[Trunking] hoe zit dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 606 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-05 22:06

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb een Switch besteld die o.a. "Trunking" ondersteund. Ik weet dat Trunking het bundelen van poorten is waardoor je een hogere bandbreedte op een poort kan krijgen.

Klopt het dan, dat als ik een gigabit netwerkkaart koop, dat ik dan op meer dan 100mbs/sec kan communiceren?

specs Switch:

Afbeeldingslocatie: http://www.mr-at.nl/Shop-It/imagesgroot//19014.jpg

Omschrijving :
Linkpro SH9216R 16port 10/100Mb switch heavy use. Inclusief 19inch bevestiging. Autodetection op iedere port. Buffer Memory = RAM 4Mbit per device. MAC-adress = Up to 8K per device. Aanbevolen bekabeling UTP/Cat5
Status :
Nieuw in retaildoos met 1 jaar garantie
Prijs : EUR. 59.00 ( inclusief 19% BTW )

Features:

■16 ports with 10/100TX auto-negotiation
■ Each port supports Auto-MDI/MDIX
■ Plug-and-play Auto-negotiation for speed and half and full duplex operation.
■True non-blocking architecture for full wire speed forwarding
■Store-and-forward switching mechanism
■Back pressure and IEEE 802.3x compliant full-duplex flow control
■Support 802.1p QoS function
■Support Port-base HOME VLAN
■Support Port-base Trunking, upto 4 Trunk groups
■Support to handle upto 1536 bytes packet
■Supports 8,192 MAC address table
■Embedded 4Mbit SSRAM packet buffer
■Provide 3.2G back-plane bandwidth
■Automatic source address learning and aging
■ LED indicators for simple diagnosis
■ Provides long rack ear for chassis rackmount
Specification:

Standard
■IEEE802.3 10Base-T
■IEEE 802.3u 100Base-TX
Protocol
■CSMA/CD
Network Media
■100Base-TX – Category 5 EIA/TIA-568 twisted pair Cable
■10Base-T – Category 3,4,5 EIA/TIA-568 twisted pair Cable
Connector
■Shielded RJ-45 for all ports
Network Data Transfer Rate
■Ethernet : 10/20Mbps (half/full duplex)
■Fast Ethernet : 100/200Mbps (half/full duplex)
LED indicators
■System – Power LED, Trunk LED
■Individual port – Link/active, 10/100, FDX LED
Dimension
■300 mm x 117 mm x 50mm (L*W*H)
Temperature
■Operating – 0℃ to 50℃
■Storage – -20℃ to 70℃
Humidity
■Operating – 10% to 90% RH
■Storage – 5% to 90% RH
Power
■100~240VAC, 50-60Hz internal switching power supply
Compliance
■FCC and CE

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Nee, dat betekent dat je 4 netwerkkaarten in je PC kunt stoppen en vier kabels kunt leggen zodat je een 800Mbit/s verbinding met je switch hebt.

Trunking gaat per poort. Je zult dus altijd meerdere netwerkkaarten moeten hebben (of meerdere kabels naar een andere switch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-05 22:05

aKra

Intentionally left blank.

(Hoe zit het met de software bijv. die je er op de client side voor nodig hebt? (Windows bijv.))

Intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-05 22:06

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Dus als ik 2 PC's heb en daar stop ik beide 2 netwerkkaarten in, dan kunnen de PC's op 200 Mbs/sec met de switch en elkaar communiceren?

Best interessant, 100mbs NIC's kosten geen banaan meer tegenwoordig.
(De kabels zijn nog duurder)

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
HellBeast schreef op 23 februari 2004 @ 10:51:
Dus als ik 2 PC's heb en daar stop ik beide 2 netwerkkaarten in, dan kunnen de PC's op 200 Mbs/sec met de switch en elkaar communiceren?

Nee, natuurlijk niet, de PC <-> Switch verbinding is dan alsnog 100 Mbps..

Je kunt NIC's bundelen zeg maar, dus meerdere in 1 (!!!) PC...

Ja, dan zou je theoretisch 200 Mbps moeten kunnen ja :)

edit:
Denkfoutje :+

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 23-02-2004 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HellBeast schreef op 23 februari 2004 @ 10:51:

Correct. Trunking doet niets meer dan voorkomen dat twee of meer lijnen van één apparaat naar een ander elkaar niet in de weg zitten maar elkaar aanvullen. De rest kun je er zelf bij verzinnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-05 07:52
Yep, er zijn ook mooie kabels voor te koop. Als het ware gewoon 2 utp kabels door een kabel heen, en aan het eide ook 2 rj45 stekkertjes. Maar trunking gaat idd over meerdere Fysieke nic's (er zijn trowens ook nic's met meerdere poorten misschien wel handig)

[ Voor 8% gewijzigd door LoBbY_1 op 23-02-2004 11:13 . Reden: Een netwerk nic klinkt wat vreemd :) ]

Een echte golver is nooit uitgeput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28145

En om die nics te "bundelen" heb je inderdaad software nodig. Als het om Intel kaarten gaat moet je de Intel PROSet software hebben.

Je moet er trouwens rekening mee houden dat wanneer je trunking gebruikt 1 individuele download niet sneller zal gaan. Pas wanneer je meerdere netwerk verbindingen op gaat zetten zul je verschil zien. (de optelsom van alle sessies zal hoger zijn.

Deze techniek wordt dus met name bij servers gebruikt (veel clients).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:17
Trunking kan ook betekenen dat je meerdere VLAN's over 1 poort (of meerdere samengevoegde (ook trunk dus) poorten gebruikt).

Mmm, edit ter verduideling van meerder reacties:

Trunken van meerdere poorten kan alleen met netwerkkaarten en switches die dit ondersteunen. Dan wordt er gebruikt maakt van bijvoorbeeld ISL (Cisco standaard) of van de IEEE standaard daarvoor (802.1q of 802.1p ???).

Als alleen de switch dit ondersteund en de kaarten in een soort ' load-balanced' of ' fail-over' mode worden gebruikt dan heb je inderdaad slechts 100Mb/s per sessie. Maar je kan dus wel meerdere sessies hebben.

Als je kaarten en switch bijvoorbeeld ISL ondersteunen kun je de poorten bundelen tot maximaal 4x 100 Mb/s Full-Duplex.

[ Voor 72% gewijzigd door The Lord op 23-02-2004 11:04 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28145 schreef op 23 februari 2004 @ 10:58:
En om die nics te "bundelen" heb je inderdaad software nodig. Als het om Intel kaarten gaat moet je de Intel PROSet software hebben.
Dat is niet waar. Eén kant moet trunking ondersteunen, niet beiden. In dit geval ondersteunt de switcht het al, dus is die Intel-methode niet nodig. Als je een switch hebt zonder trunking moet je dat wél zo doen.

Edit: dacht ik, hoor. Even opzoeken :X Hmmz, ik raak hiervan in de war 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 35417 op 23-02-2004 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

dus een a7n8x deluxe (met 2 nics onboard, 3com en een nvidia chipset nic) kan in principe ook aan trunking doen?
welke software kan je daarvoor gebruiken?
(windows XP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:06

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

The lord heeft het goed. Trunking en channelbonding worden nog al eens door elkaar gehaald:

Channel bonding: A technology that combines two lines into a single channel, effectively doubling the data transfer speeds.

Trunking (Trunk): A communications channel between two points. It usually refers to large-bandwidth telephone channels between switching centers that handle many simultaneous voice and data signals.
Dat is niet waar. Eén kant moet trunking ondersteunen, niet beiden.
Beide kanten moeten trunking ondersteunen anders zal het niet meer mogelijk zijn de originele channels terug de demultiplexen.

[ Voor 21% gewijzigd door Bor op 23-02-2004 11:02 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bor_de_Wollef schreef op 23 februari 2004 @ 11:01:
[...]

Beide kanten moeten trunking ondersteunen anders zal het niet meer mogelijk zijn de originele channels terug de demultiplexen.
Was het niet zo dat dat enkel met switches is? Dus dat een trunk naar een host wel zonder trunking-capabilities aan die kant kan?

Damn, is een tijd geleden dat ik hierover gelezen heb, haal alles door elkaar :X *Pakt Networking Essentials boek*

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 35417 op 23-02-2004 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Lord schreef op 23 februari 2004 @ 10:59:
Trunking kan ook betekenen dat je meerdere VLAN's over 1 poort (of meerdere samengevoegde (ook trunk dus) poorten gebruikt).

Mmm, edit ter verduideling van meerder reacties:

Trunken van meerdere poorten kan alleen met netwerkkaarten en switches die dit ondersteunen. Dan wordt er gebruikt maakt van bijvoorbeeld ISL (Cisco standaard) of van de IEEE standaard daarvoor (802.1q of 802.1p ???).

Als alleen de switch dit ondersteund en de kaarten in een soort ' load-balanced' of ' fail-over' mode worden gebruikt dan heb je inderdaad slechts 100Mb/s per sessie. Maar je kan dus wel meerdere sessies hebben.

Als je kaarten en switch bijvoorbeeld ISL ondersteunen kun je de poorten bundelen tot maximaal 4x 100 Mb/s Full-Duplex.
Als je meerdere VLAN's over 1 of meerdere touwtjes wilt doorzetten is dat geen trunking, maar VLAN-tagging. Dat beide vaak samen gaan is op zich wel logisch, deze twee technieken worden vaak gebruikt om bijvoorbeeld je access-switches op je core-switch aan te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 28145 op 23-02-2004 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 35417 schreef op 23 februari 2004 @ 11:08:
[...]
Was het niet zo dat dat enkel met switches is? Dus dat een trunk naar een host wel zonder trunking-capabilities aan die kant kan?

Damn, is een tijd geleden dat ik hierover gelezen heb, haal alles door elkaar :X *Pakt Networking Essentials boek*
nope je zult inderdaad ook op je pc moeten instellen dat ie 2 nics moet bundelen
(oa ipmetrics) leuke bijkomstigheid is dan dat de switch weer geen trunking hoeft te ondersteunen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Het kan idd met intel proset II (intelligent installer),
En de switch hoeft het niet te ondersteunen,
dus 2 intel serv niks erin en gaan met de banaan,
kan het wel nog zijn dat de switch niet goed ingesteld is en hij het dus niet doet

En meer dan 3 nics heeft geen zin

Dus om te Trunken heb je:
1 goed geconfigde switch nodig
2 server nicjes (intel ?)
3 utp kabels (duhh)
4 intel Proset II

en dan nog wil het soms niet lukken,
op de geadvanceerdere switches aka 3com ezo
werkt het meestal wel

( ff een tip voor intel server nics kijk in de rommel bak van de pc discount
10/100 netwerkkaarten 5 euro en kijk of er een grote Intel chip opzit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:39

M-ThijZ

Riding on Rails

heuveltje schreef op 23 februari 2004 @ 18:47:
[...]

nope je zult inderdaad ook op je pc moeten instellen dat ie 2 nics moet bundelen
(oa ipmetrics) leuke bijkomstigheid is dan dat de switch weer geen trunking hoeft te ondersteunen :)
En hoe stel je dat in op je pc dan? Ik heb zelf namelijk een server waar straks een extra 3com kaartje in komt (dus: 2x 3com 1x onboard shit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14032

Kan je niet beter dan een goedkope giga-switch kopen, en een nic 10/100/1000 in je pc'tje, dan weet je zeker dat je sneller werkt, ipv trunink/intel nics software...

is maar een ideetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-05 17:57

Shuriken

Life is all about priorities

Bor_de_Wollef schreef op 23 februari 2004 @ 11:01:
The lord heeft het goed. Trunking en channelbonding worden nog al eens door elkaar gehaald:

Trunking (Trunk): A communications channel between two points. It usually refers to large-bandwidth telephone channels between switching centers that handle many simultaneous voice and data signals.
Dit soort trunking word hier niet bedoeld. Het bovenstaand zal je tegen komen in documentatie over PBAX systemen e.d.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Anoniem: 14032 schreef op 23 februari 2004 @ 18:58:
Kan je niet beter dan een goedkope giga-switch kopen, en een nic 10/100/1000 in je pc'tje, dan weet je zeker dat je sneller werkt, ipv trunink/intel nics software...

is maar een ideetje...
ja, maar die oplossing is duurder. Bijkomend probleem is dat er op LAN-party's meestal geen Gbit aansluiting te verkrijgen is, en wel meerder 100Mbit poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb 2x 3Com 3c980c-TXM's. Die ondersteunen Trunkin, Failover enz. Ik probeer nog een keer een combinatie met een 3Com die dit niet ondersteund, mogelijk is het een software issue die XP oppakt. Nu heb ik voor de gein twee kabels vanaf de cheap-ass Edimax 6104 router aangesloten met de twee poorten.

In Windows XP (Pro) Start Menu -> Control Panel -> (Network and Internet Connections ->) Network Connections

Ok, komtie:
klik met de rechtermuisknop op 1 van de actieve netwerk (UTP) verbindingen (aangeduid met "Enabled" en kies voor "Bridge Connections". Doe hetzelfde bij verbinding 2.

Je ziet dan een nieuw icoon met iets van "Bridge". Je kunt met de rechtermuisknop de "Properties" opvragen. Je ziet dan de ontvangen en verzonden Bytes.

[ Voor 22% gewijzigd door PcDealer op 23-02-2004 19:14 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat moet je op een LAN party met 1Gbps??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Anoniem: 28145 schreef op 23 februari 2004 @ 19:07:
Wat moet je op een LAN party met 1Gbps??
pompen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4632

dus een a7n8x deluxe (met 2 nics onboard, 3com en een nvidia chipset nic) kan in principe ook aan trunking doen?
Nee, het moeten wel identieke kaarten zijn. Of verschillende kaarten van het zelfde merk die dezelfde chipset hebben en waarvan de fabrikant aangeeft dat die twee verschillende modellen met elkaar een trunk kunnen opzetten.

Compaq kan dit bv. met sommige van z'n 100MBit kaarten. Hebben net een verschillende model/artikelnummer maar zijn bv. beiden gebouwd rondom de Intel EtherExpress Chipset en de driver snapt het ook nog eens een keertje.

Twee compleet verschillende merken kan je wel vergeten. Qua software moeten de drivers het ondersteunen en je moet een tooltje hebben dat tegen de driver kan zeggen "ga jij eens fijn een stukje trunken met je collega NIC".
Voor Compaq kaarten bv. is dit het tooltje CPQTEAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tuurlijk, krijg je nooit vol, die 1000 mb (tenzij het je eigen LAN-party is zul je nooit een 1 gbps uplink krijgen op een LAN trouwens).

Om te trunken hoef je trouwens niet per se twee kaarten te hebben van hetzelfde fabrikaat, ik heb Intel PROset zien werken met Broadcom, 3Com en een diversiteit aan Intel kaarten.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 28145 op 23-02-2004 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:31
Van Broadcom heb je ook software hiervoor.. als je de drivers van n Broadcom 5700 kaart download (Zoals de 3Com 3C996) dan zit daar die software bij. Deze is getest met n hele berg Intel en 3Com kaarten, maar ook realtekjes enzo zouden moeten werken.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-05 13:53
4x 3com in me Dell poweredge server :) old skool.. trunken heb je weinig aan op een lan... druk dan gewoon 2x nic in je pc en doe aan load balance linux servertje ertussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 13:18

we_are_borg

You will Comply

Mijn Switch ondersteund trunking maar welke netwerkkaart(en) heb ik dan nodig om er gebruik te van maken. De kaarten die er van 3com in dit topic staan zijn net even te duur. Ik zat te denken aan max 25 euro per kaart.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

we_are_borg schreef op 23 februari 2004 @ 20:05:
Mijn Switch ondersteund trunking maar welke netwerkkaart(en) heb ik dan nodig om er gebruik te van maken. De kaarten die er van 3com in dit topic staan zijn net even te duur. Ik zat te denken aan max 25 euro per kaart.
Wat wil je bereiken? Het verplaatsen van een stapel bestanden zal met een trunk niet of nauwelijks sneller gaan. Pas wanneer je files gaat serveren, of een FTP-server oid. draait, en je hebt veel gebruikers zou je een verbetering kunnen waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

mensen http://www.falconstor.com/ipmetrics.asp voor het bundelen van 2 of meer nics, die daar zelf geen voorzieningen voor hebben (oa realtek)
heb er zelf gemixte ervaringen mee op lanparty's...........

(overigens ontgaat het nut van thuisgebruik me een beetje)

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 23-02-2004 20:19 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11074

Kan iemand kort aangeven welke drivers er voor linux aanwezig zijn om te trunken/failover in te stellen??
Het gaat om een Dell Poweredge server :D

edit:

Ze draaien op dit moment nog redhat 7.2, maar het word Redhat Enterprise Linux

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 11074 op 23-02-2004 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Anoniem: 28145 schreef op 23 februari 2004 @ 20:11:
[...]

Wat wil je bereiken? Het verplaatsen van een stapel bestanden zal met een trunk niet of nauwelijks sneller gaan. Pas wanneer je files gaat serveren, of een FTP-server oid. draait, en je hebt veel gebruikers zou je een verbetering kunnen waarnemen.
Het gaat om grote bestanden en daarbij ook de hoeveelheid dan aan 5Gb per bestand en ongeveer 20 a 30Gb per project.
Ik vraag me af of het niet beter is om een gig netwerk te maken tussen 2 computers de rest van de systemen is 100Mbit meer als voldoende, behalve 2 stations.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft als je het mij vraagt weinig zin. Je wisselt bestanden uit met één andere machine. Ook nog eens hele grote bestanden. Dat betekent dat je machine niet kan putten uit eventuele caches en buffers. Alles moet dus van schijf komen.

En als alles van schijf komt is de snelheid van je harde schijf veel meer bepalend. Ik zou haast zeggen (beetje controversieel maybe), gebruik juist géén Gb NIC, dan hou je nog wat ruimte (bandbreedte) over op je PCI-bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Anoniem: 28145 schreef op 23 februari 2004 @ 21:57:
Heeft als je het mij vraagt weinig zin. Je wisselt bestanden uit met één andere machine. Ook nog eens hele grote bestanden. Dat betekent dat je machine niet kan putten uit eventuele caches en buffers. Alles moet dus van schijf komen.

En als alles van schijf komt is de snelheid van je harde schijf veel meer bepalend. Ik zou haast zeggen (beetje controversieel maybe), gebruik juist géén Gb NIC, dan hou je nog wat ruimte (bandbreedte) over op je PCI-bus.
Maar ik zit nu juist te wachten dat ik me systeem weer kan gebruiken. Als ik aan het verzenden ben met een FTP verbinding dan gaat alles langzaam op de computer die staat te verzenden. De HD is te veel bezig. Op de andere computer moet de bestanden inorde gemaakt worden om op DVD gezet te worden en daarna gebrand te worden op DVD. De rede van 2 computers is dat ik het meeste werk doe op een 2,4Ghz machine en waar de DVD brander in zit is maar een 1200Mhz machine maar volstaat voor het werk.

Ik dacht nu aan het volgende, aangezien een gig netwerk en trunking niet de winst opleveren:

1. Ik koop nog een DVD brander erbij zodat ik tegelijk op de systemen kan branden (kosten 100 euro).
2. Een raid kaart met een paar HD's er achter (meer oplag en snelheid bij opnemen(Kosten 311 euro kaart en dan de HD's)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11074

Wat ook een voordeel van trunking (of bonding wat ik ondertussen op een website/in een pdf) heb gevonden is dat 1 ipnummer op meerdere netwerkkaarten hangt.

Mocht er 1 hardware matig kapot gaan is er dus niets aan de hand, aangezien de andere het nog gewoon zal doen...

Bijvoorbeeld wel handig voor een zeer belangrijke server.

Hieronder het gevonden stukje, misschien ook wel voor hier interresant:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Link Aggregation

Bonding for link aggregation must be supported by both endpoints. Two linux machines connected via
crossover cables can take advantage of link aggregation. A single machine connected with two physical
cables to a switch which supports port trunking can use link aggregation to the switch. Any conventional
switch will become ineffably confused by a hardware address appearing on multiple ports
simultaneously.

Example 2-11. Link aggregation bonding

[root@real-server root]# modprobe bonding
[root@real-server root]# ip addr add 192.168.100.33/24 brd + dev bond0
[root@real-server root]# ip link set dev bond0 up
[root@real-server root]# ifenslave bond0 eth2 eth3
master has no hw address assigned; getting one from slave!
The interface eth2 is up, shutting it down it to enslave it.
The interface eth3 is up, shutting it down it to enslave it.
[root@real-server root]# cat /proc/net/bond0/info
Bonding Mode: load balancing (round-robin)
MII Status: up
MII Polling Interval (ms): 0
Up Delay (ms): 0
Down Delay (ms): 0
Slave Interface: eth2
Link Failure Count: 0
Slave Interface: eth3
Link Failure Count: 0

en
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
High Availability

Bonding support under linux is part of a high availability solution. For an entry point into the complexity
of high availability in conjunction with linux, see the linux-ha.org (http://linux-ha.org/) site. To guard
against layer two (switch) and layer one (cable) failure, a machine can be configured with multiple
physical connections to separate switch devices while presenting a single logical interface to userspace.
The name of the interface can be specified by the user. It is commonly bond0 or something similar. As a
logical interface, it can be used in routing tables and by tcpdump.
The bond interface, when created, has no link layer address. In the example below, an address is
manually added to the interface. See Example 2-11 for an example of the bonding driver reporting
setting the link layer address when the first device is enslaved to the bond (doesn&#8217;t that sound cruel!).
Example 2-12. High availability bonding

[root@real-server root]# modprobe bonding mode=1 miimon=100 downdelay=200 updelay=200
[root@real-server root]# ip link set dev bond0 addr 00:80:c8:e7:ab:5c
[root@real-server root]# ip addr add 192.168.100.33/24 brd + dev bond0
[root@real-server root]# ip link set dev bond0 up
The interface eth2 is up, shutting it down it to enslave it.
The interface eth3 is up, shutting it down it to enslave it.
[root@real-server root]# ip link show eth2 ; ip link show eth3 ; ip link show bond0
4: eth2: <BROADCAST,MULTICAST,SLAVE,UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast master bond0 qlen 100
link/ether 00:80:c8:e7:ab:5c brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
5: eth3: <BROADCAST,MULTICAST,NOARP,SLAVE,DEBUG,AUTOMEDIA,PORTSEL,NOTRAILERS,UP> mtu 1500 qdisc pfifo_bond0 qlen 100
58: bond0: <BROADCAST,MULTICAST,MASTER,UP> mtu 1500 qdisc noqueue

edit:

mijn excuses voor het vernagelen van de layout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Anoniem: 11074 schreef op 23 februari 2004 @ 22:15:
Wat ook een voordeel van trunking (of bonding wat ik ondertussen op een website/in een pdf) heb gevonden is dat 1 ipnummer op meerdere netwerkkaarten hangt.
Nogmaals, trunking is inderdaad niet hetzelfde als bonding. Twee dingen die echt heel veel mensen door elkaar halen.

Channel bonding: A technology that combines two lines into a single channel, effectively doubling the data transfer speeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Trunking heeft meerdere betekenissen, en volgens mij is de meest gebruikte nog wel het bundelen van meerdere lijnen. Daarnaast wordt het gebruik van meerdere VLAN's op n lijn ook trunken genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

FatalError schreef op 24 februari 2004 @ 10:17:
Trunking heeft meerdere betekenissen, en volgens mij is de meest gebruikte nog wel het bundelen van meerdere lijnen. Daarnaast wordt het gebruik van meerdere VLAN's op n lijn ook trunken genoemd.
Trunking is inderdaad het bundelen van meerdere lijnen, maar niet met als doel een grotere bandbreedte te krijgen. Hiervoor wordt de term wel vaak misbruikt. Het gebruik van meerdere vlans is in feite het trunken van meerdere channels op 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 28145 schreef op 23 februari 2004 @ 21:57:
Maar met fast ethernet ben je beperkt tot 100 mbit/s, 10 mbyte/s (ongeveer).
Harde schijven zijn (vaak) sneller, dus gigabit ethernet zou wel degelijk een verbetering zijn.

En voor welke kaarten zou je de PCI bus vrij willen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
we_are_borg schreef op 23 februari 2004 @ 22:07:
Maar ik zit nu juist te wachten dat ik me systeem weer kan gebruiken. Als ik aan het verzenden ben met een FTP verbinding dan gaat alles langzaam op de computer die staat te verzenden. De HD is te veel bezig. Op de andere computer moet de bestanden inorde gemaakt worden om op DVD gezet te worden en daarna gebrand te worden op DVD. De rede van 2 computers is dat ik het meeste werk doe op een 2,4Ghz machine en waar de DVD brander in zit is maar een 1200Mhz machine maar volstaat voor het werk.

Ik dacht nu aan het volgende, aangezien een gig netwerk en trunking niet de winst opleveren:

1. Ik koop nog een DVD brander erbij zodat ik tegelijk op de systemen kan branden (kosten 100 euro).
2. Een raid kaart met een paar HD's er achter (meer oplag en snelheid bij opnemen(Kosten 311 euro kaart en dan de HD's)).
Oplossing 1 klinkt goed. Volgens mij is het branden van een DVD bijna even snel als het verplaatsen van de data over het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Anoniem: 35417 schreef op 23 februari 2004 @ 11:08:
[...]

Je kunt wel een trunk naar een host leggen maar dan moet de host nog steeds de originele channels eruit kunnen vissen. Dat is toch ook al een soort van "ondersteuning"? Trunking wordt te vaak gebruikt als met channel bonding bedoelt. Dan krijgt de host gewoon 1 "snelle pijp" op zich af en hoeft niets speciaals met de data te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Bor_de_Wollef schreef op 04 maart 2004 @ 11:27:
Je kunt wel een trunk naar een host leggen maar dan moet de host nog steeds de originele channels eruit kunnen vissen. Dat is toch ook al een soort van "ondersteuning"? Trunking wordt te vaak gebruikt als met channel bonding bedoelt. Dan krijgt de host gewoon 1 "snelle pijp" op zich af en hoeft niets speciaals met de data te doen.
Trunking ben ik in netwerk-land nog niet vaak met die betekenis tegen gekomen.
VLAN support is wat jij bedoeld en bonding/trunking wordt gewoon door elkaar gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
PcDealer schreef op 23 februari 2004 @ 19:06:
Ik heb 2x 3Com 3c980c-TXM's. Die ondersteunen Trunkin, Failover enz. Ik probeer nog een keer een combinatie met een 3Com die dit niet ondersteund, mogelijk is het een software issue die XP oppakt. Nu heb ik voor de gein twee kabels vanaf de cheap-ass Edimax 6104 router aangesloten met de twee poorten.

In Windows XP (Pro) Start Menu -> Control Panel -> (Network and Internet Connections ->) Network Connections

Ok, komtie:
klik met de rechtermuisknop op 1 van de actieve netwerk (UTP) verbindingen (aangeduid met "Enabled" en kies voor "Bridge Connections". Doe hetzelfde bij verbinding 2.

Je ziet dan een nieuw icoon met iets van "Bridge". Je kunt met de rechtermuisknop de "Properties" opvragen. Je ziet dan de ontvangen en verzonden Bytes.
Integen stelling tot wat veel gedacht word is een bridge maken GEEN trunking
en kan het hele netwerk er in de soep doorlopen.

Bridgen zorgt voor dat als je een server hebt die 2 nics heeft waarvan 1 op internet en de andere op LAN zit iedereen kan internetten door die server.
Als je dit dus met 2 kabels op een switch aan sluit gaat het heel erg in de soep.

Voor Compaq kaartjes weet ik niet hoe je het aan zet.
Met Intel server kaartjes wel info nodig. meel ff

Tip : intel server kaartjes kun je heel cheap krijgen @ een PC discount zoek in de rommel bak ; 100/10 netwerkkaarten 5 euro en zoek er een uit die een grote intel chip heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Foei ;)
Met bridgen zorg je ervoor dat je pc zich als een switch (aka multiport bridge) gedraagt. Door meer kaarten aan de bridge toe te voegen krijg je dus een switch met meer poorten, even simpel gezegd :)

BTW niet alle Intel kaarten zijn server kaarten hoor. Als je één serverkaart hebt is het al goed voor de Intel Proset software, je krijgt dan al de trunking/teaming functionaliteit beschikbaar. De overige kaarten mogen dan simpele Intel kaartjes zijn.

Pagina: 1