Trilling in subwoofer :(

Pagina: 1
Acties:
  • 1.622 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:52
Koop ik een leuk subwoofertje tweedehands, wat denk je deugt de boel weer niet :( (ik heb altijd pech met online handel). Het gaat om de Koda SW-10a actieve subwoofer. Gekocht via deze advertentie.

Een vriend van me heeft hem van de week bij die gast thuis afgehaald in Zwolle, niet getest, maar verder alles in orde en hebben hem meegenomen.

Ik heb hem getest maar afhankelijk van het volume trilt ie zeer irritant, bij meerdere toonhoogten. Van buiten zat alles goed vast, dus het zal wel binnenin zitten, dus ik heb zonet het passieve membraan eruitgeschroefd, maar kan geen trillend iets vinden behalve het membraan van de driver die echt de irritante trilling lijkt te produceren (als je hem goed ziet trillen hoor je het irritante geluidje), terwijl verder alles vastzit. De bassen klinken behalve die trilling best mooi.
Kan de driver-unit zomaar zo'n trilling maken? Als ie opgeblazen is dan zou die toch ruk klinken?
pics!
Afbeeldingslocatie: http://www.electricplanet.no/UPLOAD/PRODUKTBILDER2/FULL/SUBWOOFER/SW10A_BIG.JPG
niet van mezelf:
Afbeeldingslocatie: http://home.arcor.de/adlerchen/KODA/IM000117.JPG
deze is 1Mb

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik zie om te beginnen een loshangend kabeltje liggen en je moet de connectors van de speakerterminals naar de conus eens checken, die willen nog wel eens klapperen...

Weet je trouwens _zeker_ dat het geluid uit de woofer zelf komt?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En.... die trilling kan komen van een scheurtje in de rubber surround van de woofer of de slave. Of er lekt ergens anders lucht (de versterker unit?)
Al gecheckt?

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 28-02-2004 22:59 ]

Wise enough to play the fool

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

amd187

Ondertitel

Atgast schreef op 28 februari 2004 @ 22:53:
Weet je trouwens _zeker_ dat het geluid uit de woofer zelf komt?
check dit zeker na, dit heb ik namelijk ook een aantal keren gedacht, en bleek gewoon bijvoorbeeld een los liggend cd hoesje te zijn bijvoorbeeld :)

• Initial G
de kabeltjes maken het geluid niet dat heb ik getest, ik lig met mijn hoofd zo ongeveer in kast en zou zeker zweren dat die trilling uit de woofer komt. Ik heb alles wat in die kast zit aangeraakt en vastgehouden tijdens het trillen, maar het gaat gewoon door. Er zit ook niks los verder.
Nogmaals bovenstaande pics zijn niet mijn subwoofer, ik heb even geen digicam. (wel t610 maar ja)
teacher schreef op 28 februari 2004 @ 22:56:
En.... die trilling kan komen van een scheurtje in de rubber surround van de woofer of de slave. Of er lekt ergens anders lucht (de versterker unit?)
Al gecheckt?
scheurtje in rubber surround? Oei, de kant die ik zie ziet er gaaf uit. En de slave (passive radiator) ligt er nu dus uit he! luchtlekkage? denk t niet, de kast is wel helemaal dicht.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

misschien is het gewoon de eigenfrequentie van de kast???
resoneert het materiaal gewoon met bepaalde frequenties (en veelvouden daarvan)

probeer eens om telkens slechts bepaalde frequenties door je sub te sturen en te kijken bij welke frequenties de sub trilt.... eventueel via de PC of zo...

[ Voor 37% gewijzigd door H!GHGuY op 28-02-2004 23:13 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Initial G
HIGHGuY schreef op 28 februari 2004 @ 23:12:
misschien is het gewoon de eigenfrequentie van de kast???
resoneert het materiaal gewoon met bepaalde frequenties (en veelvouden daarvan)

probeer eens om telkens slechts bepaalde frequenties door je sub te sturen en te kijken bij welke frequenties de sub trilt.... eventueel via de PC of zo...
hij trilt bij meerdere frequenties zoals gezegd, hoeveel Hz weet ik niet precies. Dat de kast trilt acht ik nu onwaarschijnlijk, omdat er nu een gat van 10 inch diameter in zit dus (geen druk meer, hji klinkt ook zachter nu).
Het ligt aan de grootte van de uitslag van de woofer, hoe groter des te meer trilling, bij kleine uitslag hoor je de trilling totaal niet.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-01 13:41
Wellicht is de spreekspoel lichtelijk vervormd door te hard gebruik (waardoor deze tegen de magneet aan komt) en is dat wat je hoort trillen. Haal ergens eens een sinus generator vandaan ( http://www.nch.com.au/tonegen/ ) en probeer een frequentie te vinden waarbij je die trillingen hoort. Speel dit af (niet te hard) en duw met je vinger de woofer ietsjes opzij (beide kanten even proberen). Niet hard duwen ofzo, gewoon lichtelijk proberen aan te raken (gebruik op eigen risico ;) ). Indien het geratel weggaat ben ik bang dat het dan toch de spreekspoel is. Ik heb zelf zoiets ook gehad met een tijdelijke woofer van Cat/Speaka (van 20 euro), die was na iets te hard spelen kapot.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Initial G
Met een tone generator ben ik erachter dat ie van 25-40Hz duidelijk trilt en dan vooral van 28 to 36Hz. Daarbuiten trilt ie nu niet, zet ik hem luider dan breidt het "trilspectrum" zich uit, maar ik kan hem nu ook niet meer zo luid zetten, zit in een flat.
(waardoor deze tegen de magneet aan komt)
Het klinkt niet als metaal op metaal volgens mij. meer als karton op mdf :P

[ Voor 23% gewijzigd door Initial G op 28-02-2004 23:34 ]

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op 28 februari 2004 @ 23:26:
Wellicht is de spreekspoel lichtelijk vervormd door te hard gebruik (waardoor deze tegen de magneet aan komt) en is dat wat je hoort trillen. Haal ergens eens een sinus generator vandaan ( http://www.nch.com.au/tonegen/ ) en probeer een frequentie te vinden waarbij je die trillingen hoort. Speel dit af (niet te hard) en duw met je vinger de woofer ietsjes opzij (beide kanten even proberen). Niet hard duwen ofzo, gewoon lichtelijk proberen aan te raken (gebruik op eigen risico ;) ). Indien het geratel weggaat ben ik bang dat het dan toch de spreekspoel is. Ik heb zelf zoiets ook gehad met een tijdelijke woofer van Cat/Speaka (van 20 euro), die was na iets te hard spelen kapot.
Die speaka van mij heb ik nog niet kapot gekregen! Die speelt werkelijk alles. (en nog mooi ook nog)

Maar ontopic, check idd alles goed, behuizing en loszittende draadjes. En is de versterker afgesloten van de woofer, of zit alles "open"? want dan kan het ook een condensator oid zijn die meetrilt.

• Initial G
Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 00:29:
[...]

Die speaka van mij heb ik nog niet kapot gekregen! Die speelt werkelijk alles. (en nog mooi ook nog)

Maar ontopic, check idd alles goed, behuizing en loszittende draadjes. En is de versterker afgesloten van de woofer, of zit alles "open"? want dan kan het ook een condensator oid zijn die meetrilt.
er zit een nog een plastic behuizing voor de versterker, niet zoals op het eerste plaatje.
Om aan te tonen dat het de woofer is, zou ik hem eruit kunnen halen, alleen het plateau waar ie op staat zit ervoor...

Wat me ook nog opviel is dat er een paar haren / lange vezels vast zitten in de schroeven voor de woofer, hoe vreemd is dat! Iets zegt me dat deze sub niet 100% clean is...

[ Voor 4% gewijzigd door Initial G op 29-02-2004 00:54 ]

• Initial G
Ik ben erachter! het membraan van de woofer is op een klein stukje losgetrilt van het chassis. Als ik mijn vinger erop houdt is het over. Dit is nog wel te fixen denk ik, ff plakken?
Kan dit door misbruik komen, of is het gewoon een productiefout (slechte of te weinig lijm?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ah.. dus toch...

Dat valt idd nog wel te plakken als het een klein stukje is (5mm-1cm) zonder dat je de boel verpest. Ik denk niet dat dit door misbruik komt overigens.

Wise enough to play the fool

• Initial G
het is ongeveer 7cm...., maar hoe plak je dit dan? En met welke lijm?, kan ik er ook een soort ring overheenleggen en die fixeren?

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:12

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

te koop goede subwoofer
koda sw-10a gekocht op 17-07-2003
en er zit nog garantie op tot 17-07-2005
100 watt kleur zwart

Als dit ook echt de advertentie is waar jij op hebt gereageerd dan zou ik toch gebruik proberen te maken van de garantie

Are you following me, Are you following me?

• Initial G
djlinsen schreef op 29 februari 2004 @ 14:10:
te koop goede subwoofer
koda sw-10a gekocht op 17-07-2003
en er zit nog garantie op tot 17-07-2005
100 watt kleur zwart

Als dit ook echt de advertentie is waar jij op hebt gereageerd dan zou ik toch gebruik proberen te maken van de garantie
akkoord, maar die shop zit in Zwolle en ik zit in Groningen, dat is >100Km rijden en zonder auto is dat best ver. Als ik dit zelf netjes kan fixen doe ik dat liever. Bovendien reageert diegene van wie ik hem gekocht heb niet meer op mijn e-mails, dus ik weet niet wat hij er mee uitgespookt heeft. Zou die shop dit als opgeblazen=geen garantie zien? Op de bon staat verder "U kunt alleen aanspraak maken op de twee jaar garantie na aankoopdatum, mits u dit papier en betalingsbewijs kan tonen." Het "betalingsbewijs" zit er niet bij... (wel nietjegaatjes in dit A4'tje.)

Ik ga die gast nog eens bellen, hij zal wel ontkennen dat ie al stuk was en dan moet ik naar die winkel, maar zonder 100% geldige papieren :(

Verwijderd

het kan zijn dat de speakerfabrikant een goedkopere lijm heeft gebruikt of op basis van mileuvriendelijke ingredienten die mindere eigenschappen hebben. Als de surround is losgetrild van het chasis zou ik daar een beetje bisonkit voor gebruiken

Verwijderd

klein beetje seconde lijm :)

• Initial G
Heb wel wat secondelijm liggen..., alleen om het er tussen te krijgen moet ik het randje >5mm optillen, want de surround ligt tegen de buitenste metalen ring aan. Scary, straks maak ik het gaat alleen groter...

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Initial G schreef op 29 februari 2004 @ 15:21:
Heb wel wat secondelijm liggen..., alleen om het er tussen te krijgen moet ik het randje >5mm optillen, want de surround ligt tegen de buitenste metalen ring aan. Scary, straks maak ik het gaat alleen groter...
ik zou het niet doen en eerst die winkel maar eens bellen en het verhaal houden.

als ze geen garantie geven kun je altijd nog zelf gaan kloten. als ze wel garantie geven en je hebt er zelf al aan lopen prutsen kun je die garantie wel vergeten denk ik.

Have a wheelie good weekend!

• Initial G
Inmiddels heb ik hem al geplakt en hij doet het nu al een week prima.

Ik heb het te plakken oppervlak eerst goed gereinigd met Bison ontvetspul, wat de oorspronkelijke lijm aan de randjes ook wat oploste, zodat het gat eerst wat groter werd en daarna heb ik hem geplakt met een dun laagje bisonkit, wat ik met een wattenstaafje aangebracht heb en met een klein papierstukje ook in de hoekjes geveegd heb, zodat ik aan de uiteinden van het gat niets zou missen. Even aangedrukt, 2 uur gewacht en presto! :)
Pagina: 1