| Ik ben van plan om een kpn homevox analoge huistelefooncentrale te gaan kopen. Ik kom echter een paar problemen tegen waardoor ik niet weet hoe ik hem moet gaan aansluiten. | Homevox: ![]() |
Je hebt voor het aansluiten op de centrale alleen de rode, blauwe en koperkleurige draad nodig staat in de gebruiksaanwijzing. Nu heb ik thuis de volgende situatie:
-De telefoonkabel komt het huis binnen (hoofdkabel)
-Vervolgens gaat hij een gaar ptt-kastje in waar 2 telefoonkabels uitkomen
-Eén van de telefoonkabels die daaruit komt gaat rechtstreeks naar de telefoonaansluiting op de benedenverdieping (1), de ander gaat naar een isdn-split kastje (we hebben weliswaar geen isdn maar het staat toch echt op dat kastje.
-Daar wordt die ene kabel gesplitst en komen er 2 rj-45 stekkers met netwerkkabels uit die naar de bovenverdieping gaan voor 2 telefoonaansluitingen (2 & 4)
-Een derde kabel uit het isdn-kastje gaat met een telefoonkabel ook naar de bovenverdieping (3).
(Klik voor groter (paars zijn de niet ter zake doende kabels (tv etc)))
(Schematisch) Ptt-kastje moet dus waarschijnlijk Homevox worden en het isdn-kastje moet weg, die netwerkkabels aangesloten op de Homevox...maar hoe
Ik denk dus dat ik één van de kabels uit dat ptt-kastje waar de hoofdkabel binnenkomt moet gebruiken als hoofdaansluiting voor de homevox. Die andere kabel die daaruit komt is dan ook geen probleem want dat is een 4-aderige telefoonkabel waar o.a. blauw en rood inzit. Het enige probleem is die 2 isdn-kabels die gebruikt zijn. Ik heb echt geen idee welke aders ik dáárvan moet gebruik. Het zijn de gebruikelijke kleuren en ook volgens die kleurcode aangesloten (orwi,or,grwi,bl,blwi,gr,brwi,br)
Daar heb ik dus geen rood, blauw en koperkleurig.
Ik kan het ook niet controleren met een telefoon ofzo want die hebben wéér andere kleuren (wit/geel, groen, rood en zwart)

Daarnaast staat in de gebruiksaanwijzing:
Ik heb echter geen telefoonstekker daar en moet dus rechtstreeks met de inkomende telefoonkabel gaan werken. Staat daar een hoge spanning op en is dat gevaarlijk?Let op! Sluit bij het installeren de elektriciteitsstekker en de telefoonstekker
van de Homevox 1-5N als laatste aan. Trek bij vervolgwerkzaamheden
altijd eerst de elektriciteitsstekker en de telefoonstekker van
de Homevox 1-5N uit de stopcontacten.
Mijn vragen dus:
-Wie heeft er ervaring met het aansluiten van een Homevox en kan mij helpen?
-Wie weet welke aders van rj-45 de telefoon gebruikt en welke ik dus nodig heb voor rood/blauw/koperkleurig zoals in de gebruiksaanwijzing staat?
-Staat er op die telefoonkabel een grote spanning en is dat gevaarlijk?
http://www.kpn.com/common/downloads/03/homevox1-5n.pdf
Gebruiksaanwijzing (2mb pdf)
[ Voor 8% gewijzigd door Winnetou op 28-02-2004 21:45 ]
Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet