Oude versterker ombouwen tot sub-versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
De titel says it all :)

Ik ben van plan een demente Sony Tuner (STR-232L) om te bouwen tot een heuse subwooferversterker. Nu heeft dit type versterker niet zo heel erg veel power (2x50 watt meen ik) maar het gaat ook meer om het kleine-budget aspect, dan om de hoeveelheid joules die de speaker uiteindelijk te verwerken krijgt ;)

Het idee is als volgt: Ik strip de tuner zover mogelijk, waarbij ik alleen nog de aux ingang behoud en het versterker gedeelte + Bass/treble en Loudness.

Nu wil ik de bass regeling het liefste zo aanpassen, dat deze echt alleen de subtonen kan versterken (20-40Hz)
Misschien dat ik de treble zelfs zo kan aanpassen dat ik hier een soort cut-off frequentie mee kan instellen.

Ook de loudness knop kan nog als Bass boost gebruikt worden, maar dan moet het wel nuttig zijn natuurlijk. Het lijkt er overigens op, dat deze versterker niet te bruggen is. Dit is natuurlijk wel jammer, aangezien er op die manier nog wat extra power te behalen is.
Wat ik geprobeerd heb:
L+ & R+
L- & R+
L+ & R-
L- & R-
geen van deze settings gaf het gewenste resultaat. Zie ik iets over het hoofd of betekend dit dat de versterker niet te bruggen is?

En heel belangrijk: hebben jullie tips over hoe ik het makkelijkste zo'n printboard ontcijfer? Om de bass instelling aan te kunnen passen op sub tonen, zal ik namelijk de juiste condensators moeten vinden, maar waar begin ik :o
Hopelijk kunnen we samen wat verder komen en misschien dat er uitieindelijk nog wat moois uit komt :*)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-12 23:15

FaceDown

Storende factor.

Oke hier reactie numero uno van een n00b: ;)

Wat gebeurt er als je er een sub aan hangt, de treble helemaal wegdraait en de bass flink open draait? Ik kan me voorstellen dat je al geen filter meer nodig hebt.. beter voor je budget kan niet he. :)

Groetjes, FaceDown.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:30
Anders gewoon een filtertje in elkaar fixen van cheapo onderdelen en dat achter de uitgang zetten of zelf spoelen wikkelen. Als het maar goedkoop is ;)
Wat betreft het klein krijgen: met een hamer past alles :P

Mijn Home Cinema in aanbouw

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-12 12:47
Het beste is om het signaal naar de eindtrap zo dicht mogelijk bij de eindtrap zelf af te tappen. Dikwijls kan dat domweg aan de volumeregelaar.

Het hele bass/treble/loudness gedeelte zou je best helemaal slopen, en dan gewoon van nul af aan een nieuw filter ontwerpen met de bestaande potentiometers.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50

Jag

Precies, my thoughts exactly. Zo moeilijk is dat trouwens ook niet.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

voor een versterker te bruggen moet je geloof ik een fasedraaier hebben: klik

Verwijderd

Klopt inderdaad , wanneer je wilt bruggen

dien je de 2 plus polen van de versterker te koppelen
vervolgens één van de 2 kanalen in pollariteit te veranderen.
( doorr middel van een polariteits flippert :) , wat er voor zorgt dat de sinus top links bv. boven is terwijl die van het rechter kanaal onder lgt )

Deze twee kanalen krijgen aan de ingang exact het zelfde signaal ( mono )
JE maakt dan een optelling van deze 2 kanalen, niet precies natuurlijk maar een
en nu moet ik goed denken , een 3db extra power aan de uit gang

NOTE:
Je hoeft niet te bruggen...... 50 watt is meer dan genoeg voor een low-buget sub Ampje.
Maar kies hiervoor gewoon een subwoofer die meer dan voldoende rendement heeft. ( liefst boven de 95 db / 1w / 1 m )
Hoe hoger het rendament, met minder vermogen je veel - heel veel herrie kunt maken

*** betreft het filter....
Sloop alles er uit ,een subamp geeft geen balance of boost filters nodig.
rip alle ingangen op één na.
Bouw hier achter het filter ( en eventueel volume knop ) vervolgens direct naar de versterker blokken.

Succes met het bouwen van je project :)

• ernst
  • Laatst online: 14-06 11:28
als ie niet brugt staat er dus 1 uitgang voor niks te spelen.
Ik meen mij te herinneren dat dat nooit zo goed is voor de amp?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Hij kan ook een dual mono trap hebben.

Waar bij de versterkers een dubbele woofer aansturen.
linker kanaal - woofer A
rechter kanaal - Woofer B

Indien dat geen oplossing is , één versterker trap rippen , dan kan de voeding zich met een versterkertrap bezig houden ( Tis maar een suggestie :) )

code:
1
2
3
               - Trap A ------- > Woofer A 
 input 0 -------
               - Trap B ---------> Woofer B

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 12:25 . Reden: aanpassing :) ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Dat met die fasedraaier had ik al ge-expirimenteerd dmv de kxdrivers. Dat werkte inderdaad.
Ik denk dat ik gewoon beide uitgangen als optie laat zodat ik later altijd nog kan bruggen doormiddel van een (softwarematige)fasedraaier.
ShittyOldMan schreef op 25 februari 2004 @ 00:47:
Anders gewoon een filtertje in elkaar fixen van cheapo onderdelen en dat achter de uitgang zetten of zelf spoelen wikkelen. Als het maar goedkoop is ;)
Wat betreft het klein krijgen: met een hamer past alles :P
Ik wilde voor dit projectje eigenlijk gebruik gaan maken van actieve filters. Alle filterinstellingen links laten liggen en er gewoon een actief filter voor proppen is natuurlijk een mogelijkheid. Echter, de bass/treble instellingen zijn waarschijnlijk precies hetzelfde soort schema als dat ik zelf zou maken. Daarom leek me het aanpassen zoveel makkelijker dan het wiel opnieuw uitvinden.

ik verwacht dat in deze versterker een niet veel ingewikkeldere schakeling ligt dan deze: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/5
Als ik me niet vergis is het een kwestie van condensatorwaardes veranderen. Op die manier zou ik volgens mij vrij gemakkelijk een boost voor 20 en voor 40 Hz kunnen maken.
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 09:45:[...]

*** betreft het filter....
Sloop alles er uit ,een subamp geeft geen balance of boost filters nodig.
rip alle ingangen op één na.
Bouw hier achter het filter ( en eventueel volume knop ) vervolgens direct naar de versterker blokken.

Succes met het bouwen van je project :)
Dat hij geen filter nodig heeft ben ik niet met je eens.
kijk hier eens naar:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/3EUJEAF8267/picserver.png

Dit is het resultaat van 2 filtertjes en 2 cheap ass woofertjes. Door de 6dB boost verlies je natuurlijk behoorlijk aan belastbaarheid, maar de theoretische max SPl op 20hz is nog altijd 98dB free-air :*)

Momenteel draait deze opstelling dmv software filtering:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/8MJ9L21791L/picserver.png

Maar ik wil dit dus actief filteren alvorens het signaal te versterken :)

• Jag

Jag

Atgast schreef op 25 februari 2004 @ 12:30:Echter, de bass/treble instellingen zijn waarschijnlijk precies hetzelfde soort schema als dat ik zelf zou maken.
Bass en treble instellingen zijn respectievelijk low en high shelving EQs, niet bruikbaar om een sub mee "te filteren".
Je zult dus zelf een filter moeten maken, wat absoluut niet moeilijk is, laat staan duur (behalve als je het instelbaar wilt maken). 12 dB butterworth of 24 dB Linkwitz Riley lijken me dan goede kandidaten. Of ga je de de low pass van de receiver gebruiken?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Jag schreef op 25 februari 2004 @ 16:30:
[...]
Bass en treble instellingen zijn respectievelijk low en high shelving EQs, niet bruikbaar om een sub mee "te filteren".
Je zult dus zelf een filter moeten maken, wat absoluut niet moeilijk is, laat staan duur (behalve als je het instelbaar wilt maken). 12 dB butterworth of 24 dB Linkwitz Riley lijken me dan goede kandidaten. Of ga je de de low pass van de receiver gebruiken?
Het low-pass gedeelte wilde ik idd aan de reciever over laten. Het punt dat ik bedoel, is het feit dat de woofer waar dit voor bedoeld is, een -6dB shelf afstelling heeft. Met z'n -3db punt op 40hz en z'n -6db op 20Hz. Als ik de bass afstelling zo kan krijgen dat hij, laten we zeggen niet meer vanaf 100Hz en lager alles opkrikt, maar vanaf 40Hz en lager, dan heb ik precies wat ik hebben wil.

• Jag

Jag

Anechoisch?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Hier is een schema voor een subwoofer filter http://www.circuitsonline.net/circuits/view/69
De kantelfrequentie kun je veranderen door een paar andere condensatoren aan te sluiten.
Ik geloof dat er ook regelbare condensatoren zijn, moet ik even nakijken.

En om te kijken of je versterker goed te bruggen is sluit je em aan op je geluidskaart, pak ff een toon generator en zorg dat het rechter kanaal 180 graden gedraait is ten opzichte van het linker kanaal.
Als de spanning tussen de 2 plussen 2x zo hoog is als tussen plus en massa dan kun je em perfect bruggen met een fasedraaier.

Nou wordt de stroom natuurlijk 2x zo groot als je de versterker brugt, dus het beste kun je een 8 ohm speaker op een gebrugte versterker aansluiten die geschikt is voor 4 ohm.
Anders kan je versterker nogal aan de hete kant worden.

[ Voor 57% gewijzigd door bobo1on1 op 25-02-2004 23:07 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Jup, deze waarden komen puur uit de simulatie. Ik heb helaas nog geen meetmicrofoon. Staat wel op de planning natuurlijk. (zoals zoveel :'( )
bobo1on1 schreef op 25 februari 2004 @ 23:03:
Hier is een schema voor een subwoofer filter http://www.circuitsonline.net/circuits/view/69
De kantelfrequentie kun je veranderen door een paar andere condensatoren aan te sluiten.
Ik geloof dat er ook regelbare condensatoren zijn, moet ik even nakijken.

En om te kijken of je versterker goed te bruggen is sluit je em aan op je geluidskaart, pak ff een toon generator en zorg dat het rechter kanaal 180 graden gedraait is ten opzichte van het linker kanaal.
Als de spanning tussen de 2 plussen 2x zo hoog is als tussen plus en massa dan kun je em perfect bruggen met een fasedraaier.

Nou wordt de stroom natuurlijk 2x zo groot als je de versterker brugt, dus het beste kun je een 8 ohm speaker op een gebrugte versterker aansluiten die geschikt is voor 4 ohm.
Anders kan je versterker nogal aan de hete kant worden.
Het low-pass filteren is geen probleem, dat doet de reciever en een actief filtertje is zo ontworpen mbv winisd.

Nee, het punt wat ik net probeer te veranderen, is het gebied dat de bass-regeling beinvloed. Als dat nu bv <100Hz is, dan wil ik daar <40Hz van maken.

Het probleem is echter dat ik niet weet hoe deze tuner zijn basregeling doet. Gezien de enorme hoeveelheid stof en het tijdelijke gebrek aan perslucht, heeft het weinig zin om er een fototje van te schieten :+

Verwijderd

[quote]Atgast schreef op 25 februari 2004 @ 12:30:

[...]

Dat hij geen filter nodig heeft ben ik niet met je eens.
kijk hier eens naar:
[afbeelding]

Uh rekificatie :) .......
Ik bedoelde dat je geen loudness filter nodig hebt, dus die moeten er uit,
ik doelde er niet op dat de sub geen af filtering nodig heeft.

nogmaals heel duidelijk :

ingang ----> lowpassfilter ( actief dus ) .-----> signaal naar de eindtrappen via eventueel de volume knop .

That all there is to it :) ......
niet meer niet minder ........

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 23:35 ]

• Jag

Jag

Atgast schreef op 25 februari 2004 @ 23:18:
[...]

Jup, deze waarden komen puur uit de simulatie. Ik heb helaas nog geen meetmicrofoon. Staat wel op de planning natuurlijk. (zoals zoveel :'( )
Je moet ook niet alles zelf willen bouwen, gewoon dat ding van Behringer kopen.

En als je anoïsch zo'n respons hebt, denk je dan echt dat je dan nog een LF shelving erover heen moet gooien? Als je in de jaarbeurs woont wel ja, maar thuis niet :). Je hebt als snel een dBtje of 8 bij 30Hz erbij, je moet er eerder uit shelven erbij EQ-en (niet dat iemand dat doet, maar goed :+ ).

Wat betreft je twee versterkerkanalen. Maar 1 versterkerkanaal belasten kan overigens helemaal geen kwaad, broodje aap verhaal. Maar wel zonde om maar 1 kanaal te gebruiken natuurlijk. Dat kan je oplossen door een driver te kiezen met een dubbele voice coil of twee subs.

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Precies, maar je moet natuurlijk niet wel beide inputs aansturen en vervolgens maar één output belsaten, dat vinden versterkers niet leuk meestal.
Desnoods hang je er een flinke bonk vermogensweerstanden aan, heb je gelijk een mooie kachel :+

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Misschien is het idd een goed idee om maar eens gewoon zo'n ultracurve te kopen.
Beetje ervaring opdoen met meten en actief filteren. Zit sowieso te popelen om eens objetief te zien wat m'n zelfbouwzuiltjes nu echt presteren :+

(nu es gaan orienteren waar ik zo'n ultracurve kan kopen voor weinig...)

• subsonik
TheLemon schreef op 25 februari 2004 @ 23:56:
Precies, maar je moet natuurlijk niet wel beide inputs aansturen en vervolgens maar één output belsaten, dat vinden versterkers niet leuk meestal.
Desnoods hang je er een flinke bonk vermogensweerstanden aan, heb je gelijk een mooie kachel :+
Een béétje versterker heeft er helemaal geen last van als een van z'n outputs niet belast wordt. Sterker nog, als je maar 1 output belast ipv 2, gaat die ene output meer power kunnen leveren.

Ter illustratie: m'n zelfbouw 4-kanaals amp levert in 8 ohm 1x95W, 2x75W of 4x60W RMS continu.

• TheLemon

TheLemon

Ja, maar ook als er wel signaal op de inputs staat? Dan zit de betreffende eindtrap tientallen watts te pompen in een impedantie van enkele MegaOhms (of meer, ik weet niet eens hoveel het in een paar cm lucht is)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb nog nooit een amp gesloopt omdat er maar een kanaal aanstond. Ik sluit mij aan bij het broodje aap verhaal ;)

Verwijderd

@atgast: ben je dit van plan met je Shiva? want dan zou het helemaal makkelijk zijn, angezien daar een dubbele spreekspoel op zit.

• subsonik
TheLemon schreef op 26 februari 2004 @ 09:17:
Ja, maar ook als er wel signaal op de inputs staat? Dan zit de betreffende eindtrap tientallen watts te pompen in een impedantie van enkele MegaOhms (of meer, ik weet niet eens hoveel het in een paar cm lucht is)
Jawel, ook als er signaal op de inputs staat. Een versterker zorgt voor een spanning op z'n uitgang, niet voor een vermogen. Als er dus een spanning op je uitgang staat, maar er geen belasting aan hangt, heb je ook geen vermogen!

Je kan zelfs nog verder gaan. Een klasse AB eindtrap (90% van de audio eindtrappen zijn AB) gaat zonder belasting, mét signaal minder stroom verbruiken dan zonder signaal. Dit omdat er dan minder ruststroom vloeit. Gevolg: minder spanningsval op de voeding, en nog eens wat meer vermogen!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 10:35:
@atgast: ben je dit van plan met je Shiva? want dan zou het helemaal makkelijk zijn, angezien daar een dubbele spreekspoel op zit.
Die heb ik helemaal niet :D (toch nog maar eens de zolder doorzoeken ;) )

Nee, deze amp gaat een isobarische sub aansturen, dus in principe kan ik gewoon beide kanalen gebruiken.
First things first, eerst maar eens de helft van de versterker verwijderen (radiogedeelte)

• bobo1on1
TheLemon schreef op 26 februari 2004 @ 09:17:
Het enige wat zo'n versterker doet is een mooie wisselspanning maken aan de hand van wat jij erin stopt.
Hij fungeert eigenlijk alleen als weerstand tussen de trafo en je speaker, niks meer.
Door die weerstand steeds te veranderen krijg je een wisselspanning, als je daar een speaker op aansluit gaat er een stroom lopen vanaf de trafo door de gelijkrichter, door de versterker en door je speaker.
Doordat er een stroom door de versterker loopt staat er een spanning over en neemt ie dus een vermogen op wat ie afgeeft in de vorm van warmte.
Wat dus eigenlijk alleen maar uitmaakt voor een versterker is de stroom die er doorheen loopt, als die te groot wordt gaat de versterker kapot.

Sluit je nu geen speaker op je versterker aan dan loopt er geen stroom doorheen en zal ie er dus ook geen drol van merken.

Dat je versterker hoger belast kan worden per kanaal als je maar 1 kanaal gebruikt heeft te maken met warmteproductie, grootte van de trafo, grootte van de printbanen e.d.

Als jij een aantal tientallen watts aan de lucht af wilt geven zul je met een spanning van een paar kilovolt aan moeten komen zetten, aangezien de lucht een enorme weerstand heeft, wat je zelf dus al aangeeft.

[ Voor 12% gewijzigd door bobo1on1 op 26-02-2004 22:23 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• TheLemon

TheLemon

Ok duidelijk, maar waar komt het verhaal dan vandaan dat bijv. bij mijn Marshall buizenversterker uit de 60's het slecht zou zijn om het ombelast aan te zetten?(staat in alle boeken en sites over die oude buizentops)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik ben met electronic workbench begonnen om het schema van circuitsonline na te bouwen, om zo te achterhalen hoe de verschillende waardes van condensators zich verhouden tot de frequentie.

helaas, zoals gebruikelijk, werken mijn simulaties niet :(
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/RDDA74H915T/picserver.png
het heeft dus helemaal geen effect wat ik de condensators voor een waarde mee geef, of hoever ik de potmeter openzet.

any thoughts on this?

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
heb je er wel rekening mee gehouden dat je filter misschien op andere frequenties dingen veranderd?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Vandaag was de compressor weer terug en dus kon ik de versterker ut elkaar halen.
het ressultaat:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/5Z60S628IPY/picserver.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/U24JN9OFQCM/picserver.jpeg

Ze hadden er ook op kunnen schrijven "Hierlangs afscheuren" :D
Op deze foto is het niet te zien, maar er staat dus ook gewoon bij geschreven welk onderdeel waar zit. Zoals je kan zien zijn de begrenzingen duidelijk aan gegeven :)

Het lijkt erop dat het voor de verandering eens een beetje meezit!

[ Voor 16% gewijzigd door Arjan op 02-03-2004 19:02 ]

• bobo1on1
Atgast schreef op 27 februari 2004 @ 16:37:
Ik ben met electronic workbench begonnen om het schema van circuitsonline na te bouwen, om zo te achterhalen hoe de verschillende waardes van condensators zich verhouden tot de frequentie.

helaas, zoals gebruikelijk, werken mijn simulaties niet :(
[afbeelding]
het heeft dus helemaal geen effect wat ik de condensators voor een waarde mee geef, of hoever ik de potmeter openzet.

any thoughts on this?
Het lijkt erop dat je de hoge frequenties wegfiltert, en die dan doorgeeft aan de opamp en dat je ze daarna weer samenvoegt.
Nu ben ik nog niet zo'n kei in het lezen van schema's dus ik kan het fout hebben.
Wat dat schema van circuitsonline doet is de hoge frequenties doorgeven aan de - ingang van de opamp, aangezien de opamp het verschil tussen de - en de + ingang doorgeeft geeft ie op die manier alleen de lage frequenties door.

Bij mij werkt dit goed hoor:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/got/subwoofer%20filter.png

edit:

Atgast als je je scope eens goed aansluit zou het misschien beter werken, de rode en blauwe probe zitten nu direct op de spanningsbron aangesloten ;)

[ Voor 15% gewijzigd door bobo1on1 op 03-03-2004 14:22 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ok, ik heb de zaag eindelijk in de print gezet >:)

Nu wilde ik testen of nog alles functioneerd door een batterijtje op de input te zetten en een voltmeter op de uitgang. M'n schamele theoretische kennis mbt versterkers, zegt dat dit zou moeten werken en geen kwaad kan. Voordat ik echter weer eene heleboel transistors ombouw in NASA lanceerstations zou ik hier graag even een bevestiging van krijgen :)

Kan ik het ding op deze manier testen? of gaan versterkers ontploffen/lokale zwarte gaten crieeren als ik ze test mbv. gelijkstroom?

Pagina: 1