[WC] Plaatjes van een dual athlon in aanbouw

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
Ik ben al een paar jaar met waterkoeling bezig. Echter sinds de aanschaf van mijn dual athlon board heb ik geen gaten meer rond mijn socket. Dit leverde bevestiging problemen op voor mijn homemade waterpoelblokken. Aangezien mijn board in het bezit is van pci64-66 en ik deze ook gebruik is extreem overclocken niet echt mogelijk. Mijn nieuwe waterkoeling is dan ook niet meer gericht op extreme koeling maar op het zo stil mogelijk maken van mijn systeem. Op deze redenen heb ik gekozen voor koolance koelblokken omdat deze genoeg koeling kunnen geven om mijn 2 Athlon MP1900+ koel te houden. Het doorlussen van de koelblokken leverde echter een te hoge temperatuur op in de 2de cpu. Ik heb daarom gekozen om de slangen te splitsen en vervolgend de waterstroon parallel door de koelblokken te laten lopen. Mijn radiateur ( Black ice extreem ) en pomp ( eheim 1048 ) hebben 12mm aansluitingen en de koolance koelblokken 6mm. Het 2x splitsen van de 12 slang en vervolgens met verlopen naar 6 mm brengen van de slangen leverde een grote wirwar van slangen op. Nu heb ik geen window in mijn kast en zie ik er niks van wou ik het toch anders hebben. Ik ben daarom begonnen met het vervangen van slangen door koperen pijpen. Ik heb hier een paar mooie fotootjes van geschoten. Het is nog niet helemaal naar mijn zin zeker de slang waarmee ik het geheel nu vul is nog niet alles.

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/water/kast01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/water/kast02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/water/kast03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/water/kast04.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/water/kast05.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/water/kast06.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/water/kast07.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/water/kast08.jpg

Als iemand nog tips heeft hoor ik deze graag.
Alles alles af ik maak ik nog wat pics

[ Voor 11% gewijzigd door demisoft op 21-02-2004 17:13 ]

Acer 1501 : P4 bak

Verwijderd

Heb je die radiator er met een hamer ingeslagen?? Ziet er niet meer uit...zonde! Verder leuk gedaan :)

• demisoft
Nee die is niet ingeslagen met een hamer hoewel dat zo lijkt. Ik had er de ventilator tijdelijk opgeplakt met ducktape alleen bij het verwijderen heeft die de verf eraf getrokken. De achterkant van de chieftech kast is een los paneel waar in je verschillende voedingen kunt schroeven. Ik heb hiervoor een plaatje van eigen ontwerp gezet zodat ik niet in de kast hoefde te zagen of boren. Ik heb nu nog maar 1 gat hoeven te boren om alles vast te zetten. Dat was een ander streven om de kast zo origineel mogelijk te laten.

[ Voor 51% gewijzigd door demisoft op 20-02-2004 10:51 ]

Verwijderd

Ik heb precies zo'n chassis, heb je nog iets gedaan aan de opening waar je radiator voor zit? Ik heb gezien dat er een vervangende achterplaat is te krijgen bij tweakstore, maar die is prijzig. Ik zitzelf meer op het spoor dremel benutten. De opening is nu nogal bescheiden, waardoor de effectiviteit van je radiator afneemt. Verder wel een strak plan om die pijpen ook thermisch met het chassis te verbinden, geeft weer extra warmteafgifte.

• demisoft
ik heb een geheel nieuwe achter plaat gemaakt. Door de voeding helemaal te laten zakken en de radiateur en net boven te houden is heel de radiateur geheel vrij voor het uitstomen van lucht. Het is een kwestie van passen en meten. Ik heb alleen boven de radiateur een gat geboort in de kast om de plaat vast te poppen met een pop nagel. Het bovens horizontale buisje zat eingenlijk hoger, ik was alleen het handvat van de deur vergeten en het get geheel dus iets moeten laten zakken ander paste de zijkant er niet meer op.

[ Voor 43% gewijzigd door demisoft op 20-02-2004 11:06 ]

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
Leuk id!
Ik zit er ook al lang over na te denken, maar jij bent de eerste die ik het zie proberen!
Mooi systeem, maar is die radiator niet wat beperkt voor 2 van die heethoofdjes?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 21:52
mooi gedaan met dat koperwerk!
heb je nog een pic van de achterkant van de kast, de blowhole voor je rad. of is dat nog niet af?

TheS4ndm4n#1919

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 10:54:
Ik heb precies zo'n chassis, [...]
Hij lijkt op een Supermicro 750, maar klopt dat ook?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:10

Exigence

dnkroz

Leuk gedaan :) Alleen het zijn wel erg vee slangen, kon je ze niet in serie hangen dan?
PcDealer schreef op 20 februari 2004 @ 17:11:
[...]

Hij lijkt op een Supermicro 750, maar klopt dat ook?
Als je de kast bedoelt.... nee, het is een Chieftec DA-01B-D

[ Voor 59% gewijzigd door Exigence op 20-02-2004 17:15 ]

Verwijderd

arnoman schreef op 20 februari 2004 @ 17:03:
Mooi systeem, maar is die radiator niet wat beperkt voor 2 van die heethoofdjes?
Idd, een black ice waar je een dual 120 mm op kan schroeven, en dan in je dak monteren zou denk ik ook wat beter zijn :)
Verder erg goed gedaan met die koperen leiding, misschien dat ik daar ook nog eens aan begin.

Verwijderd

Als ik eerlijk moet zijn vind ik het lelijk en lomp 8)7

Verwijderd

mmm, vannaf nu is t goed gedaan! en ik ben benieuwd hoe t verder gaat...
in de favorieten duzz :9

• arnoman
Ik vind het een erg mooie constructie, lekker weinig last van je slangen ed

• demisoft
erik9287nl schreef op 20 februari 2004 @ 17:13:
Leuk gedaan :) Alleen het zijn wel erg vee slangen, kon je ze niet in serie hangen dan?

[...]

Als je de kast bedoelt.... nee, het is een Chieftec DA-01B-D
Ik denk dat je mijn verhaal niet goed hebt gelezen

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:57
* phYzar is groot fan van leidingen :P

Afbeeldingslocatie: http://student.hro.nl/0548118/wc-koeling-thumb.jpg

• JWR
  • Laatst online: 06-02 23:01

JWR

phYzar schreef op 20 februari 2004 @ 21:28:

[afbeelding]
Dat ziet er goed uit, maar ik ben wel benieuwd waar jij je voeding, radiator en pomp hebt? Kun je daar ook wat foto's van maken?

• demisoft
Op verzoek een fotootje van de achterkant
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/water/kast05.jpg

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21

Epsilon

Zie er goed uit :)

Als ik ooit nog eens een custom case ga maken, komen er bij mij ook leidingen in. Dat is allemaal toch wat netter enzo :)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 13:38

ReseTTim

Chocolate addicted

phYzar schreef op 20 februari 2004 @ 21:28:
[afbeelding]
1 tip pak tai-rip ipv slangklemmen. met slangklemmen maar jeje slangen kapot..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ReseTTim schreef op 21 februari 2004 @ 03:36:
[...]

valt best mee vind ik hoor, als je ze een dagje laat liggen zijn de afdrukken van de slangklemmen ZGA weer verdwenen, en het is gewoon veel beter afsluitend :) Ik had eerst last van lucht die werd aangezogen, dus daarna IPV een tie-wrap een slangklem eromheen en klaar :)

maar wat ik me afvraag, je vertelde dat bij 2 blokken in serie de temp. teveel opliep van de 2e procc. hoeveel scheelde dat dan ongeveer?

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Heb je al geprobeerd je zijpanel er weer in te klikken ?

Mijn er arinf is dat als je iets tussen de wand en de outtake fans aan de achterkant drukt, dat het zijkant dichtklik systeem niet meer werkt.

Verwijderd

@TS: Ik denk trouwens dat je die Y-splitter onderin, waar je vulslang op aangesloten is beter andersom zet, levert waarschijnlijk minder stromingsweerstand op. Verder heb ik wel een ideetje voor je, zie dit topic, je kunt net als ik het maxiformaat nemen, kost je twee bays, of het 1-bay model.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 12:03
[...]
Je moet ze zeker niet te strak doen, iets dat met tie-wraps niet kan.

Ik wil ook leidingen aanleggen, maar dat doe ik pas als ik voor alles een waterblokje heb. Nu heb ik 1 voor mn CPU, en die voor mijn HDD en NB zitten in de bankschroef.

• phYzar
JWR schreef op 20 februari 2004 @ 22:42:
[...]
Dat ziet er goed uit, maar ik ben wel benieuwd waar jij je voeding, radiator en pomp hebt? Kun je daar ook wat foto's van maken?
Zal binnenkort eens betere pics schieten, maar een foon-fic van tijdens bouw:

Afbeeldingslocatie: http://student.hro.nl/0548118/28%20Zij-Achterkant%20Open.jpg

Maar goed, ik ga niet het topic van de ts vervuilen :P

Verwijderd

Nu je er enige harduh waruh in hebt gezet zie ik dat er erg weinig ruimte blijft om eventuele uitbreidingen in je PCI-sloten te stoppen. Als verder alles on-board is dat natuurlijk geen probleem, maar met een extra raid-kaartje, of geluidskaarje kon het wel eens lastig worden.

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:03
[...]

Niet als je slangen neemt op pvc basis.
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 17:13:
Nu je er enige harduh waruh in hebt gezet zie ik dat er erg weinig ruimte blijft om eventuele uitbreidingen in je PCI-sloten te stoppen. Als verder alles on-board is dat natuurlijk geen probleem, maar met een extra raid-kaartje, of geluidskaarje kon het wel eens lastig worden.
Daar zit me nog genoeg ruimte hoor :). Je werkt de slangen wat omhoog en je kan ze zeker allemaal vol stoppen.

[ Voor 52% gewijzigd door rhodium op 22-02-2004 17:19 ]

Verwijderd

phYzar schreef op 22 februari 2004 @ 00:23:
[...]

Zal binnenkort eens betere pics schieten, maar een foon-fic van tijdens bouw:

[afbeelding]

Maar goed, ik ga niet het topic van de ts vervuilen :P
das pas onlogisch gebruik maken van je ruimte imho !!

Onder de voeding zit zat ruimte voor je radiator,
en dan kan je aan de voorkant ook nog zat hdd's enzo kwijt.

• phYzar
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 17:23:
[...]

das pas onlogisch gebruik maken van je ruimte imho !!

Onder de voeding zit zat ruimte voor je radiator,
en dan kan je aan de voorkant ook nog zat hdd's enzo kwijt.
onder de voeding zitten de pomp én het reservoir naast elkaar, dus geen ruimte meer vrij. De radiator inclusief fan is redelijk breed, en in combinatie met de smalle kast (maar 17cm breed) kan daar dus niets meer naast. Vergis je niet, de kast is echt niet ruim.

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik heb wel een kleine opmerking.

Ik heb de zelvde koolance waterblok.

Ik heb toen in mijn hanleiding gelezen dat de schuif waar mee je de boel vast zet in het midden moet zitten. Dus zeg maar dat middelste gatje moet hebben.

Dat is dan voor de amd processors.

Misschien dat het bij jou net anders is maar goed.

Ik hoor het nog wel.....

Ach ja..........

• demisoft
Ik heb de draaiknop waarmee je het koelblok vast draai in de stand gezet zodat hij het beste boven de core van de cpu zit. Dit is dus afhankelijk van de plaats van de cpu-core. Bij P4 zit hij in het midden bij amd-athlon in een van de 2 buitenste standen. bij een Athlon64 weet ik het niet.

• 418O2
  • Laatst online: 23:10
je gebruikt een single fan 80 (of 92mm) rad voor een Dual Athlon setup met een vidkaart er bij?

Lijkt me toch een beetje weinig

• demisoft
418O2 schreef op 23 februari 2004 @ 14:19:
je gebruikt een single fan 80 (of 92mm) rad voor een Dual Athlon setup met een vidkaart er bij?

Lijkt me toch een beetje weinig
nee een 120mm fan.

• demisoft
IK ben weer wat tijd kunnen vinden om heb verder af te bouwen. Het is nog niet helemaal wat ik wilden. Ik heb al weer een aantal veranderingen in de planing. De cpu's worden nu weer vrij heet ik denk dat het komt omdat het water de weg van de minste weerstand kiest en nu voornamelijk door de vga-koeler loopt. ik wil hier dus een tweede chipset koeler aan maken om mijn north-bridge te koelen. verder ga ik de buis die vanaf de radiateur naar de koelblokken koopt opnieuwmaken waarbij de de uitstroom nippel dicht bij elkaar komen en waarbij het bovenste buisje bij de radiareur wordt ingekort. Dit door een ander manier van slang bevestiging en zodat hij ook hoger komt en weg valt achter de bovenste rand van de kast

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/water/kast09.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/water/kast10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/water/kast11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/water/kast12.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/water/kast13.jpg

Die kleur van alle onderdelen is nog niet allemaal de kleur van de kast, maar dat komt nog wel zodra die aan vervanging toe zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door demisoft op 25-02-2004 11:12 ]

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
die pic hierboven is echt super! lijk wel 1 of andere sf power generator :)

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Kan je die radiator niet zo overspuiten ?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21

Epsilon

Netjes hoor :)

Zal ongetwijfelt perfect werken :)

• arnoman
En wat zijn je temps nu ?
Ziet er heel mooi uit trouwens, nogmaals mijn complimenten :)
Kostenplaatje?

• arnoman
^^^^^^ subtiel schopje ^^^^^^

Verwijderd

mooi gemaakt koelen die koolance blokjes nog? Wat zijn je temps eigenlijk?

Verwijderd

Ziet er wel netjes uit. Alleen mijn vraag, wordt je chipset niet te warm zonder airflow?

Verwijderd

demisoft schreef op 25 februari 2004 @ 10:11:
IK ben weer wat tijd kunnen vinden om heb verder af te bouwen. Het is nog niet helemaal wat ik wilden. Ik heb al weer een aantal veranderingen in de planing. De cpu's worden nu weer vrij heet ik denk dat het komt omdat het water de weg van de minste weerstand kiest en nu voornamelijk door de vga-koeler loopt. ik wil hier dus een tweede chipset koeler aan maken om mijn north-bridge te koelen. verder ga ik de buis die vanaf de radiateur naar de koelblokken koopt opnieuwmaken waarbij de de uitstroom nippel dicht bij elkaar komen en waarbij het bovenste buisje bij de radiareur wordt ingekort. Dit door een ander manier van slang bevestiging en zodat hij ook hoger komt en weg valt achter de bovenste rand van de kast

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Die kleur van alle onderdelen is nog niet allemaal de kleur van de kast, maar dat komt nog wel zodra die aan vervanging toe zijn.
ziet er erg strak uit, behalve die duke tape bij je rad dat is geen gezicht zonde.
Wat zijn je temps met deze set?

Verwijderd

Ik denk dat de set beter uit de verf komt als je alles doorlust en niet op de manier die je nu hebt gedaan...

• demisoft
Ik heb hem express niet door gelust mijn pomp heeft een 12mm aansluiting als ik dat door een 6mm slang wil persen verlies ik veel volume dibiet. en als ik dat doe wordt de pemperatuur van de tweede cpu heel hoog. Ze draaien nu op 50 graden. Ik het alleen het idee dat de vga koeler te veel water door laat ( weg van de minste weerstand ). Ik heb al een 2de chipset blokje klaar liggen voor de northbridge die ik en serie ga hangen. Mocht datnog niet goed genoeg weren ga ik hem afknellen met een slangen klem. Ook ga ik een paar aansluitingen veranderen. Een tweede probleem heb ik is dat de radiateur weer niet genoeg warmte kan afvoeren. Ik heb nog een Delta HP120 liggen en ik denk dat ik deze een ga proberen.
Ik ga donderdag weer solderen en plaatjes schieten. Zoda ik weer plaatjes heb zal ik ze posten.

Verwijderd

Die delta, is dat diegene die sandaard dat straaljager-geluid maakt? Ik heb zelf eens uitgeprobeerd wat het verschil tussen straaljagerstand en 5 volt is, om te beginnen een hoop geluid, verder een temperatuurverschil van 3 graden. Dat valt dus nog wel tegen, daarom heb ik er sinds kort een papst achter gezet, waarbij het schoonblazen van de radiator natuurlijk ook wel hielp.

• arnoman
Misschien een id om een extra radiator bij te plaatsen, dan hoef je ook niet die stofzuiger delta te gebruike ;)

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
demisoft schreef op 16 maart 2004 @ 18:30:
Ik heb hem express niet door gelust mijn pomp heeft een 12mm aansluiting als ik dat door een 6mm slang wil persen verlies ik veel volume dibiet. en als ik dat doe wordt de pemperatuur van de tweede cpu heel hoog. Ze draaien nu op 50 graden. Ik het alleen het idee dat de vga koeler te veel water door laat ( weg van de minste weerstand ). Ik heb al een 2de chipset blokje klaar liggen voor de northbridge die ik en serie ga hangen. Mocht datnog niet goed genoeg weren ga ik hem afknellen met een slangen klem. Ook ga ik een paar aansluitingen veranderen. Een tweede probleem heb ik is dat de radiateur weer niet genoeg warmte kan afvoeren. Ik heb nog een Delta HP120 liggen en ik denk dat ik deze een ga proberen.
Ik ga donderdag weer solderen en plaatjes schieten. Zoda ik weer plaatjes heb zal ik ze posten.
Je water stroomt harder door een kleine buis maar niet minder.
Formule van Bernoulli(dacht ik).
De hoeveelheid verplaatste vloeistof zal dus ongeveer het zelfde blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door willy83 op 17-03-2004 00:12 ]

Verwijderd

willy83 schreef op 17 maart 2004 @ 00:11:
[...]

Je water stroomt harder door een kleine buis maar niet minder.
Formule van Bernoulli(dacht ik).
De hoeveelheid verplaatste vloeistof zal dus ongeveer het zelfde blijven.
Maar als er meerdere aftakkingen zijn in die leiding dan gaat die formule niet op...

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Maar de uiteindelijke vloeistof die aan het einde (als je het uiteinde van de setup in een emmer zou laten lopen) er uit komt blijft het zelfde.

• demisoft
willy83 schreef op 17 maart 2004 @ 07:40:
Maar de uiteindelijke vloeistof die aan het einde (als je het uiteinde van de setup in een emmer zou laten lopen) er uit komt blijft het zelfde.
Dat is niet helemaal waar. Het volume dibiet van de pomp is niet constant. Denk maar aan het idee dat je er een slang van 3 meter hoog aan zou maken dan komt er niks uit. Hoe lager ik de slang hou hoe groter de door stromend volume. Dit geld ook voor dit koel systeem. de pomp is overgedimensioneert voor de koel blokken. als ik ze alle 3 blokken in serie zou hangen zou de pomp veel meer druk moeten leveren als parallel. Hoe meer druk de pomp moet leveren hoe minder water er door stroomt. De opgenomen hoeveelheid warmte is even heel simpel gezien een functie van tempratuursverschil en doorstroom volume. Nu was mijn idee door de vertaking naar 3 slangen dat ik altijd de laagste temperatuur had aan het begin van de koel blokken. Ten tweede dat ik door de koelblokken parralel te hangen minder druk verlies heb en dus in het totaal een groter volume dibiet. Alleen nu is denk ik het probleem dat de meeste vloeistof door de videokaart koeler stroomt waardoor ik daar nog ff een aanpassing moet doen.

• demisoft
Ik heb een extra 8x8 fan geplaatst tussen de slangen zodat deze haaks lucht over de vga kaart blaast. De temperatuur van de ram chips daalde van 45 naar 35 graden. Het gekke is alleen dat de vpu van 41 naar 31 daalde terwijl deze gekoelt wordt door mijn waterkoeling. Hier houden de vreemde metingen echter niet op. De cpu het dichtst bij het agp slot daalde onder na 5uur op full load te draaien van 56 - 37 graden en de bovenste cpu van 52 - 43 graden ( nog steeds beide onder full load ). Voor een simple 8x8 fans is het niet mogelijk zoveel warmt af te voeren. Het lijkt er dus op dat ander componenten die wat minder warmte afstoten de sensoren behoorlijk opwarmen terwijl mijn waterkoeling veel meer warmte opneemt als ik had verwacht.
Heeft iemand anders hier ook ooit ervaring mee gehad ?

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Ik vind je water koeling wel leuk opgelost. Je heb me wel op idee-en gebracht
Helaas staat mijn kast (lian-li PC70) het niet echt toe en
heb ik daarbij het HD rek onder in gewoon nodig.

Ik heb hetzelfde mobo, alleen ik gebruik maze 4 blokken op mijn CPU's
en op mijn Radeon9700 en chipset zitten ook blokken.
Ik heb de mzzl dat ik de PCI64 sloten niet echt nodig heb.

Ik ben van 55- 60 graden gezakt naar 35 - 40 graden onder full load
Ik vind het wel mooi gelukt vooral omdat ik voor de stilte ging en niet voor
overklokken, kan zowiezo moeilijk met dit bord/chipset.

Ik gebruik alleen de Black ICE Extrem dual radiator, dus ik kan
wel meer warmte afvoeren

Ik zal proberen om een plaatje te posten van mijn binnenkant
helaas heb ik geen directe webruimte (theforumisdown is closed)
dus je zal ff moeten wachten. (iemand nog ruimte?)

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 13:32
Ik zit niet zo in de waterkoeling e.d. maar ik dacht dat je altijd problemen kreeg met roest enzo?? Hoe zat dat ook alweer, je moest eigenlijk toch een of andere metaalsoort in je waterkoeling verwerken om roest aan je leidingen tegen te gaan? Ben benieuwd hoe dat ook alweer zat.

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

als je koper en alu in je leidingen gooit
zal je naa verloop van tijd een alu aanslag krijgen in je koper blokken

dit komt omdat alu een zachter materiaal is dan koper

daarom is het zaak om te zorgen dat je of alles van bijvoorbeeld koper of alu hebt
of gewoon een goeie waterwetter
die voorkomt namelijk ook corrosie

Daarbij
Koper staat beter warmte af aan water dan alu

[edit]
reactie op hieronder

Ja dat is wel zo
heeft iets met geleiding, elektronen en reactie te maken.
er liep een tijdje terug in het grote watercoolings vragen topic een discussie over.
moet je maar eens opzoeken. Is best interresant

Feit is wel dat het niet zo snel gaat als de meeste mensen denken.

[ Voor 30% gewijzigd door SimplyMe op 25-03-2004 13:05 . Reden: reactie ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 13:32
SimplyMe schreef op 25 maart 2004 @ 12:11:
als je koper en alu in je leidingen gooit
zal je naa verloop van tijd een alu aanslag krijgen in je koper blokken

dit komt omdat alu een zachter materiaal is dan koper

daarom is het zaak om te zorgen dat je of alles van bijvoorbeeld koper of alu hebt
of gewoon een goeie waterwetter
die voorkomt namelijk ook corrosie

Daarbij
Koper staat beter warmte af aan water dan alu
Kewl, dus als je een blok van koper gebruikt en je leidingen zijn van kunststof of ook koper, dan heb je geen problemen. Het komt dus (als ik het goed begrijp) alleen voor bij gebruik van meer dan een soort metaal.
Pagina: 1