Toon posts:

[Suse 9.0 winXP] Grub maar mag niets typen

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een schijf waar linux suse 9.0 op draait en een andere schijf waar win xp op draaid.. na de installatie van suse 9.0 heb ik geen van beiden meer gezien

ik boot... hij herkend de schijf (extended bios (ultra ATA100))
en dan... GRUB

mag daar niets typen (zoals ik in vele andere topics wel lees)

wat moet ik daar dan doen en wat zou ik aan de boot moeten veranderen om tenminste 1 van de besturingssysteemen terug te zien?

nog wat facts:
-op de ultra ata100 zit een 80gb vast die onder windows c heet en waar windows gewoon op draait
-aan de pc zelf zit een 160GB schijf waar een partitie met linux op staat en een nu nog lege partitie (nog niet aangemaakt) voor mijn data

als jullie nog meer willen weten... zeg het maar

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
en dan hang?
Had ik laatst ook. Je stage 1.5 of 2 van grub is rot
regel jezelf een bootflop of knoppix cd of iets dergelijks en maak je root je root
Meestal door linux root=/dev/hda1 te geven op je bootprompt van je flop of cd
Ik weet alleen niet of knoppix dat slikt. Met knoopix of gentoo livecd boot je (knoppix 2 scheelt wat tijd)
mount -t <fstype> /dev/hda1 /mnt/hda1
chroot /mnt/hda1
en dan een /sbin/grub-install /dev/hda
of een /sbin/grub en dan op de grub console (het ding waar mensen het over hebben)
root=/dev/hda1
setup
en dan een quit of een boot
je kunt ook nog even de /boot/grub/menu.lst aanpassen zodat je bootmenu al aardig klopt
PS: die hda1 moet dus de partitie zijn waar je grubimages en linuxkernel op staat en /dev/hda de schijf waarvan je bios de mbr pakt

[ Voor 13% gewijzigd door Bas! op 26-02-2004 22:32 . Reden: veiligheid gaat voor ]

Verwijderd

Topicstarter
dan idd hangt ie ja

maar jou verhaal gaat voor mij erg snel...
ik geloof dat ik niet genoeg er van weet om jou heleaal te volgen
maar ik begrijp dit:..

- een opstartdiskette maken (ik weet niet wat knoppix is (sorry))
- dan in het prompt typen: linux root=/dev/hda1 (dan hopen dat dat werkt)
- of iets voor mij heel vaags waarbij ik graag wat extra uitleg zou willen

ik hoop snel meer te horen want ik mis mijn pc nu al :'(

Verwijderd

Topicstarter
ff nog wat ik vergeten was..

ik heb ook nog de linux boot cd die ik gebruikt heb voor het installeren..

de installatie zelf heb ik uitgevoerd vanaf een andere HD die ik er even tijdelijk aangehangen had

verder heet de schijf waarop linux geinstalleerd staat hda en die windows schijf noemt hij hde (mochten jullie dat ook nog willen weten)

Verwijderd

Topicstarter
weer ff wat nieuws:

heb via cd gestart en dan instalatie geklikt

vervolgens boot geinstallerd systeem

aangewezen waar ie staat

en dan gaat het balkje lopen en na een tijdje gaat hij ook tekst laten zien

en dan na dat hij iets met usb heeft bekeken..

staat ie weer stil....

(mijn gewoon wat probeer techniek werkt dus niet dus ben nogsteeds niet uit probleem)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Even een paar opmerkingen van huishoudelijke aard:
Zou je niet na elke halve zin 2x op enter willen

drukken, dat leest erg

vervelend zoals

je ziet.
Verder kun je als je nieuwe informatie hebt, op de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop drukken, om je post te veranderen, dan hoef je niet steeds een nieuwe te maken wat a) niet overzichtelijk is en b) opgevat kan worden als het onbeleefd kicken om je topic weer onder de aandacht te krijgen.
Dank voor de aandacht.

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Bas! adviseert je om Grub opnieuw te installeren (lijkt mij ook het beste), dat kan je het best op de volgende manier doen:
  • Booten van een opstartdiskette of live-cd zodat je een commandline hebt
  • Je schijf mounten: mount -t <fstype> /dev/hda1 /mnt/hda1
  • Deze schijf je root maken: chroot /mnt/hda1
  • Grub installeren: /sbin/grub-install /dev/hda
Hda1 moet dus de partitie zijn waar je Linux hebt geïnstalleerd en /dev/hda de schijf waarvan je bios boot.
Dit is dus gewoon wat Bas! al zei, maar dan punts gewijs :P

Meestal (RedHat iig) maakt je distro bij de installatie al een opstartdiskette die kun je gebruiken, anders heeft de bootable CD van je distro vast wel een rescue optie.
In noodgevallen kun je altijd Knoppix gebruiken. Dit is een bootable CD waarmee je Linux kunt draaien zonder installatie, erg handig! Heb er verschillende keren een systeem mee gered. :)

[ Voor 48% gewijzigd door Mac_Cain13 op 27-02-2004 13:40 . Reden: Blaataaps deed de huishoudelijkheden al ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb linux nu wel draaiend, dat heb ik gedaan door gewoon te booten. het vast hangen heb ik weggekregen door alle usb aparatuur los te koppelen (behalve mijn muis). maar ik denk dat het vast hangen te maken heeft met mijn usb wireless netwerk ontvanger van smc want toen ik die even later er alsnog in stopte ging de pc piepen en stond alles stil. ik had gister al in de hardware database gekeken of mijn ontvanger er wel bij stond maar ik kon m niet vinden en verder vond ik die database beetje vaag.
maar goed, ff eerst de boot goed laten lopen:

-ik boot linux
-open de consule
-typ de eerste regel.. --> bash: fstype: onbekend bestand of map
-dan de 2e ff proberen.. --> chroot: cannot change root directory to.. : onbekend bestand of map

moet ik daaruit opmaken dat de hda niet bestaat? of doe ik iets anders fout?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 14:21 . Reden: was al weer wat verder ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:09

Robtimus

me Robtimus no like you

Probeer voor dat mounten (dus meteen na het booten) anders eens
code:
1
mkdir /mnt/hda1
of als dat niet werkt
code:
1
2
mkdir /mnt
mkdir /mnt/hda1
Ik heb nml het gevoel dat die directory ontbreekt (en niet je /dev/hda1).

[ Voor 16% gewijzigd door Robtimus op 27-02-2004 14:35 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Bas!
http://gazonk.org/~eloj/articles/emergencybooting.html
is een aardige manual om sowieso te kunnen booten
In die grubconsole die je met die floppy krijgt kan je dus waarschijnlijk wel. En anders kan je met:
http://www.gnu.org/softwa...g-a-GRUB-boot-floppy.html
ftp://alpha.gnu.org/gnu/grub/
Handmatig schrijven als je een soort dd hebt voor dos (zal wel niet met zoiets inferieurs). Ik ken dat soort dos zut verder ook niet, ik heb altijd wel een linux pc bij de hand of een knoppix of andere live cd bij de hand.
root (hd0,0)
setup (hd0)

of

root (hd0,0)
install /boot/grub/stage1 (hd0) (hd0,0)/boot/grub/stage2 (hd0,0)/boot/grub/menu.lst

om te booten doe je
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-bla-die-bla root=/dev/hda1
evt. initrd /boot/initrd-bla-die-bla
boot

[ Voor 31% gewijzigd door Bas! op 27-02-2004 15:04 . Reden: even wat extra zut ]

• Mac_Cain13
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 13:58:
[...]
-typ de eerste regel.. --> bash: fstype: onbekend bestand of map
-dan de 2e ff proberen.. --> chroot: cannot change root directory to.. : onbekend bestand of map

moet ik daaruit opmaken dat de hda niet bestaat? of doe ik iets anders fout?
De commando's waren niet volledig uitgewerkt, je moet <fstype> vervangen door het bestandssysteem dat je gebruikt en de map waaraan je je partitie mount moet ook nog aangemaakt blijkbaar.

Mss is het verstandig de manuals van sommige commando's eens door te lezen, deze vraag je op door op de commandline man commando te doen waarbij je commando vervangt door het commando waar je meer over wilt weten.

Verwijderd

Topicstarter
Ice man x
ik heb de map nu aangemaakt (deze was idd nog niet aanwezig) maar daarna kan ik alsnog niets verder

Bas!
ik heb het idee met de floppys geprobeerd, ik heb de image gedownload maar toen ik m wilde openen met WinImage vertelde dat programma mij dat de file ongeldig was dus dat gaat dan denk ik niet door

Mac chain 13
ik zal idd even de dingen daar doorlezen bedankt voor je tip

ff een update:
ik begin nu echt met de minuut dingen erbij te leren, is wel grappig opzich
maar anderzijds lukt het nogsteeds niet om normaal te starten, maar waarom moet ik de chroot nou naar dev/hda1 /mnt/hda1
aangezien ik de map hda1 net heb aangemaakt in mnt is het toch logisch dat daar niets in staat?? of zie ik dat dan weer verkeerd?? verder wil hij nogsteeds de root niet omzetten naar /dev/hda1 want dan zegt hij "geen map aanwezig"

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 15:41 . Reden: nieuwe facts ]

• Mac_Cain13
Hij wil de root niet veranderen naar /dev/hda1 omdat dat geen map is maar een device. /dev/hda1 geeft je fysieke partitie aan, deze moet je met mount eerst koppelen aan een map.

/mnt/hda1 is nu natuurlijk leeg, maar na het mounten zie je de inhoud van je partitie in deze map. Je moet zorgen dat alle stappen gelukt zijn, anders zal de volgende ook falen. Dus eerst mounten en dan chroot.
offtopic:
Het is Mac_Cain13 niet Mac chain 13...

Verwijderd

Topicstarter
ok dat snap ik nu (bedankt voor je tip)
maar alsnog lukt de eerste stap niet

mount -t <fstype> /dev/hda1 /mnt/hda1

wat moet ik nou invullen voor fstype?? want ik heb gezocht in de help functie maar ik kan het niet vinden.
gewoon mount -t /dev/hda1 /mnt/hda1 werkt niet dan zegt ie dat de map er niet is

• Mac_Cain13
Bij mount -t <fstype> /dev/hda1 /mnt/hda1 is het fstype niet verplicht. Waarschijnlijk heb je ext3, maar je kan ook auto invullen dan gokt mount zelf. Of helemaal niets zoals je nu probeerd (Dat komt op hetzelfde neer als auto), maar dan moet je wel het -t weghalen :)

Dus: mount /dev/hda1 /mnt/hda1 zou de truuk moeten doen!

[ Voor 11% gewijzigd door Mac_Cain13 op 27-02-2004 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik zou het leuk hebben gevonden als het zo was maar helaas
na: mount /dev/hda1 /mnt/hda1
zegt ie:
/dev/hda1 ziet er uit al wisselgeheugen - niet aanwezig
mount: u moet de bestandssysteem soort aangeven

dus nog niet, maar volgensmij ... bijna

Edit:
als ik met -t doe en ext3 erbij zet is volgens hem alles slecht en voert hij het niet uit en als ik m op auto zet doet hij hetzelfde als bij niets (dat is dus zoals jij al zei)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 16:51 . Reden: nieuwe info ]

• Mac_Cain13
/dev/hda1 ziet er uit al wisselgeheugen - niet aanwezig

Blijkbaar is hda1 een swap partitie of een paar sectoren die niet meegenomen zijn bij het partitioneren (heb ik ook last van). Probeer is het nummertje van de device te veranderen. Eerst /dev/hda2 en dan 3 enz. Zodra het lukt kijken in /mnt/hda1 of je de juiste partitie te pakken hebt, zo niet ff verder proberen. Ik weet namelijk geen manier om snel je partitietabel te bekijken zodat je weet welke je moet hebben. Mss dat iemand anders het weet, leer ik ook nog wat :)

Note: /mnt/hda1 is gewoon een map, je kunt dus gewoon /dev/hda2 enz erop mounten. Dat maakt geen ene f*ck uit. Al noem je die map /mnt/marjolein. (Jah, das men vriendin O+)

Note2: Weer unmounten, dat moet je doen voordat je de volgende device op de map mount, doe je met het commando: umount <map>
Dus zonder n! Waarbij <map> in dit geval /mnt/hda1 is.

[ Voor 20% gewijzigd door Mac_Cain13 op 27-02-2004 17:05 . Reden: Iets te vroeg :p ]

Verwijderd

Topicstarter
GELUKT!!!

Citaat: (ik weet niet hoe jullie die mooie witte vlakken maken hoor)
------------------------
Bas! adviseert je om Grub opnieuw te installeren (lijkt mij ook het beste), dat kan je het best op de volgende manier doen:
Booten van een opstartdiskette of live-cd zodat je een commandline hebt

Je schijf mounten: mount -t <fstype> /dev/hda1 /mnt/hda1

Deze schijf je root maken: chroot /mnt/hda1

Grub installeren: /sbin/grub-install /dev/hda

---------------------------------------------
Mounten is gelukt
Chroot is gelukt
alleen de laatste stap lukt nog niet
ik heb gekeken in de map sbin maar het bestand grub-install heb ik helemaal niet

zie ik dat weer verkeerd of is er alweer iets raars aan de hand?

• Mac_Cain13
Het zou kunnen dat je Lilo moet gebruiken in plaats van Grub. De andere veel gebruikte Linux bootloader, maar van Lilo heb ik geen verstand. Je zou man lilo kunnen proberen of op google zoeken naar lilo en multi-boot howto's.
offtopic:
Kijk eens onderaan in de FAQ daar staan een heel zootje tags enz. Een qoute maak je iig met [qoute] en zo'n witte voor code met [code]. Je kan [/quote] en [/code] om het vak weer af te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Mac_Cain13 op 27-02-2004 17:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt..
ik ga nu even eten en dan zal ik zo ff wat rondneuzen
ik heb iig veel geleerd over linux vandaag :P

PS zit lilo dan standaard in linux (in die map waar jullie dachten dat grub-install zou zitten?)

• Mac_Cain13
Jah, Lilo (of lilo-config ofzo) zou daar in moeten zitten, maar dat zou grub-install ook moeten :+
Dus garanties ga ik dus niet geven, maar iig suc6. Ik zal ook mijn patatjes eens naar binnen werken :)

En welkom in de wondere wereld van Linux, ik sta er steeds weer versteld van wat ie allemaal kan. Al die goed gedocumenteerde tooltjes, dat heb ik wel eens anders mee gemaakt!

[ Voor 36% gewijzigd door Mac_Cain13 op 27-02-2004 18:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
veel eet succes!

maar ehh
als ik lilo open zegt hij: "kan bestand niet vinden"
dus ook lilo lukt denk ik dan niet en grub heb ik ook niet
verder zei bas! dat ik kon proberen de menu.lst aan te passen maar daar heb ik geen toegang toe (ik gebruik de root consul... dus:????)

nog iemand een idee of iemand die mij kan vertellen hoe ik dan aan grub of lilo kan komen en waarom lilo nou niet gewoon werkt?

• Mac_Cain13
menu.lst is een configfile van Grub, dus als je Grub niet hebt heb je die config file ook niet :)
Het lijkt erop dat je helemaal geen bootloader hebt. Deze zul je dus eerst moeten downloaden en installeren.
Waarschijnlijk heb je tijdens de setup aangegeven dat je geen bootloader geïnstalleerd wilde hebben of gezegt dat je er al 1 had.

Verwijderd

Topicstarter
ok..
dat is dan niet zo slim van mij
maar waar haal ik er 1 vandaan dan want ik wil nu toch wel een oplossing hebben en liefst wil ik vandaag alles weer werkend hebben

update:
ik heb iets vaags opgehaald met een paar ingepakte bestandjes en andere waanzin en ik snap er niets van
ik denk dat het dan nog makkelijker is om gewoon linux opnieuw te installeren want dit snap ik niet..

of moet er ergens anders iets makkelijkers zitten???

update2:
ik kan als ik ingelogd ben onder root wel menu.lst openen maar nu moet ik dus alleen nog weten wat ik moet veranderen..
zo te zien zoekt hij linux nl wel al op de juiste plek (waar ik m ook vond (hda2))

verder is het zo dat als ik nu op lilo klik dat hij geen melding geeft.., hij doet nu gewoon helemaal niets (kan er wel 100x op klikken)

MENU.LST:
# Modified by YaST2. Last modification on Thu Feb 26 20:46:58 2004

color white/blue black/light-gray
default 0
timeout 8
gfxmenu (hd2,1)/boot/message

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title Linux
kernel (hd2,1)/boot/vmlinuz root=/dev/hda2 vga=0x317 splash=silent desktop hdd=ide-scsi hddlun=0 showopts
initrd (hd2,1)/boot/initrd

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows###
title Windows
root (hd0,1)
chainloader +1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: floppy###
title Diskette
root (fd0)
chainloader +1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title Failsafe
kernel (hd2,1)/boot/vmlinuz root=/dev/hda2 showopts ide=nodma apm=off acpi=off vga=normal nosmp noapic maxcpus=0 3
initrd (hd2,1)/boot/initrd

wat moet ik er aan veranderen dan??

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 19:08 . Reden: update ]

• Mac_Cain13
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 18:12:
[...]
update:
ik heb iets vaags opgehaald met een paar ingepakte bestandjes en andere waanzin en ik snap er niets van
Meestal zit er ergens een readme of install bestandje waar de instructies instaan, ik kan vanaf hier nl niet ruiken hoe je de install van een paar ingepakte bestandjes moet doen :p
update2:
ik kan als ik ingelogd ben onder root wel menu.lst openen maar nu moet ik dus alleen nog weten wat ik moet veranderen..
zo te zien zoekt hij linux nl wel al op de juiste plek (waar ik m ook vond (hda2))

verder is het zo dat als ik nu op lilo klik dat hij geen melding geeft.., hij doet nu gewoon helemaal niets (kan er wel 100x op klikken)

[MENU.LST]
Grub omschrijft de schijven wat anders dan Linux zelf.
Hda1 is bij grub (hd0,0), Hda2 is (hd0,1). Je 1e partitie op de 2e hardeschijf, hdb1 onder linux is dan (hd1,0) enz

Volgens jou staat Linux op Hda1 dat zou (hd0,0) moeten zijn. In het bestand device.map (of zoiets dergelijks) staat de exacte omschrijving van welke (hd) welke device is. Je moet dus de (hd) nummertjes goed zettenm zodat Grub alles weer van de goede HardeSchijf af plukt. Anders kan ie namelijk ook de achtergrond en stage1.5 of stage2 laden. Welk nummertje je exact moet hebben kan ik je zo niet met zekerheid zeggen, maar met een beetje uittellen, prutsen en tweaken moet het lukken :p

Ik vermoed dat die extra hd die je geprobeerd hebt de bootloader ff heeft aangepast ofzo. Aangezien zei dat je nog wel grub rommel op je scherm kreeg lijkt het me eerst niet verplicht grub-install te draaien, al is het wel verstandig als je hem kunt vinden :)

[ Voor 1% gewijzigd door Mac_Cain13 op 28-02-2004 14:34 . Reden: Grub hd syntax blunder :$ ]

Verwijderd

Topicstarter
goed ik heb de hele avond lopen rommelen en de bios load veranderd (was doorslaggevend voor de boot vanaf linux partitie moet ie natuurlijk ook wel de linux partitie als eerste laden 8)7 )
maar goed krijg nu mooi scherm waarin ik mag kiezen
linux draaid vanaf daar netjes maar als ik op windows klik krijg ik zwart scherm met: windows loading... en dan staat ie stil.... heb je daar nog een oplossing voor? hij zoekt de boot van windows trouwens op hde2
ik weet dat windows op hde staat geinstalleerd maar hoeft ie dan niet te booten vanuit die mini partitie van 30mb die xp zelf heeft aangemaakt (hde1 dus)???
of moet ik nog iets anders goed zette om dat te laten werken??

• Bas!
Je zegt dat windows voor windows op c staat, dat staat ie nu dus niet meer, ik neem aan dat je hdd's geswapt hebt? In je menu.lst of op de commandline van grub
map (hd0) (hd<windows of 2 ofzo als de linux schijf maar weg is van hd0>)
map (hd<windows>) (hd0)
rootnoverify (hd0,0) (ipv root)
chainloader +1
boot

[ Voor 28% gewijzigd door Bas! op 27-02-2004 23:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik moet de rootnoverify van windows dus op 0,0 zetten?? maar dat is toch een onderdeeel van de linux partitie? of start windows via daar op??

ik had nu net:

name: Windows
type: other
rootnoverify: hd(0,0)
chainloader +1

maar hij stopt nogsteeds op: Windows loading,en dan staat ie weer helemaal stil

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 08:34 . Reden: Geprobeerd ]

• Mac_Cain13
Ik kan de instructies van Bas! ook niet helemaal volgen, wat ik wel kan doen is mijn config ff posten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
default=0
timeout=15
splashimage=(hd0,0)/boot/grub/splash.xpm.gz
password --md5 $9$DuFewzhMcqo$IBPgJ6BRROSL3HLA3qq
title Red Hat Linux 9
    root (hd0,0)
    kernel /boot/vmlinuz-2.4.20-8 ro root=/dev/hda1 hdc=ide-scsi
    initrd /boot/initrd-2.4.20-8.img
title Windows 98 SE
    rootnoverify (hd0,1)
    chainloader +1

Ik draai zoals je ziet Windows 98 naast men RedHat Linux 9. (Windows gaat er bij de upgrade naar Fedora Core 2 af, maar dat terzijde) RedHat staat op /dev/hda1 en Windows op /dev/hda2. Als je de getalletjes bij rootnoverify (hd0,1) juist insteld zou ie zo moeten booten. :)

Uit je eerdere post maak ik op dat je Linux nu wel kan booten, dus daar hoef je bij jezelf niets aan te wijzigen. Iig suc6!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb windows op een andereschijf staan die aan mijn controller is gekopeld.. dus linux zit op hda en windows op hde nou start linux netjes dus daar hoef ik idd niets aan te veranderen maar ik krijg windows nog niet geboot ik heb de linux op hd(0,1) staan (2e partitie van de hd) en de windows zou dan dus moeten zitten op de 2e hd en dan op de 2e partitie want de eerste partitie is een 30mb (iets vaags van windows) ik heb dus de root van windows op hd(1,1) staan... als ik dat van jou ook zo bekijk zou dat van mij dus ook moeten kloppen maar toch start hij niet door... wat doe ik dan nog fout dat xp nogsteeds niet wil booten???

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nu is het tijd om deze dicht te doen denk ik. Je hebt nu al heel veel tips gekregen, en je bent niet de enige die windows en grub heeft dus op internet is vast ook nog wel het een en ander te vinden. Verder wil ik je verzoeken wat op je taalgebruik en zinsbouw te letten. Vooral je laatste post kan ik geen kaas van maken eerlijk gezegd, complete zinnen en wat leestekens zouden geen overbodige luxe zijn :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.