Hoewel dit nu precies is wat je eigenlijk in deze tpic niet wilt, trap ik toch de openstaande deur in.
Als dat het enige is wat je bijgebleven is van je windows ervaring dan valt het allemaal nogal mee dus

Q: Nee, ik vind de GUI van Linux net zo gebruikersonvriendelijk als die van Windows! Ik zoek me altijd lam naar het juiste tabblad en vinkje! Kan dat niet eenvoudiger?
A: Jazeker. Gewoon de GUI uitzetten en vanaf de command-line werken.
Dat kon onder dos ook al, nauwelijks een verdienste dus

Je wilt toch niet terug naar een van de meest stabiele os systemen namelijk dos 3.3
Q: Wat is de standaard manier om onder Linux dingen te automatiseren?
A: Je kunt bijna overal een shell script van maken. Of er een C/C++ programma voor schrijven, net wat je het gemakkelijkste vind.
Hier haal je onbewust een van de grote zwakheden aan van Linux. Vrij vertaald: het is een zootje ongeregeld waar iedereen zijn eigen problemen op zijn eigen manier oplost.
Gelukkig is de realiteit wat rooskleuriger maar een goed voorbeeld is dit niet.
Q: Nee, ik bedoel, zijn er ook duidelijke richtlijnen die aangeven hoe je dat het beste kunt doen?
A: Niet speciaal. Sommige dingen werken, andere niet. En sommige oplossingen werken beter dan de meeste andere. Gewoon zoeken op het internet.
Sommige dingen werken andee niet.... hmmm. moet ik hier werkelijk verder op reageren

Q: Zijn er voor Linux geen opleidingen zoals MSCE die mij precies vertellen hoe ik mijn netwerk in moet richten?
A: Natuurlijk zijn er een heleboel opleidingen voor Linux, maar geen enkele opleiding (ook MCSE niet) vertelt je precies hoe je je netwerk in moet richten. Een opleiding leert je de mogelijkheden.
Blijkbaar ben jij niet bekend met MSA microsoft systems architecture. Linux opleidingen bestaan maar zijn behoorlijk kostbaar en een leuke opmerking kwam ik daar tegen
Opmerking: in onze cursussen wordt gebruik gemaakt van de Linux distributie Slackware. Omdat er honderden verschillende Linux distributies zijn, zal de inhoud van bovenstaande cursussen zoveel mogelijk distributie-onafhankelijk zijn , Bron:
http://www.linuxcursus.nl/
Zoveel mogeijk dus

Q: Ik heb Linux geïnstalleerd, maar ik heb een device waar geen goede driver voor meegeleverd is. Wat doe ik nu?
A: Zoeken op het internet, downloaden en de installatieinstructies opvolgen.
Je vergeet hier nog "bidden".
Q: Er is voor dit device alleen een driver beschikbaar voor een andere versie van Linux! Wat doe ik nu?
A: Op het internet zoeken hoe je een applicatie/driver van die andere versie aanpast voor jou versie.
Maar allemaal best gemakkelijk, valt reuze mee hoor daar ben je wel even mee bezig maar las die server dan geinstalleerd is na een weekje of zo dan kun je hem ook in een stil hoekje zetten

Nou, ja. Het idee is duidelijk. Linux/Unix heeft gewoon een hele andere achtergrond. Het is eigenlijk meer een ontwikkelplatform voor programmeurs dan een besturingssysteem.
Oke, dus meer een experimenteel pltform waar veel hobbyisten een leuke tijd mee volmaken.
Maar professioneel?
Je krijgt bij al die *nix-en dan ook de sourcecode meegeleverd.
He gelukkig maar, stel je voor dat ik niet weet hoe mijn auto in elkaar zit. Ik ben blij dat ik behalve het instructieboekje ook een olyslagers meegeleverd krijg zodat ik de auto kan herbouwen als dat nodig is .
En als je wat aan de kernel wilt wijzigen, dan doe je een kernel-rebuild en wordt je hele besturingssysteem opnieuw gecompileerd.
He een geruststellende gedachte dat mijn hele bedrijf dan weer goed draait, tenminste als mijn beheerder goed opgelet heeft bij zijn cursus en niet toevallig een verkeerde distro bestudeerde

Unix en Linux zijn dus eigenlijk gemaakt voor en door programmeurs (of eigenlijk hackers).
Mocht ik als eigenaar van een groot bedrijf nog twijfelen dan heb je me nu helemaal overtuigd

En omdat die een degelijk besturingssysteem willen hebben om op te kunnen ontwikkelen, is het dat dus ook. En alle dingen die door al die programmeurs/hackers/beheerders geautomatiseerd en verbeterd zijn, zitten er nu standaard in.
Met name die bijdrage van die hackers stelde me gerust. Wat een fijn idee dat die wat bijdragen aan mijn bedrijf

Het is dus in de praktijk gegroeid, het werkt zoals het werkt omdat dat het makkelijkste is. Het is dus echt gebruikersvriendelijk, als je weet hoe het werkt.

En als je kunt programmeren, dan zul je dat niet zo moeilijk vinden.
Dus ik moet geen beheerders meer aannemen maar programmeurs, phoe gelukkig maar, dan kan ik die nutteloze mensen meteen ontslaan
Copyright and left by SED...