestend dan vroeger. Rubber en Linnen zijn de "high-end" materialen, hierbij is niet echt een betere op te schrijven. Wel is het zo dat linnen een stuk duurder is maar vooral in de PA wereld heerst nog het idee dat linnen superieur is, daarom wordt meestal nog linnen gebruikt.

[ Voor 90% gewijzigd door MM op 22-01-2004 22:28 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37

voodooless

Sound is no voodoo!

Helemaal mee eens! Hulde:

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/worshippy.gif

Ik ga het denk ik eens een keer proberen :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 23:26

JT

VETAK y0

Vet ,dude, tnx !

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
m.m schreef op 22 januari 2004 @ 22:16:
Puik werk maar toch nog wat opmerkingen van mijn kant.

[...]

Wisselstroom doet dat ook, een zin als "Het overgrote deel van de toegevoerde stroom wordt in de speaker om omgezet in warmte en dit kan de mantel van de spoel doen smelten" is mischien beter.
is een idee :)
[...]

Ik denk dat de 'zelfs' in deze zin beter weggelaten kan worden. :)
true
[...]

Helaas is deze informatie incorrect. Het overgrote deel van de mechanische demping wordt veroorzaakt door de spider en niet dus _niet_ door de surround. De reden dat schuimrubber wordt gebruikt is dat het erg goedkoop is en tegenwoordig stukken beter tegen corrosie bestend dan vroeger. Rubber en Linnen zijn de "high-end" materialen, hierbij is niet echt een betere op te schrijven. Wel is het zo dat linnen een stuk duurder is maar vooral in de PA wereld heerst nog het idee dat linnen superieur is, daarom wordt meestal nog linnen gebruikt.
I did not know that. Zou je wat uitleg kunnen geven hoe dat zit? Ik neem aan dat dit veroorzaakt word door de luchtweerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:11

AvK

Ready Set Go

Inderdaad een mooi stuk.

Even een paar opmerkingen:
- De Qms (mechanische demping) is een waarde die met de tijd veranderd. Doordat een speaker tijdens het gebruik steeds soepeler in zijn ophanging komt te zitten ( of dat nu de surround of de spider is). Hierdoor zal die waarde gunstiger worden. Dat verklaart direct ook het effekt dat nieuwe speakers steeds betere basweergave krijgen naarmate ze langer gebruikt worden.
- De Vas waarde is erg moeilijk om definitief te meten. Elke meting die je doet geeft een andere waarde. Dat komt oa door luchtvochtigheid, luchttemperatuur en de op het moment van meting aanwezige luchtdruk.

Bovenstaande is positieve kritiek.
Bovenstaande geeft ook direct aan dat het geen zin heeft om de inhoud van een box op de halve liter nauwkeurig uit te rekenen. Er zit een stuk marge in.
Goed om te weten als we weer eens iets nieuws gaan bouwen.... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door AvK op 22-01-2004 23:29 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

De spider en surround hebben beide als doel om het aangedreven deel van de driver goed gecentreerd te houden, dus de conus + de voicecoil. Ook hebben beide een tweede doel. Voor de surround is dit het luchtdicht maken van de driver, de spider zorgt voor de "stijfheid" van de driver.

Hifi drivers hebben vaak een relatief slappe ophanging (=surround+spider, waar laatstgenoemde veruit de meeste invloed heeft) zodat ook lage tonen nog met redelijke SPL niveaus gehaald kunnen worden. Nadeel is dat X-max overschrijding eenvoudig optreedt. Bij PA, waar het vooral om de SPL's gaat en minder om de diepgang worden luidsprekers hard opgehangen, hierdoor neemt het rendement in het laag af maar de speaker gaat minder snel over z'n X-max waardoor er meer vermogen op de speaker gezet kan worden.

Ik hoop het zo voldoende toegelicht te hebben, dit is zo ongeveer de basis. Mocht je meer willen weten over wisselwerking tussen de verschillende dempingen wil ik je dat graag vertellen maar dan ga ik zelf ook literatuur raadplegen.

edit: de stijfheid van de speaker is grotendeels af te lezen uit de Qms waarde

[ Voor 8% gewijzigd door MM op 22-01-2004 23:27 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

- De Qms (mechanische demping) is een waarde die met de tijd veranderd.
Als je speakers van enkele jaren oud hebt die al een tijd gespeeld hebben zullen ze weinig meer veranderen. Drivers worden voor een officiële meting volgens mij ook eerst een tijd flink belast om de 'rek' er wat uit te halen. Goede commerciële speakers zijn ontworpen ná inspelen, daarom klinken ze uit de doos meestal ook zo ruk :P
- De Vas waarde is erg moeilijk om definitief te meten.
Als je in je eigen huiskamer meet dan zit je toch redelijk in de buurt qua luchtvochtigheid, hoewel je punt begrijpelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ja, speakers bouwen blijft een vage bezigheid, je bouwt een speaker, perst er de kleinste onefenheden uit en zet em vervolgens in een ruimte die de response van je speaker ronduit vernield :D

Ik zie nu eigenlijk pas dat ik inderdaad helemaal niks heb gezegd over de spider, das natuurlijk niet goed. Morgen komt versie 1.1 uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Atgast schreef op 23 januari 2004 @ 00:20:
Ja, speakers bouwen blijft een vage bezigheid, je bouwt een speaker, perst er de kleinste onefenheden uit en zet em vervolgens in een ruimte die de response van je speaker ronduit vernield :D
Als ik een speaker voor mezelf zou gaan bouwen zou ik hem echt op het gehoor fijn-tunen in de kamer waar ie komt te staan....dus geen dode-kamer metingen bij Speakerland ofzo. Op deze manier krijg ik misschien niet een hele "strakke" speaker en duurt het waarschijnlijk ook erg lang voor je hem helemaal hebt zoals je hem wilt, maar je bent wel van het geouwehoer van je kamer af. Je doet in feite aan 'room-correction" zonder alle dure actieve toestanden. En als je dan gaat verhuizen kun je mazzel hebben dat het weer goed klinkt en anders moet je weer opnieuw beginnen. Lijkt me niet een onoverkomelijk probleem aangezien het niet mijn ambitie is om de 5 jaar te gaan verhuizen ofzo. Je kunt trouwens ook nog wel metingen verrichten in je eigen kamer als hulpmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

De vervorming die een kamer geeft kun je niet corrigeren met alleen maar de inhoud van de kast of de afstemfrequentie, was het maar zo simpel. Maar laten we ontopic blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ons aller Teacher heeft op een ander forum een link geplaatst naar dit topic, de reactie van de eigenaar van de web-site/shop, een ervaren professioneel 'zelf'bouwer (vooral PA) gaf de volgende reactie:
André Huisman, www.new-line.nl
Net even het topic doorgelezen.

Er wordt veel gesproken over het "inspelen" van een driver. Nou... Een driver doet z'n hele leven niets anders dan inspelen. Een aantal parameters van een driver zijn namelijk vrij dynamisch (jammer maar helaas) en zelfs afhankelijk van de stimulus. Zo zul je bij 1W een andere set parameters krijgen dan bij 100W (denk alleen maar eens aan de opwarming van de spreekspoel MAAR ook aan het dynamisch zijn van de compliantie). Daarom wordt ook vaak niet alleen met smal signaalparameters gewerkt (T/S parameters) maar ook met grootsignaalparameters["Large Signal", m.m](Leap gebruikt beide parametersets om maar eens een voorbeeld te noemen).

Gelukkig hebben we daar in de praktijk niet zo gek veel last van. Geval is namelijk wel dat alle parameters behoorlijk aan elkaar "vast" zitten. Je zult dus vaak tussen metingen verschillen in parameters zien MAAR als je die parameters dan in (bijvoorbeeld) Leap gooit kom je er achter dat er toch een "algemene correcte" kast voor die verschuivende set parameters te vinden is ;-)

De spider bepaalt (zeker bij HiFi drivers) inderdaad de bulk van de compliantie.

Neem bij de meting ook het feit dat de driver niet meer door een spanningsbron wordt aangestuurd (Rg is immers niet nul maar 10 Ohm!). Veel fabrikanten gebruiken daarom een stroombron (1k weerstandje gedraagt zich in dit geval al aardig als een stroombron) EN compenseren daarna voor het feit dat de driver wordt aangestuurd door een stroombron in plaats van door een spanningsbron. Bij een 10 Ohm Rg zit je een beetje tussen wal en schip (geen spanningsbron en geen stroombron). Voor een goede impedantiemeting, zoek op Google naar "impedometer".

Een andere methode om de T/S parameters te meten is door gebruik te maken van de "delta mass" methode. Je meet dan eerst Fs zonder toegevoegde massa en daarna nog een keer na toevoeging van een bekende massa (liefst rond de te verwachten conusmassa) die stevig (liefst in de buurt van de spreekspoel (dus rond de stofkap)) op de conus geplakt wordt. Aan de hand daarvan kun je dan Mmd bepalen (en via dat dus de rest van de parameters). Je hebt dan geen testkast meer nodig maar wel een goede weegschaal (nauwkeurig op 1 gram tot zo'n 300 gram) en wat kleverig spul dat wel weer losgehaald kan worden van de conus (dat je dan als toegevoegde massa gaat gebruiken).

(Of neem drivers waar de fabrikant al deze moeite reeds genomen heeft ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Het bepalen van de FS dmv gewichtjes heb ik inderdaad ook opgepikt bij m'n 'research' ;)
Alleen had ik nog geen sluitende theorie gevonden over de gedachte achter deze methode. Daarom vond ik het niet verstandig om daar uitleg over te geven, aangezien ik er zelf nog niet helemaal uit ben :)
Ik ben de aanpassingen wel al aan het doorvoeren, zodra ik tevreden ben over de nieuwe versie zal ook deze gepost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Ah daar is de lang verwachte guide!

Uiteraard zal dit, als je hem volledig af hebt, een plekje krijgen in de faq, waarschijnlijk door middel van een linkje in het DIY gedeelte, goed bezig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Vandaag bleek dat m'n ampère meter niks doet :(

Zal m'n pa/broer vast wel een keer gemold hebben :P
Ik ga jullie mijn alternatieve methode nog even schuldig blijven, iig totdat ik op school mag meten.

punten die ik nog ga veranderen in m'n versie 1.5:
• stukkie over de spider, wil er verder niet teveel op ingaan omdat het meer over het meten dan over de speaker gaat.
• Alternatieve methode voor VAS meting. Still in research (geen tijd)
wat betere lay-out en eventueel wat meer plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Anoniem: 50944 schreef op zondag 25 januari 2004 @ 17:46:
Ah daar is de lang verwachte guide!

Uiteraard zal dit, als je hem volledig af hebt, een plekje krijgen in de faq, waarschijnlijk door middel van een linkje in het DIY gedeelte, goed bezig! :)
Zoals sommigen van jullie al gezien hebben in mijn eerste DiY-Topic, bouw ik ook zelf boxen (doe ik al een aantal jaar, maar voor het eerst ook een beetje te volgen via GoT). Dit topic heb ik dus inmiddels tijden een vaste plek gegeven in mijn bookmarks :)

En dat Play beloofde het in de Faq te zetten, was natuurlijk nog beter; Kan iedereen die zelf boxen bouwt van dit topic gebruik maken. Maar toen ik vandaag eens ging kijken bleek dat het helemaal nog niet is de faq's stond (noch De zelfbouwspeakers-faq, noch de algemene faq).

Zeg Play (of een ander Modje) . . . belofte maakt schuld toch ;)
Atgast schreef op zondag 01 februari 2004 @ 16:41:
Vandaag bleek dat m'n ampère meter niks doet :(

Zal m'n pa/broer vast wel een keer gemold hebben :P
Ik ga jullie mijn alternatieve methode nog even schuldig blijven, iig totdat ik op school mag meten.

punten die ik nog ga veranderen in m'n versie 1.5:
• stukkie over de spider, wil er verder niet teveel op ingaan omdat het meer over het meten dan over de speaker gaat.
• Alternatieve methode voor VAS meting. Still in research (geen tijd)
wat betere lay-out en eventueel wat meer plaatjes.
Dit is mss de reden dat het nog niet in die Faq terecht is gekomen. Is je onderzoek inmiddels al afgerond, of heb je het stilgelegd ?

Ik ben nl nog steeds (zelfs een jaar later nog) behoorlijk geinteresseerd in dit hele onderwerp.

En dat brengt mij dus bij de reden van het Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/58929/full.gif van dit topic: Ik denk dat er meer mensen zijn die er in geinteresseerd zijn, en aangezien het nog niet in de faq staat zullen er best mensen zijn die dit topic gemist hebben.

De kick is dus om anderen/nwe GoTters ook de kans te geven deze materie eens te lezen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 06-06-2005 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ok, ik ga vandaag nog even een hernieuwde versie maken, want van bovenstaande versie snap ik inmiddels zelf niks meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

He he, maar een plaatsje in de FAQ lijkt mij een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Atgast schreef op maandag 06 juni 2005 @ 14:22:
Ok, ik ga vandaag nog even een hernieuwde versie maken, want van bovenstaande versie snap ik inmiddels zelf niks meer :+
:P

Geef dit topic dan ff een slinger, dan kan ik je nwe post weer bookmarken ;)

d:)b alsvast voor de nwe posting
Wekkel schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 06:58:
He he, maar een plaatsje in de FAQ lijkt mij een goed idee.
Mij dus ook :)

Hopelijk voegen de Mods die nwe post wellicht alsnog toe in de DiY-faq ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

OMG ik had deze how-2 nog never gezien hier :? !!!

Echt een hele mooi uitleg hoor TS! Idd wel een plaatsje in de FAQ of een sticky tread - award :)
Ik vind dat je het ook niet moeilijk hebt uitgelegt. Zelfs ik snap het en heb niet veel gesnapt op school over Natuurkunde/wiskunde en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
zo beetje late reactie, maar beter laat dan nooit, iig is dit topic mij compleet ontlopen. Maar het is er wel een waar ik al maanden naar zoek, geweldig _/-\o_

thanx anyway :) :D

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

B_FORCE schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 17:27:
zo beetje late reactie, maar beter laat dan nooit, iig is dit topic mij compleet ontlopen. Maar het is er wel een waar ik al maanden naar zoek, geweldig _/-\o_

thanx anyway :) :D
* Anoniem: 100386 hoopt nog steeds op Atgast

Dat ie eraan toekomt om een nieuwe versie te maken that is, want vandaag bleek weer dat dit topic toch van pas komt op zijn tijd :)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 26-08-2005 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ja, ik heb play eens ooit gemaild dat ik een javascript versie wilde maken aangepast voor got, maar daar had ik nooit meer wat van gehoord. Ook een flash-based methode waarbij je de geluidskaart kan misbruiken als multimeter stond ooit in de planning, maar dan moet ik echt even tijd hebben en dat is een luxe die ik mij al heel lang niet meer kan veroorloven :+

het idee spookt iig nog steeds door m'n hoofd, maar ik durf geen datum te prikken voor een nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Atgast schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 22:40:
ja, ik heb play eens ooit gemaild dat ik een javascript versie wilde maken aangepast voor got, maar daar had ik nooit meer wat van gehoord. Ook een flash-based methode waarbij je de geluidskaart kan misbruiken als multimeter stond ooit in de planning, maar dan moet ik echt even tijd hebben en dat is een luxe die ik mij al heel lang niet meer kan veroorloven :+

het idee spookt iig nog steeds door m'n hoofd, maar ik durf geen datum te prikken voor een nieuwe versie.
* Anoniem: 100386 heeft geduld

Want dit topic staat bovenaan in mijn bookmarks, en blijft daar staan :)

Vergeef me alvast op voorhand dat ik eens in de zoveel tijd een duw geef eraan geef :P

Foei Play :( , zeg je eerst dat je het in de faq wilt opnemen en dan reageer je niet op mail van de schrijver ervan

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 26-08-2005 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87182

is het ook mogelijk om Fl en Fh van een impedantiecurve af te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Het is alweer een hele tijd geleden, maar volgens mij liggen die op +/-3dB ten opzichte van de FS.

Overigens, voor iedereen die nog zit te wachten op een nieuwe versie...

Ik ben er wel nog aan bezig geweest, maar het heeft hele lage prioriteit. In mijn hoofd speelt een idee al lang rond van een site waarop je online dmv. een je geluidskaart kan meten en de resultaten direct in een grote database komen. Echter bestaat die grote database al, in de vorm van www.thielesmall.com en ik heb geen vrije tijd om erin te steken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

je wilt geen vervuiling van de DB door slechte metingen. Dus m.i. niet echt bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87182

Anoniem: 2111 schreef op zondag 06 november 2005 @ 10:10:
je wilt geen vervuiling van de DB door slechte metingen. Dus m.i. niet echt bruikbaar.
ook niet als je resonantiecurve gemeten is dmv een netwerk analysator?

het probleem is dat wanneer we de beschreven methode gebruiken om Qts te bekomen, onze Qts veel te groot is, met als gevolg dat we een negatieve alpha hebben en dus ook een negatief volume. Daarop heeft onze docent gezegd dat we de -3dB punten op de grafiek moeten bepalen omdat dit nauwkeurig zou zijn dan de beschreven methode. Volgens deze persoon moet je gewoon 3db lager gaan dan de resonantiefrequentie en dan heb je je -3dB punten. Iemand die ik ken (ook een docent trouwens) trekt dit echter in twijfel en denkt dat het bij Fh en Fl gaat over "-3dB cut off frequencies" zoals ze dat in het Engels noemen.
Pagina: 1