Ik ga binnenkort een nieuw systeem aanschaffen en wil deze eigenlijk zo stil mogelijk hebben. Nu vroeg ik mij af in hoeverre je de kast zélf geluidsdicht kan maken. Heeft iemand tips voor geluidsdichte kasten die op dit moment op de markt zijn?
Geluidsdicht = luchtdicht
en dat is niet echt geweldig als je hem goed wilt koelen. Je kunt er dan beter voorkiezen om stille koelers en hdds te nemen enzo
en dat is niet echt geweldig als je hem goed wilt koelen. Je kunt er dan beter voorkiezen om stille koelers en hdds te nemen enzo
Verwijderd
Challenge Computers in Oldeberkoop levert de AcoustiCase. Deze kasten zijn zeker geluidsarm!
Kijk maar eens op http://www.challengecomputers.nl
Voor meer geluidsarme of geluidreducerende producten, moet je maar eens kijken op http://www.silentpc.nl.
Voor meer geluidsarme of geluidreducerende producten, moet je maar eens kijken op http://www.silentpc.nl.
Verwijderd
waterkoeling 
en de pomp ervan ergens buiten neerzetten: super stil.
de harde schijven zou je in nylon draadjes kunnen laten hangen. Geen resonantie tot resultaat
veel succes
en de pomp ervan ergens buiten neerzetten: super stil.
de harde schijven zou je in nylon draadjes kunnen laten hangen. Geen resonantie tot resultaat
veel succes
Beetje zoekvraag, maar goed:
Colorcases.nl Ultra Silent 300Watt (20-26db) SUPERAANBIEDING OP=OP! Euro 103,00
Wintelco.
Ik heb deze vorig jaar op de Cebit gezien, en je hoort em echt niet.
Colorcases.nl Ultra Silent 300Watt (20-26db) SUPERAANBIEDING OP=OP! Euro 103,00
Wintelco.
Ik heb deze vorig jaar op de Cebit gezien, en je hoort em echt niet.
Je kan in je kast matten plaatsen, deze matten dempen geluid. Maak je kast niet geluidsdicht want dat koelt niet zo best.
Voor een stille PC zijn er veel dingen die je kan doen.
De goedkoopste is luchtgekoeld, maar dan wel SuperSilentFANS.
Voorbeeld:
Videokaart: Passief gekoeld (eventueel zo een zalman ding), of anders een slome grafische kaart(standaard passief).
CPU koeler: Arctic SuperSilent Pro Copper 2 TC
Stille voeding: Dit moet geen Zalman te zijn hoor, een Chieftec of Antec zijn ook stil en zitten standaard bij hun cases.
Casefans: 80mm Zalman 12DB fans
Stille HDs: moet ff revieuws leze, bv seagate(=sloom), ik heb zelf maxtors(niet heel stil maar idle zijn ze wel stil :d , eventueel silent mode aanzette)
Mocht je niet zoveel geld hebben laat dat zalman ding op de videokaart zitte, let bij kopen ervan dat ie stil is/ passief gekoeld.
Voor een stille PC zijn er veel dingen die je kan doen.
De goedkoopste is luchtgekoeld, maar dan wel SuperSilentFANS.
Voorbeeld:
Videokaart: Passief gekoeld (eventueel zo een zalman ding), of anders een slome grafische kaart(standaard passief).
CPU koeler: Arctic SuperSilent Pro Copper 2 TC
Stille voeding: Dit moet geen Zalman te zijn hoor, een Chieftec of Antec zijn ook stil en zitten standaard bij hun cases.
Casefans: 80mm Zalman 12DB fans
Stille HDs: moet ff revieuws leze, bv seagate(=sloom), ik heb zelf maxtors(niet heel stil maar idle zijn ze wel stil :d , eventueel silent mode aanzette)
Mocht je niet zoveel geld hebben laat dat zalman ding op de videokaart zitte, let bij kopen ervan dat ie stil is/ passief gekoeld.
[ Voor 36% gewijzigd door Sharkys op 23-02-2004 13:20 ]
Als je een kast geluids vrij wil maken, kan je het beste de volgende dingen doen:
• Zalman casefans
• Zalman CPU Cooler/Waterkoeling
• Stille HDD
• Een Vid kaart met een koelblok erop ipv een fannetje
• Stille voeding
• Kabels goed opbergen en samenbinden.
• Geluidsdempend materiaal tegen de binnenkant van je kast plakken
• Finger guards van je fans afhalen
Dat ws het geloof ik wel zo'n beetje
Succes
• Zalman casefans
• Stille HDD
• Stille voeding
• Kabels goed opbergen en samenbinden.
Dat ws het geloof ik wel zo'n beetje
Succes
offtopic:
Maar je weet dat je in het verkeerde (sub)forum zit en dat dit een zelf denk/zoekvraag is
Lees anders dit nog even door:
FAQ
Maar je weet dat je in het verkeerde (sub)forum zit en dat dit een zelf denk/zoekvraag is
Lees anders dit nog even door:
FAQ
[ Voor 27% gewijzigd door Notna op 23-02-2004 13:22 ]
Inderdaad, maar het is niet echt nodig om allemaal zalman te kopen, je moet ook kijken naar prijs, mocht je niet rijk zijn. Mij pc(hierboven, voobeeldje) is ook stil te noemen, maar dan betaalbaar.Notna schreef op 23 februari 2004 @ 13:18:
Als je een kast geluids vrij wil maken, kan je het beste de volgende dingen doen:
• Zalman casefans
• Stille HDD
• Stille voeding
Dat ws het geloof ik wel zo'n beetje![]()
Succes
offtopic:
Maar je weet dat je in het verkeerde subforum zit en dat dit een zelf denk/zoekvraag is
De vraag is eigenlijk, moet de PC high end zijn? Wat wil je voor een stille pc uitgeven.
Euh, wat heeft geluidsdichte case met processors of moederborden te maken 
Move PMG -> CME
Move PMG -> CME
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Dat lucht dicht, geluidsdicht is slaat nergens op. Door het trillen van de lucht in de pc(geluid) gaat de pc trillen, waardoor de lucht buiten gaat trillen. Je moet de zo weinig nodig medium gebruiken, of zo veel mogelijk stil krijgen. Denk aan facuum ruimte tussen binnen kant en buiten kant van de kast. Niet echt haal baal denk ik maar ik denk dat een mat die het geluid dempt beter mogelijk is. Succes!
Waarom worden hier enkel Zalman fans genoemd?
Papst fans zijn veel stiller
"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."
Verwijderd
mee eens! En wat ook helpt: neem 2 fans op 5 volt I.P.V 1 fan op 12 volt. Dit scheelt een hoop herrie! Dit kan ook in de voeding, als die veel herrie maakt.
Verwijderd
Ik weet niet wat je budget is, of hoeveel je aan een PC uit wilt geven, maar ik ben zelf ook met een stille PC bezig en heb er al wat research opzitten. De spullen die ik neem:
Chieftec DA-01SL-D (zonder voeding) + Zalman ZM400B-APS 400 Watt
AMD Athlon 64 3400+ (tray) + Zalman CNPS7000A-Cu
Western Digital Raptor 74,0GB (schijnt stil te zijn) + Zalman ZM-2HC1
HIS Excalibur Ice-Q 9800 Pro 128MB (heeft standaard een 'Arctic Cooling VGA Silencer')
3x NoiseBlocker Ultra Silent Fan S2 - 80x80 (2x intake, 1x outtake)
1x NoiseBlocker Ultra Silent Fan SE2 - 92x92 (1x outtake)
4x Setje Gummi-Pluggen voor het bevestigen van de fans
3x Anti-Vibratie Rubber voor 80x80 fan (92x92 niet kunnen vinden
)
1x Anti-Vibratie Rubber voor voeding
Waarschijnlijk komt hier dan ook nog een Asus KV8 bij, die heeft Q-Fan, en dat komt de geluidsproductie ook weer ten goede. Misschien neem ik ook nog een setje dempingsmatten, maar dat alleen als de geluidsproductie na dit alles me niet bevalt.
Zoals je ziet haal je met dit systeem een behoorlijke performance en zeer waarschijnlijk is dit systeem een stuk stiller dan het gros van de systemen.
HIS Excalibur Ice-Q 9800 Pro 128MB (heeft standaard een 'Arctic Cooling VGA Silencer')
3x Anti-Vibratie Rubber voor 80x80 fan (92x92 niet kunnen vinden
Waarschijnlijk komt hier dan ook nog een Asus KV8 bij, die heeft Q-Fan, en dat komt de geluidsproductie ook weer ten goede. Misschien neem ik ook nog een setje dempingsmatten, maar dat alleen als de geluidsproductie na dit alles me niet bevalt.
Zoals je ziet haal je met dit systeem een behoorlijke performance en zeer waarschijnlijk is dit systeem een stuk stiller dan het gros van de systemen.
Verwijderd
Als je er dan toch voor gaat, waarom neem je dan niet meteen een waterkoeling? Nu vind ik het gewoon zonde om een waterkoeling te kopen omdat ik dan al die fans kan weggooien... En een waterkoeling is idd wel prijzig, maar dat zijn die fans ook.Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 23:09:
Ik weet niet wat je budget is, of hoeveel je aan een PC uit wilt geven, maar ik ben zelf ook met een stille PC bezig en heb er al wat research opzitten. De spullen die ik neem:
3x Anti-Vibratie Rubber voor 80x80 fan (92x92 niet kunnen vinden)
En een MSI k7ns, en daar zit geen motherboard fan op. Kan er wel op maar mobo is nu 30 grade stressed en dat vind ik wel best. Weer een fan minder!
Verwijderd
Ik heb geen ervaring met waterkoeling en ik denk dat ik dan ook wel een stukje duurder uitben. Radiator, koelblokken, slangen, reservoir, etc. Allemaal spullen die in totaal vast een stuk duurder zijn dan mijn oplossing.Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 23:24:
[...]
Als je er dan toch voor gaat, waarom neem je dan niet meteen een waterkoeling? Nu vind ik het gewoon zonde om een waterkoeling te kopen omdat ik dan al die fans kan weggooien... En een waterkoeling is idd wel prijzig, maar dat zijn die fans ook.
En een MSI k7ns, en daar zit geen motherboard fan op. Kan er wel op maar mobo is nu 30 grade stressed en dat vind ik wel best. Weer een fan minder!
Hij vroeg alleen maar om een stille kast/geluidsdemping hoor, niet om een hele koel-setup 
Ik heb zelf van die matten, speciaal gemaakt voor me Chieftech kast, met verschillende soorten materialen, en het scheelt zeker wel, maar je moet er absoluut geen wonderen van verwachten. Als ik jou was zou ik dat geld eerder in goede koeling investeren.
Ik heb zelf van die matten, speciaal gemaakt voor me Chieftech kast, met verschillende soorten materialen, en het scheelt zeker wel, maar je moet er absoluut geen wonderen van verwachten. Als ik jou was zou ik dat geld eerder in goede koeling investeren.
Verwijderd
kutkip schreef op 23 februari 2004 @ 23:31:
Hij vroeg alleen maar om een stille kast/geluidsdemping hoor, niet om een hele koel-setup
Zippy2000 schreef op 23 februari 2004 @ 13:07:
Ik ga binnenkort een nieuw systeem aanschaffen en wil deze eigenlijk zo stil mogelijk hebben.
Verwijderd
Meer dan 50 euro voor een stille voeding betalen is natuurlijk onzin. Gewoon een voeding kopen met het aantal watt dat je nodig hebt en de fan(s) vervangen door 80mm papst (1X db). Ik ben zelf bezig met het 'stilmaken' van m'n fileserver en je hoeft echt niet zo'n ingepakte kast te hebben. Als je hem echt niet wil horen moet je gewoon voor waterkoeling gaan zonder casefans en zo veel mogelijk passieve koeling. Als het dan nog te luidruchtig is kan je wellicht wat geluidsdempende matten kopen bij de gamma ofzo.
Nogmaals: Ik vind dat het aanschaffen van dure 'stille' kasten of voedingen echt onzin is.
Trouwes, koop Arctic SuperSilent Pro Copper 2 TC! Die is 12db en echt heel stil
Succes
Misschien is het trouwens een goed idee om iets over geluidsdemping in the FAQ te zetten, als dat er nog niet staat
Nogmaals: Ik vind dat het aanschaffen van dure 'stille' kasten of voedingen echt onzin is.
Trouwes, koop Arctic SuperSilent Pro Copper 2 TC! Die is 12db en echt heel stil
Succes
Misschien is het trouwens een goed idee om iets over geluidsdemping in the FAQ te zetten, als dat er nog niet staat
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 00:21 ]
Ik heb een Q-Tec voeding van 300 watt, die is verbazend stil. Verder heb ik 3 papst fans: 1 op m'n CPU, 1 bij m'n HD en de andere beneden in me kast. Veel stiller dan dit wordt 't niet, ik hoor 'm niet als ik erachter zit. Kost niets, levert veel op
Verwijderd
Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2004 Special: low-noise pc
Ook zijn er op verschillende onlineshop sites van winkels ook speciale catagoriën voor geluidsdemping, bijvoorbeeld bij Freezing HardwareWhen building a noiseless computer, the following Zalman products should be used to to bring you stable performance into noiseless environment.
1) ZM300A-APF : Power Supply
2) ZM-NB47J : Northbridge Heatsink
3) CNPS Series of CPU Coolers
4) ZM-F1 : Case Fan
5) ZM80X-HP : Heatpipe Video Card Cooler
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 00:42 ]
Die raptor schijf stil? ding draait 10k rpm.Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 23:09:
3x Anti-Vibratie Rubber voor 80x80 fan (92x92 niet kunnen vinden)
Kheb zelf de 36 gig versie, kan het weten
Life goes as it goes.
Verwijderd
Silent Systems, Silent Drive
De SilentDrive is een omhulsel voor de hardeschijf die zorgt voor een goede warmte afvoer en een zeer goede geluidsdemping. Met de SilentDrive wordt het geluid van de hardeschijf met meer dan 90 procent verminderd. De SilentDrive is eenvoudig te installeren en past in een 5.25 bay van de PC.
!!!De SilentDrive is geschikt voor 3.5 hardeschijven tot 5400 toeren/rpm. Voor de schijven met een hoger toerental hangt de toepasbaarheid af van de temperatuur specificaties die de leverancier van de hardeschijf opgeeft.!!!

€25,--
Er zijn veel 'merken' die van deze silentdrives verkopen (Molex, Silent Systems etc). Maar alleen bij deze zag ik dat hij "alleen" voor 52k rpm schijven is
. Weet iemand hoe dit zit?
/edit
nog een leuk linkje btw: [rml][ Ervaringen] post hier je stille harddisks[/rml]
De SilentDrive is een omhulsel voor de hardeschijf die zorgt voor een goede warmte afvoer en een zeer goede geluidsdemping. Met de SilentDrive wordt het geluid van de hardeschijf met meer dan 90 procent verminderd. De SilentDrive is eenvoudig te installeren en past in een 5.25 bay van de PC.
!!!De SilentDrive is geschikt voor 3.5 hardeschijven tot 5400 toeren/rpm. Voor de schijven met een hoger toerental hangt de toepasbaarheid af van de temperatuur specificaties die de leverancier van de hardeschijf opgeeft.!!!

€25,--
Er zijn veel 'merken' die van deze silentdrives verkopen (Molex, Silent Systems etc). Maar alleen bij deze zag ik dat hij "alleen" voor 52k rpm schijven is
/edit
nog een leuk linkje btw: [rml][ Ervaringen] post hier je stille harddisks[/rml]
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 00:58 ]
Het klinkt leuk, maar wat hierboven staat is duidelijk niet van een review. Tis gewoon een reclame praatje. Ik zelf neem het dus maar met een korreltje zout...
Ik ben ook bezig met het bouwen van een file\printer server en nu heb ik alles (behalve de voeding) passief gekoeld, het enige wat nu nog herrie maakt is de harddisk en daar erger ik me dus echt dood aan.
Heeft iemand een goede oplossing voor het "noise-killen" van een harddisk (behalve de oplossing hierboven
)??
Server specs:
Soltek mobo
P4 1.7 (boxed koeler excl fan
)
512Mb Twinmos
20Gb Seagate
TNT2 M64
100Mbit NIC
Heeft iemand een goede oplossing voor het "noise-killen" van een harddisk (behalve de oplossing hierboven
Server specs:
Soltek mobo
P4 1.7 (boxed koeler excl fan
512Mb Twinmos
20Gb Seagate
TNT2 M64
100Mbit NIC
Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg
Ik zie hierboven bij Vertex het product Zalman ZM-2HC1 staan. Zoals de reviews ook melden helpt dit ding amper daar het de temperatuur slechts 'verdeelt over' in plaats van 'afvoeren van' de harde schijf.
ALs je een stil systeem wilt helpen geluidsdempende materialen(matten, ophangringen voor fans etc), passieve koeling en stille fans het beste. Waterkoeling even niet meegeteld. Ik zou zeggen dat je even hier, of op google moet zoeken naar de gebruikers ervaringen van verschillende materialen en producten en dan je afwegingen maken...
ALs je een stil systeem wilt helpen geluidsdempende materialen(matten, ophangringen voor fans etc), passieve koeling en stille fans het beste. Waterkoeling even niet meegeteld. Ik zou zeggen dat je even hier, of op google moet zoeken naar de gebruikers ervaringen van verschillende materialen en producten en dan je afwegingen maken...
Je zal vast wel weten dat veel mensen zweren op de methode dat je de hdd ophangt aan elastiekjes. Dat werkt denk ik wel goed.
Kheb zelf een antec sonata kast, waarbij er zacht rubberen nopjes onder de hdd's zitten. Daarmee krijg je ook een aardig stille hdd, alhoewel ik daar weinig over kan zeggen, omdat mn casefans op dit moment het meeste geluid maken.
Zelf denk ik dat een stille kast maken, een hopeloze zoektocht is. Je zal je altijd blijven irriteren aan die kleine geluidjes die je hoort. Als het niet een casefan is, dan wel de hdd. En als het niet de hdd is, dan wel de voeding. (bij jou dan niet
) En als het niet de voeding is, dan wel het pompje van je waterkoelingset. En ga zo maar door.
Zelf ben ik wel tevreden met mn geluid. Kheb de computer in mn slaapkamer staan, en kan er makkelijk bij slapen. Dat is eigenlijk mijn enige eis wat betreft geluidproductie: Dat het zacht genoeg is dat je kan slapen
Kheb zelf een antec sonata kast, waarbij er zacht rubberen nopjes onder de hdd's zitten. Daarmee krijg je ook een aardig stille hdd, alhoewel ik daar weinig over kan zeggen, omdat mn casefans op dit moment het meeste geluid maken.
Zelf denk ik dat een stille kast maken, een hopeloze zoektocht is. Je zal je altijd blijven irriteren aan die kleine geluidjes die je hoort. Als het niet een casefan is, dan wel de hdd. En als het niet de hdd is, dan wel de voeding. (bij jou dan niet
Zelf ben ik wel tevreden met mn geluid. Kheb de computer in mn slaapkamer staan, en kan er makkelijk bij slapen. Dat is eigenlijk mijn enige eis wat betreft geluidproductie: Dat het zacht genoeg is dat je kan slapen
Volgens mij zijn de specs van zalman en papst fans (80mm ngml) min of meer gelijk? Ben geen ervaringsdeskundige, maar vraag me af of het elkaar op bijv. 7V zoveel ontloopt. Daarnaast heeft Zalman toch ook al een reputatie hoog te houden op het gebied van geluidsarme producten.Maf schreef op 23 februari 2004 @ 17:41:
Waarom worden hier enkel Zalman fans genoemd?
Verwijderd
De WD740GD is dan ook een stuk stiller dan de 36GB variant als ik de reviews mag geloven.t3q schreef op 24 februari 2004 @ 00:36:
[...]
Die raptor schijf stil? ding draait 10k rpm.
Kheb zelf de 36 gig versie, kan het weten
Van Storagereview:
At idle, the Raptor WD740GD turns in an objectively-measured sound pressure of 42.3 dB/A from a distance of 18 millimeters, a 1.6 dB/A increase over the noise generated by the pre-release sample. This discrepancy, however, stands as yet another example of the perils one faces when judging a drive's noise profile based on a single number. Subjectively speaking, the WD740GD's idle noise remains virtually identical to the beta drive's- that is, whisper quiet. The Raptor competes with 7200 RPM and even 5400 RPM drives as one of the quietest drives ever.
In the WD740GD preview article, I stated that "Despite the powerful actuator necessary to deliver sub-9ms access times, the WD740GD's seek noises remain impressively muted. Even with a full random seek test running, the Raptor's noise weighs in only slightly audible over our testbed's Antec PP412X power supply and retail P4 heatsink fan."
Ik twijfel eerlijk gezegd ook nog een beetje over dat ding. De verschillende reviews lopen nogal uiteen. Misschien ga ik wel voor een goedkopere oplossing.Gody schreef op 24 februari 2004 @ 01:33:
Ik zie hierboven bij Vertex het product Zalman ZM-2HC1 staan. Zoals de reviews ook melden helpt dit ding amper daar het de temperatuur slechts 'verdeelt over' in plaats van 'afvoeren van' de harde schijf.
Papst heeft ook een flinke reputatie qua stiltesphere2 schreef op 24 februari 2004 @ 01:42:
[...]
Volgens mij zijn de specs van zalman en papst fans (80mm ngml) min of meer gelijk? Ben geen ervaringsdeskundige, maar vraag me af of het elkaar op bijv. 7V zoveel ontloopt. Daarnaast heeft Zalman toch ook al een reputatie hoog te houden op het gebied van geluidsarme producten.
Maar ik heb beide fans geprobeerd in mn pc, ik slaap naast mijn pc.
Ik heb mn pc vrijwel onhoorbaar kunnen krijgen, ik had zalman fans op 7v en deze hoorde ik lichtelijk zoemen als ik in bed lag, nu met papst op 7v hoor ik dit niet meer... de papst koelen wel iets minder dan de zalman, ze verzetten minder lucht.
Voor de topicstarter; hoe je je systeem stil kan maken? verschilt per systeem, hoe ik de mijne stil heb gekregen?
Ik heb eerst het idee van een aluminium kast laten varen, dit is namelijk een flinke geluidproductie, het bewegen van je schijf en fans geeft extra accoustic aan je kast. Ik zelf heb voor dikke 22mm MDF houten platen gekozen, dit damt het geluid flink in.
Ik heb een Zalman waaier op mn proc, geheel koper natuurlijk en een passief gekoelde videokaart (radeon 9200).
De harddisk heb ik voorzien van koelribben (oude pentium 3 boxed koeler). Op de zalman waaier blaast (gat in het hout) een papst fan op 7v koude lucht. In de voeding zit ook een 7v papst gemonteerd.
De airflow gaat vanaf de processor in de voeding naar buiten.
Temps:
Zonder zalmanfan:
Idle: Processor 35 Case 45 hdd: 46
Busy: Processor 45 Case 55 hdd: 49
Met zalmanfan
Idle: Processor 25 Case 35 hdd: 42
Busy: Processor 35 Case 45 hdd: 45
Proc is een P3-1GHz.
Geloof me, ik hecht waarde aan stilte, ik slaap er naast. Ik hoor als ik er op let een heel licht gezoem, ik hoor enkel wel de harde schijf als deze flink bezig is.
Foto's:
[rml][ CB] "Project Small & Silent"[/rml]
(de videokaart is dus vervangen)
"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."
Verwijderd
zalmann cpu koeling, passieve videokaart koeling (zalmann) 1 papst case (outtake fan) stille voeding (enermax ofzo, ik heb zelf fsp group en deze is uberstil) en het belangrijkste de harde schijf, neem de 7200.7 barracuda 5 van seagate superstil ding ik vraag me soms af of ie wel aan staatZippy2000 schreef op 23 februari 2004 @ 13:07:
Ik ga binnenkort een nieuw systeem aanschaffen en wil deze eigenlijk zo stil mogelijk hebben. Nu vroeg ik mij af in hoeverre je de kast zélf geluidsdicht kan maken. Heeft iemand tips voor geluidsdichte kasten die op dit moment op de markt zijn?
Verwijderd
Zelf ben ik ook niet echt enthousiast over Zalman, voor mn ouders heb ik die voeding gekocht zie zgn. stil moet zijn. Als je em aanzet, en dus koud is, is ie idd stil. Maar draait ie een minuut of 10, dan is ie niet stil meer. Zelf ben ik ook een keer de pineut geweest door die p4 koeler in waaiervorm te kopen, die ook niet stil is. Dan vraag je je natuurlijk af: wat is dan wel stil 
Op mijn eigen p4 hangt er een koelblok van q-tec [het fannetje wat erbij hoort klinkt als een vrachtwagen] waar ik een goedkoop [maar wel uberstil] fannetje op heb geplant, draaiend op 7 volt. Dat fannetje had ik op een beurs gekocht voor 5 euro, merkloos. Voor mijn psu heb ik gekozen voor een Q-Technoligy [nee, dat is niet Q-Tec] apparaat, waar ik het typenummer niet meer van weet, maar hij is wel stil.
Bij de hdd moet je gewoon een seagate barricuda blok nemen, die zijn de stilste die ik tot nu toe heb gehoord. Maxtors fluid bearing valt tegen imho.
De draaischijfies van papst heb ik nog niet echt getest, ik weet wel dat ze lang meegaan [dat ze ook stil blijven]. Echter vind ik ze wel bezopen duur
Op mijn eigen p4 hangt er een koelblok van q-tec [het fannetje wat erbij hoort klinkt als een vrachtwagen] waar ik een goedkoop [maar wel uberstil] fannetje op heb geplant, draaiend op 7 volt. Dat fannetje had ik op een beurs gekocht voor 5 euro, merkloos. Voor mijn psu heb ik gekozen voor een Q-Technoligy [nee, dat is niet Q-Tec] apparaat, waar ik het typenummer niet meer van weet, maar hij is wel stil.
Bij de hdd moet je gewoon een seagate barricuda blok nemen, die zijn de stilste die ik tot nu toe heb gehoord. Maxtors fluid bearing valt tegen imho.
De draaischijfies van papst heb ik nog niet echt getest, ik weet wel dat ze lang meegaan [dat ze ook stil blijven]. Echter vind ik ze wel bezopen duur
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 14:58 ]
Verwijderd
Hoe doe je dat met de voeding dan???Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 18:52:
mee eens! En wat ook helpt: neem 2 fans op 5 volt I.P.V 1 fan op 12 volt. Dit scheelt een hoop herrie! Dit kan ook in de voeding, als die veel herrie maakt.
Gewoon een draadje doorlussen van je aansluitingen terug de voeding in.
Verwijderd
Ik heb hier een Aopen 350 watt voeding liggen, met een 12 cm fan. redelijk onhoorbaar... allemaal tempgestuurd en 2000 rpm max geloof ik. Een Aopen 350 watter kan trouwens goed concureren met een Q-tec 480 watt....... dus stroom zat.
Verwijderd
Volgens de specificaties hebben Noiseblocker fans (te koop bij perfectsystems.nl) nog een iets gunstigere verhouding tussen airflow en geluid dan de Papst fans, maar of dat werkelijk merkbaar is weet ik niet. Noiseblocker maakt ook dit soort harddisk montagekits (voor de 5.25" bays), die de overdracht van trillingen naar de kast zouden moeten verminderen:

link naar fabrikant
Iemand ervaring mee? (Elastieken kan natuurlijk ook, maar dit lijkt me iets steviger.)
Ik heb zelf ooit Akasa geluidsdempende matten in mijn kast geplakt, maar het effect viel me eerlijk gezegd nogal tegen. Relatief weinig winst voor een tamelijk stevig bedrag - geen aanrader dus.

link naar fabrikant
Iemand ervaring mee? (Elastieken kan natuurlijk ook, maar dit lijkt me iets steviger.)
Ik heb zelf ooit Akasa geluidsdempende matten in mijn kast geplakt, maar het effect viel me eerlijk gezegd nogal tegen. Relatief weinig winst voor een tamelijk stevig bedrag - geen aanrader dus.
Als je niet zo gek veel geld kwijt wil, kun je ook eens naar de Sweex Whisper kijken.
Een erg mooie kast, met een behoorlijk goede afwerking. Heb er zelf nu 1 gebouwd, en het verbaasde me echt hoe stil die kast was, terwijl er toch 4 fans in draaien (2 front, 2 rear)...
De kast is absoluut niet te vergelijken met de andere sweex(meuk)kasten, hij is echt veel steviger en beter afgewerkt. De kleur is een beetje parelmoer achtig.
Zo ziet ie er dus uit, er zitten overal (zware) geluiddempende matten in:

En hetgene wat hem (volgens mij) weer extra tof maakt:

IDE aan de voorkant van de kast! Nooit meer je kast openschroeven omdat er weer eens een schijf tijdelijk bij moet, maar je hangt 'm gewoon lekker aan de voorkant!
Kortom: Deze kast heeft mij echt verrast, en ik kan 'm zeker aanraden!
Een erg mooie kast, met een behoorlijk goede afwerking. Heb er zelf nu 1 gebouwd, en het verbaasde me echt hoe stil die kast was, terwijl er toch 4 fans in draaien (2 front, 2 rear)...
De kast is absoluut niet te vergelijken met de andere sweex(meuk)kasten, hij is echt veel steviger en beter afgewerkt. De kleur is een beetje parelmoer achtig.

IDE aan de voorkant van de kast! Nooit meer je kast openschroeven omdat er weer eens een schijf tijdelijk bij moet, maar je hangt 'm gewoon lekker aan de voorkant!
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Verwijderd
Ik heb bij de supermarkt voor €2 5meter kleding-elastiek gebruikt. Daarvan maak je een lus door de schroefgaatjes van de drive-bay. In deze lussen hang je de schijven op. Dat dempt een helebooel lawaai.KabalA! schreef op 24 februari 2004 @ 01:14:
Heeft iemand een goede oplossing voor het "noise-killen" van een harddisk (behalve de oplossing hierboven)??
In soort van "ASCII-art" vorm:
_1_ _________________________________ _2_
/ \ / \ / \
| X HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH X |
\_1_/ \_________________________________/ \_2_/
(edit) Jammer dat om een of andere reden een reeks spaties vervangen wordt door één spatie. Daar gaat mijn werk... Ik hoop dat het idee wel duidelijk is.(/edit)
Dit is een vooraanzicht van de kast.
1 = schroefgaatje links
2 = schroefgaatje rechts
X = kruising, ontstaan door de elastiek-lus in het midden om te draaien
H = harddisk
Per schijf heb je twee van dergelijke lussen, een voor en een achter.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 08:42 ]
Verwijderd
Ik doe het op een andere manier.
Ken je dat soort schuimrubber/plastic spul wat altijd bij een CD-rom/DVD-rom CDbrandder/DVDbrander zit in het doosje om hem op zn plek te houden? Als je dat gewoon plat maakt en daar je HD op legt dan is ie ook gelijk superstil.
Heb het hier al maanden draaien met een 160GB sata schijf van maxtor 2x 40GB 7200rpm van maxtor en 1 van 20gb 7200rpm. en het spul is absoluut niet brandgevaarlijk of smelt ook niet. Denk dat dat ook een supercheapo oplossing.
Ken je dat soort schuimrubber/plastic spul wat altijd bij een CD-rom/DVD-rom CDbrandder/DVDbrander zit in het doosje om hem op zn plek te houden? Als je dat gewoon plat maakt en daar je HD op legt dan is ie ook gelijk superstil.
Heb het hier al maanden draaien met een 160GB sata schijf van maxtor 2x 40GB 7200rpm van maxtor en 1 van 20gb 7200rpm. en het spul is absoluut niet brandgevaarlijk of smelt ook niet. Denk dat dat ook een supercheapo oplossing.
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 08:38:
[...]
In soort van "ASCII-art" vorm:
_1_ _________________________________ _2_
/ \ / \ / \
| X HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH X |
\_1_/ \_________________________________/ \_2_/
(edit) Jammer dat om een of andere reden een reeks spaties vervangen wordt door één spatie. Daar gaat mijn werk... Ik hoop dat het idee wel duidelijk is.(/edit)
1 = schroefgaatje links
2 = schroefgaatje rechts
X = kruising, ontstaan door de elastiek-lus in het midden om te draaien
H = harddisk
code:
1
2
3
4
| _1_ ________________________________ _2_ / \ / \ / \ | X HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH X | \_1_/ \_________________________________/ \_2_/ |
[ Voor 11% gewijzigd door Goku33 op 01-03-2004 09:11 ]
Verwijderd
Als je hem in zo'n lus ophangt hoe zorg je ervoor dat hij ook erin blijft en er niet uitglijdt bijvoorbeeld?
en een fan op 5 Volt.. hoor je die echt zo goed als niet?
+ hoe laat je de fan op 5 Volt draaien? want mijn fan controller is volgens mij fucked up (als ik aan knop draai maakt fan juist meer herrie
?) en wil dus wat fans standaard op 5 volt laten draaien..
zou dit niet wat zijn? (zag ik op overclockers.com) 2 cddrives leeghalen, de HD's erin met wat schuim.. en aan de voorkant een 8x8 fan stoppen op 5 volt?
+ van die rubberenringtjes, waar kan je die halen?
en een fan op 5 Volt.. hoor je die echt zo goed als niet?
+ hoe laat je de fan op 5 Volt draaien? want mijn fan controller is volgens mij fucked up (als ik aan knop draai maakt fan juist meer herrie
zou dit niet wat zijn? (zag ik op overclockers.com) 2 cddrives leeghalen, de HD's erin met wat schuim.. en aan de voorkant een 8x8 fan stoppen op 5 volt?
Klopt, das een spin-off van de colorcase silent. Beide kasten worden volgens mij gemaakt door GMC (of iets dergelijks), een Koreaans bedrijf, dat vorig jaar op de Cebit stond. Die maken bijv ook de Noblesse cases, die colorcases heeft. Sweex heeft die namelijk ook, maar dan onder de naam Aventury.Skef schreef op 01 maart 2004 @ 08:14:
Als je niet zo gek veel geld kwijt wil, kun je ook eens naar de Sweex Whisper kijken.
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door KillerAce_NL op 01-03-2004 09:31 ]
Verwijderd
Voor de mensen die niet weten welke stille fans ze moeten kopen, neem hier eens een kijkje. Deze tabel komt van Silentpcreview.com, een site waar ze zich vooral met stille PC's bezig houden, en ik heb er best veel aan gehad. Zoals MORA ook al eerder aangaf zijn Noiseblocker fans qua geluidsproductie zelfs nog iets gunstiger dan Pabst fans.
Misschien is het een goed idee om deze tabel op te nemen in de FAQ? Staat heel wat informatie over de verschillende fans in.
Misschien is het een goed idee om deze tabel op te nemen in de FAQ? Staat heel wat informatie over de verschillende fans in.
Verwijderd
Voor de veiligheid zou ik er dan nog een aarde-draad tussen stoppen. Een harde schijf moet geaard zijn en als je hem zo tussen de elastieken hangt dan is dat volgens mij niet het geval. Dat kan (met nadruk op 'kan') wellicht problemen geven.
Verwijderd
blijft dat ding wel vast zitten als je keer kast oppakt? flikkert de Hardeschijf dan niet tussen de elastieken?
Ik heb goede ervaringen met de Antec Lifestyle Sonata kast. Niet goedkoop, maar met top voeding van 380 watt (kost alleen an 75 euro) Ziet er geweldig uit, werkt met 12 cm fans die temp gestuurd zijn door de voeding en de schijven zijn met rubber gedempt en blijven bovendien zeer koel (maxtor 120 en 80 Gb op 22-24 graden
)
Om het af te maken en zalman 7000alcu proc koeler en een passieve vga koeler. Echte perfect
Ze hebben nu ook een goedkopere variant (3700BQE) die ik laatst voor een vriend heb aangeschaft, is ook zeer geruisloosen stijlvol.
Om het af te maken en zalman 7000alcu proc koeler en een passieve vga koeler. Echte perfect
Ze hebben nu ook een goedkopere variant (3700BQE) die ik laatst voor een vriend heb aangeschaft, is ook zeer geruisloosen stijlvol.
Dit heb ik dus hier nu ook gedaan, gewoon een oude cd-rom drive strippen en alleen de buitenkant gebruiken.... hierin leg je iets van schuimrubber aan de boven en onderkant, en dichtschroeven die hap.Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 09:29:
[...]
Ik moet zeggen dat dit een hele goede oplossing is want ik hoor die hd nu bijna niet meer... ik heb um dan zonder fan gemaakt en heb er prima 2,5uur op kunnen werken zonder dat ie raar ging doen, maar ik moet er wel bijzeggen dat die hd wel erg warm was toen ik de drive weer openschroefde om te kijken offie het overleefd had
Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg
Verwijderd
connectortjes omdraaien:D
dus normaal gesproken zitten de connectors zo:
123
123
en nu maak je ervan
123
321
simpel as that
dus normaal gesproken zitten de connectors zo:
123
123
en nu maak je ervan
123
321
simpel as that
[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 17:01 ]
Verwijderd
dus je trekt gewoon in het connectortje van de fan de 2 buitenste draden er uit draait ze vervolgens om , steekt ze er weer in.. en hij draait op hoeveel? 5 of 7 volt?
Fulltower Lian Li PC73SL:

Miditower Lian LiPC-6070:

Gemaakt voor stilte, compleet met "silent drive". Helaas zijn ze wel prijzig
Reviews zijn er genoeg te vinden met behulp van www.google.com

Miditower Lian LiPC-6070:

Gemaakt voor stilte, compleet met "silent drive". Helaas zijn ze wel prijzig
Reviews zijn er genoeg te vinden met behulp van www.google.com
[ Voor 14% gewijzigd door Underground75 op 01-03-2004 17:50 ]
Verwijderd
Mooi werk, zo'n 'bungyjumper'-kooi, alleen is zo'n Seagate al muisstil van zichzelf.Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 12:21:
[afbeelding]
Zoiets dus?
Lees meer!
Volgens mij werkt dat 'sandwitchen' met schuim wel, ook eens proberen
Misschien kun je het elastiek ook door de montagegaatjes van de schijf duwen, zodat ie er niet uit kan vallen? Dus waar je anders de schroefjes inschroeft.
Verwijderd
nieuwe hd kopen, seagate 5 7200.7, ik heb de 120 giger onhoorbaar!KabalA! schreef op 24 februari 2004 @ 01:14:
Ik ben ook bezig met het bouwen van een file\printer server en nu heb ik alles (behalve de voeding) passief gekoeld, het enige wat nu nog herrie maakt is de harddisk en daar erger ik me dus echt dood aan.
Heeft iemand een goede oplossing voor het "noise-killen" van een harddisk (behalve de oplossing hierboven)??
Server specs:
Soltek mobo
P4 1.7 (boxed koeler excl fan)
512Mb Twinmos
20Gb Seagate
TNT2 M64
100Mbit NIC
Pagina: 1