Hoeveel kb/s per gebruiker maximaal bij 4 mbit

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 11:00
Ik heb draadloos internet via een draadloos internet provider waar ik stage heb gelopen. De klanten krijgen het internet aangeleverd via 3 accessspoints bij mij in het dorp.

Op iedere accesspoint zit sinds gisteren een 4096/640 lijn van Solcon met een overboeking van 1:25. Per accesspoint zitten ongeveer 10 a 15 man met draadloos internet dat geleverd wordt via die lijnen van Solcon. Ik zelf heb ook een accesspoint op mijn dak staan evenals de 2 andere mensen met een accesspoint, hun stellen hun huis beschikbaar voor accesspoint en via hun telefoonlijn krijgt de rest van de mensen het internet, in ruil daarvoor hebben hun en ik dus gratis internet.

Op de telefoonlijn zit een router en die router is weer verbonden met het accesspoint, vervolgens ben ik weer verbonden met een draadloos modem op het accesspoint zodat iedereen onder het MESS systeem valt (ik zit dus niet rechtstreeks op die router aangesloten)

De draadloos internet leverancier gebruikt het zogenaamde MESS systeem (www.wiana.org) dat zijn accesspoint waar je echt heel veel kan instellen. Nu hebben hun de maximale downloadsnelheid ingesteld op 45 kb/s. Dus wanneer ik wat ga downloaden dan kom ik niet hoger dan 45 kb/s, de upload staat wel volledig open.

Eerst hadden we allemaal een 1 mbit verbinding via een schotel met up en down LNB, daar zater verder geen beperkingen in.

Mijn vraag is nu als je met 10 a 15 man op een 4 mbit lijn zit dan hoef je toch niet afgeknepen te worden tot 45 kb/s? Dat kan toch veel hoger? Tot hoever zou je de maximale snelheid afknepen zonder dat de andere gebruikers last van elkaar hebben wanneer er iemand aan het downloaden is?

Alvast bedankt!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 11:51
Op zich is 45kb/s niet echt veel (vind ik) maar in jou geval wel reeel lijkt me.

4096 Kbit/s down. = 512 kbyte/s
Per 10 gebruikers zou dat dan 51.2 zijn... Per 15 gebriukers minder dan de 45 die nu ingesteld is.
Je zou kunnen nagaan wanneer de piek is in het internetten, en daar iets boven gaan zitten... Hoeveel mensen zijn tegelijk online ??? enz.. dat zijn dingen die meespelen.

45kb/s lijkt laag, maar is reeel wanneer 10 mensen (2/3) online zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Loft op 20-02-2004 13:59 ]

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 10:09
Ligt een beetje aan de gebruikers, als er 6 van de 10 altijd s'avonds met 1 mbit gaan downloaden zal de rest niet echt lekker meer kunnen internetten.

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 15:01
het meest logisch zou zijn om het evenredig te verdelen

dus in jouw geval 4 mbit te delen door 15
daar de uitkomst van (min een stukje marge) per user in te stellen...

maar voor de ISP is dit natuurlijk niet aantrekkelijk,
waarschijnlijk zullen ze nog wel uit willen breiden, of iig de mogelijkheid bieden aan nieuwe gebruikers

Dus ze kunnen je wel een tiende/ vijftiende deel van het totaal gaan geven,
maar zodra er dan meer gebruikers komen moeten ze de oude gebruikers gaan downgraden
(1 gebruiker erbij = nog maar een zestiende deel van totaal per gebruiker, enz...)
denk niet dat je daar blij mee zult zijn

waarschijnlijk hebben ze gewoon een schappelijke breedte genomen waar ze even mee vooruit kunnen, voordat ze hun aantal accespoints uit moeten gaan breiden

Leeg - Sinds 20180907

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb gemerkt dat sommige sites onder andere de site van mijn ISP (Planet Internet) niet verder dan 33 kb/sec komen kwa data versturen als je op hun site rondsurft, misschien kan je daarmee wat doen ?? :)

Was overigens tijd terug weet niet of het nog steeds zo is :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Binnetie
Nog even ter aanvulling, het betreffen zakelijke aansluitingen bij solcon...

• Binnetie
We hadden eerst een 1024/265 aansluiting via de satelliet, daar zaten we met 50 mensen op en we konden allemaal lekker downloaden met 100 kb/s (natuurlijk zaten we niet alle 50 online) maar in de piek heb ik er 30 geteld waarvan er 6 aan het downloaden waren op dat moment.

Hoe kan het dan dat je met satelliet geen last van elkaar hebt?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

Binnetie schreef op 20 februari 2004 @ 14:08:
We hadden eerst een 1024/265 aansluiting via de satelliet, daar zaten we met 50 mensen op en we konden allemaal lekker downloaden met 100 kb/s (natuurlijk zaten we niet alle 50 online) maar in de piek heb ik er 30 geteld waarvan er 6 aan het downloaden waren op dat moment.

als die instellingen met de sat-verbinding die op 1mbit draaide lekker werkten kun je met de 4mbit ADSL verbinding makkelijk de limieten verhogen met 4x (3x voor de zekerheid).

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 12:24

Spikey

Making the web accessible!

Binnetie schreef op 20 februari 2004 @ 14:08:

Hmm dat doe je erg knap dan.. een 1024-lijn (1Mbit) trekt max 120-130kb/sec ongeveer. Dus met 6 man elk met 100 kb/sec downloaden en nog eens 24 andere mensen online (internet,msn ,etc) lijkt me erg sterk.

Zoals al eerder gezegd is de verdeling erg redelijk opgesteld. Voor uitbreidingen is al vrijwel geen ruimte meer. Ze zouden de limniet wel hoger kunnen stellen, maar dan heb je al totaal geen garantie meer dat je die snelheid haalt. Je bent nu in ieder geval zeker van die 45 kb/sec ipv dat je straks op 10 kb/sec max zit omdat Pietje Puk 2 huizen verderop met 200kb/sec aant downloaden is

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

• Binnetie
Damn is wel jammer, ik had dan liever de satelliet gehouden (doe toch niet aan online gamen) daar had ik 128 kb/s ook als het druk was... Zal met de burst te maken hebben.

Nu heb ik 45 kb/s 3 keer zo langzaam...

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Ik zou de upload ook beperken btw! (daarmee kunnen mensen je verbindig killen, met bv p2p progs)

Kan je geen minimum instellen van 50K ipv van een maximum?

• Binnetie
De upload is ook in te stellen, die staat nu op maximaal, maar kan je net zo laag zetten als je zelf wilt...

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De discussie zou een stuk duidelijker worden als iedereen er bij zegt wat ie met de letter b bedoelt: een bit of een byte?
Ik stel voor dat iedereen kB/s schrijft voor kiloByte/sec en kb/s voor kilobit/sec.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
monitor gewoon een weekje het dataverkeer.
kijk hoe groot de belasting is op piektijden en stel je router daarop in.

als er bvb op piektijden een totale download is van 2 Mbit, dat kun je de maximale download per gebruiker ruim verdubbelen. naar 100KB/s bvb

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1