Toon posts:

Twijfel over Dell Inspiron 510m

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ben bezig om een laptop uit te zoeken.
Daarbij is de keuze waarschijnlijk geworden de Dell Inspiron 510m.

Iemand al ervaring met dezë?

Mijn twijfel bestaat nl. over het scherm, moet je nou een XGA of SXGA nemen?
Ik wil sowieso op 1024x768 gaan draaien, welke is dan scherper/beter?
de XGA of de SXGA.....tis nl. lastig kijken als je hem alleen maar via het web kan bestellen....

Vince

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij TFT schermen staat de resolutie min of meer vast. Als je op een SXGA scherm 1024x768 gaat draaien wordt het beeld min of meer uitgerekt, hierdoor ziet het er niet uit. Het is dus aangeraden een XGA scherm te nemen als je toch op de XGA resolutie wil draaien. Zie ook: het stuk over interpolatie in dit stuk text.

Dit is een topic waarbij iemand ook twijfelt tussen de 510M en een andere notebook, hierbij wordt vooral de 510M aangeraden.

[ Voor 21% gewijzigd door Laurent op 20-02-2004 23:27 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je alleen XGA gaat draaien zou ik idd gewoon XGA aanraden, scheelt nog wat op de prijs ook. Maar bedoel je dat je dat in spellen gaat doen, of ook in windows? Want juist voor desktop dingen zou ik SXGA nemen, ik vind dat herschalen BTW nog wel meevallen hoor, ik heb hier een 15" TFT met 1024x768 resolutie en dat ziet er in 800x600 resolutie best goed uit in games.

Edit: Overigens is een andere resolutie dan de native resolutie wel minder mooi hoor, maar 't is niet zo dat het er echt niet uit ziet, in windows wel, met letters enzo, maar in games vind ik het heel erg meevallen eigenlijk, maar da's persoonlijk blijkbaar :)

[ Voor 27% gewijzigd door Grrrrrene op 21-02-2004 00:07 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:07

tweakerbee

dus..?

Zelf heb ik de 500m (de voorloper) en ben daar best tevreden mee.
Er is eigenlijk maar een enkel punt wat echt tegenviel bij deze laptop, en dat is zijn batterijverbruik.
Hetzelfde probleem lijkt deze variant ook nog te hebben, maar als je hem niet echt mobiel gaat gebruiken is het niet erg natuurlijk.

Qua scherm: Zelf zit ik redelijk veel te internetten, en dan is een 1400x1050 SXGA scherm wel erg lekker. Ook met het bekijken of bewerken van foto´s werkt dat een stuk beter (het is veel scherper). Games op een laptop blijft kut, dus daar moet je het niet voor doen.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reakties op mij topic.

Heb nu groot deel van de zondag besteedt aan het lezen van allerlei forums om er met name achter te komen waar ik verstandig aan doe...en ben er nog steeds niet uit.
Het XGA versus SXGA heb ik het dan over.

Ik ben geen gamer. Af en toe een simpel spel is al veel.
Verder veel internet, access, word en excel.
Wat wel goed is om te weten dat ik veel aan digitale fotografie doe en met Painstshop Pro redelijk wat foto's bewerk i.c.m. een Canon 10D.

Op mijn desktop draai ik 1024x768, een voor mij ideale waarde.

Wie kan mij zeggen waarom ik toch SXGA boven XGA zou moetn verkiezen, want SXGA wordt toch alles alleen maar kleiner op je scherm?? Of heb ik het nog steeds niet begrepen?

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
tweakerbee schreef op 21 februari 2004 @ 22:35:
Zelf heb ik de 500m (de voorloper) en ben daar best tevreden mee.
Er is eigenlijk maar een enkel punt wat echt tegenviel bij deze laptop, en dat is zijn batterijverbruik.
Hetzelfde probleem lijkt deze variant ook nog te hebben, maar als je hem niet echt mobiel gaat gebruiken is het niet erg natuurlijk.

Qua scherm: Zelf zit ik redelijk veel te internetten, en dan is een 1400x1050 SXGA scherm wel erg lekker. Ook met het bekijken of bewerken van foto´s werkt dat een stuk beter (het is veel scherper). Games op een laptop blijft kut, dus daar moet je het niet voor doen.
Ik heb ook de 500m, maar merk niks vreemds aan het batterijverbruik ? Ik heb 2 accu's en kan daarmee bijna 8 uur werken als ik het scherm op minimum brightness heb staan.

Wat mij persoonlijk _enorm_ stoort is de slechte dualmonitor ondersteuning. Die drivers zijn zo brak dat ie daar gewoon op crashed.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Verwijderd

Zelf heb ik voor de SXGA met 1400 x 1050 gekozen. Ik had het idee dat dat priegelwerk zou worden maar ben toch op de tips via dit forum ingegaan. En, erg tevreden over 1400x1050 moet ik zeggen. Terugschalen naar 1024 ziet er niet uit..

Wat ik wel weer vreemd vindt, sommige teksten, het lijken dan vaak tekst afbeeldingen, worden niet mooi weergegeven. Bijvoorbeeld dit forum..de content, de tekst en posts etc zijn goed (dat is volgens mij ook xx pt's en dat is ook aan te passen (het formaat, softwarematig) maar de knoppen, faq, search, log in etc... die zijn wat onscherp/geribbeld..

heeft iemand daar een oplossing voor?

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-01 08:24
Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 16:12:
heeft iemand daar een oplossing voor?
Dat heeft waarschijnlijk te maken met het vloeiend weergeven van tekst (Cleartype). Dit heeft op TFT-schermen vaak een negatief effect. Dit kun je uitschakelen door naar de eigenschappen voor beeldscherm te gaan en dan naar vormgeving --> effecten --> in het keuzevakje heb je waarschijnlijk cleartype staan, hier moet je standaard van maken. Dan zou het beter moeten zijn. Anders kun je ook het vinkje vooraan deze regel weghalen, dan zou het volgens mij opgelost moeten zijn.

[rml][ XP] slechte weergave van fonts -- help!!![/rml] gaat over hetzelfde probleem

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ClearType fonts zou ik inderdaad niet gebruiken op een TFT. Speel ook nog even met de dpi instelling van je monitor / videokaart. Ik heb het zelf op 96dpi staan, maar heeft het by default geloof ik op 120dpi. Dan is alles een stuk groter.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Grrrrrene schreef op 21 februari 2004 @ 00:05:
Als je alleen XGA gaat draaien zou ik idd gewoon XGA aanraden, scheelt nog wat op de prijs ook. Maar bedoel je dat je dat in spellen gaat doen, of ook in windows? Want juist voor desktop dingen zou ik SXGA nemen, ik vind dat herschalen BTW nog wel meevallen hoor, ik heb hier een 15" TFT met 1024x768 resolutie en dat ziet er in 800x600 resolutie best goed uit in games.

Edit: Overigens is een andere resolutie dan de native resolutie wel minder mooi hoor, maar 't is niet zo dat het er echt niet uit ziet, in windows wel, met letters enzo, maar in games vind ik het heel erg meevallen eigenlijk, maar da's persoonlijk blijkbaar :)
Er zit natuurlijk wel een verschil in tussen de desktop tft's en de laptop tft's maar mijn 1400x1050 laptop kan idd zonder veel problemen goed beeld geven op 1024x786, het is niet meer superscherp maar het kan wel. Maar mijn oudere Acer travelmate 7100TE heeft wel moeite om van 1024x786 te gaan, daar ziet het er al niet meer uit op 800x600.

Mijn Iiyama ProLite 431S kan zelfs op 640x480 nog redelijk beeld geven.
Maar waarom dus 1024x786? Geloof me, als je eenmaal een tft heb met meer (bv: wxga) wil je niet minder

Het is natuurlijk jou keus, maar je wilt igg toch niet gamen op een laptop. Waarom? Omdat:

A: Response time is erg hoog.
B: te klein voor goed beeld (Ook geen "echt" goede belichting)
C: Je keyboard ;)

En je geeft zelf ook al aan dat je igg niet (vaak) wilt gamen, ga dan toch eens een compu shop in, voor mij part Dixons, daar staan altijd wel paar demo laptops, dan kun je kijken naar het verschil. Het is even wennen (heb ook 2 jaar op 1024x786 gewerkt) maar daarna wil je echt niet anders :)

Succes met je aankoop.

Verwijderd

Ik zit ook over dit systeem te denken, lijkt me een mooi laptop voor het geld, wie heeft ervaringen?

Verwijderd

ik heb net een 510m besteld, ik post hier wel of het bevalt en of ie op tijd wordt geleverd.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

schumacher schreef op 06 maart 2004 @ 21:48:

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het vloeiend weergeven van tekst (Cleartype). Dit heeft op TFT-schermen vaak een negatief effect.
Ik dacht eerder het tegenovergestelde...

Zonder Cleartype

Afbeeldingslocatie: http://www.alt-92.net/zooi/ct1.png

Met Cleartype

Afbeeldingslocatie: http://www.alt-92.net/zooi/ct2.png

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

hm...ze zien er bij mij beide slecht uit. Ik heb nu cleartype aan staan...de onderste is het beste. Met cleartype uit is een logi van google of GoT niet goed..nog slechter dan met cleartype aan.

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik overweeg de aanschaf van een 510M zeker omdat hij nu toch wel heel erg gunstig is. Weet iemand of de aangeboden 'tweede' accu een losse primaire accu is of het hier een accu voor in de mediabay betreft? Ik zou namelijk graag een extra accu in de mediabay hebben, maar bij Dell zijn ze niet erg snel met reageren...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Vrieskist
  • Laatst online: 03-01 15:00
Mr_Atheist schreef op 24 maart 2004 @ 12:29:
Ik overweeg de aanschaf van een 510M zeker omdat hij nu toch wel heel erg gunstig is. Weet iemand of de aangeboden 'tweede' accu een losse primaire accu is of het hier een accu voor in de mediabay betreft? Ik zou namelijk graag een extra accu in de mediabay hebben, maar bij Dell zijn ze niet erg snel met reageren...
Idd aantrekkelijk geprijst :) En een mooi licht apparaatje (2,5kg). Ik denk er ook over na een te kopen, maar een extra accu doe ik niet denk ik.

• 0rbit
Vrieskist schreef op 24 maart 2004 @ 13:41:
[...]

Idd aantrekkelijk geprijst :) En een mooi licht apparaatje (2,5kg). Ik denk er ook over na een te kopen, maar een extra accu doe ik niet denk ik.
HTTP/1.1 Server Too Busy

Sjongejonge ! Heb ik net besloten op het bevestigen knopje te drukken krijg je dit... :(

Nou hij heeft het na 5 minuten gedaan hoor... :( Jeej! Ik heb een laptop gekocht ! :)

[ Voor 11% gewijzigd door 0rbit op 24-03-2004 15:15 ]

• Vrieskist
Wat voor specificaties? :)

• 0rbit
Ik ga hem op mijn stage gebruiken voor verslaglegging, browsen tijdens het wachten en wat lichte simulaties.

De specs zijn:
1.4 GHz Centrino, 512 MB (gratis upgrade), 60 GB schijf (gratis upgrade), XP Pro UK, WLAN b/g, 6 cell accu (i.p.v. 4), SXGA scherm (1400 x 1050).

Ik wou graag een Centrino voor zijn kracht en zuinigheid. Ik heb de aanschaf van een Acer of Asus overwogen, maar Dell bleek bij deze specs toch wel een smak geld goedkoper. Vooral het scherm kunnen andere fabrikanten niet voor dit geld leveren en dit was een andere eis aan mijn laptop. 1024 x 768 is een beetje te weinig overzichtelijk als je een verslag open hebt, een simulatie, commandprompts en een handvol browsers. Verder was een schijf van 30 GB al voldoende geweest, maar voor niks meer 30 GB erbij... tja... het moet dan maar :)

• Vrieskist
Mr_Atheist schreef op 25 maart 2004 @ 07:34:
[...]

Ik ga hem op mijn stage gebruiken voor verslaglegging, browsen tijdens het wachten en wat lichte simulaties.

De specs zijn:
1.4 GHz Centrino, 512 MB (gratis upgrade), 60 GB schijf (gratis upgrade), XP Pro UK, WLAN b/g, 6 cell accu (i.p.v. 4), SXGA scherm (1400 x 1050).

Ik wou graag een Centrino voor zijn kracht en zuinigheid. Ik heb de aanschaf van een Acer of Asus overwogen, maar Dell bleek bij deze specs toch wel een smak geld goedkoper. Vooral het scherm kunnen andere fabrikanten niet voor dit geld leveren en dit was een andere eis aan mijn laptop. 1024 x 768 is een beetje te weinig overzichtelijk als je een verslag open hebt, een simulatie, commandprompts en een handvol browsers. Verder was een schijf van 30 GB al voldoende geweest, maar voor niks meer 30 GB erbij... tja... het moet dan maar :)
Ik zat de denken aan hetzelfde maar dan een 1.5Ghz :)
Pagina: 1