Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mijn belichtbak

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:57
Ik heb zelf een belichtbak gemaakt om mijn printjes te kunnen belichten

Het idee:
Het idee heb ik van CO.nl "gejat". Het heeft uiteindelijk een hele tijd geduurd voor ik de juiste spullen had. Namelijk een oude scanner en een gezichtsbruiner. Maar 2 weken geleden was er hier rommelmarkt en kon ik voor 5 euro een gezichtsbruiner scoren. De scanner had ik al een paar maanden geleden van me pa's werk gekregen. Deze scande alleen maar groen, dus kon gesloopt worden.

De ingrediënten:
Ik heb verder alles gemaakt met de onderdelen die ik nog had liggen. Ik had vakantie en had geen zin om 20km te reizen om onderdelen te halen. Ik heb de aansturing dus heel simpel gehouden en met een paar relais gedaan. Er zit verder geen tijdklok in. Dit vond ik niet nodig, omdat het belichten toch maar een paar minuten duurt.

Dit zit in de belichtbak:
* Een gezichtsbruiner
Afbeeldingslocatie: http://www.pcare.nl/media/GB-1.jpg
Ik heb hier uit gebruikt:
- Tl-buizen (4x15watt)
- de armaturen voor de lampen (8)
- starters (4)
- starter houders (4)
- VSA (2)
- metalen achterplaat om het licht te weerkaatsen
Ik heb de bovenkant van de originele behuizing van de gezichtsbruiner ook in de bak verwerkt om het geheel mooi af te werken.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~w.wester/belichtbak/04.jpg

* Een scanner
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~w.wester/scanner.gif
Deze heb ik helemaal leeggesloopt en alleen het printplaatje met de knopjes laten zitten.

* 3 relais voor de aansturing. Ik maak gebruik van een simpele relaisschakeling met overneem contact. Dit is eigenlijk wel een beetje lomp om daarvoor 3 relais met 1 wisselcontact voor te gebruiken. Maar zoals ik al eerder zij had ik geen zin om naar de elektro shop te gaat om er 1 met 3 wisselcontacten te kopen of nog mooier; een flipflop ictje

* Een bi-color led met groen en oranje. Deze dat al in de scanner. Als de spanning is ingeschakeld maar de lampen nog niet aan staan brand hij groen. Als je de lampen inschakelt gaat hij oranje branden. Ik heb hiervoor ook nog een 560ohm weerstand gebruikt om deze op 12V aan te sluiten.

* 12V fan. Deze zit aan de achterkant om hem te coolen. Dit heb ik gedaan omdat hij aardig warm wordt na 5 min aanstaan. Als de lampen aangaan gaat deze ook aan.

* Aan/uit knop. Deze knop zit aan de voorkant, hiermee kun je de belichtbak aan of uit schakelen.

* Trafo + gelijkricht schakeling. Deze dient voor de 12V voor de fan en de relais.

Het bouwen:
Eerst heb ik de scanner leeg gesloopt. Ik heb toen voorin een rij met gaatjes geboord.Deze zijn voor de lucht aanvoer van de fan die achterin zit. Daarna heb ik aan de achterkant een stuk uitgezaagd waar de fan moest komen. Dit heb ik met een figuurzaag gedaan en een vijl. Dit omdat ik niet over een dremel beschik (deze wordt binnenkort wel aan geschaft om me printjes te boren). Ik heb ook nog een gat voor de aan/uit schakelaar gemaakt.
Toen ben ik de houders van de TL lampen gaan monteren. Ik heb gewoon de het stuk wat in de gezichtsbruiner zat eruit gesloopt en in de scanner gelijmd. Hieraan zaten ook al de starters. De VSA's zitten onder de lampen. Daarboven op zit de metalen achterplaat, en daar zitten waar de lampen boven. Dit kwam allemaal mooi uit zo.
Ik heb de bovenkant van de gezichtsbruiner aan de bovenkant van de scanner vast gelijmd. Deze heb ik zwart gespoten. Zo zie je de niet. uiteinden van de lampen .
Veder heb ik het printje met de relais en de trafo der in vastgelijmd.

De werking
Ik zal in het kort vertellen hoe die werkt. Ut is echt heel simpel gemaakt.
Als je de aan/uit schakelaar aanzet gaat het bi-color ledje groen branden. Als je dan op de groene (alle knopen moeten zwart worden, ik had dit ook al gedaan maar me broertje is er toen mee gaat voetballe ofzo. Der zat echt allemaal zand op. Dus der is maar 1 knop goed gelukt, die andere moet ik even overspuiten als het beter weer is) knop drukt gaan de lampen aan en de fan gaat draaien. Het ledje wordt dan oranje. Als je op de zwarte knop druk gaat alles weer uit en gaat het groene ledje weer branden.

Kosten:
Het heeft mij totaal maar 5 euro gekost. Dat was voor de gezichtsbruiner. De rest had ik allemaal nog liggen.

Foto's:
Ik zal een paar foto's posten:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~w.wester/belichtbak/06.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~w.wester/belichtbak/09.jpg

Kijk voor meer foto's op http://members.chello.nl/~w.wester/belichtbak/page_01.htm

Ik heb hem verder nog niet uitgetest. Ik ga volgende week even de rest van de spullen halen, en wat testen. Ik zal dan posten hoelang het belichten duurt enzo.
Wat vinden jullie ervan?

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
wel grappig gedaan joh :P nutteloos (waarschijnlijk) maar tog het aanzien waard :) "Stop Dreamin' , Go create!"

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

alexandersamson schreef op 27 februari 2004 @ 20:52:
wel grappig gedaan joh :P nutteloos (waarschijnlijk) maar tog het aanzien waard :) "Stop Dreamin' , Go create!"
Nou, ik vind dit zeker niet nutteloos, kun je mooi je eigen printjes etsen, en dat is altijd een stuk mooier dan op experimenteerprint :)

Erg netjes afgewerkt, jammer dat je het nog niet hebt kunnen testen. Laat je nog zien hoe de printjes er uit zien?

en zo is het voorspeld!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:01

BaRF

bijna kerst

ff offtopic: waar is dat van, want dat staat hier in de buurt bij een stuk graffiti in de stad :D

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• alexandersamson
BaRF schreef op 27 februari 2004 @ 20:55:
[...]

ff offtopic: waar is dat van, want dat staat hier in de buurt bij een stuk graffiti in de stad :D
is dat in vlissingen?? :P in het centrum van vlissingen stond het nl. met graffitie op een stuk hout :P

laten we maar weer ontopic om een slotje te voorkomen ;)

Verwijderd

Dit is wel vaker voorbijgekomen, idee op zich is goed, alleen vind ik de afstand van de buizen tot de glasplaat (zo te zien) wat klein en de afstand van de buizen onderling wat groot.
Dit kan tot een niet gelijkmatige belichting leiden.
Je moet het maar proberen...

Verwijderd

Ik ben benieuwe wat je resoltaten zijn. Ik hoop voor je dat de afstand tussen de print en de lampen niet te klein is waardoor de tl lampen het licht niet goed kan verdelen wat als resoltaat heeft dat je print niet overal goed blicht wordt.

• alexandersamson
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 20:59:
Ik ben benieuwe wat je resoltaten zijn. Ik hoop voor je dat de afstand tussen de print en de lampen niet te klein is waardoor de tl lampen het licht niet goed kan verdelen wat als resoltaat heeft dat je print niet overal goed blicht wordt.
ik merk dat zon bak meer nut heeft dan als een showding. waarvoor gebruik je zoiets eigelijk als ik vragen mag :P

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:29

Yucko

One clown to rule them all !

Eventjes een n00b vraag, maar eeuh ... waar je gebruik je zoiets nu voor, alsin: waar dient het voor :?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:41

Exigence

dnkroz

Inderdaad al vaker voorbij gekomen: [rml][ Howto] Het etsen van je eigen printplaten[/rml]

Maar wel leuk gedaan :)

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

JaJoah schreef op 27 februari 2004 @ 21:02:
Eventjes een n00b vraag, maar eeuh ... waar je gebruik je zoiets nu voor, alsin: waar dient het voor :?
Etsen van printjes :)

en zo is het voorspeld!

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
wel goed plan, leuk bedacht ook. :)
Een echte belichtbak is weer veel pleuros.
ik heb mijn licht bak ook zelf gemaakt, toen ik in een revalidatie centrum zat.

En idd je moet effe tov de print die erop komt de tl,s goed verdelen.
Bedenk dat je niet altijd grote lappen print gaat maken maar vaak kleinere.

nog een tip,
het ontwerp komt meestal op sheet of ander plastic.
de inkt moet dan aan de kant zitten die op de print komt zodat het licht er meteen op schijnt en niet door het plastic heen hoeft.
als je dit niet doet dan worden je printlijnen dunner.

ps in de howto staat idd veel info

[ Voor 4% gewijzigd door cruger op 27-02-2004 21:09 ]

Tweak!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:57
cruger schreef op 27 februari 2004 @ 21:08:
wel goed plan, leuk bedacht ook. :)
Een echte belichtbak is weer veel pleuros.
ik heb mijn licht bak ook zelf gemaakt, toen ik in een revalidatie centrum zat.

En idd je moet effe tov de print die erop komt de tl,s goed verdelen.
Bedenk dat je niet altijd grote lappen print gaat maken maar vaak kleinere.

nog een tip,
het ontwerp komt meestal op sheet of ander plastic.
de inkt moet dan aan de kant zitten die op de print komt zodat het licht er meteen op schijnt en niet door het plastic heen hoeft.
als je dit niet doet dan worden je printlijnen dunner.

ps in de howto staat idd veel info
Bedankt voor de tip.
Over dat licht verdelen komt denk wel goed, omdat het licht ook door de plaat die er onder zit wordt weerkaasts. Als dit niet zo is kan ik de bovenkant altijd nog verhogen.

• cruger
  • Niet online
test altijd eerst een klein stukje printplaat die je gaat belichten
Het komt vaak voor dat de belichtingstijd verschild per print en per merk.

Tweak!

• Mr GAmba
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

haha zoeits wilde ik ook gaan bouwen maar me pa heeft zaterdag de zolder opgeruimt en de oude scanner die ik hiervoor had bewaard weg geflikkerd dus die moet ik nu ook nog vinden |:( .

Maar verders een mooie howto en goede uitleg.

Signature unavailable

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 10:45

Atmoz

Techno!!

Leuk gedaan. Ook goed idee van die koeling!! Maar waarom heb je 3 Relais gebruikt? Je kunt die lampen toch ook schakelen met 1 relais?

Als iemand toevallig interesse heeft in een (zelfgemaakte) lichtbak: deze verkoop ik. Had hem toen gemaakt, maar doe er bijna niets mee.

[edit]
Oh, zie het al. 3 relais omdat je te "lui" bent ;) haha, nouja als het maar werkt he :>

[ Voor 13% gewijzigd door Atmoz op 27-02-2004 22:44 ]

Verwijderd

Ik heb de balkjes wat dichter bij elkaar voor een goede verdeling:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new5/lichtbak.jpg

Verwijderd

hoe lang duurt het belichten met deze bakkies ongeveer? Want jullie gebruiken allemaal zonnebank Tl`s
Ik heb zelf een belichtingsbak gebouwd met echt UV lampen (UV A dacht ik, maar niet geschikt voor een zonnebank, omdat deze behoorlijk schadelijk zijn voor de huid en ogen) Ze zijn ook van normale dikte en niet van die dunnekes.
Bij mij duurt het belichten slecht 1 tot 1,5 minuut, denk dat deze zonnebank Tl`s langer duren of vergis ik me maar?

Verwijderd

De belichtingstijd hangt ook af van de afstand van de buizen tot de PCB.
En van het materiaal van de sheet waar de layout op staat, en van het vermogen van de buizen, het aantal buizen ed...
Mijn tijd is 260 seconden.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 00:34 ]

Verwijderd

je kan er ook eproms mee wissen :)

Verwijderd

atmoz schreef op 27 februari 2004 @ 22:43:
Leuk gedaan. Ook goed idee van die koeling!! Maar waarom heb je 3 Relais gebruikt? Je kunt die lampen toch ook schakelen met 1 relais?

Als iemand toevallig interesse heeft in een (zelfgemaakte) lichtbak: deze verkoop ik. Had hem toen gemaakt, maar doe er bijna niets mee.

[edit]
Oh, zie het al. 3 relais omdat je te "lui" bent ;) haha, nouja als het maar werkt he :>
intresse bij deze!!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:01

BaRF

bijna kerst

alexandersamson schreef op 27 februari 2004 @ 20:57:
[...]

is dat in vlissingen?? :P in het centrum van vlissingen stond het nl. met graffitie op een stuk hout :P

laten we maar weer ontopic om een slotje te voorkomen ;)
offtopic:
yep :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Heb er dus ook eentje zelf gemaakt in een ouwe scanner. nog niet getest, maar heb er het volste vertrouwen in. de scanner is namelijk 7 cm hoog waardoor de afstand groot genoeg is.

• cruger
  • Niet online
een langere belichtings tijd is makkelijker in de praktijk
Tenzij je een digitale timer gaat gebruiken.
De verdeleing van de tl's ziet er goed uit , zo ingeschat van het plaatje

ik heb de howto niet helemaal doorgelezen.
Wasbak ontstopper is een goedkope oplossing voor ontwikkelen,.

Tweak!

Pagina: 1