Repair in Progress: Olympic Tennis (1973 Arcade Game)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.game-trix.nl/screens/videotennisrepair/thumb_olympictennis.jpg
Introductie

Arcade games, wie kent ze niet. En vooral Pong is en blijft een grote bekende. Dé (bijna) allereerste videogame ooit. Onlangs heb ik op Ebay een printplaat voor het spel Olympic Tennis van See-Fun gescoord. Een spel zoals Pong, maar met de mogelijkheid om met z'n vieren te spelen. Een spel uit 1973. Een spel zonder CPU, ROM of RAM. Een spel volledig opgebouwd uit logica en timing routines.

De print
Afbeeldingslocatie: http://www.game-trix.nl/screens/videotennisrepair/thumb_boardset.jpg

Zie de GROTE condensator rechts, zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt :P . Een print vol met chips, vooral uit de 74xx serie, sommige nog uit de 73xx serie, en een paar NE555 timer chips. Verder wat condensatortjes voor de diverse timing routines en andere grappen.

De opbouw van een Pong achtig spel
Aangezien een 'discrete logic' spel (zoals de term in 'het wereldje' heet) geen centrale processor heeft, zal er toch van iets uitgegaan moeten worden om beeld te kunnen maken. Timing dus. We beginnen met een horizontale synchronisatie. Daaruit kun je meerdere dingen destileren.

De horizontale positie van bijvoorbeeld de Bal. Maar ook de verticale synchronisatie, immers: als een lijn afgelopen is, is het tijd voor een nieuwe regel. En vanuit de verticale sync kun je weer andere leuke dingen uitrekenen. Enzovoort enzoverder. Dit spel heeft 4 'paddles' voor de spelers, 1 bal, 2 scoreboards, een verticale gestippelde scheidingslijn en als ik het me goed herinner 2 horizontale lijnen (boven en onder het veld).

De Missie

Afbeeldingslocatie: http://www.game-trix.nl/screens/videotennisrepair/thumb_screen1.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.game-trix.nl/screens/videotennisrepair/thumb_screen2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.game-trix.nl/screens/videotennisrepair/thumb_screen3.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.game-trix.nl/screens/videotennisrepair/thumb_screen4.JPG

Aangezien dit spel NTSC Composite Video uitzend (in zwart/wit) kan ik er met mijn normale TV niets mee. Gelukkig heb ik ook een arcade monitor waar ik alles aan kan instellen: Pos/Neg Sync, Horizontal Hold, Vertical Hold enzovoort. En met een LM1881 kun je de sync lijn mooi uit het composiet signaal strippen voor deze monitor. Zo gezegd, zo gedaan en ik had beeld.

In het begin leek het stabiel, maar het was naar links verschoven. En vaak 'verloopt' de sync, zodat het beeld gaat schuiven (zie de plaatjes linksboven, linksonder, rechtsonder). En bij een Negatieve sync krijg ik heel onrustig beeld (zie plaatje rechtsboven, maar wél goed op z'n plek).

Mijn eerste gedachte was: de condensatoren rond de diverse timing circuits zijn helemaal opgedroogd. Want ook als ik mijn vinger leg op dat soort gevoelige plekken, dan verschuift het beeld, of het gaat lopen.

Mijn probleem is nu dus: Hoe verder. Ik ben best handig in het repareren van games mét cpu, maar zonder cpu en zonder schema verdwaal je snel. Ik kan wel 80 chips gaan vervangen, maar dikke kans dat hij dan nog niets doet.

Doel van dit topic

Wat ik met dit topic wil is jullie vermaken met een stukje nostalgie, jullie vragen je hersens te kraken welke kant ik misschien op moet zoeken, en later te genieten van een een schitterend stukje historie, waar ook een echte kast voor gebouwd gaat worden, naar origneel model (zie de flyer bovenaan het topic), zodra de print helemaal 100% werkt en gedocumenteerd is.

Repair in Progress toestemming van Acouse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Goed, mijn eerste vraag aan de meute: NE555 chips, kunnen die na jaaaren gaan 'verlopen'? Het syncsignaal word namelijk door 2 van die dingen geregeld zo te zien en de condensatoren/elko's zijn net vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op 09 februari 2004 @ 23:13:
Goed, mijn eerste vraag aan de meute: NE555 chips, kunnen die na jaaaren gaan 'verlopen'? Het syncsignaal word namelijk door 2 van die dingen geregeld zo te zien en de condensatoren/elko's zijn net vervangen.
IC's bevatten naar mijn weten geen onderdelen die kunnen slijten, maar die paar chipjes heb je natuurlijk in no-time vervangen.

Controleer ook of je monitor wel goed is, het kan zijn dat die versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm. De kans dat die NE555's verlopen is niet heel erg groot, het lijkt me eerder dat de condo's en misschien de weerstanden eromheen verlopen zijn. Weet je bijvoorbeeld zeker dat je uberhaupt wel sync-signaal krijgt? Zoals je het nu brengt lijkt het verdacht veel op een monitor die toevallig net goed synct met het signaal dat 'm aangeboden is, maar dat dus niet volhoudt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 00:14:
[...]

IC's bevatten naar mijn weten geen onderdelen die kunnen slijten, maar die paar chipjes heb je natuurlijk in no-time vervangen.

Controleer ook of je monitor wel goed is, het kan zijn dat die versleten is.
De monitor is prima, die werkt met al m'n arcade games. En IC's kunnen wel degelijk ineens sterven of brak worden. De reden dat ik niet zomaar meer IC's vervang is dat het dan heel snel heel veel chipjes kunnen worden om te vervangen. 80 op een printplaat, remember?
Sprite_tm schreef op 10 februari 2004 @ 01:21:
Mmm. De kans dat die NE555's verlopen is niet heel erg groot, het lijkt me eerder dat de condo's en misschien de weerstanden eromheen verlopen zijn. Weet je bijvoorbeeld zeker dat je uberhaupt wel sync-signaal krijgt? Zoals je het nu brengt lijkt het verdacht veel op een monitor die toevallig net goed synct met het signaal dat 'm aangeboden is, maar dat dus niet volhoudt.
De condensatoren er om heen zijn al vervangen. Weerstanden ook doen dan maar?

Met de scope (GameBoy Digital Sampling Oscilloscope :P ) zag ik schitterende pieken in het signaal eerst. Zal straks nog eens meten. Want je hebt wel gelijk, misschien is het sync signaal te zwak om mee te werken.

[ Voor 8% gewijzigd door sebastius op 10-02-2004 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Volgens mij mis je gewoon je V-Sync. :)
Dan gaat je beeld inderdaad zo lopen.

Wel een leuk project! Hoe kom je in hemelsnaam aan zo'n oude bak?

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
_bas_ schreef op 10 februari 2004 @ 10:12:
Volgens mij mis je gewoon je V-Sync. :)
Dan gaat je beeld inderdaad zo lopen.

Wel een leuk project! Hoe kom je in hemelsnaam aan zo'n oude bak?
V Sync is er zo te zien wel, want het beeld blijft in de verticale richting staan. Maar ik ga wel een documentje over composite sync opzoeken en het checken.

En tis zeker een leuk project. Iemand op het MAME forum wees op deze print, en ik zoek al een tijdje een 'echte' pong of kloon. En dan is het enkel een kwestie van een nachtje opblijven voor Ebay en uiteindelijk de print winnen voor 10 dollar + 20 dollar verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Mooi zeg :9~
Synchronisatieprobleem: Lijkt op timing, ik zou zeggen, kijk eens naar het deel dat dat synchronisatiesignaal genereert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Ey, ik zit eens rond te kijken en ik kom dit tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.pong-story.com/pics/pubs/big/leisure.jpg
Ik zou zo zeggen dat lijkt er erg veel op. Er staats zelfs een telefoonnummer bij 8)
Link: http://www.pong-story.com/leisure.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Hopeloosje schreef op 10 februari 2004 @ 20:27:
Mooi zeg :9~
Synchronisatieprobleem: Lijkt op timing, ik zou zeggen, kijk eens naar het deel dat dat synchronisatiesignaal genereert
Goh, zou je denken :+
Hopeloosje schreef op 10 februari 2004 @ 20:39:
Ey, ik zit eens rond te kijken en ik kom dit tegen:
[afbeelding]
Ik zou zo zeggen dat lijkt er erg veel op. Er staats zelfs een telefoonnummer bij 8)
Link: http://www.pong-story.com/leisure.htm
Ik ken Pong Story, en die print die ze daar laten zien is een kopie van Pong, niet de mijne. En de auteur van die site heeft vermoed ik niet de technische kennis om mij te helpen. En dat telefoonnummer is van 1974, ik vermoed dat het misschien niet meer bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Update!

Via via met wat experimenten met een ander spel van me (arkanoid) kwam ik er achter dat de Sync selectie op mijn monitor verkeerd stond. Positieve sync ipv Negatieve sync. Dat wist ik al, maar ik had met pong dan een heel onrustig beeld (zie de foto rechtsboven bij de openingspost).

Ik heb vandaag ook een nieuwe scoop eventjes te leen (eigenlijk gekocht maar hij gaat morgen terug voor een betere), en daarmee bekeek ik het videosignaal. Dat is dus gewoon perfect (kon het spel zien op m'n scoopdisplay, zo scherp). En net viel mij toevallig op dat als ik met de probe op het videolijntje zat, dat ik stabiel beeld had. Maar alleen als de massaklem van de probe verbonden was met de GND van de print.

Nu vermoed ik dat ik gewoon eigenlijk een Pull Up of een Pull Down weerstandje mis, maar misschien dat iemand er een betere gedachte over heeft?

Overigens word het oplossen van het sync probleem niet de enige reparatie voor deze print. De bal is namelijk onzichtbaar of veel te snel. Maar dat kan ik pas gaan zoeken zodra ik weer fatsoenlijk beeld heb...

[edit]Geen Pull Up weerstandje, maar een condensatortje zo te zien... Eventjes een 100nF tussen video en GND aantikken en het beeld is 2 tellen stabiel. Gek eigenlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door sebastius op 11-02-2004 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Update!

Een nieuw speeltje gekocht, en veel condensatoren en 4 potmeters vervangen:

Afbeeldingslocatie: http://www.game-trix.nl/screens/videotennisrepair/thumb_scope.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.game-trix.nl/screens/videotennisrepair/thumb_soldered_board.jpg

Helaas blijft het beeld heel onrustig, tenzij ik met de scope probe tegen de composite video lijn aanzit:

Afbeeldingslocatie: http://www.game-trix.nl/screens/videotennisrepair/thumb_scope_video.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.game-trix.nl/screens/videotennisrepair/thumb_result.jpg

Als je heel goed kijkt op de scope, dan zie je precies het beeld staan wat er op de monitor staat, tussen de sync pulsen in. Heel grappig om te zien.

Maar nog steeds een heel onrustig beeld zonder de probe, dus ik mis echt nog ergens iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpecialWhenLit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 23:38

SpecialWhenLit

Crank it to the last Mhz!

Mooi project joh! Erg leuk. Ik sleutel zelf veel aan flipperkasten en ik kan je vertellen dat je op een print uit 1973 echt alle condensatoren mag vervangen.
Geloof me, ze zijn echt allemaal weg; condensatoren gaan onder dit soort omstandigheden max 10 jaar mee. Dus alles vervangen en verbaas je over het resultaat.
Kijk ook vooral naar "koude" soldeerpunten, het zou ook goed kunnen dat een of enkele IC's geen of slechte ground krijgen.Succes!

Luchtkoeling zuigt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Op 4 kleine condensatoren na is alles nu vervangen. Koude soldeerpunten is iets voor na het weekend, als ik weer wakker ben. Ik zal er aan denken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boely
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Boely

ja van die sneeuwpop ja..

Mooi project. Ik als elko leek kan je helaas niet helpen :P
Maar ik ga dit topic zeker volgen.

Succes!!

Welk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-08 18:40
wat ook chill is om snel een chippie te vervangen > een elektrische verffohn erop zetten. Dat kan je best gedoseerd doen en t chippie valt er netjes uit en je gaten blijven open. Je printplaat smelt ook niet weg.

Grote kans dat jullie t al wisten, maar vertel t toch maar ff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Rein_stein schreef op 14 februari 2004 @ 21:01:
wat ook chill is om snel een chippie te vervangen > een elektrische verffohn erop zetten. Dat kan je best gedoseerd doen en t chippie valt er netjes uit en je gaten blijven open. Je printplaat smelt ook niet weg.

Grote kans dat jullie t al wisten, maar vertel t toch maar ff...
Doe ik niet aan, te veel risico. De lijm van deze banen is erg zwak, dus daar ga ik niet mee klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Update

Stom stom stom stom stom... Ik voel me dom. Onrustig beeld opgelost. Wat het was? De grounds zaten niet goed bij elkaar verbonden, dus ik had een aardlus oid.

Ik heb nu dus scherp beeld. En er zijn nieuwe problemen naar boven gekomen:

Het balletje vliegt het scherm over, té snel. Het is niet te zien.

Back to the drawing board, pinky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom je ook overal tegen. :P.

Mooi project hoor, gaat mijn pet te boven iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Hartstikke leuk als dit straks perfect werkt:)

Wat me nu trouwens opvalt... als je Repair in Progress afkort.... R.I.P. :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dit supercool _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:28

Cheezus

Luiaard

Misschien gaat de bal te snel omdat er een condensatortje verlopen is en dus te snel op/ontlaad zodat een ne555 een te hoge klok geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Exigence schreef op 28 februari 2004 @ 06:36:
Hartstikke leuk als dit straks perfect werkt:)

Wat me nu trouwens opvalt... als je Repair in Progress afkort.... R.I.P. :X :+
Ja dat had ik ook al toen ik hem opende. Maar ja, hoe moet je het anders noemen...
primusz schreef op 28 februari 2004 @ 19:30:
Misschien gaat de bal te snel omdat er een condensatortje verlopen is en dus te snel op/ontlaad zodat een ne555 een te hoge klok geeft?
In principe word de balsnelheid bepaald (dacht ik) door de centrale klokfrequentie, die door een bepaald getal word gedeeld. Op enkele mini condensatortjes na heb ik ze allemaal vervangen. Als ik morgen tijd heb, word het een klus met de logic analyser.
Pagina: 1