[dvd] beeldformaat eigen dvd geeft problemen

Pagina: 1
Acties:

• cwppol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-01-2025
Ik heb zelf met mijn camera een video gemaakt en deze (digitaal - dv) overgezet naar de pc en bewerkt met Premiere. Het resultaat, in het PAL formaat, 720x576 resolutie, 4x3 formaat, is opgeslagen in avi.

Nu heb ik met behulp van Encore (Adobe programma om dvd's te maken) en ook met andere progjes een eigen dvd geknutseld met eigen menu's enzo. Maar het probleem is nu als volgt: ondanks het feit dat ik mijn video en de menu's en alle andere instellingen allemaal op pal heb staan en ook mijn tv etc. pal zijn, zie ik toch een deel van de informatie niet op mijn televisie, noch op andere tv's. Er valt domweg rondom een balkje weg. Als ik mijn tv handmatig op 16x9 zet, dan zie ik een deel van de hoogte wel weer goed (al blijft er iets verdwenen). Als ik de dvd op een computer bekijk dan heb ik wel volledig beeld.

Is er iemand met ervaring op het gebied van zelf dvd's maken die dit probleem herkend en mij kan vertellen hoe ik weer mijn hele film op de tv kan krijgen? Of moet ik alle informatie binnen krappere marges houden en accepteren dat de randen van het beeld niet te zien zijn op een tv?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:35
Dat laatste :)

Op een TV valt altijd een stukje weg. Daarom heb je voor het editten altijd een title safe area en een action safe area, twee gebieden waarbinnen je veilig titels neer kunt zetten en beeld laten zien wat iedereen op z'n TV ziet. Het randje valt dus veelal weg. Kun je aangeven hoe veel er wegvalt? Bijv met een plaatje uit de video ofzo. Als er namelijk drastisch veel wegvalt is er iets meer aan de hand...

Mijn Home Cinema in aanbouw

• cwppol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-01-2025
Ik was al een beetje bang dat dat het geval was... Ik heb nu net alles afgesloten, dus die foto die komt morgen ofzo wel, maar ik denk dat ik met het verlies zal moeten leren leven...