een nic hardware probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Zefod
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-11-2015
Hallo,

Ik heb een week geleden een nieuwe PC gekocht;

een Shuttle SN85G4 amd athlon 64 3200+
met een Club3D ATI Radeon 9800PRO 128MB DDR,
Maxtor 200GB (DiamondMax Plus 9, 7200RPM, 8MB, SATA) en
1 gig A-data PC3200 DDR SDRAM...

chipset: NVIDIA nForce3 150

Nu is er iets raars aan de hand met onboard netwerk (100mbit): als ik een grote up/download heb van boven de 1 MegaByte/s dan hoor ik het mobo sissen :?
en krijg ik in de eventviewer te zien dat de netwerkkaart af en toe niet connected is... :/ "network adapter unplugged"... Mensen die van mijn share proberen te downloaden krijgen vaak een "resource not accessible melding".

De unplugged melding krijg ik ook als ik mijn videokaart stevig aan het werk zet :?

Af en toe krijg ik bij het opstarten van de pc een melding in de eventviewer dat de kernel gecrasht is... zal dat met 't brakke netwerkgebeuren te maken kunnen hebben?

Een vriend van me heeft tegelijk met mij dezelfde shuttle gekocht, zelfde software, zelfde drivers, hij heeft geen last van deze netwerktroep...

Is dit een hardware probleem of?

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:26

CaDje

Framedrops for life

dat sissen is volgens mij normaal, shuttle gebruikt d8 ik een speciale cool manier op de processor te coolen.

Verwijderd

Als ik dit zo lees, moet ik gelijk aan een slechte voeding denken.
Sissende geluid zouden de spoelen in je voeding kunnen zijn die overbelast worden, aka, je teveel stroom van je voeding trekt.

Je zou die vriend eens vriendelijk aan kunnen kijken, en vragen of je even zijn voeding in die shuttle van jouw mag schroeven om te kijken of het prob dan weg is.

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-02 22:36

Sjod

Ik ben goed luisterend

wat voor een voeding heb je?

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-02 19:15
dus als er een belasting op de PC komt krijg je die melding, misschien dat je voeding het niet helemaal trekt.
of misschien een driver probleem, nieuwste drivers overal van geinstalleerd?

• Zefod
Thnx voor de snelle reacties :)

de voeding is standaard voor de shuttle, en die zou het makkelijk moeten trekken. waarom zou het netwerk er dan als eerste uit klappen? het sissen komt van het mobo, niet uit de voeding...

oja, de laatste drivers ga ik morgen installeren... en ik ga knoppix ff draaien om software problemen uit te sluiten...

[ Voor 22% gewijzigd door Zefod op 27-02-2004 16:44 ]

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 11:57
Zefod schreef op 27 februari 2004 @ 16:43:
Thnx voor de snelle reacties :)

de voeding is standaard voor de shuttle, en die zou het makkelijk moeten trekken. waarom zou het netwerk er dan als eerste uit klappen? het sissen komt van het mobo, niet uit de voeding...

oja, de laatste drivers ga ik morgen installeren... en ik ga knoppix ff draaien om software problemen uit te sluiten...
Dat is dus exact de reden dat 't aan je voeding kan liggen, als andere hardware zulke dingen gaat doen. shuttle of geen shuttle een sissend geluid kan IMHO niet goed zijn.

I'm not weird, I'm a limited edition

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-02 19:15
volgens de site van spacewalker, is die voeding maar 240W(weliswaar PFC maar dan nog), is volgens mij niet heel ruim genomen met een 9800 pro, en je AMD64 trekt idle misschien weinig stroom maar als je gaat werken trekt deze ook beslist meer stroom.

Ik heb toch een donkerbruin gevoel dat het je voeding is

• Zefod
Thnx voor jullie inzicht, ik ga er volgende week maar eens mee terug...
xal eens kijken of seti@home ook van die storingen veroorzaakt als ie aan het rekenen slaat. is er trouwens veel verschil tussen het stroomverbruik van een 200 gig hdd en een 160 gig? (die vriend heeft er namelijk een 160 inzitten, het enige verschil tussen onze systemen)

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 11:57
't verschil tussen het stroomverbruik van de ene en de andere hd zal je waarschijnlijk wel ergens op inet kunnen vinden, wat voor merk hdd's zijn 't? de verschillen kunnen best wat varieeren namelijk

I'm not weird, I'm a limited edition

Verwijderd

Betreft het sissende geluid
Is het een piepend of sissend geluid? Ik kan me herinneren dat er een aantal spoelen op het moederbord zitten die een soort van PIEP maakt. Dit kan geloof ik opgelost worden door een BIOS update (of een andere chip die je moest update).
Ik heb er in CME ergens verweg een topic over gelezen.

Uitvallers en vastlopers
Dit zou idd de voeding kunnen zijn, de kans schat ik zeer groot. Hang er eens een normale ATX voeding aan, als dat mogelijk is (mischien heeft shuttle een andere voeding->mobo connector, ik denk het niet). Mocht het probleem dan verholpen zijn dan moet je eens kijken of je een andere voeding kan kopen/regelen (garantie).

• Zefod
Thnx voor de help...

Ik ben vandaag even aan het checken geweest met Motherboard Monitor 5 om te kijken of er iets met de voltages fout was... daar kwamen de volgende resultaten uit:

Standard1 ITE8712F mode
Total number of readouts: 98
CPU Speed: 1995 MHz
Running from: 28-2-2004 14:57:02
till: 28-2-2004 15:11:29

Sensor Current Low High Average
Sensor 1 62° C 57° C 62° C 58° C
Sensor 2 72° C 71° C 72° C 71° C
Sensor 3 47° C 46° C 47° C 46° C
Core 0 1,47 V 1,46 V 1,47 V 1,46 V
Core 1 1,46 V 1,46 V 1,46 V 1,46 V
+3.3 3,31 V 3,31 V 3,31 V 3,31 V
+5.00 4,08 V 4,08 V 4,08 V 4,08 V
+12.00 11,61 V 11,61 V 11,73 V 11,66 V
-12.00 0,23 V -0,06 V 0,31 V 0,23 V
-5.00 0,00 V 0,00 V 0,00 V 0,00 V
Fan 1 4218 RPM 4218 RPM 4354 RPM 4298 RPM
Fan 2 0 RPM 0 RPM 0 RPM 0 RPM
Fan 3 0 RPM 0 RPM 0 RPM 0 RPM

bij -12.00 volt kwam er dit uit: 0,23 V -0,06 V 0,31 V 0,23 V

zodra ik met het netwerk bezig ging zakte dit voltage naar -0,06... dat is vast niet goed... maar of dit meteen wijst op een brakke voeding...

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

de +5 is 4.08... daar heb je je probleem te pakken :) Tijd voor een nieuwe/andere voeding.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Waarom gaat iedereen toch blindelings op die waardes van software proggies af... D'r klopt geen reet van die 5V meting. Met 4.08 volt start je bak echt niet meer op hoor...

Hier stond een dode link.

• Zefod
Eu, dat klopt, hij _herstart_ ook af en toe niet op... even vergeten erbij te zeggen...
starten doet ie wel... Ik neem aan dat de software de waarde direct van het moederboard leest en de fout meer in de sensoren zit. maargoed het begint een beetje off topic te geraken, niet?

Verwijderd

Sissende chips zijn nooit okee. Heb hierzo al vaker 3Com's langs zien vliegen die dat deden en niet veel later ook in het centraal archief verdwenen. Van die zachte piep/kerm geluidjes is normaal, dat doen de idle cycles gewoon. Snap het nog niet helemaal, maar boeit me ook verder niet. Elke AMD Mobile die ik nu onder mijn vingers heb gehad, (laptop) doet het. Normaal met 230~ adapter aangesloten niks aan de hand, maar met de adapter eruit springt de cpu ineens van bijvoorbeeld 1530 -> 650 MHz en daar zijn de piep/kerm geluiden weer. Heel normaal. Of intels dit ook doen.. Geen idee.. De laatste waar het me mee opviel was een p2b-f met p3 500MHz.. Alweer een jaar of 2 geleden. CPUCOOL aan, en er kwam nog amper geluid uit de boxen, enkel gekraak en gesis. :-)

Tsja, enige wat ik zo voor je kan verzinnen, ga niet gelijk dure voedingen rondslepen, maar prik er eerst eens een realtek NIC in van 2 euri. En kijk of je mobo dan nog sist met full load. Tsja, al die onboard shit ook. :)

'T klinkt eik alsof gewoon je onboard nic naar de klote is namelijk. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 23:35 ]

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

TMoose

Mooooooose !!

Zo, ff een kleine update.

(P.S. Ik heb dus die andere Sn85G4 gekocht :) )

De 2 systemen zijn dus identiek, op de HD na (Beide Maxtor 7200/8MB/SATA) eentje 160, en de andere 200GB.

Zefod heeft nog ff naar de temperaturen en voltages gekeken in de bios, wat volgens mij toch de meest betrouwbare bron is. (als je geen goede multimeter bij de hand hebt..)

De 5 volt lijn was 5.02 Volt en de -12 lijn -12.11 (dacht ik). Daar zijn dus geen grote problemen. Tussen de 2 systemen is er wel een verschil in temperaturen. CPU is bij beide zo'n 70 graden. Dit is voor een desktop hoog, maar voor een shuttle met heatpipe koeling vrij normaal, voor zover ik weet. De case temp. is 45 tot 50 graden bij beide systemen, maar de voeding is bij mijn (wel stabiele) systeem zo'n 50 graden, en bij Zefods systeem ruim 60 graden.

Mijn best guess is een rotte onboard nic, waardoor de PSU meer stroom moet leveren. En aangezien zoals al werd opgemerkt het toch stevige specs zijn voor een 240W PSU gaat dat misschien niet goed...

En het sussiende geluid is waarschijnlijk een spoel, en door Shuttle werd ons aangeraden om er maar wat lijm overheen te spuiten, zodat het sissen (trillen van de spoel door inwendige EMK) op zou houden. Dit hebben we niet gedaan omdat we niet zeker weten wat de invloed zal zijn op de garantie... Een sissende spoel kan trouwens ook een aanwijzing zijn voor een rotte elco...

word vervolgd.......

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Pagina: 1