Toon posts:

Intel Pentium III 933MHz passief koelen

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om een Intel Pentium III 933MHz (Socket 370) passief te koelen, zonder dat deze hierbij beschadigt of slecht gaat lopen? Moet ik hem misschien "underclocken", en zo ja, naar welke snelheid? Ik wil deze Pentium namelijk gebruiken voor een "stille" PC. Kan het, of niet? Alle tips zijn welkom!

P.S.: Ik heb de CPU nog niet (maar ben van plan hem te kopen), dus ik kan nog niets uitproberen. Dit is meer een soort oriëntatie.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Grote koelvin met een casefan in de buurt?
En idd, underclocken op 100MHz bus kan helpen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ding verbruikt iets meer dan 25 watt, nog behoorlijk lastig om echt goed passief te koelen. Hoewel je met een gigantische heatsink al heel ver komt.

• Copycat
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Terw_Dan schreef op 15 februari 2004 @ 15:58:
Dat ding verbruikt iets meer dan 25 watt, nog behoorlijk lastig om echt goed passief te koelen. Hoewel je met een gigantische heatsink al heel ver komt.
Idd misschien met een gigantische Socket A heatsink.
Die passen er toch ook op :?

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 23:11

Mojo

The Power Within

Terw_Dan schreef op 15 februari 2004 @ 15:58:
Moet lukken, zorg alleen wel dat er een fan is die op de heatsink blaast of erlangs. Een papst fan ofzo, die zijn erg stil.

Edit: 1 papst casefan dus, die langs de cpu blok blaast en zo de warmte afvoert.

[ Voor 10% gewijzigd door Mojo op 15-02-2004 16:06 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:43

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
sokje schreef op 15 februari 2004 @ 16:06:
[...]

Moet lukken, zorg alleen wel dat er een fan is die op de heatsink blaast of erlangs. Een papst fan ofzo, die zijn erg stil.

Edit: 1 papst casefan dus, die langs de cpu blok blaast en zo de warmte afvoert.
Maar dan is het niet meer passief ;) Daar doelt hij denk ik op, dus daarom een begrijpelijke reactie :)

Aan de TS'er: Er is een verschil tussen passief (geen fans) en stil (eventueel fan, maar heel stil).

Ik zou gaat voor de optie die sokje al heeft vermeld: grote heatsink en testen of temp ok is. Zo niet, dan grote fan op 5V en je bent klaar :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik denk dat ik ook voor de optie van sokje wil gaan. De PC is dan wellicht niet volledig passief gekoeld, maar wel voor het grootste deel. Die Papst is fluisterstil, gezien de grotere afmetingen (waardoor ie minder snel moet draaien) en gezien het feit dat het een systeemcooler is. Ik zal eens kijken op hun site voor een passend model. Tevens ga ik nu op zoek naar de juiste heatsink. De afmetingen van de heatsink maken mij niet echt uit. Heeft iemand een idee (qua merk en type/modelnummer)?

Trouwens, ik kan natuurlijk ook eerst kijken hoe ver ik kom zónder actieve koeling (Papst). Als dat gewoon goed gaat, laat ik het denk ik daarbij. Maar ja, zo ver is het nog niet (ik heb de onderdelen er nog niet voor)...

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Papst is natuurlijk een optie, maar gewone 12cm casefan's van het standaard merk op 7 volt hoor je ook niet. Als je een stille pc wilt, haal ik hier ook uit dat de proc niet echt zwaar belast wordt. Dan heeft het misschien ook wel zin om alleen een 7 volt mod te doen op je standaard fan.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:43

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Gewoon bij installatie gelijk in de bios kijken (dus niet windows laten starten ) naar de temps. Even afwachten (wordt altijd iets warmer) en als de temp dan ok is, lekker zonder fan doen

Verwijderd

mijn celly 700 draait ook passief, verstookt 20 watt koeler is standaard AMD Boxed koeler, op 100% last 2 dagen lang komt ie niet boven de 72 graden, mijn tip: koop een goedkope S-370 / AMD koeler met een flink koelblok (coolermaster HAC-V81 X-dream is goedkoop, en heeft groot koel lichaam, hoe groter hoe mooier) haal daar de koeler van af (in geval amd boxed cooler ook de alu zijplaat waar de fan op geschroeft zit) en zet die er op! 90% kans dat het lukt, al zullen je temps wel hoger zijn dan op actieve koeling anders zal het waterkoeling worden

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 16:35:
mijn celly 700 draait ook passief, verstookt 20 watt koeler is standaard AMD Boxed koeler, op 100% last 2 dagen lang komt ie niet boven de 72 graden, mijn tip: koop een goedkope S-370 / AMD koeler met een flink koelblok (coolermaster HAC-V81 X-dream is goedkoop, en heeft groot koel lichaam, hoe groter hoe mooier) haal daar de koeler van af (in geval amd boxed cooler ook de alu zijplaat waar de fan op geschroeft zit) en zet die er op! 90% kans dat het lukt, al zullen je temps wel hoger zijn dan op actieve koeling anders zal het waterkoeling worden
72 graden? dat vind ik nog wel érg veel. Reken er op dat de meting die onder de cpu gedaan wordt altijd lager uitvalt en de kern van de cpu dus nog warmer zal zijn...

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

25W? Moet zat te doen zijn.

Kan m'n 1700+ desnoods passief koelen, temp 50C, 49,4W. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• sjorsfeenema
  • Laatst online: 27-01 01:16

sjorsfeenema

de mijne is mooier

hoe kunnen jullie zien hoeveel watt de processor neemt?

die van hen is mooi....

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dit is een leuke site, gemaakt door GoT's beste Mods (BalusC):
http://balusc.xs4all.nl/Ned/Wel.html

edit:

onder Hardware -> CPU types

[ Voor 32% gewijzigd door PD2JK op 15-02-2004 16:50 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Wyckse_witte
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08-2025
Ik heb een vergelijkbare CPU (Pentium III 1 GHz) die al bijna een jaar zonder problemen passief gekoeld wordt. Zit wel een flinke heatsink op: het blok van een Akasa Silver Mountain. Van goede airflow is nauwelijks sprake (micro ATX behuizing) maar ik heb nog nooit last gehad van vastlopers of iets dergelijks. Het is dus zeker mogelijk om die P3 passief te koelen.
De kans dat je je CPU beschadigt door oververhitting is volgens mij trouwens vrij klein aangezien P3's daartegen beveiligd zijn.

offtopic:
Lijkt me trouwens in verhouding nogal kostbaar om nu nog een P3 aan te schaffen..
Voor hetzelfde geld heb je een P4 of iets van AMD dat veel beter presteert.

Verwijderd

Fairy schreef op 15 februari 2004 @ 16:39:
[...]

72 graden? dat vind ik nog wel érg veel. Reken er op dat de meting die onder de cpu gedaan wordt altijd lager uitvalt en de kern van de cpu dus nog warmer zal zijn...
dit zijn echt piek temps he? en ik heb er nog een ernstig klein koel lichaam op zitten, en totaal geen circulerende lucht, zelfs de voeding is passief, de proc mag90 graden worden, en zit dus nog in het veilige gebied. of het goed is voor de toekomst is puntje 2, maar ach, groter koel lichaam kan er altijd nog op, en daraom zeg ik ook: koop een goedkope S-370 / AMD koeler met een flink koelblok, want voor passief geld hoe groter je koel lichaam (in oppervlak, niet in dikte) hoe beter. verschil met actief is dat je er niet geforceert koudere lucht door blaast waardoor ie afkoelt, maar dat dus de lucht in de omgeving de warmte over moet nemen.

Verwijderd

100% passief gaat je niet lukken. Bij ons op school staan Compaq's met een PII erin, en die worden ook niet helemaal passief gekoeld. Er zit een flinke dikke heatsink op, direct vóór een casefan. Die casefan draait op zo'n 1500 toeren, en is compleet onhoorbaar: de harde schijf van 5400 RPM trekt die fan er qua geluid gemakkelijk uit.

Ik zou bijvoorbeeld een PAL8045 kopen, als ze nog in de handel zijn. Volgens mij zou dat moeten passen op S370; het is een SoA heatsink. Er kan een 80mm fan op; dan kun je die 1500 toeren fan van Papst nemen. Er zijn genoeg mensen die met dit koelblok en een 2200 toeren fan een ThunderBird 1400 hebben gekoeld én overgeklokt. (72 Watt en hoger.) Deze combinatie moet een P3 van 25 Watt ijskoud kunnen houden...

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:50
Ik kan zelfs mijn 2500+ @ 3200+ passief koelen met mijn Zalman CNPS-7000A-cu, ook als hij overclocked is!
Ik heb alleen een voeding die een 120 mm-fan heeft, die lucht uit mijn case zuigt, maar verder GEEN casefans,
dus koop gewoon een dik koelblok en sloop de fan er af en zorg voor 1 casefan, waar je nog eventueel een pot-meter tussen zet van ongeveer 300 Ohm, zodat hij ook uitkan, en check de temps of het niet uit de hand loopt.

• yowen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01-2011
het is met mijn P3 800 wel mogelijk... De enigste fan in mijn computer is die van de voeding.

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

Verwijderd

Topicstarter
Wyckse_witte schreef op 15 februari 2004 @ 17:22:
Ik heb een vergelijkbare CPU (Pentium III 1 GHz) die al bijna een jaar zonder problemen passief gekoeld wordt. Zit wel een flinke heatsink op: het blok van een Akasa Silver Mountain. Van goede airflow is nauwelijks sprake (micro ATX behuizing) maar ik heb nog nooit last gehad van vastlopers of iets dergelijks. Het is dus zeker mogelijk om die P3 passief te koelen.
De kans dat je je CPU beschadigt door oververhitting is volgens mij trouwens vrij klein aangezien P3's daartegen beveiligd zijn.

offtopic:
Lijkt me trouwens in verhouding nogal kostbaar om nu nog een P3 aan te schaffen..
Voor hetzelfde geld heb je een P4 of iets van AMD dat veel beter presteert.
Kijk, daar heb ik wat aan. Da's mooi, want onder andere door jouw ervaring blijkt het dus te kunnen. Die 933MHz zal niet zo veel verschillen. Ik heb dat blok van die Akasa Silver Mountain eens bekeken, en het spreekt me wel aan. Maar ik kan het me bijna niet voorstellen dat alleen dat blok (en wat airflow) voldoende zijn, het gaat boven mijn verwachtingen uit (voor alléén een heatsink). Zó groot is die heatsink van Akasa toch niet? Of hebben ze een speciale techniek gebruikt (waardoor ie ook wat duurder is)? Anyway, het is voor mij wel het proberen waard. Ik zal eens kijken hoe ver ik kom, zodra ik de CPU heb weten te bemachtigen.

offtopic:
Zo duur zijn die P3's tegenwoordig niet meer. Vooral op de 2e hands markt kun je ze voor slechts een paar tientjes krijgen. Met een beetje geluk kan ik de 933MHz voor € 30,- van iemand overnemen :) , wat ik zeker de moeite waard vind. Met een P4 ben je 2e hands al gauw zo'n 3/4x duurder uit. Anyway, ik kan altijd nog van gedachten veranderen...

• Luxx
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Ik heb een P3 meer dan een jaar gekoeld met alleen het koelblok van een thermaltake volcano 7+ (geen fan dus). De case werd alleen gekoeld met de fan uit de voeding. In mijn geval ging het om een PIII (Coppermine) 600@756Mhz (met 126FSB, hoger ging mijn videokaart flippen...) Dit werkte ook met een verlaagde Vcore (1.5 volt ipv 1.65 volt, even uit mijn hoofd) waardoor alles lekker koel bleef.
Deze setup leverde me processor temperaturen op van +-42 graden (35 graden met verlaagde spanning), na full load, alsdus bios/mbm.

Als je processor heter wordt (maar wel stabiel blijft) wordt dus de levensduur wel korter. Maar de meestal is de technische levensduur sowieso geen issue, dus daar zou ik me als ik jou was niet al te druk over maken.

[ Voor 1% gewijzigd door Luxx op 16-02-2004 18:31 . Reden: meer info ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Luxx

Luxx

oeps

[ Voor 100% gewijzigd door Luxx op 16-02-2004 18:30 ]

• Luxx

Luxx

oeps

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 17:39:
100% passief gaat je niet lukken. Bij ons op school staan Compaq's met een PII erin, en die worden ook niet helemaal passief gekoeld. Er zit een flinke dikke heatsink op, direct vóór een casefan. Die casefan draait op zo'n 1500 toeren, en is compleet onhoorbaar: de harde schijf van 5400 RPM trekt die fan er qua geluid gemakkelijk uit.

Ik zou bijvoorbeeld een PAL8045 kopen, als ze nog in de handel zijn. Volgens mij zou dat moeten passen op S370; het is een SoA heatsink. Er kan een 80mm fan op; dan kun je die 1500 toeren fan van Papst nemen. Er zijn genoeg mensen die met dit koelblok en een 2200 toeren fan een ThunderBird 1400 hebben gekoeld én overgeklokt. (72 Watt en hoger.) Deze combinatie moet een P3 van 25 Watt ijskoud kunnen houden...
ik kan je vertellen dat 100 % passief mij wel gelukt is. celeron 700 Mhz, met ene krisis koelblokje. had hem ergens hier op got gepost, ff zoeken :P

en de compaq deskpro P3 van 600 Mhzen is standaard voorzien van passieve koeling zelfs met een sticker over de outtake van de voeding blijven ze draaien (bedankt restart)

onderste post

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 19:35 ]

Verwijderd

Mijn p3 1,26GHZ @ 1,41Ghz heb ik passief gekoeld met een grote blokl maar wel met een ducj tunnel van me case fan die op 7 volt loop. Vond het zonder duck tunnel net te warm worden. Nu word die 37~43°C.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nog een fieldtest: mijn P4 1,8GHz (Northwood, volgens BalusC 54W dissipatie, met standaard Intel koelblok, geen casefans, in een bigtower met de zijkant eraf: na 15 minuten zonder fan ging de temperatuur van 37 naar 50 graden, met een gemiddelde load van 50% (dat doet eMule nou eenmaal).

Ik kan nu even niet verder testen, maar als dat al gaat met een P4, dan kun je een P3 met een dissipatie van 27,3W ook passief koelen.

Signatures zijn voor boomers.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:56

Mentalist

[avdD]

Ik heb een P3 733, met een verbruik van 19,1W. Jouw 933Mhz zit op 25,5W.

Nu kan ik zeggen, die P3 733 kan ik koelen met een koelblok van lik-m'n-vestje :

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/koelertje1602.jpg

Zonder de fan dus. Er ligt een P75 naast ter vergelijking.. Maar in hoeverre kan je zeggen dat dit goed gekoelt is?

De CPU kan 90 graden worden (volgens externe diode). Vrijwel precies op 90 graden bevriest het systeem. Da's de ingebouwde beveiliging van de P3, hij stopt gewoon op die temperatuur. Geen crash dus. Dan vraag je je af, wanneer word deze grens bereikt? Jij moet je dan ook afvragen wat je met de PC precies gaat doen. Als de computer idle is is dit koelblokje genoeg. Als ik constant Quake 3 laat draaien ook. Maar met BurnP6 gaat de CPU onderuit. Voor een mail/internet/DivX/DVD bak is deze minimale koeling dus genoeg.

Momenteel zit trouwens dit koelblok erop (zonder fan) :

Afbeeldingslocatie: http://product.pconline.com.cn/product/img/cool/cooler_coolermaster_dp5_7h53f_oc.jpg

Maar die moest het duidelijk hebben van de afschuwelijke fan die erop zit. Hij koelt namelijk geen moer beter dan de heatsink van het eerste plaatje.

Ik zou je trouwens aanraden de heatsink van een Spire Whisperrock IV te onderzoeken hiervoor. Als er een betaalbare heatsink is waarmee je dit goed gedaan krijgt, dan is die het :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zo, ik ben even Seti aan het draaien en heb de kast dicht gegooid, dus dit is best een goede test.

P4 Northwood, 1,8GHz met standaard Intel koeler en fan (al redelijk stoffig)
Bigtower AOpen kast
Geen casefans
4 harde schijven (1x 3GB, 1x 4GB, 1x 80GB, 1x 120GB)
Kast dichtgeschroeft
Seti@Home draaien, processor op 100% load
Kamertemperatuur: zal niet veel zijn, maximaal 17 graden.

Met de fan d.m.v. Speedfan op de laagste stand (2900 i.p.v. 3200 rpm, 't is een Epox 4SDA+ :+ ) blijft de processortemperatuur rond de 49 (+/- 3) graden.

Als ik Speedfan de fansnelheid laat regelen (met 55 graden als desired temperatuur) dan is de fan ongeveer 50% van de tijd aan.

Dus: een P3 933MHz moet best passief te koelen zijn. Kwestie van goed en groot koelblok opzoeken.

Oh, en zoek echte stille HD's op. Het geluid van de koeler valt in het niet bij mijn HD's. Er zwerft hier op GoT een topic over stille harde schijven rond.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 23:11

Mojo

The Power Within

Maasluip schreef op 16 februari 2004 @ 23:29:
Zo, ik ben even Seti aan het draaien en heb de kast dicht gegooid, dus dit is best een goede test.

P4 Northwood, 1,8GHz met standaard Intel koeler en fan (al redelijk stoffig)
Bigtower AOpen kast
Geen casefans
4 harde schijven (1x 3GB, 1x 4GB, 1x 80GB, 1x 120GB)
Kast dichtgeschroeft
Seti@Home draaien, processor op 100% load
Kamertemperatuur: zal niet veel zijn, maximaal 17 graden.

Met de fan d.m.v. Speedfan op de laagste stand (2900 i.p.v. 3200 rpm, 't is een Epox 4SDA+ :+ ) blijft de processortemperatuur rond de 49 (+/- 3) graden.

Als ik Speedfan de fansnelheid laat regelen (met 55 graden als desired
temperatuur) dan is de fan ongeveer 50% van de tijd aan.

Dus: een P3 933MHz moet best passief te koelen zijn. Kwestie van goed en groot koelblok opzoeken.

Oh, en zoek echte stille HD's op. Het geluid van de koeler valt in het niet bij mijn HD's. Er zwerft hier op GoT een topic over stille harde schijven rond.
Die 2 kan je totaal niet vergelijken, 2 compleeet andere cores, dat is onmogelijk :)

Zoals ik al zei, wat je het beste kan doen IMO, is de PC pakken, alle fans eruit en dan 1 120 MM Papst fan kopen, de stilste die te krijgen is. Eventueel nog een 80 MM papst voor in de voeding, maar die zou je ook open kunnen schroeven en zorgen dat de flow van de papst erlangs op gaat.

Koop een Big-ass heatsink voor de CPU en zorg dat de papst zijn flow ook daar langs gaat.

Dan moet het wel te doen zijn.

Succes :Y).

Voor stille HDD's kijk voor een Seagate Barracude 7200.7. Ik heb er ook eentje, is niet te horen.

@ We1rd Nerd: * Mojo heeft ook een Whisperrock 4 :D ding koelt perfect

[ Voor 8% gewijzigd door Mojo op 16-02-2004 23:41 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

sokje schreef op 16 februari 2004 @ 23:36:
[...]

Die 2 kan je totaal niet vergelijken, 2 compleeet andere cores, dat is onmogelijk :)
Nou, mijn redenering is: als je een processor met 57W dissipatie al passief kan koelen, dan kan dat zeker met een processor met 27W dissipatie.

Pagina: 1