FSB niet hoger ?

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:52

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Ik heb een vraagje die waarschijnlijk een beetje richting n00b neigt . Ik heb al gezocht hiero op GOT maar kon niet echt iets duidelijks vinden .

Ik ben een tijdje terug aan het overclocken geweest op de simpelste manier . Een mooie nieuwe koeler op me processor , en daarna de multiplier stapje voor stapje omhoog gooien . Nu draait mijn XP 1700 op 1700 Mhz ipv 1400 en alles werkt nog owk .

Nu is er echter het volgende . Ik wilde graag gaan overclocken door een hoger FSB te nemen maar ik ben geloof ik een beetje in de war geraakt . In de bios van mijn moederboord is bij de settings "manual" het maximum 250 :| . Ik dacht altijd dat het FSB een maximum had van wat de processor + het moederboord + het RAM-geheugen aankunnen met z'n allen ?

Dit is mijn hardware :

Asus A7V600 mobo (via chipset , 400 mhz max ?)
AMD XP 1700+ (266 Mhz fsb max ? )
Apacer DDR-ram (PC2100 , dus 266 Mhz fsb max ? )

Ik dacht dus altijd dat mijn FSB maximaal 266 mhz kan zijn op het moment ??? Wat mis ik hier/ zie ik over het hoofd dat de FSB maar max. 250 kan zijn ?

Ik heb og bizar weinig verstand van voltages enzo dus als het daaraan ligt ?

<edit>
Sorry topic beetje op de onjuiste plaats . Zag te laat met posten , verplaats naar wens.
</edit>

[ Voor 6% gewijzigd door Khaine op 20-02-2004 14:11 ]

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12
je verwart het een en ander met elkaar volgens mij :)

PC2100 = DoubleDataRate266 (ofwel 2x 133MHz)
(zie ook: PMG FAQ - RAM FAQ)

je XP1700+ heeft standaard een fsb van 133MHz en een multiplier van 11
die 133MHz fsb is gelijk aan de snelheid van je PC2100 geheugen

wat jij ziet in je bios bij je fsb als max, die 250, staat dus voor een 250MHz fsb
als je dit synchroom zou laten lopen met je geheugen zou je geheugen op 500MHz DDR draaien

lees de PMG FAQ eens door voor een beter beeld :)

en het maximum is afhankelijk van wat je proc, mobo en geheugen samen aankunnen. want alleen een goede proc is nog niet een zekerheid voor een goede overclock.
slechts de instellingen ervan worden beperkt door je bios.

[edit]
hmmz, mijn uitleg is ook niet echt ideaal :P
naja, in de PMG FAQ staat het netjes uitgelegd :)

[ Voor 65% gewijzigd door Crash op 20-02-2004 14:35 ]

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 18:54

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Je FSB staat voor jouw systeem standaard op 133. Dan draait je proc op 13*133=1729Mhz (multiplyer*FSB) en je geheugen op 2*133Mhz (dual data rate).

Schroef je je FSB nou bijvoorbeeld (in stapjes) 7Mhz omhoog, dan gaat je proc naar 13*140=1820Mhz. Etc. Omdat je een hoge multiplyer hebt gaat het best wel hard omhoog.

Voltages hebben er mee te maken dat de 'kloktikjes' van je processor onduidelijker worden als het er meer per seconde zijn. Als je je FSB opschroeft is het dus soms nodig om het voltage iets te verhogen, omdat de proc dan meer kracht heeft en dus duidelijkere tikjes geeft. Direct probleem hiervan is dat er meer stroom door je proc gaat en hij dus warmer wordt.

Succes met klokken! neem kleine stapjes, hou je temps in de gaten etc. Ik denk stiekem dat je geheugen de remmende factor gaat zijn (dus dat je bij een extra 7Mhz FSB al problemen krijgt omdat je geheugen geen 2*140 aankan) Zoek eens CAS-gegevens van dat apacer-reepje, dat zegt vaak iets over hoe overklokbaar het geheugen is.

specs

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:52

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
@ Crash-Override & _fool

Hartelijk bedankt voor jullie reactie . Nu is het allemaal wat duidelijker ! :D

Mijn geheugen was ok zo duur niet dus dat zal de sloomste factor idd wel zijn .

De cas-latency's van de 3 reepjes :
1. - 2
2. - 2,5
3. - 2,5

Kan het btw kwaad om verschillende Cs-latency geheugen te hebben of draait alles gewoon mee op de traagste (zoals zovaak het geval ) ??

Ik doe wel eerst de multiplier omlaag en dan de FSB met kleine stapjes omhoog (net als ik voorheen al met FSB deed , stapje omhoog en testen maar weer ) .

Nu nog een grotere n00b vraag .

Als ik het dus goed heb begrepen heeft DDR altijd een multiplier van 2 (gezien het DOUBLE data is ) en verschilt dus de eigen fsb van het geheugen zelf ?

Mijn ged88gang :
PC2100 = 133x2
PC2700 = 166x2
PC3200 = 200x2

Klopt dit een beetje dan ??

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Khaine666 schreef op 20 februari 2004 @ 16:07:
@ Crash-Override & _fool

Hartelijk bedankt voor jullie reactie . Nu is het allemaal wat duidelijker ! :D

Mijn geheugen was ok zo duur niet dus dat zal de sloomste factor idd wel zijn .

De cas-latency's van de 3 reepjes :
1. - 2
2. - 2,5
3. - 2,5

Kan het btw kwaad om verschillende Cs-latency geheugen te hebben of draait alles gewoon mee op de traagste (zoals zovaak het geval ) ??
Yep, al je geheugen gaat dan op cas 2.5 draaien. Dus het kan geen kwaad
Ik doe wel eerst de multiplier omlaag en dan de FSB met kleine stapjes omhoog (net als ik voorheen al met FSB deed , stapje omhoog en testen maar weer ) .

Nu nog een grotere n00b vraag .

Als ik het dus goed heb begrepen heeft DDR altijd een multiplier van 2 (gezien het DOUBLE data is ) en verschilt dus de eigen fsb van het geheugen zelf ?

Mijn ged88gang :
PC2100 = 133x2
PC2700 = 166x2
PC3200 = 200x2

Klopt dit een beetje dan ??
Yep, dan heb je nog pc3500 = 217*2, pc3700 = 233*2, pc4000 = 250*2, ...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Khaine666, lees de PMG faq eens goed door voordat je zaken door elkaar gaat halen, en voordat je serieus met overclocken begint. Kennis van hardware, en alle termen zoals multiplier, memtimings, vcore, fsb is absoluut een vereiste voordat je ermee begint ;) Anders ga je dingen door elkaar halen en dan gaat het een beetje fout. Succes, en doe rustig aan :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.