[DIY] Hornloaded 'partysub'

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:25
Het idee
1. Goed na lang wikken en wegen heb ik besloten toch zelf een zgn.
'partysub' te gaan bouwen. Hieronder versta ik een subwoofer die slechts voor
de leuke momenten en feesten gebruikt gaat worden.
Hard en diep geluid boven audiofiele kwaliteiten dus.

2. Ik heb nog genoeg vrije tijd en redelijk wat klus ervaring, maar nooit
een speaker gebouwd. Het leuk me leuk om via een dergelijk lowbudget project
ervaring op te doen met speakerbouw.
Een beetje financiële reserve heb ik wel, maar hoe minder het moet kosten
des te beter.

De middelen

- Viermaal deze unit:
18cm (binnenmaat, 20cm van rand tot rand) noname woofers, oftewel 8" drivers:

Afbeeldingslocatie: http://icecanoe.nl/sjoewe/img/audio/speaksv

Afbeeldingslocatie: http://icecanoe.nl/sjoewe/img/audio/speakz

Afbeeldingslocatie: http://icecanoe.nl/sjoewe/img/audio/speaksa

Voor de 'kenners' en de goede kijkers, ze komen inderdaad uit die
gammabaggerboomboxen :9~

- Hout laat ik zagen bij de gamma en wordt waarschijnlijk 18mm multiplex.

- Gereedschap heb ik zat. :)

- Amp moet nog gekocht worden, maar dat zal wel een el cheapo subamp worden

Het plan
Ik wil in eerste instantie proberen 'The wicked one' proberen na te
bouwen. Waarom? Ik heb wel iets met hornloaded subs, de lange zoemende
bassen kunnen me wel bekoren.

Afbeeldingslocatie: http://www.decware.com/wh4.jpg

http://www.decware.com/whorn.htm
Toch is dat maybe niet afdoende, dus op dit moment fantaseer ik nog over een
hybride tussenvorm, waarbij de overgebleven twee woofers als
gesloten/gepoorte subs er nog bij komen. Zodoende onstaat er ook nog iets
als een strakke bass. Ik besef tenvolle dat het met deze drivers altijd
behelpen blijft, maar toch, niks is onmogelijk tot het tegenovergestelde
bewezen is natuurlijk. :+

Waarom post ik dit hier?
1. Omdat ik bij mijn eerste stappen als speakerbouwer graag wat begeleiding en
ondersteuning zou willen, met name het 'wiskundige' gedeelte ben ik
bijzonder zwak in. (Ik ben zogoed als discalculatief) Ik hoop ervaringen te
kunnen delen en goede ideeën uit te wisselen alvorens ik de zaag oppak.
Ik heb vanzelfsprekend met grotendeels ingelezen, maar het gebied van
hornloaders in combinatie met normale subs is natuurlijk een beetje
dark-territory.

2. Omdat ik na een dik uur googlen nog bijzonder weinig weet van de drivers. Behalve dan det het wel de bagger is die ik verwacht had dat het was, maar dat deert niet. Genoeg 'oomphf' zal er wel uitkomen, en anders was het een leuke ervaring en bouw ik er andere 8" drivers in. :)
Maar weet iemand iets over de specs van deze speaker, laat het me weten!
Zonder kom ik niet zo heel ver in winISD ;)

Is toestemming voor het topic gevraagd en gegeven :>

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 17:03

voodooless

Sound is no voodoo!

Zonder info kun je echt helemaal niks beginnen. Hoorns zijn niet zomaar gemaakt. Je dient ze toch echt wel van te voren te simuleren, anders heb je groete kans op een waardelooze response. 'oomphf' is er dan zelfs niet meer mogelijk. Gratis simulatie tools zijn er bar weinig, en goede betaalde proggies ook. Eentje die uitzonderlijk goed blijkt te zijn is AJHorn. Die staat nog steeds op mijn verlanglijstje :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

je zou om te beginnen zelf de Fs kunnen meten, dan kan je al een iets gerichtere gok maken.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Hard en diep geluid
Ik vrees dat met dit soort parameterloze bagger het geen een van de twee zal worden. Hard en laag tegelijk is heel moeilijk (lees duur).

Zonder enige parameter zou ik mij zeker niet aan zo'n hoorn ontwerp wagen. Gesloten heeft de meeste kans op slagen en waarschiijnlijk zal het resultaat dan voornamelijk 'hard' zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Duurde ff voor ik weer kon reageren, de verkoudheid kreeg me te pakken...

Goed, ten eerste bedankt voor de reacties. Maar laat ik nog wel ff zeggen, ik heb er géén hoge verwachtingen van. Het is vooral ervaring opdoen en proberen, reacties als "kan niet / wordt niks" dat snap ik zelf ook wel :) Maar er moet een manier zijn om iets leuks uit deze vier drivers te krijgen.
Daarnaar ben ik nu opzoek.

Ik verkeerde in de veronderstelling dat juist bij een hornloader de kast volumes veel minder nauw genomen konden worden dan bij een gesloten / ported sub.

Ik ben nu opzoek naar een progje om geluidsgolven te genereren, om ruwweg uit te zoeken wat de Fs is etc.

Kan niet geloof ik nog niet in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je aanraden ook eventjes dit topic door te lezen: [rml][ how-to] Het meten van de Thiele en Small parameters[/rml]

Ik geef toe; Het is een vrij ingewikkeld stuk leeswerk, en misschien lukt het niet om alle parameters vast te stellen. Maar je komt er wel een end verder mee als je de parameters wèl zou hebben.

Ik heb gelezen dat Atgast (de schrijver van dat topic ea opnieuw zou schrijven, maar ik geloof niet dat dat nog gaat gebeuren :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Sinusgenerator vind je in WinISD.

Een hoorn komst juist veel nouwer dan BR, en zeker t.o.v gesloten.

Wil je zeker zijn, maak dan een gesloten kast!

Daarnaast vrees ik dat die drivers helemaal niet geschikt zijn als een subdriver. fs zal wel rond de 50 Hz liggen, en met 1.5 tot 2 mm Xmax mag je blij zijn.

Ik vind het ook leuk om te knutselen en te experimenteren, maar dan moet het wel zin hebben. Als je het mij vraag is dit gewoon zonde van het MDF.

Maar goed. probeer eerst maar eens de TSP te meten (in ieder geval de FS)..

[ Voor 59% gewijzigd door voodooless op 26-08-2005 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

deepspace schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 16:18:
Daarnaast vrees ik dat die drivers helemaal niet geschikt zijn als een subdriver
Aangezien ze uit een bas-boomer-kast komen zullen het wel LF drivers zijn neem ik aan (over de kwaliteit wil ik het niet hebben...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TheLemon schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 16:28:
[...]

Aangezien ze uit een bas-boomer-kast komen zullen het wel LF drivers zijn neem ik aan (over de kwaliteit wil ik het niet hebben...).
LF != sub.. en wat is laag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
waarom een moeilijk horn model. Ik denk dat je moet gaan kiezen voor een 25 liter kast, of hooguit 20. Kline BRtjes eron, en blazen.

Maar het is (zoals iedereen hierboven zegt) zonder specs niet te doen. Als je kijkt naar de meeste cheapo party boxen, zijn het vaak rond de 20 L kasten met klein Brtje erin.
Maargoed dit hoeft zeker niet alijd de gelden.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Ik zou gewoon een goedkope subwoofer kopen en een gesloten kastje eromheen bouwen. Veel grotere kans van slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik krijg net m'n telefoon rekening :X Dus het geheel gaat zoiezo op de iets langere baan, en ik ga al jullie tips en metingen ter hand nemen. Mocht het echt niks worden met deze dingen, zal ik wel wat tweedehands gaan snuffelen. :)

Iig bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Laatst online: 14-09 22:38
Een hoorn bouwen op het gevoel wordt inderdaad niks. Maar als je de Fs en de Q van de woofers al kan nameten, ben je al een stuk verder - echt moeilijk is dit niet.

Een hoorn is niet zo kritisch als hierboven wordt beweerd, maar het ontwerp in het plaatje in de topicstart geef ik toch zo goed als geen slaagkans. De oppervlakte van een hoorn hoort exponentieel toe te nemen van driver tot mond - in dat plaatje neemt ie af, om dan toe te nemen, weer ff af te nemen en dan weer toe te nemen :? Verder is de lengte van de hoorn wel erg kort, terwijl dit net dé bepalende parameter is voor hoe diep je kan gaan. Als ik het mij goed herinner heb je een 3-tal meter nodig om 50Hz te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ff serieus,

Deze drivertjes komen uit een simpele 2 weg speaker. Dat ze "gelabeld" worden als booooom box staat daar totaal los van. Idd zorgen ze in die kist voor het mid laag en laag, maar een echte sub zal het nooit worden.

Wil je er op de gok een kist voor maken, kan je ze in een gesloten kist van ehh.. een litertje of 30 stoppen.

Wil je nu een snelle gepoorte versie, bouw dan een kist van een litertje of 50, zaag daar een 70mm gat in, zet er een 40Hz sinus op en pas verschillende kartonnen buisjes totdat je bij een lengte bent waarbij je wél veel bas heb, maar de conus zo goed als stilstaat.

Wil je het goedkoop doen, gebruik spaanplaat.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
teacher schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 22:39:
Wil je nu een snelle gepoorte versie, bouw dan een kist van een litertje of 50, zaag daar een 70mm gat in, zet er een 40Hz sinus op en pas verschillende kartonnen buisjes totdat je bij een lengte bent waarbij je wél veel bas heb, maar de conus zo goed als stilstaat.

Wil je het goedkoop doen, gebruik spaanplaat.
Dat is wel een goede tip. Spaanplaat kost inderdaad geen drol en leent zich opzich wel voor het experiment. B)

Maargoed morgen heb ik een multimeter en een weerstand en dan zullen we eens proberen om wat parameters te vinden. Al die formules, dat gaat leuk worden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjoewe schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 00:26:
[...]

Dat is wel een goede tip. Spaanplaat kost inderdaad geen drol en leent zich opzich wel voor het experiment. B)

Maargoed morgen heb ik een multimeter en een weerstand en dan zullen we eens proberen om wat parameters te vinden. Al die formules, dat gaat leuk worden O-)
Wilde ik net zeggen. Begin gewoon met die parameters, je weet nooit of het stiekum wel werkbare drivers zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik zie alleen wel serieus op tegen al dat rekenwerk, dat is altijd een slagveld voor me :X
Maar goed als ik er niet uitkom zal ik de meetwaardes wel gewoon posten, misschien is er dan iemand die me een beetje kan helpen? :>

Wat zonder dollen, ik ben ECHT onbehoorlijk slecht met cijfers ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjoewe schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 01:15:
Ik zie alleen wel serieus op tegen al dat rekenwerk, dat is altijd een slagveld voor me :X
Maar goed als ik er niet uitkom zal ik de meetwaardes wel gewoon posten, misschien is er dan iemand die me een beetje kan helpen? :>

Wat zonder dollen, ik ben ECHT onbehoorlijk slecht met cijfers ;(
ik denk niet dat je je echt zorgen hoeft te maken als je je resultaten hier neerzet, want als je laat zien dat je het geprobeert hebt zijn er altijd wel mensen die een helpende hand zullen uitsteken. En wat dat betreft: Ik ben ook geen wiskunde-held, maar ben hier ook meestal goed geholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Er zijn btw ook gewoon wat excel sheets te vinden die het rekenwerk voor je doen :)

Pagina: 1