[homevox] hoe aansluiten enz.

Pagina: 1
Acties:
  • 623 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben van plan om een kpn homevox analoge huistelefooncentrale te gaan kopen. Ik kom echter een paar problemen tegen waardoor ik niet weet hoe ik hem moet gaan aansluiten.
Homevox: Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/homevox.jpg

Je hebt voor het aansluiten op de centrale alleen de rode, blauwe en koperkleurige draad nodig staat in de gebruiksaanwijzing. Nu heb ik thuis de volgende situatie:
-De telefoonkabel komt het huis binnen (hoofdkabel)
-Vervolgens gaat hij een gaar ptt-kastje in waar 2 telefoonkabels uitkomen
-Eén van de telefoonkabels die daaruit komt gaat rechtstreeks naar de telefoonaansluiting op de benedenverdieping (1), de ander gaat naar een isdn-split kastje (we hebben weliswaar geen isdn maar het staat toch echt op dat kastje.
-Daar wordt die ene kabel gesplitst en komen er 2 rj-45 stekkers met netwerkkabels uit die naar de bovenverdieping gaan voor 2 telefoonaansluitingen (2 & 4)
-Een derde kabel uit het isdn-kastje gaat met een telefoonkabel ook naar de bovenverdieping (3).

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/meterkast_small2.jpg (Klik voor groter (paars zijn de niet ter zake doende kabels (tv etc)))

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/situatieschets2.jpg(Schematisch)
Ptt-kastje moet dus waarschijnlijk Homevox worden en het isdn-kastje moet weg, die netwerkkabels aangesloten op de Homevox...maar hoe :? )

Ik denk dus dat ik één van de kabels uit dat ptt-kastje waar de hoofdkabel binnenkomt moet gebruiken als hoofdaansluiting voor de homevox. Die andere kabel die daaruit komt is dan ook geen probleem want dat is een 4-aderige telefoonkabel waar o.a. blauw en rood inzit. Het enige probleem is die 2 isdn-kabels die gebruikt zijn. Ik heb echt geen idee welke aders ik dáárvan moet gebruik. Het zijn de gebruikelijke kleuren en ook volgens die kleurcode aangesloten (orwi,or,grwi,bl,blwi,gr,brwi,br)
Daar heb ik dus geen rood, blauw en koperkleurig.
Ik kan het ook niet controleren met een telefoon ofzo want die hebben wéér andere kleuren (wit/geel, groen, rood en zwart) Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/rj11.jpg

Daarnaast staat in de gebruiksaanwijzing:
Let op! Sluit bij het installeren de elektriciteitsstekker en de telefoonstekker
van de Homevox 1-5N als laatste aan. Trek bij vervolgwerkzaamheden
altijd eerst de elektriciteitsstekker en de telefoonstekker van
de Homevox 1-5N uit de stopcontacten.
Ik heb echter geen telefoonstekker daar en moet dus rechtstreeks met de inkomende telefoonkabel gaan werken. Staat daar een hoge spanning op en is dat gevaarlijk?

Mijn vragen dus:
-Wie heeft er ervaring met het aansluiten van een Homevox en kan mij helpen?
-Wie weet welke aders van rj-45 de telefoon gebruikt en welke ik dus nodig heb voor rood/blauw/koperkleurig zoals in de gebruiksaanwijzing staat?
-Staat er op die telefoonkabel een grote spanning en is dat gevaarlijk?

http://www.kpn.com/common/downloads/03/homevox1-5n.pdf
Gebruiksaanwijzing (2mb pdf)

[ Voor 8% gewijzigd door Winnetou op 28-02-2004 21:45 ]

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

alwinh schreef op 28 februari 2004 @ 21:29:
Mijn vragen dus:
-Wie heeft er ervaring met het aansluiten van een Homevox en kan mij helpen?
Ik heb er een keer een bij iemand weggehaald, mag dat ook? ;)
-Wie weet welke aders van rj-45 de telefoon gebruikt en welke ik dus nodig heb
voor rood/blauw/koperkleurig zoals in de gebruiksaanwijzing staat?
De middelste twee.
-Staat er op die telefoonkabel een grote spanning en is dat gevaarlijk?
Nope, dat is niet gevaarlijk, ik dacht dat het 5 volt was ofzo :)

Je kan het zeker weten, het is een makkie :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-11 00:00

job

eamelink schreef op 28 februari 2004 @ 22:53:
Ik heb er een keer een bij iemand weggehaald, mag dat ook? ;)
:D
Ik heb ooit de homevox van mijn pa geinstalleerd, en zoiets installeren is echt rete makkelijk.

van alle telefoon draden heb je maar 2 kleuren nodig.
de koperen mag ook, dat is de aard, maar is niet nodig.

inderdaad zoals eamelink zegt de middenste aders zijn de rode en de blauwe.
maar je hebt geen rj-45 stekkers nodig. alleen wat draadjes.
ook de homevox werkt met draadjes en klemmetjes. komt geen rj-45 stekker aan te pas.

Je hebt de hoofdkabel, die dikke, die gaat naar dat kastje met dat plakband.
trek gerust die plakband eraf, en haal aan de bovenkant het kapje eraf.
dan zie je daar 4 schroefjes zitten.
schroefjes los draaien. draadjes eruit.
nieuw snoer erin (2 aders (de middenste) heb je maar nodig) en die sluit je aan op de homevox.

vanaf de homevox, alle telefoontoestellen direct aansluiten met hun eigen kabel. allemaal met maar 2 aders. (rood en blauw dus)

[ Voor 18% gewijzigd door job op 29-02-2004 02:06 . Reden: wat typo's verwijdert ]

• Winnetou
  • Niet online
damster schreef op 28 februari 2004 @ 23:03:
[...]
van alle telefoon draden heb je maar 2 kleuren nodig.
de koperen mag ook, dat is de aard, maar is niet nodig.

inderdaad zoals eamelink zegt de middenste aders zijn de rode en de blauwe.
maar je hebt geen rj-45 stekkers nodig. alleen wat draadjes.
ook de homevox werkt met draadjes en klemmetjes. komt geen rj-45 stekker aan te pas.

Je hebt de hoofdkabel, die dikke, die gaat naar dat kastje met dat plakband.
trek gerust die plakband eraf, en haal aan de bovenkant het kapje eraf.
dan zie je daar 4 schroefjes zitten.
schroefjes los draaien. draadjes eruit.
nieuw snoer erin (2 aders (de middenste) heb je maar nodig) en die sluit je aan op de homevox.

vanaf de homevox, alle telefoontoestellen direct aansluiten met hun eigen kabel. allemaal met maar 2 aders. (rood en blauw dus)
Oke bedankt voor de info. Ik denk dat het wel gaat lukken, maar ik was vooral door die rj45's een beetje in de war. Je hebt dan namelijk geen koper voor aarde, en in de gebruiksaanwijzing staat toch echt dat je die moet aansluiten :P

Aangezien de kabels allemaal net te kort zijn voor waar ik die homevox moet gaan ophangen, denk ik dat ik overal gewoon rj45's aanmaak en van die rj45-contra. Dan kan ik heel makkelijk verlengkabeltjes van rj5 naar losse draden gebruiken én kan ik later altijd nog makkelijk dingen wijzigen.

• JdM
  • Laatst online: 18:25

JdM

Humbled

Alleen de spanning op de kabel is geen 5 maar 50 volt, ook dát voel je niet hoor, totdat er opgebeld wordt dan gaat de spanning namelijk met pieken richting de 100 volt en dat voel je wel :+ , is niet gevaarlijk verder tenzij je een enorm zwak hart hebt ;)

De reden dat je de aarde moet aansluiten is voor het interne verkeer, de flashpuls gaat namelijk via de aarde.

[ Voor 18% gewijzigd door JdM op 29-02-2004 10:24 ]

• Winnetou
  • Niet online
Radian schreef op 29 februari 2004 @ 10:23:
De reden dat je de aarde moet aansluiten is voor het interne verkeer, de flashpuls gaat namelijk via de aarde.
Maar hoe weet ik dan welke van de 6 overgebleven aders in die rj45-stekkers de aardedraad is?

Als blauw en blauw/wit gebruikt zijn voor blauw en rood moet dus een van de andere kleuren de koperkleurige aardedraad voorstellen maar welke...

• JdM
  • Laatst online: 18:25

JdM

Humbled

alwinh schreef op 29 februari 2004 @ 11:04:
[...]

Maar hoe weet ik dan welke van de 6 overgebleven aders in die rj45-stekkers de aardedraad is?

Als blauw en blauw/wit gebruikt zijn voor blauw en rood moet dus een van de andere kleuren de koperkleurige aardedraad voorstellen maar welke...
kies gewoon zelf een kleur ;)

• Winnetou
  • Niet online
Hm dan zal ik toch even moeten doormeten want die telefoons zelf hebben maar 4-aderige kabels en als ik zomaar ga kiezen dan heb ik natuurlijk 4/8 kans dat ik een ader neem die niet aangesloten is op de telefoon :)

[ Voor 46% gewijzigd door Winnetou op 02-03-2004 19:53 ]

• Winnetou
  • Niet online
Weet iemand of er ook een Homevox 2-5 bestaat of is dat dan een ISDN-centrale :?

Het lijkt me namelijk een beetje onlogisch dat een analoge telefooncentrale 2 buitenlijnen heeft.

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Probeer je nou een analoge homevox op een ISDN lijn aan te sluiten? Of zit ik gewoon te slapen?

En jah de Homevox 2-5 bestaat, heb em gisteren nog in m'n handen gehad :)

Alle handleidingen: www.kpn.com

By each crime and every kindness, we birth our future

• Winnetou
  • Niet online
Nee het is een analoge lijn alleen zit er wel een isdn-splitkastje tussen. :)
Maar ik kan dus die 2-5 kopen, alleen op internet kon ik er helemaal niets over vinden, vandaar dat ik me afvroeg of die 2-5 wel analoog was.

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
De 2-5 is analoog, maar ook al pakweg 15 jaar uitgefaseerd... Als je een ISDN centrale zoekt moet je denken aan een Quattrovox of Siemens Gigaset ISDN speelgoed :)

By each crime and every kindness, we birth our future

• Winnetou
  • Niet online
Freggel_United schreef op 03 maart 2004 @ 18:11:
De 2-5 is analoog, maar ook al pakweg 15 jaar uitgefaseerd... Als je een ISDN centrale zoekt moet je denken aan een Quattrovox of Siemens Gigaset ISDN speelgoed :)
Ja ok, maar ik zocht dus een analoge telefooncentrale. Ik heb nu de Homevox 2-5 dus die zal ik vanmiddag eens proberen aan te sluiten.

Pagina: 1