Introductie
Arcade games, wie kent ze niet. En vooral Pong is en blijft een grote bekende. Dé (bijna) allereerste videogame ooit. Onlangs heb ik op Ebay een printplaat voor het spel Olympic Tennis van See-Fun gescoord. Een spel zoals Pong, maar met de mogelijkheid om met z'n vieren te spelen. Een spel uit 1973. Een spel zonder CPU, ROM of RAM. Een spel volledig opgebouwd uit logica en timing routines.
De print

Zie de GROTE condensator rechts, zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt
De opbouw van een Pong achtig spel
Aangezien een 'discrete logic' spel (zoals de term in 'het wereldje' heet) geen centrale processor heeft, zal er toch van iets uitgegaan moeten worden om beeld te kunnen maken. Timing dus. We beginnen met een horizontale synchronisatie. Daaruit kun je meerdere dingen destileren.
De horizontale positie van bijvoorbeeld de Bal. Maar ook de verticale synchronisatie, immers: als een lijn afgelopen is, is het tijd voor een nieuwe regel. En vanuit de verticale sync kun je weer andere leuke dingen uitrekenen. Enzovoort enzoverder. Dit spel heeft 4 'paddles' voor de spelers, 1 bal, 2 scoreboards, een verticale gestippelde scheidingslijn en als ik het me goed herinner 2 horizontale lijnen (boven en onder het veld).
De Missie
Aangezien dit spel NTSC Composite Video uitzend (in zwart/wit) kan ik er met mijn normale TV niets mee. Gelukkig heb ik ook een arcade monitor waar ik alles aan kan instellen: Pos/Neg Sync, Horizontal Hold, Vertical Hold enzovoort. En met een LM1881 kun je de sync lijn mooi uit het composiet signaal strippen voor deze monitor. Zo gezegd, zo gedaan en ik had beeld.
In het begin leek het stabiel, maar het was naar links verschoven. En vaak 'verloopt' de sync, zodat het beeld gaat schuiven (zie de plaatjes linksboven, linksonder, rechtsonder). En bij een Negatieve sync krijg ik heel onrustig beeld (zie plaatje rechtsboven, maar wél goed op z'n plek).
Mijn eerste gedachte was: de condensatoren rond de diverse timing circuits zijn helemaal opgedroogd. Want ook als ik mijn vinger leg op dat soort gevoelige plekken, dan verschuift het beeld, of het gaat lopen.
Mijn probleem is nu dus: Hoe verder. Ik ben best handig in het repareren van games mét cpu, maar zonder cpu en zonder schema verdwaal je snel. Ik kan wel 80 chips gaan vervangen, maar dikke kans dat hij dan nog niets doet.
Doel van dit topic
Wat ik met dit topic wil is jullie vermaken met een stukje nostalgie, jullie vragen je hersens te kraken welke kant ik misschien op moet zoeken, en later te genieten van een een schitterend stukje historie, waar ook een echte kast voor gebouwd gaat worden, naar origneel model (zie de flyer bovenaan het topic), zodra de print helemaal 100% werkt en gedocumenteerd is.
Repair in Progress toestemming van Acouse