Ik heb nu enkele dagen deze schitterende spelcomputer. Uniek in zijn soort omdat het een vector display gebruikt. Leuke spellen, slim systeem. Snelle gameplay in een lief kastje.
Het enige jammere is dat het apparaat één grote groundloop is. Dit stoort zowel beeld als geluid (75 tot 85 dB brom heb ik me laten vertellen). En het beeld danst licht (maar ik weet niet of dat aan de kwaliteit van de beeldbuis ligt, of aan andere problemen)
De opbouw van een vectrex
Een 'Logic Board' met daarop de processor, ram, rom, geluidschip en de AD conversie voor het vector display (soort oscilloscope in XY weergave, met een Z voor helderheid).
Een 'Power Board' met daarop de diodebruggen van de voeding, spanningsregelaars voor de diverse voltages, de hoogspanning voor de beeldbuis, de deflectieregeling voor het beeld en de audio versterker.
Het probleem
Afzonderlijk geeft de Logic Board prima haarscherp geluid. Niets op aan te merken (getest met afzonderlijke versterker en speaker, buiten de behuizing).
De versterker zelf geeft op zichzelf ook geen brom, als de audio kabel weggehaald is.
Maar zodra de audiokabel er wél tussen zit bromt het ding.
Wat heb ik al gedaan
Op advies van diverse guides op internet die het probleem herkennen (google: Vectrex Buzz, ik heb zo'n beetje elke vectrex site die nog werkt doorgeworsteld.) heb ik een aantal groundverbindingen tussen de twee prints losgehaald. Dit had geen effect. Daarna de audiokabel vervangen voor hoge kwaliteit coax. Wederom geen effect (behalve een hoop irritatie).
Verdere gedachten
Net heb ik de beeldschermkabel losgehaald (3 dunne coax achtige kabels met een extra massadraad ingegoten, waarvan het me opviel dat de buitenmantel aan één zijde (de power board kant) aan de massa hangt. De andere kant is open.) en de brom was helemaal weg. Maar ja, zonder beeld kun je niet spelen.
Nu moet ik wel zeggen dat de brom inderdaad overeenkomt met wat er getekent wordt (je hoort de beeldactiviteit).
Mijn vraag
Hoe kan ik het beste verder met het oplossen van dit probleem? Ik heb zelf een tweetal ideeën op een rijtje gezet:
• Nieuwe versterkerprint maken en direct aan het logic board hangen.
• Beeldschermkabel aan beide kanten grounden ipv aan één kant. Als dit zou werken zou misschien zelfs het licht dansende beeld opgelost zijn.
Elk stukje inzicht is zeer welkom. Uitleg over GroundLoops ook.