Toon posts:

Hoe deinstall ik windows XP?

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Hoe deinstall ik xp? Ik doe de cd erin (van xp prof) en restart de pc maar dan gebeut er nix (de pc start gewoon opnieuw op :S

Kan iemand mij helpen hiermee aub :D

Thx

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Druk op een toets om windows te installeren.
Doe je nix dan reboot hij.

En anders moet je in de bios aangeven dat je van cd wilt booten VOOR je harddisk.

CDROM,A,HDD ofzo beetje verschillend per bios.

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
In principe krijg je een bericht 'press to boot from cd'. Daarnaast kan je het probleem met de 6 setup floppies te starten (bootdisk.com). Een OS 'deinstall' je door of de partitie te formatteren of de setup overnieuw te draaien (maar dan wordt er ook nog geformatteerd).

Kun je duidelijk uitleggen wat er precies misgaat en wat je doet? Heb je cdrom wel als boot device in je bios staan? Hier kunnen we vrij weinig mee, probeer zo compleet mogelijk te zijn met je info :)

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08 00:58
Als eerste moet je in je BIOS je boot sequence aanpassen zodat hij boot van cd.(dan krijg je dus een melding "druk op een toets om op te starten van cd") Vervolgens kan je in het installatie menu van windows xp(dos menu) je oude partitie weggooien en dus opnieuw aan maken en dan is je oude windows xp installatie helemaal weg.

Maar zoals G33RT al zegt meer info zou wel prettig zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Operations op 18-02-2004 21:05 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, sorry. Ik bedoel, ik heb nu windows XP op mijn pc staan, maar wil deze eraf halen en daarna pas weer opnieuw eropzetten. Ik had gehoord dat, dat kon dmv de XP cdrom in je lade te doen (aangezien xp eerts de cdrom opstart). Maar dat werkt dus niet (de pc start gewoon op :S). Bij mijn vader werkte dit wel maar bij mij dus blijkbaar niet :s btw ik heb NTFS schijven (weet nie of dit boeit)

Grtz :)

• Operations
Nee dat van die NTFS boeit niet echt, met DEL(meestal dan) kom je in je bios en daar zal je dus je boot volgorde aan moeten passen. maarre is je xp cd wel bootable?
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 21:04:
Hehe, sorry. Ik bedoel, ik heb nu windows XP op mijn pc staan, maar wil deze eraf halen en daarna pas weer opnieuw eropzetten. Ik had gehoord dat, dat kon dmv de XP cdrom in je lade te doen (aangezien xp eerts de cdrom opstart). Maar dat werkt dus niet (de pc start gewoon op :S). Bij mijn vader werkte dit wel maar bij mij dus blijkbaar niet :s btw ik heb NTFS schijven (weet nie of dit boeit)

Grtz :)

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

Topicstarter
ja denk het wel, want bij mijn vader zn pc deed hij het wel :S

• tweak_freak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

tweak_freak

#######->

:O pfffff sorry hoor maar dit moet je toch zo op kunnen lossen staat ook in de Handleiding als je geen copie hebt tenminste

• Operations
Okee heb je inmiddels al gekeken naar je boot volgorde?
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 21:08:
ja denk het wel, want bij mijn vader zn pc deed hij het wel :S

• Operations
Je hebt gelijk is een beetje basis maar aangezien hij nog niet dicht zit zullen we hem wel mogen helpen van de modjes.(of ze hebben het nog niet gezien)

Dus laten we hem dan maar helpen zeg ik op mijn beurt.
Maar wat heeft het met een copietje te maken trouwens? dat ontgaat me even.
tweak_freak schreef op 18 februari 2004 @ 21:08:
:O pfffff sorry hoor maar dit moet je toch zo op kunnen lossen staat ook in de Handleiding als je geen copie hebt tenminste

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
tweak_freak schreef op 18 februari 2004 @ 21:08:
Ongetwijfeld, maar hij heeft een probleem, dus werkt de standaard methode niet lijkt me he. Anders was het topic er ook niet :)

TheGeneral: reactie op een quote doe je onder die betreffende kwoot:
code:
1
2
[quote]post[/quote]
reactie

dan leest het duidelijker (de discussie loopt dan zoals je de post leest: van voor naar achter)

Scorp84: heb je je bootvolgorde al aangepast of geprobeerd van flop te booten?

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:30
De computer heeft een standaard opstartvolgorde die ingesteld staat in je bios.
Meestal is dit
1. Floppy
2. Cd-rom
3. Harde schijf

Er word dus eerst gekeken of er een diskette aanwezig is waarvan de pc kan opstarten, daarna hetzelfde met de cd-rom en dan wordt de harde schijf gebruikt om op te starten.

Om deze volgorde aan te passen moet je in je bios kijken. Meestal in het eerste scherm dat tevoorschijn komt als je je pc aanzet zie je hoe je in je bios kan komen. Meestal is dit doormiddel van ESC, F1, DEL of een andere toets.
Wijzig dan de opstartvolgorde en probeer opnieuw de cd in de pc te doen en er van op te starten.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:32

momania

iPhone 30! Bam!

Scorp84, welkom op GoT ;)

Het installeren van een nieuwe windows verstaan wij toch wel onder basis kennis op GoT.
Even in korte stappen:
- zorgen dat je pc van cd kan booten via bios settings
- tijdens de setup kiezen om je hd of te formatteren of middels opnieuw partitioneren
- en dan doorgaan met je windows setup

Als dit allemaal abracadabra voor je is, denk ik dat www.beginnersweb.nl een betere plaats is om te beginnen :)

Zie ook:
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)
Het algemeen beleid. Iedereen wordt geacht zich hieraan te houden

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.