Toon posts:

WLAN met chello

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

ik ben een absolute n00b met netwerken en dergelijke en waarschijnlijk heb ik daarom het volgende probleem:

Ik heb een:
Edimax 7205APL Access Point
Edimax Wlan kaartjes voor in laptops.

Na kaartjes en dergelijke geinstaleerd te hebben werkt internet (Chello Z-H) prima. Alleen de laptops naar elkaar werkt niet! Ik heb al vanalles geprobeerd en ben eigenlijk tot de volgende conclusie gekomen: als ik de kabel van m'n AP naar m'n kabelmodem eruit haal heb ik wel een LAN, maar zogauw internet er aan te pas komt, dan werkt het LAN niet meer (De Laptops zitten in dezelfde werkgroep hebben dezelfde naam als de SSID, er zitten geen firewalls tussen, ook niet die van windows zelf staat uit, WEP staat uit).

Het lijkt erop dat elke computer een uniek IP nummer krijgt van chello. Ik zal dus alle computers een statisch ip nummer moeten geven. Alleen heb ik geen idee hoe. De AP heeft een eigen DHCP server alleen heb ik geen idee hoe ik die moet configureren als ik die zou moeten gebruiken.Iemand advies?

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07 15:22
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 14:45:
Hallo mensen,

ik ben een absolute n00b met netwerken en dergelijke en waarschijnlijk heb ik daarom het volgende probleem:

Ik heb een:
Edimax 7205APL Access Point
Edimax Wlan kaartjes voor in laptops.

Na kaartjes en dergelijke geinstaleerd te hebben werkt internet (Chello Z-H) prima. Alleen de laptops naar elkaar werkt niet! Ik heb al vanalles geprobeerd en ben eigenlijk tot de volgende conclusie gekomen: als ik de kabel van m'n AP naar m'n kabelmodem eruit haal heb ik wel een LAN, maar zogauw internet er aan te pas komt, dan werkt het LAN niet meer (De Laptops zitten in dezelfde werkgroep hebben dezelfde naam als de SSID, er zitten geen firewalls tussen, ook niet die van windows zelf staat uit, WEP staat uit).

Het lijkt erop dat elke computer een uniek IP nummer krijgt van chello. Ik zal dus alle computers een statisch ip nummer moeten geven. Alleen heb ik geen idee hoe. De AP heeft een eigen DHCP server alleen heb ik geen idee hoe ik die moet configureren als ik die zou moeten gebruiken.Iemand advies?
Een Access point is niet voldoende. Je zal een router moeten hebben. Bij Chello (en de meeste andere providers) krijg je maar één ip-adres en je kan dus maar één PC rechstreeks aan het kabelmodem hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, maar ik kan wel met alle 3 tegelijk internetten, alleen verbinden naar elkaar kan niet. dus het lijkt mij niet zozeer een probleem van een IP adres niet verkrijgen, maar er voor zorgen dat bij het AP Chello binnenkomt, dit intern verdeelt over de clients en vica versa. Volgens mij heeft de AP dezelfde (grootendeels) eigenschappen als een router.

• synthdood
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 14:56:
Hmm, maar ik kan wel met alle 3 tegelijk internetten, alleen verbinden naar elkaar kan niet. dus het lijkt mij niet zozeer een probleem van een IP adres niet verkrijgen, maar er voor zorgen dat bij het AP Chello binnenkomt, dit intern verdeelt over de clients en vica versa. Volgens mij heeft de AP dezelfde (grootendeels) eigenschappen als een router.
Welke ip adressen krijgen je PC's? Als je AP zich inderdaad als een router gedraagt dan zouden ze een private range adres moeten krijgen. Waarchijnlijk in de 192,168.x.x of de 172.31.x.x reeks.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg op

pc 1:
62.195.223.127

pc 2:
62.195.193.83

pc 3:
80.56.148.37

:?

Maar dat is als ik alles op automatisch laat staan. Het lijkt me dat ik iets in moet stellen waardoor die AP dat ip toegewezen krijgt en de rest van alle computers een private adres hebben.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 15:39:
Ik krijg op

pc 1:
62.195.223.127

pc 2:
62.195.193.83

pc 3:
80.56.148.37

:?

Maar dat is als ik alles op automatisch laat staan. Het lijkt me dat ik iets in moet stellen waardoor die AP dat ip toegewezen krijgt en de rest van alle computers een private adres hebben.
Haha vind je het gek dat zijn Internet IP Adressen van je ISP dus 7(8)7

Ik zou gewoon een Router aanschaffen met Wireless mogelijkheden ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
nero355 schreef op 21 februari 2004 @ 15:43:
[...]

Haha vind je het gek dat zijn Internet IP Adressen van je ISP dus 7(8)7

Ik zou gewoon een Router aanschaffen met Wireless mogelijkheden ;)
Dat is juist m'n probleem, dat staat ook in m'n eerste post, }:O maar volgens mij kan ik het ook instellen in m'n AP. En ik vind het een beetje lame om dan gelijk naar de winkel te rennen voor iets nieuws als het even niet lukt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2004 15:49 ]

• synthdood
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 15:45:
[...]

Dat is juist m'n probleem, dat staat ook in m'n eerste post, }:O maar volgens mij kan ik het ook instellen in m'n AP. En ik vind het een beetje lame om dan gelijk naar de winkel te rennen voor iets nieuws als het even niet lukt.
Je hebt een 7205 dat is een Access Point en die heeft GEEN router mogelijkheden. Wat jij wilt gaat daar dus niet mee lukken. Je kan beter iets van een Edmax 6104 of zoiets nemen. Ik gebruik zelf een SMC 2804 (54Mbit) wireless router en dat werkt perfect.

Verwijderd

Topicstarter
synthdood schreef op 21 februari 2004 @ 16:11:
[...]

Je hebt een 7205 dat is een Access Point en die heeft GEEN router mogelijkheden. Wat jij wilt gaat daar dus niet mee lukken. Je kan beter iets van een Edmax 6104 of zoiets nemen. Ik gebruik zelf een SMC 2804 (54Mbit) wireless router en dat werkt perfect.
Kijk daar heb ik wat aan. Wat ik overigens wel raar vind want er is mij verzekerd dat netwerk printen e.d. ook gewoon mogelijk zou zijn naast het internetten. Maar goed iig bedankt voor de reactie.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:06
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 16:17:
[...]

Kijk daar heb ik wat aan. Wat ik overigens wel raar vind want er is mij verzekerd dat netwerk printen e.d. ook gewoon mogelijk zou zijn naast het internetten. Maar goed iig bedankt voor de reactie.
lekkere winkel dan, je kunt wel printen, bestanden delen en dergelijke maar je hebt wel een router nodig als je met meerdere computers het internet op wil achter een modem

Verwijderd

Topicstarter
Ok, Ik heb nu mijn access point omgewisseld voor een Edimax 6104W Wireless access point + ingebouwde router en het werkt perfect. MAARRRR...... Dit levert een volgend probleem op. Er zit nl. op m'n oude AP de mogelijkheid om via WDS mode ook een verdieping hoger wireless door te 'schakelen' (verbinding is niet zo sterk door de betonnen muren). Deze WDS functie zit niet in deze AP+router. Zijn er ook nog andere mogelijkheden om Van Laptop naar Access Point naar wireless router te verbinden?

• chim0
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 20:47:
Ok, Ik heb nu mijn access point omgewisseld voor een Edimax 6104W Wireless access point + ingebouwde router en het werkt perfect. MAARRRR...... Dit levert een volgend probleem op. Er zit nl. op m'n oude AP de mogelijkheid om via WDS mode ook een verdieping hoger wireless door te 'schakelen' (verbinding is niet zo sterk door de betonnen muren). Deze WDS functie zit niet in deze AP+router. Zijn er ook nog andere mogelijkheden om Van Laptop naar Access Point naar wireless router te verbinden?
nog een AP kopen en die aansluiten op je router

Verwijderd

Topicstarter
chimo schreef op 23 februari 2004 @ 21:28:
[...]

nog een AP kopen en die aansluiten op je router
hmm, op het boekje staat heel groot voorop:
Broadband Router + Wireless Access Point, lijkt me wel heel overdreven om er NOG een access point op te zetten...

• chim0
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 21:39:
[...]

hmm, op het boekje staat heel groot voorop:
Broadband Router + Wireless Access Point, lijkt me wel heel overdreven om er NOG een access point op te zetten...
je kan het access point op die router niet gebruiken om te repeaten, wil je dit doen heb je toch echt 2 access points nodig die wel kunnen repeaten
Pagina: 1