Toon posts:

Moederbord probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist opende ik mijn moederbord om er een geheugenplankje bij de prikken en kwam ik de volgdende situatie tegen: Gele aanslag op de ronde dingen rond m'n cpu. Ik heb op google en in het boekje over m'n moederbord, gezocht naar de naam van deze dingen maar deze kon ik niet echt vinden, vandaar dat ik even 2 foto's toegevoegd heb om duidelijk te maken wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: http://www.scholierensite.com/marcel/IMG_2513.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.scholierensite.com/marcel/IMG_2519.jpg

Er zit dus een gele kruimelige aanslag op de bovenkant van deze dingen en ze zijn iets boller dan normaal wat niet echt duidelijk te zien is op de foto.
M'n pc start nog wel gewoon op dus echt kapot is hij nog niet. Ik vraag me alleen af of dit nog lang zo zal blijven.

Ik heb nu dus een aantal vragen:
1. Kan iemand mij vertellen wat de consequenties zijn van deze gele aanslag + het boller worden.
2. Wat kan de oorzaak hiervan zijn?
3. Kan ik beter snel een nieuw moederbord kopen om de rest van m'n hardware in m'n pc te sparen, dan wachten tot het moederbord echt kapot is.

Als er dingen nog onduidelijk zijn hoor ik het graag.

Verwijderd

Dat zijn de condensatoren, die aan het overlijden zijn.

Dit kan volgens mij leiden tot een instabiel systeem,totdat hij er dus gewoon mee kapt.

Het kan m.i. ook geen kwaad voor de andere onderdelen, ik zou echter wel vast beginnen met sparen want hij is echt bijna RIP
(is het toevallig een aopen bordje, mijn ak77 had dat ook)

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
1. Die condensatoren lekken, de consequentie is dat je pc een keer niet meer op zal starten...

2. Oorzaak kan "ouderdom" zijn, of slechte kwaliteit van de condensatoren.
Dat laatste gebeurt/gebeurde vrij veel bij MSI borden.

3. Als je goed kan solderen zijn ze wel te vervangen.
Maar als je nog garantie hebt kan je die claimen, en anders een nieuw mobo kopen.

Welk mobo heb je en hoe oud is je pc?

Edit:
Zeer belachelijke zinstructuren even aangepast ;)
Biohazard was me voor :+

[ Voor 47% gewijzigd door Laurenz op 28-02-2004 19:26 ]

Leave only footprints, take only memories

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:52
Je condensatoren zijn gaar. Als je garantie hebt, claimen. Anders nieuwe op solderen, anders nieuw bordje kopen. :+ Succes
PS: deze condensatoren zorgen hoogstwaarschijnlijk binnenkort voor een instabiel systeem en spontane reboots.

[ Voor 33% gewijzigd door Gody op 28-02-2004 19:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok het is duidelijk nog een kwestie van tijd tot m'n comp echt dood is.
Het is een Biostar M7TBD moederbord. Het systeem is zo'n 2,5 jaar oud.
Garantie zal ik dus denk wel kunnen vergeten.

Dan zijn deze condensatoren zeker ook de oorzaak van het probleem dat m'n comp niet normaal meer uit wil. Elke keer als ik hem uit wil schakelen beslist dat ding namelijk zelf dat hij liever een reboot doet..

• Laurenz
Dat zou idd heel goed kunnen ja..
het is wel lomp btw :+

Garantie kan je vergeten, dat wordt dus een nieuw moederbord aanschaffen.
Gelukkig zal het waarschijnlijk geen probleem zijn om een mobo te vinden voor een PIV 1,4ghz :)
(Ik ga dr maar even vanuit dat het om dat systeem gaat, uit je specs)

Verwijderd

inderdaad, ik heb dit wel eens gehad met een Asus mobo.
Bij mij ging hij toen nog ca 2 maanden mee, maar ik weet ook niet hoelang het al zo was.
Wel gaat hij ineens instabiel werken inderdaad, en bij mij stierf hij met een
sissend geluidje O-)

Misschien heb je 3 jaar garantie op je moederplankje? meestal maar 1 maargoed, altijd ff kijke :)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Mafkeez schreef op 28 februari 2004 @ 19:54:Gelukkig zal het waarschijnlijk geen probleem zijn om een mobo te vinden voor een PIV 1,4ghz :)
(Ik ga dr maar even vanuit dat het om dat systeem gaat, uit je specs)
Wel als het een Socket 423 is en geen 478 ;)

als het sarcasme was heb ik niks gezegd............ :X

OK Dan :P

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 28-02-2004 20:24 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Laurenz
nero355 schreef op 28 februari 2004 @ 20:03:
[...]

Wel als het een Socket 423 is en geen 478 ;)

als het sarcasme was heb ik niks gezegd............ :X
Hmm daar had ik ff niet aan gedacht.
Ik ging er vanuit dat het gewoon socket 478 zou zijn :P
Hopen dus dat die het is, want mobo's voor socket 423 zijn idd niet echt makkelijk meer te vinden lijkt me.

geen sarcasme vandaag..helaas ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus een socket 423 voor het gemak..
Beetje jammer wel, er zijn allemaal nieuwe onderdelen voor m'n comp onderweg nu..
Denk dat ik deze week dan ook maar een nieuw moederbord + nieuw RAM + nieuw CPU ga bestellen.. Was eigenlijk pas de bedoeling om dat over een jaar te doen..

Verwijderd

Socket 423? Geen enkel probleem. Als het goed is, zijn er nog meer dan genoeg 423-478 converters verkrijgbaar, zodat je met een Socket 423 gewoon op een Socket 478 Mobo kunt gaan draaien. Moet je denk ik ff op Google zoeken of aan iemand in een computerwinkel vragen. Daar zou ik me dus nog het minst druk over maken. Wel jammer dat ie al zo snel "kapot" gaat, dat Mobo...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag op zoek gegaan op google enzo naar die converters, maar die werken allemaal juist andersom..
Gelukkig kwam ik er net achter dat ik gister een lompe leesfout heb gemaak en dus gewoon een socket 478, dus ik heb nu alleen maar een nieuw moederbordje nodig + DDR geheugen, voor de zekerheid gooi ik er wel gelijk een nieuwe voeding in want ik hoorde van een vriend van me dat het kon komen door een kapotte voeding. Kan dit klopppen?

• Laurenz
Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 18:14:
Ik ben vandaag op zoek gegaan op google enzo naar die converters, maar die werken allemaal juist andersom..
Gelukkig kwam ik er net achter dat ik gister een lompe leesfout heb gemaak en dus gewoon een socket 478, dus ik heb nu alleen maar een nieuw moederbordje nodig + DDR geheugen, voor de zekerheid gooi ik er wel gelijk een nieuwe voeding in want ik hoorde van een vriend van me dat het kon komen door een kapotte voeding. Kan dit klopppen?
Lijkt mij niet hoor.. als je voeding kapot is dan kunnen er dingen doorbranden,
of je voeding houdt er gewoon mee op.
Maar ik denk niet dat er dan condensatoren gaan lekken :)

Waarom trouwens nieuw DDR geheugen? Of heb je nu SD-RAM?

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-06 16:55
Niet om 't één of het ander, maar in je begin topic zei je dat je 't moederboard opent voor een extra reepje geheugen... Zonde voor je moederboard :+. Ik maak gewoon me kast open

Verwijderd

Topicstarter
Mafkeez schreef op 29 februari 2004 @ 18:19:
[...]

Waarom trouwens nieuw DDR geheugen? Of heb je nu SD-RAM?
Ik heb nu SD-RAM geheugen ja..
KewlKiddo schreef op 29 februari 2004 @ 18:38:
Niet om 't één of het ander, maar in je begin topic zei je dat je 't moederboard opent voor een extra reepje geheugen... Zonde voor je moederboard :+. Ik maak gewoon me kast open
Hmm misschien hebben we hier gelijk de oorzaak van het probleem :)

• DanielB
Maarja... ff al gekheid op een stokje... Je moederboard zal langzamerhand kapot gaan en zoals eerder gezegd proberen garantie te claimen als hij nog geen jaar oud is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben heel hard opzoek naar het garantiebewijs, zoals hierboven al staat is het moederbord zo'n 2,5 jaar oud. Hoop dus op een garantie van 3 jaar en anders is het jammer, zo duur zijn die dingen ook niet meer..

• DanielB
Mja, als 't om een Socket A (aka 462) gaat met SDRAM... dan heb je mss een probleempje... Niet overal hebben ze meer moederboarden met SDRAM-sloten. Je kan altijd nog goedkoop bij je moederboard dan DDR kopen!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

De elco's zijn idd kapot :)
Die zijn erg makkelijk te verwisselen. Waarschijnlijk draait je bord daarna prima :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-08 14:36

BLN

KewlKiddo schreef op 29 februari 2004 @ 19:08:
Mja, als 't om een Socket A (aka 462) gaat met SDRAM... dan heb je mss een probleempje... Niet overal hebben ze meer moederboarden met SDRAM-sloten. Je kan altijd nog goedkoop bij je moederboard dan DDR kopen!
Twas toch een socket 478 met sdram die de TS heeft? Dus t leven is zow makkelijk voor hem.

If it ain't broken, don't fix it

Verwijderd

Dat moet wel een relatief slechte serie condensatoren zijn geweest, aangezien ze er allemaal niet echt fris uitzien. Ik hoop dat je je garantiebewijs nog kan vinden.

Verwijderd

Garantie lijkt me in dit geval nog niet eens nodig, er is in de Nederlandse waren wet een clausule die volgens mij billijkheid oid heet en die zegt dat je van een bepaalde levensduur van een produkt uit mag gaan.

bv een wasmachine kan 5 jaar mee, de jouwe kapt er na 2 jaar mee terwijl je maar 1 jaar garantie hebt, het is dan niet zo van kapot=pech, je kunt nu aanvoeren dat de gem. levensduur van de wasmachine langer.

Misschien krijg je dan wel coulance.

Verwijderd

Mee eens. Mocht je geen garantiebewijs meer kunnen vinden, dan zou ik zeker zo brutaal zijn om er toch even mee terug te gaan naar desbetreffende winkel.

• Schiksie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05-2022
KewlKiddo schreef op 29 februari 2004 @ 18:55:
Maarja... ff al gekheid op een stokje... Je moederboard zal langzamerhand kapot gaan en zoals eerder gezegd proberen garantie te claimen als hij nog geen jaar oud is.
Niet om 't één of het ander, maar als je dit effe leest :+ , no offense hoor !

Quote YourMarcel
Ok het is duidelijk nog een kwestie van tijd tot m'n comp echt dood is.
Het is een Biostar M7TBD moederbord. Het systeem is zo'n 2,5 jaar oud.
Garantie zal ik dus denk wel kunnen vergeten.

Antec Sonata II, AsRock 939Dual, Atl Venice 64 3500+, Zalman CNPS7000B-ALCU, Asus AX800 PRO 256 TVD, 2*512 Kingston PC3200 DDR, CDRW Lite On LTR-52246S, Lite On DVD 16/48, Maxtor 300Gb D-Max 10 + Maxtor 120 (U133), 2*3Com 3C905B TX PCI 10/100Mbit

Verwijderd

Topicstarter
Zo hier even een update.
Ik heb gebeld met de leverancier van m'n moederbord, maar helaas geen garantie.
Vandaag ben ik een nieuw moederbord gaan halen en even gevraagd of een nieuwe voeding ook nodig was. Ze adviseerde van niet, maar voor de zekerheid moest ik toch even in m'n bios kijken of er geen gekke voltageverschillen waren.
Aangezien ik niet weet wat een normale afwijking is post ik hier even de waardes die ik heb staan..
+ 3.3V = 3.32 V
+ 5V = 5.13 V
+ 12V = 11.61 V
- 12V = -12.19 V
-5 V = -4.89 V
Kan iemand mij vertellen of hier grove afwijkingen inzitten?
Als dat niet zo is scheelt het me weer de kosten van een nieuwe voeding.

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 14:25
Ik meen dat er max 15% afwijking in mag zitten (of was het 5) maar deze voltages zijn gewoon normaal hoor :)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 14:12
m33p schreef op 05 maart 2004 @ 19:10:
Ik meen dat er max 15% afwijking in mag zitten (of was het 5) maar deze voltages zijn gewoon normaal hoor :)
Ik dacht om aan te houden 10% voor 12 volt en 5% voor 5 volt. Zolang je voltages maar niet gek hoog zijn. Deze voltages zijn prima.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Pagina: 1