Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Transistor nodig?

Pagina: 1
Acties:

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Ik heb een schema gemaakt, waar onder andere een paar ic's in zitten (oa 7408 en 7432). Deze moeten als eind'product' een relais aansturen. Dit blijken ze echter niet te doen.
Nu bedacht ik me dat zo'n poortje maar iets van 5 mA kan leveren. Het relais bleek dus lekker minimaal 100 mA te zuipen, maar liever heeft ie nog iets van 400!! :(

Ik denk dus dat ik een transistor nodig heb, maar uit de conradgids en i-net wordt ik ook niet wijs. Wie weet welke ik nodig heb? :?

Casemod: Cubeleon

• brinkdinges
Woei :*)

Ehm, ff kijken, 5V relais, 5V aansturing 2 mA :r , 100 tot 200 mA nodig, dus versterkingsfactor 50 tot 100.

Dan zouden de BC 546, 547 en 548 het moeten doen toch? ik zie dat dit de goedkoopste zijn, dus vast ook het meest gebruikt. Zou ik dus een van deze nodig hebben?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:54

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

100 mA trekt een standaard BC547 nog makkelijk. Wil je wat betrouwbaarder, pak dan een BD139 (npn), deze kan gekoelt tot 2 A schakelen (Ic).

vergeet niet je terugslag diode parallel aan je relais te zetten, anders leven je torren niet echt lang.

@brinkdinges: versterkingsfactor is leuk, maar totaal onbelangrijk in dit geval, want de transistor schakeld alleen in of uit. Versterkingsfactor heb je nodig als je een analoge uitgang moet versterken. Nu telt alleen de max. te sturen stroom.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:12

rapture

Zelfs daar netwerken?

Interessant: Europese Transistortabel.

poorten-IC's kunnen max 10mA geven per poort

BC547 is een standaard NPN-torretje, kan tegen 100mA en je moet een versterkingsfactor kiezen zodat de poorten niet overbelast zijn. Vertrouw niet teveel op de versterkingsfactor, de ene exemplaar heeft een andere versterkingsfactor dan een andere (daarom staat nooit DE hfe, wel hfe tussen xxx en xxx). BC547A heeft genoeg hfe (110-220), bij 100mA Ic, zal maar 0,5 tot 1 mA Ib vloeien.

Versterkingsfactor moet voldoende groot zijn, anders zal je een grote basisstroom nodig hebben.

vrijloopdiode parallel aan je relais niet vergeten, anders zullen je transistors snel aanbranden. (zelfinductiespanningen van spoelen bij het uitschakelen.)

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 17-02-2004 22:51 ]

Verwijderd

Wat bedoelen jullie nou in godsnaam met parellel aan relais.

Can somebody explain !

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De parallel geschakelde diode is ter ontstoring. Men noemt dit een "blusdiode". De diode wordt parallel over de schakelspoel van het relais geplaatst maar in tegengestelde stroomzin. Normaal loopt er dus geen stroom doorheen de diode.

Echter, wanneer de stroomkring onderbreekt (om het relais niet langer te bekrachtigen) dan zal de spoel zelf een stroom opwekken die tegengesteld is aan de stroom die voorheen door de spoel liep. De spoel verzet zich tegen toestandsveranderingen (de wet van Lenz als je er meer over wil weten). Deze stroom loopt dan door de diode die voor deze stroom wel in de juiste richting staat. Hierdoor kan de spanning niet oplopen tot boven de spanningsval van de diode en ontstaan er geen ontladingen die de rest van de schakeling kunnen storen of zelfs beschadigen.

Doorgaans neemt men hiervoor een 1N4148 voor kleine relais of een 1N4007 voor de wat grotere relais.

Aan de topic starter: Een standaard BC547 voldoet ruimschoots voor uw toepassing. Dat doet ie dus niet! Met dank aan "exter" die me hierop wees.

[ Voor 15% gewijzigd door satcp op 17-02-2004 23:16 . Reden: foutje ]

Verwijderd

Ja zal wel lekker dom over komen.
Maar hoe soldeer je die diode dan er op. van welke pootje van relais naar welk onderdeel

• satcp
  • Niet online
Welk stuk in "parallel over de schakelspoel van het relais" snap je niet?

Verwijderd

SatCP schreef op 17 februari 2004 @ 22:56:

Aan de topic starter: Een standaard BC547 voldoet ruimschoots voor uw toepassing. Die dingen kun je voor geen geld krijgen bij elke elektronicaboer.
Ik geloof niet dat ik het daar zo mee eens ben.
het relais trekt volgens topicstarter minimaal 100mA en dan moet je zeker geen BC547 nemen, die is geschikt voor maximaal 100mA continue.
Bovendien is niet bekend hoe hoog de spanning is die over de tor komt te staan, dit in verband met het te dissiperen vermogen.
Voor een BC547 is dit 0,5W max en dan is ie al bloedheet.

• satcp
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 23:06:
het relais trekt volgens topicstarter minimaal 100mA en dan moet je zeker geen BC547 nemen, die is geschikt voor maximaal 100mA continue.
Mijn fout. Ik was in de veronderstelling dat een 547 tot 200 mA kon schakelen. Schijnt fout te staan in mijn datasheets want degene die ik vind op Internet vermelden allemaal 100 mA. Nu ja, een transistor vinden die voldoende stroom kan schakelen kan echt geen probleem zijn. Er werd eerder al een link naar een datasheet gegeven.

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ik ga het tekenen voor je , je kan een darlington torretje gebruiken , met idd een diode over de spoel van het relais

Tweak!

• cruger
  • Niet online
een bc517 kan een redelijke relais aansturen

Tweak!

• cruger
  • Niet online
Hier stond een link naar een schematje, maar werd niet op prijs gesteld.

[ Voor 130% gewijzigd door cruger op 19-02-2004 21:18 ]

Tweak!

• brinkdinges
Doorgaans neemt men hiervoor een 1N4148 voor kleine relais of een 1N4007 voor de wat grotere relais.
Dan neem ik die 4148 maar denk ik, dat zou moeten kunnen. Die 4007, die is tot 1000V, ik neem niet aan dat ik dat nodig heb voor een 5V/12V relais? :/

Ehm, owja Cruger, je plaatje werkt niet :P

Hier ff mijn plaatje van de relais aansluiting. De pinnetjes om de relais aan te zetten moet je er maar ff bijdenken ;) Ik zet dit schema erbij omdat ik niet zeker weet of ik die diodes nu ook zou kunnen gebruiken. Het schema zou dus de motor zowel voor- als achteruit moeten kunnen zetten.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Relais%20schema.JPG

• cruger
  • Niet online
die 1N4148 mag ook hoor , er zijn er nog 100 soorten die ook kunnen , het is gewoon wat je hebt liggen

Tweak!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

brinkdinges schreef op 18 februari 2004 @ 07:39:
[...]

Dan neem ik die 4148 maar denk ik, dat zou moeten kunnen. Die 4007, die is tot 1000V, ik neem niet aan dat ik dat nodig heb voor een 5V/12V relais? :/

Ehm, owja Cruger, je plaatje werkt niet :P

Hier ff mijn plaatje van de relais aansluiting. De pinnetjes om de relais aan te zetten moet je er maar ff bijdenken ;) Ik zet dit schema erbij omdat ik niet zeker weet of ik die diodes nu ook zou kunnen gebruiken. Het schema zou dus de motor zowel voor- als achteruit moeten kunnen zetten.
[afbeelding]
Voor zo'n H brug heb je een L293D nodig, dat is veel makkelijker

Verwijderd

Die diode niet zo'n probleem van maken, komt altijd parallel aan de relaisspoel:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/lodioo/new1/relais.PNG

• brinkdinges
cruger schreef op 18 februari 2004 @ 08:58:
die 1N4148 mag ook hoor , er zijn er nog 100 soorten die ook kunnen , het is gewoon wat je hebt liggen
Ik heb toch niks liggen, dus tja :p
sebastius schreef op 18 februari 2004 @ 09:16:
Voor zo'n H brug heb je een L293D nodig, dat is veel makkelijker
Dat is wel een handig dingetje idd, maar bij conrad kost ie €7,30, en das toch iets duurder dan 2 diodes van 4 cent ;)
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 09:20:
Die diode niet zo'n probleem van maken, komt altijd parallel aan de relaisspoel:

[afbeelding]
Ik denk dat ik daar toch maar voor ga :P

Pagina: 1