[CM] Scanner omgebouwt tot lichtbak (om te etsen) ---> PIC's

Pagina: 1
Acties:
  • 6.428 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-06 08:47

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Omdat ik de laatste tijd erg veel bezig ben met electronica en het solderen wat daarbij hoort vond ik het eens tijd worden om zelf printplaten te kunnen etsen. Altijd dat geklommel met testprinten en proef opstellingen werd een beetje irritant. Daarom heb ik besloten om mijn "oude" flatbad-scanner om te bouwen tot lichtbak (deze heb je dus nodig om de print te belichten voordat die ge-etst wordt). Met 4 TL-buizen (UV lampen) uit een oude gezichtsbruiner kom je al een heel eind ;) Maarja omdat het natuurlijk ook (weer) iets unieks moet zijn heb ik er een aantal dingen aan toegevoegd. Met 2 druktoetsen kun je door een menu scrollen wat op een 2x16 (green backlight) LCD te zien is. Hiermee kun je de belichtingstijden kiezen/instellen, en het geheel in werking stellen. Hier dan wat foto's van het project:

de "oude" scanner:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/asd2/lichtbak/lichtbak01.jpg

de lampen:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/asd2/lichtbak/lichtbak02.jpg

het schema van de lampen:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/asd2/lichtbak/lichtbak03.jpg

de benodigde spullen:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/asd2/lichtbak/lichtbak04.jpg

de lichtbak: (mooi he ;))
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/asd2/lichtbak/lichtbak05.jpg

de lampen:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/asd2/lichtbak/lichtbak06.jpg

lampen aan:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/asd2/lichtbak/lichtbak07.jpg

het LCD/menu:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/asd2/lichtbak/lichtbak08.jpg

Wat vinden jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51750

zeer mooi! Leuk afgewerkt. Leuk idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:32

momania

iPhone 30! Bam!

Zeer netjes gedaan, en erg orgineel.. M'n complimenten! :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

tactisch t oude merkje weggewerkt :P

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12052

Wow kijk dat is weer een leuk speeltje man. Jij hebt echt teveel creativiteit. Ik vraag me af, werkt het ook? Aangezien ik nog nergens een plaatje van het resultaat van een etsje gezien heb.
Het enige wat hij nog mist is een styled by atmoz logo.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 12052 op 22-03-2003 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Heel erg mooi gedaan.
Hoe heb je de aansturing van de LCD gedaan?
Welke CPU heb je gebruikt? Ik zie namelijk maar 1 chip en een relais liggen op de foto (en wat losse dingen voor de schakelaars)
en waarin heb je de software gemaakt?

Zou je van dit project een bouwtekening kunnen/willen maken?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Anoniem: 12052 schreef op 22 maart 2003 @ 21:12:
Wow kijk dat is weer een leuk speeltje man. Jij hebt echt teveel creativiteit. Ik vraag me af, werkt het ook? Aangezien ik nog nergens een plaatje van het resultaat van een etsje gezien heb.
Het enige wat hij nog mist is een styled by atmoz logo.
;)

Natuurlijk werkt het. Op electronica sites zie je veel mensen die een oude gezichtsbruiner kopen voor hun printplaten te belichten. Maar omdat ik nog geen etsvloeistof heb kan ik nog niets zelf testen...

edit:

Tja, zo'n Atmoz logo ben ik al de hele tijd aan het zoeken, ook voor op de andere projecten ;)
TD-er schreef op 22 March 2003 @ 21:16:
Heel erg mooi gedaan.
Hoe heb je de aansturing van de LCD gedaan?
Welke CPU heb je gebruikt? Ik zie namelijk maar 1 chip en een relais liggen op de foto (en wat losse dingen voor de schakelaars)
en waarin heb je de software gemaakt?

Zou je van dit project een bouwtekening kunnen/willen maken?
De aansturing van het LCD gaat via een Microcontroller van MicroChip, de PIC16F628. En de software ervoor is geschreven met JALcc.

Schema's voor het LCD aan te sturen zijn overal op internet te vinden. Je kunt bijvoorbeeld zoeken naar 16F628 en LCD of HD44780.

[ Voor 43% gewijzigd door Atmoz op 22-03-2003 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:39
Hmm mijn brandende vraag ik hoe heb je die lcd geprogrammerd?! PIC ofso?

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62814

Erg leuk gedaan, het ziet er goed uit en vooral zeer orgineel. Hoeveel tijd was je kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Venxir schreef op 22 March 2003 @ 21:21:
Hmm mijn brandende vraag ik hoe heb je die lcd geprogrammerd?! PIC ofso?
Zie mijn ge-editte post hierboven ;)
Anoniem: 62814 schreef op 22 maart 2003 @ 21:26:
Erg leuk gedaan, het ziet er goed uit en vooral zeer orgineel. Hoeveel tijd was je kwijt?
Afgelopen donderdag mee begonnen, en gister heel even aan gewerkt, en dan vandaag nog wat... (niet zo heel lang dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Ik denk dat, gezien de afstand van de buizen tot de glasplaat, dat de buizen wat te ver uitelkaar staan.
Dit leidt tot een ongelijkmatige belichting van het printje.
Ik heb zelf op een vergelijkbare manier een lichtbak gemaakt, maar dan met 6 buizen naast elkaar, over dezelfde breedte.
De belichting is dan een stuk gelijkmatiger en dat is in de praktijk erg goed merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

gaaf idee man! en natuurlijk is dat lcd'tje helemaal toppie, dat is nog iets moois extra's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54555

hey stond deze niet al op circuitsonline :)? , voor de rest ziet het er goed uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31381

Jij bent echt een held _/-\o_ :P

Ziet er geperfectioneerd uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Anoniem: 26576 schreef op 22 March 2003 @ 22:18:
Ik denk dat, gezien de afstand van de buizen tot de glasplaat, dat de buizen wat te ver uitelkaar staan.
Dit leidt tot een ongelijkmatige belichting van het printje.
Ik heb zelf op een vergelijkbare manier een lichtbak gemaakt, maar dan met 6 buizen naast elkaar, over dezelfde breedte.
De belichting is dan een stuk gelijkmatiger en dat is in de praktijk erg goed merkbaar.
Heb jij dan ook zo'n spiegel erachter? Deze is speciaal om een gelijkmatige verdeling te krijgen...
Anoniem: 54555 schreef op 22 March 2003 @ 22:45:
hey stond deze niet al op circuitsonline :)? , voor de rest ziet het er goed uit :D
Ja, daar staat die ook op. Er staan er zelfs 2 (die van mij, en van iemand anders. daarvan heb ik mijn inspiratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 12:06
Zeer effectief, zeer mooi afgewerkt. Behalve de schroeven van de LCD. Die zui je nog kunnen verzinken denk ik. (lijken op TECC schroefjes ;) ) Ook kunnen de knoppies mooier natuurlijk!

Ik denk dat er meer zullen volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54555

ik vind die knoppen juist gaaf.
maar dat van die licht verdeling ik had ook 4 uv-balkjes met zo'n weerkaats ding er onder, toen mislukte ze nogal totdat exter tegen mij zij dat de uv-balkjes naast elkaar beter gingen, dat heb ik dus gedaan en nu gaat het super :D.
maar als het bij jou zo goed gaat is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 14:10

Daklem

Audio Nerd

is grappig gedaan.... lijkt wel een home made zonnebank :D.

leuk bedacht!

LCd is erg mooi afgewerkt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02
is een pic en een lcd-display niet zwaar overkill voor een timer ?

ikzelf zou nieteens een display gebruikt hebben, een paar duimwiel schakelaars misschien.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:43
zie je de tijd ook terugtellen op je lcd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Sine schreef op 23 March 2003 @ 15:20:
is een pic en een lcd-display niet zwaar overkill voor een timer ?

ikzelf zou nieteens een display gebruikt hebben, een paar duimwiel schakelaars misschien.
Jawel, is zeker overkill, maarja ik moet toch wat oefenen met PIC's enja die LCD kon er ook nog wel bij. Wat is nou 5 euro voor het geheel?! ;) Een PIC is trouwens best handig: kun je heel makkelijk (en precies) de tijd veranderen/instellen. Met een potmeter is dat niet zo...
Ghannes schreef op 23 maart 2003 @ 15:34:
zie je de tijd ook terugtellen op je lcd?
Nee, dat kan helaas nog niet. Dat wilde ik eerst wel, maarja omdat ik de PIC software nog niet helemaal (c.q. lang niet) snap heb ik dat maar achterwegen gelaten... Daarom heb ik die groene knipperende LED erin geplaatst, zo kun je dus toch zien dat de lampen aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb jij dan ook zo'n spiegel erachter? Deze is speciaal om een gelijkmatige verdeling te krijgen...
Ja, ik heb precies dezelfde spiegel erachter, maar dan wel achter m'n 6 buizen.

De vorige bak was van binnen bekleed met spiegels, maar als de afstand tussen de buizen te groot is, dan helpt dat ook niet.

De bak met 6 buizen werkt een stuk beter.

En dan nog wat, hoe dacht je de printplaatjes aan te drukken op de glasplaat?

Een stukje print is altijd krom en als het dan niet goed aagedrukt op je glasplaat ligt, dan komt er licht onder de layoutsporen en worden de sporen op de print op die plaatsen niet scherp en te dun.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 23-03-2003 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:43
atmoz schreef op 23 March 2003 @ 16:34:
[...]

Nee, dat kan helaas nog niet. Dat wilde ik eerst wel, maarja omdat ik de PIC software nog niet helemaal (c.q. lang niet) snap heb ik dat maar achterwegen gelaten... Daarom heb ik die groene knipperende LED erin geplaatst, zo kun je dus toch zien dat de lampen aan staan.
Als je dat programma beter kent moet dat vast gaan lukken. Ben beniewd.

Trouwens, lcd's die je me zaterdag gaf doen het goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Heyhey! Topper :) leuk bedacht..
Maar vertel eens wat moeten die uv balken kosten dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Anoniem: 26576 schreef op 23 March 2003 @ 17:27:
[...]

[...]

Ja, ik heb precies dezelfde spiegel erachter, maar dan wel achter m'n 6 buizen.

De vorige bak was van binnen bekleed met spiegels, maar als de afstand tussen de buizen te groot is, dan helpt dat ook niet.

De bak met 6 buizen werkt een stuk beter.

En dan nog wat, hoe dacht je de printplaatjes aan te drukken op de glasplaat?

Een stukje print is altijd krom en als het dan niet goed aagedrukt op je glasplaat ligt, dan komt er licht onder de layoutsporen en worden de sporen op de print op die plaatsen niet scherp en te dun.
Dat aandrukken gaat (hopelijk) met de schiumlaag die standaard in de scanner zit. Dat is volgens mij ook gedaan om het papier netjes op het glas te drukken.
SmauG schreef op 23 maart 2003 @ 17:54:
Heyhey! Topper :) leuk bedacht..
Maar vertel eens wat moeten die uv balken kosten dan? :)
Uhmja, zo'n 2e hands gezichtsbruiner kost hier in het zuiden niet zo heel veel: tussen de 3 en 12 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb m'n buisjes van 2 gezichtsbruiners uit de kringloopwinkel voor bijna 0 euro.

Ik leg een gewichtje van 2,5 kg op een te belichten printplaatje, dan ligt ie mooi vlak op het 8mm dikke plexiplaatje.

Heb hier ook een ouwe SCSIscanner en er ook over gedacht, maar juist het aandrukken van het printje zie ik wat als een probleem.

En trouwens, m'n 6 buizenbak met 2,5 kg schijfje werkt perfekt...

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 23-03-2003 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Anoniem: 26576 schreef op 23 maart 2003 @ 18:59:
Ik heb m'n buisjes van 2 gezichtsbruiners uit de kringloopwinkel voor bijna 0 euro.

Ik leg een gewichtje van 2,5 kg op een te belichten printplaatje, dan ligt ie mooi vlak op het 8mm dikke plexiplaatje.

Heb hier ook een ouwe SCSIscanner en er ook over gedacht, maar juist het aandrukken van het printje zie ik wat als een probleem.

En trouwens, m'n 6 buizenbak met 2,5 kg schijfje werkt perfekt...
Tja, ik heb em nog niet kunnen testen, want ik kan nog niet goed overweg met die printplaat ontwerp-software. En ik moet nog van dat ets-spul halen. (en nog een bakje maken wat het spul op 40 graden houd). Kortom: nog een hoop te doen ;)
Pagina: 1