Toon posts:

Low buget webserver

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een lowbudget webserver gaan maken/kopen. Het volgende moet erop gaan draaien:
- Windows 2000 of 2003
- MS SQL Server 2000
- .Net Framework
- eventueel Exchange voor de mail

Bedoeling is om wat te gaan spelen met Windows 2003, ASP.Net, Exchange. Er komen dus geen honderden bezoekers.

Wat te doen? Tweedehands iets kopen (ben altijd bang dat er iets stuk gaat) of iets nieuws kopen bijvoorbeeld:
AMD Athlon XP 2200+ Box 266 MHz, Boxed
AOpen QF50C 300 watt
Sony 3,5 inch diskette station Beige
Maxtor Diamond Max Plus 8 40 GB, 7200 rpm, 2 MB
AOpen CD-956E Retail, Wit
Asus A7V8X-MX (onboard VGA, Sound, Lan)
TwinMos Memory PC3200, 400 MHz, -, 2,5, 256 MB

Prijs rond de 300 euro. Of iemand andere suggesties?

Oh ja, hij moet wel een beetje stil zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 21:10 ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als webserver zou ik iig een scsi schijf kopen. 2e hands is een 18GB 15k schijf al te krijgen voor ong 125 euro.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

The Dolf schreef op 14 januari 2004 @ 21:08:
Als webserver zou ik iig een scsi schijf kopen. 2e hands is een 18GB 15k schijf al te krijgen voor ong 125 euro.
Zolang het voor hobby doeleinden is is dat niet nodig :) Tis maar om mee te testen/proberen volgens TS :)

En verder prima configuratie, ik zou alleen gaan voor een 80GB 8MB schijffie, scheeld niet veel in prijs, maar wel sneller en meer ruimte :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 23:56
Je kan natuurlijk ontzettend veel geld beschikbaar krijgen voor hardware door geen Windows te gebruiken maar Linux. Dit zal je enkele duizenden euro's schelen waarvan je een helezooi mooie hardware kan kopen.
Of je moet het natuurlijk op de minder legale weg gaan doen. Maar mocht je hem later ergens co-located neerhangen zou ik die minder legale weg maar niet nemen, daar kun je een hoop gezeik mee krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door robbert op 14-01-2004 21:21 ]

• mhr-zip
  • Laatst online: 07-02 23:24
Geen backup functie nodig?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:44
Dan is SCSI toch nog een stuk sneller. Ik zou alleen je geheugen minimaal verhogen naar 786Mb, maar ik zou er minimaal 1Gb in doen

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

uhm, webserver met scsi? t.net heeft toch ook gewoon ide? alleen scsi voor de databases. Aangezien t hier toch maar voor weinig man is kan je net zo goed zo'n raid set inschakelen.

en idd meer ram dr in pleuren. :)

[ Voor 11% gewijzigd door nzyme op 14-01-2004 21:23 ]

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Of dit setje:

AOpen MicroTower mATX, 200Watt P4, Zwart (H340A)
Plextor PX-116A/T3BP DVD-ROM 16x48x IDE bulk Zwart
Asus P4S800-MX,S478,661FX,LAN,Audio,VGA, m-ATX
Kingston Dimm 256Mb DDR SDram PC3200 400MHz,CAS2.5 (KVR400X64C25/256)
Western Digital 40.0Gb, 7200rpm, ATA100, 8Mb cache
Intel Celeron 2.4Ghz, 400Mhz, S-478, 128Kb, Boxed
3,5'' Diskdrive 1.44Mb Zwart

Verwijderd

Topicstarter
Rolfie schreef op 14 januari 2004 @ 21:21:
Dan is SCSI toch nog een stuk sneller. Ik zou alleen je geheugen minimaal verhogen naar 786Mb, maar ik zou er minimaal 1Gb in doen
Euhmmm ..... moet wel lowbudget zijn :) ..... is meer voor test/speeldoeleinden

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als het alleen voor jezelf is om te testen voldoet de genoemde config prima, veel geheugen of dure SCSI schijven is echt niet nodig. Sterker nog, testen op een trage webserver is beter zodat je tijdens het ontwikkelen al een indruk kunt krijgen hoe alles draait op een snelle productieserver, maar met meer gebruikers.

Ik denk trouwens dat ik op markplaats een PII/PIII zou zoeken, meer dan genoeg.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Heb vorige week gekocht:

Intel Woodruff Serverboard
(raid0+1,2*lan+serialbios)
P4 2.6
2 keer 160gb maxtor
1 gb daneelec ecc RAM

Voor 800 Euro en dan nog de 1u behuizing voor 180 euro.

Dus voor 1000 euro hang je een server weg in amsterdam :-) EXCL colo huur

[ Voor 6% gewijzigd door raymonvdm op 14-01-2004 21:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
P_de_B schreef op 14 januari 2004 @ 21:27:
Ik denk trouwens dat ik op markplaats een PII/PIII zou zoeken, meer dan genoeg.
Ja? PIII met 512 mb ofzo?

• viper3007
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb zelf een servertje op de kop getikt met deze specs:

HP e800 met dual intel PIII 800
2 schijven scsi 10k2 18 gb 10.000 rpm
1 schijf 10k2 9 gb 10.000 rpm
2x 128 mb ecc reg origineel hp
1x 512 mb ecc reg geheugen van transcend

8-)

workstation server laptop

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Omdat het een windows server is, geldt nog maar eens extra dat er heel vele RAM in moet. 512 werkt vrij aardig dan hoor, maar meer is altijd beter.
Qua processorkracht heb je aan 1 GHz meer dan genoeg in dit geval. Succes met zoeken :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

ja of een duron 700 of wat hoger.

die zijn ook niet duur meer maar p3 500 is natuurlijk wat goedkoper.

Verwijderd

Topicstarter
eddysmits schreef op 14 januari 2004 @ 21:46:
Ik heb zelf een servertje op de kop getikt met deze specs:

HP e800 met dual intel PIII 800
2 schijven scsi 10k2 18 gb 10.000 rpm
1 schijf 10k2 9 gb 10.000 rpm
2x 128 mb ecc reg origineel hp
1x 512 mb ecc reg geheugen van transcend

8-)
Voor hoeveel als ik vragen mag?

Verwijderd

Topicstarter
Tweedehands PIII systeem is ook niks. Rond de 200 euro. Doe ik er wel 100 euro bij voor een nieuw systeem.

Voorbeeldje:

Compaq ENM

Pentium III, 650Mhz 256Mb geheugen 6,0Gb Harddisk CD-rom, Floppy-disk, Sound, USB,Netwerkkaart,Toetsenbord,Muis,Netkabel

€ 235.00

Doe ik er wel 65 euro bij voor een geheel nieuw systeem wat ook nog eens sneller is.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 22:07 ]

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-02 22:40
Ik heb wel een Athlon 1ghz met A7V133 (raid onboard), 512MB RAM, 20gb hd, geluidskaart, writer, geforce, enz complete pc zonder monitor/toetsenbord/muis. Staat te koop, en dan heb je een pc die ruim snel genoeg is.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:44
Hellraizer schreef op 14 januari 2004 @ 21:22:
uhm, webserver met scsi? t.net heeft toch ook gewoon ide? alleen scsi voor de databases. Aangezien t hier toch maar voor weinig man is kan je net zo goed zo'n raid set inschakelen.

Maar is niet alleen een Webserver
- Windows 2000 of 2003
- MS SQL Server 2000
- .Net Framework
Maar als het butget is dan zou ik idd ook voor memory gaan.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom een floppy in een high-tech server? Neemt kostbare ruimte in een 1U behuizing.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
robbertkrebbers schreef op 14 januari 2004 @ 21:20:
Je kan natuurlijk ontzettend veel geld beschikbaar krijgen voor hardware door geen Windows te gebruiken maar Linux. Dit zal je enkele duizenden euro's schelen waarvan je een helezooi mooie hardware kan kopen.
Of je moet het natuurlijk op de minder legale weg gaan doen. Maar mocht je hem later ergens co-located neerhangen zou ik die minder legale weg maar niet nemen, daar kun je een hoop gezeik mee krijgen.
Hmm, en dit:
Ik wil een lowbudget webserver gaan maken/kopen. Het volgende moet erop gaan draaien:
- Windows 2000 of 2003
- MS SQL Server 2000
- .Net Framework

Bedoeling is om wat te gaan spelen met Windows 2003, ASP.Net, Exchange. Er komen dus geen honderden bezoekers.
Gaat perfect samen jah, denk je ook niet ;)

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:51
Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 21:04:
- Windows 2000 of 2003
- MS SQL Server 2000
- .Net Framework
Heb je al naar de prijzen van de software gekeken? SQL server is niet echt goedkoop te noemen en daar dient ook fatsoenlijke hardware onder te hangen om alles soepel te laten draaien. Dus als je geld voor de software over hebt moet je ook maar eens naar wat snellere hardware kijken zodat de software tot zijn recht kan komen.

• WallieBTY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 23:25
Ik heb zelf een PII 350 als webserver/mailserver/printerserver draaien. Het gaat allemaal snelgenoeg en je merkt niet dat het een langzame pc is.
Het is een
PII 350
192mb sdram
4 Gb 5400 rpm
10mbit Realtek kaartje in.
En dan alles draait op Windows 2000 Server

Alles draait zeer stabiel en draait al meer dan 2 maanden zonder reboot. Ik heb de server zelf ook gemaakt als test pctje maar dat is allemaal erg goed gelukt. Dus ik zou gewoon een goedkope PIII of PII zoeken en daarmee beginnen.

Verwijderd

Als je goedkoop wilt werken moet je geen Windows of andere Microsoft producten gaan gebruiken.

Windows Server 2003 Web Edition: plm $400,- (kun je geen exchange of SQL op installeren)
Windows Server 2003 Standard:plm $ 1000,-
Exchange Server: $700,- + $67,- per user/device
SQL Server Standard (processor license for webservers): $4999,-

Is een heleboel geld.

• robbert
_JGC_ schreef op 14 januari 2004 @ 22:46:
[...]

Hmm, en dit:

[...]

Gaat perfect samen jah, denk je ook niet ;)
Hier hebben we MySQL of PostgreSQL als alternatief voor ;) En php als scriptingtaal.
Als hij persee MSSQl als database wil gebruiken en .net wilt gebruiken zal hij inderdaad Microsoft producten moeten kopen.
Maar wat ik duidelijk wil maken is dat als hij op een legale manier aan die software kan komen het bedrag voor de hardware verwaarloosbaar klein is ;)

• The Dolf
  • Niet online
Hellraizer schreef op 14 januari 2004 @ 21:22:

De webserver bij t.net is ongetwijfeld ook scsi zijn (geen zin om het op te zoeken). Ze hebben wel ide schijven maar dat is meer bedoeld als fileserver en dan is ide idd een mooi goedkoop alternatief.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• robbert
The Dolf schreef op 15 januari 2004 @ 00:02:
[...]

De webservers bij t.net is zijn ongetwijfeld ook scsi zijn (geen zin om het op te zoeken). Ze hebben wel ide schijven maar dat is meer bedoeld als fileserver en dan is ide idd een mooi goedkoop alternatief.
Alle webservers, Aphrodite, Athena, Achelois, Adonis, en de nieuwe dual Xeon Appro's (Abaris, Ares, Argus en Acidalia), gebruiken allemaal ide schijven en geen SCSI.
Voor een fileservers is het net wel slim om SCSI (Raid) te gebruiken want daar staat belangrijke data op, het moet snel en betrouwbaar zijn etc.. Kijk ook maar naar de specs van Atlas (3x Seagate Cheetah 10K.6 36,7 GB U320 SCA, 2x Compaq 36,7GB 10K U320 SCA, 3x Maxtor Diamondmax Plus 9 200GB 8MB ATA133).

Zie ook reviews: Tweakers.net serverpark

[ Voor 5% gewijzigd door robbert op 15-01-2004 00:13 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

The Dolf schreef op 15 januari 2004 @ 00:02:
[...]

De webserver bij t.net is ongetwijfeld ook scsi zijn (geen zin om het op te zoeken). Ze hebben wel ide schijven maar dat is meer bedoeld als fileserver en dan is ide idd een mooi goedkoop alternatief.
Alle webservers van Tweakers.net hebben een ATA-schijf. De webservers hebben amper disk I/O en zijn van zichzelf al redundant (dankzij de load balancer) waardoor er geen noodzaak is voor betrouwbare of snelle schijven. De database-servers hebben SCSI RAID en de fileserver draait SCSI RAID voor data en ATA RAID voor backup.

Voor toepassingen als een webserver heb je geen SCSI meer nodig. ATA RAID is ook goed. Als de schijven goed gekoeld worden en niet te zwaar worden belast kunnen ze het een hele tijd uithouden.

TS is overduidelijk een knutselserver aan het samenstellen. Hij heeft niet het budget beschikbaar om een goed systeem te bouwen. RAID in een webserver is een must als er belangrijke data op komt te staan. Voor 300 euro kun je net twee goede schijven kopen.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:49
Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 21:22:
Of dit setje:

AOpen MicroTower mATX, 200Watt P4, Zwart (H340A)
Plextor PX-116A/T3BP DVD-ROM 16x48x IDE bulk Zwart
Asus P4S800-MX,S478,661FX,LAN,Audio,VGA, m-ATX
Kingston Dimm 256Mb DDR SDram PC3200 400MHz,CAS2.5 (KVR400X64C25/256)
Western Digital 40.0Gb, 7200rpm, ATA100, 8Mb cache
Intel Celeron 2.4Ghz, 400Mhz, S-478, 128Kb, Boxed
3,5'' Diskdrive 1.44Mb Zwart
Zelfs als workstation is dat belaberd, voor een server zo ongeveer de meest foute config mogelijk. Wat moet een server met een diskdrive? Maar 256mb werkgeheugen? Een enkele ATA100 HD? DVDrom? Een Celeron?

Een webserver die dingen als SQL / php gaat draaien doet dat niet voor de grap, ik gok dat de TS flink met databases aan het stoeien wil. Dan gebruik je in ieder geval een HD en CPU met veel cache, dus respectievelijk een 8mb schijf en een P4 / Athlon XP voor dit budget. Wat ik liever zou zien: een dual P3. Mits je software het ondersteunt geweldig in dit soort taken, en tegenwoordig niet echt duur meer. Combineer dit met 1 GB ram en je hebt een aardige server (en wanneer je besluit 'm op een colo te zetten kun je altijd nog een GB ram erbij gooien en 1 of 3 HD's in RAID1 erbij zetten).

Dan, een 200W voeding, miniATX kast? Maak daar een 300 - 350W merkvoeding van en een 1 / 2u rackmountable kast. Je wilt niet dat het beestje het na een paar maanden begeeft omdat de voeding het niet meer trekt, beetje overkill kan nooit kwaad.

Al met al red je het niet voor 300 euro, maar dan heb je wel een server die, mocht het nodig zijn, zo over te plaatsen is naar een colo. Wil je alleen voor jezelf wat prutsen en af en toe 1 of 2 bezoekers over een ADSL lijntje hebben is een enkele P3-400 icm 256mb geheugen, een schoenendoos en een 20GB schijf ook wel voldoende. 100 euro als je een beetje slim shopt :)
eddysmits schreef op 14 januari 2004 @ 23:41:
iK HEB VOOR DIE SERVER ROND DE 500 EURO GEBODEN
offtopic:
Bedankt voor de info, en nu? Mocht het je btw nog niet opgevallen zijn, je toetsenbord is kapot, de caps blijft hangen... ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• 4VAlien
  • Laatst online: 14:20

4VAlien

Intarweb!

Low budget is mijn pentium 180 met 80MB EDO .. tussen de 80 en 100K hits per maand en zelden echt traag. Uiteraard wel op Linux!

Verwijderd

ik heb hier ene celly 700 (passief gekoeld) met 256 MB ram,een 15 GB schijf er draait windows 2000 advanced server op met abyss webserver met PHP en Mysql support. .net framework staat er op, en draait een citrix server op, een VPN enz enz dit alles draaide ik 2 weken terug nog vanaf een hp vectra VL P1 van 200 mhz wel MMX) dit is ook een testserver, zwaar zat.

• TheGhostInc
  • Niet online
FragFrog schreef op 15 januari 2004 @ 01:20:
[...]
Dan, een 200W voeding, miniATX kast? Maak daar een 300 - 350W merkvoeding van en een 1 / 2u rackmountable kast. Je wilt niet dat het beestje het na een paar maanden begeeft omdat de voeding het niet meer trekt, beetje overkill kan nooit kwaad.

Al met al red je het niet voor 300 euro, maar dan heb je wel een server die, mocht het nodig zijn, zo over te plaatsen is naar een colo. Wil je alleen voor jezelf wat prutsen en af en toe 1 of 2 bezoekers over een ADSL lijntje hebben is een enkele P3-400 icm 256mb geheugen, een schoenendoos en een 20GB schijf ook wel voldoende. 100 euro als je een beetje slim shopt :)
[...]
Uhm, volgens mij gaat hij uit van situatie 2. Een 1/2u rackmountable kast.... ja, als je daar een stijve plasser van krijgt. Anders zijn het gewoon onhandelbare kasten, die teveel herrie maken en teveel kosten.
Plaatsen bij een Colo? jeah right, om een beetje te prutsen... handig...

Nee serieus, TS, volgens mij weet je heel goed wat je wil, en ik denk dat je een goede keus maakt. Het enige waar je nog even naar kunt kijken is stroomverbruik, als je het ding constant aan hebt staan kan dat meetellen.

PS. besteed veel aandacht aan de kast, zodat je het ding op een praktische plaats kwijt kan, zodat je niet de hele tijd met dat ding in je maag zit. (Bij mij ligt het ding precies pas onderin mijn kast, ideaal)

• LEiPiE
  • Laatst online: 21-01 20:53

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

4VAlien schreef op 15 januari 2004 @ 01:27:
Low budget is mijn pentium 180 met 80MB EDO .. tussen de 80 en 100K hits per maand en zelden echt traag. Uiteraard wel op Linux!
Wilde ik net zeggen ja, mensen smijten met SCSI, 1GB RAM etc... onze flatwebserver (en printerserver) is een K6-2/450 met 64MB met win2k erop, IIS, php en mysql. Printen wordt gelogd in de mysql db en is best zwaar, alles past dan ook net op 't 2GB schijfje :)
Was eerste een 486dx2-66 met 48MB RAM en win2k :Y)
(ja, dat "kan" niet... maar er hoeft alleen tijdens install 64MB in te zitten, daarna kan 't ook met minder... snel is anders maar je moet er gewoon geen console werk op doen :))

Mijn eigen speelserver is een PII-233 met ik geloof 192MB (loop af en toe wat heen en weer te gooien :)) en 3 harde schijven met totaal 220GB (campusnet he :)), waarvan de websectie ondertussen is uitgegroeid tot en meg of 600 (jaren niet meer in opgeruimd :))

En als 't moet doen m'n oude Sunnetjes zelfs nog goed hun werk!! (Een SparcStation 2 of LX is net zo snel als een Pentium 60 ofzo maar kan gewoon goed data heen en weer pompen... 10mbit, ruim zat voor web normaal)

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Verwijderd

Topicstarter
Software gaat allemaal via mijn werk. Alles gratis. Wij zijn Gold partner van Microsoft :)

Verwijderd

[...]
Zelfs als workstation is dat belaberd, voor een server zo ongeveer de meest foute config mogelijk. Wat moet een server met een diskdrive? Maar 256mb werkgeheugen? Een enkele ATA100 HD? DVDrom? Een Celeron?

Een webserver die dingen als SQL / php gaat draaien doet dat niet voor de grap, ik gok dat de TS flink met databases aan het stoeien wil. Dan gebruik je in ieder geval een HD en CPU met veel cache, dus respectievelijk een 8mb schijf en een P4 / Athlon XP voor dit budget. Wat ik liever zou zien: een dual P3. Mits je software het ondersteunt geweldig in dit soort taken, en tegenwoordig niet echt duur meer. Combineer dit met 1 GB ram en je hebt een aardige server (en wanneer je besluit 'm op een colo te zetten kun je altijd nog een GB ram erbij gooien en 1 of 3 HD's in RAID1 erbij zetten).

[...]
offtopic:
Bedankt voor de info, en nu? Mocht het je btw nog niet opgevallen zijn, je toetsenbord is kapot, de caps blijft hangen... ;)
A. Een floppy drive omdat ik dat nog handig vind.
B. Een DVD speler, omdat die even duur zijn als een CDROM speler
C. Een ATA100, omdat die het zat trekt.
D. Een celeron, waarom niet.
E. Een 200W voeding, is genoeg voor dit systeem, en het is lekker dat als je een server hebt die altijd aanstaat niet te veel stroom trekt.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Leuk dat mensen komen met ideeën als 1u/2u etc. Maar hij wil een simpel goedkoop en STIL systeempje. Een 1u of 2u zijn nou niet bepaald stil te noemen en er staat nergens dat hij hem wil co-locaten. Ik ga er vanuit dat TS het thuis of op zijn werk als test/hobby machine wil gebruiken. En dan heb je echt niet state of the art spullen nodig :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 10:33:
je zou ook dit kunnen kopen:
Afbeeldingslocatie: http://www.jbc.nl/artikelen/_gfx/5754.jpg
Elite MB-810DLU 7.5C + Duron 2.0Ghz & Fan (95 euro bij jbc.nl)

kwestie van reepje geheugen er in en enkele hd's en klaar :)
(en een case natuurlijk maar die krijg je ook wel ergens gratis, winkels gooien regelmatig oude/beschadigden casen weg)
Kleine en goedkope server :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 09:18 ]

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Houdt er rekening mee dat dit een Duron 1300Mhz is ookal staat er AMD 2000+ :)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom zulke enorme processors met geheugen?

TS geeft overduidelijk aan dat er geen honderden bezoekers aan komen. Dan is een simpele P2 wellicht al veel lijkt mij :o

🌞🍃

Verwijderd

FastBunny schreef op 15 januari 2004 @ 09:29:
[...]

Houdt er rekening mee dat dit een Duron 1300Mhz is ookal staat er AMD 2000+ :)
ja vond het ook al zo vaag staan op hun site.. 2 ghz Duron, bestaan die wel :? Op de site van Elite group vindt je ook weer geen info over de proc.. daar staat alleen Duron.. Dus is het nog steeds een beetje vaag zeg maar. :)

kom je er bij dat het een 1300mhz proc is en bijv niet 1800mhz?
DataBeest schreef op 15 januari 2004 @ 09:29:
Waarom zulke enorme processors met geheugen?

TS geeft overduidelijk aan dat er geen honderden bezoekers aan komen. Dan is een simpele P2 wellicht al veel lijkt mij :o
ben ik mee eens, waarschijnlijk kan je met de meest simpele pc al ver uit de voeten. En die krijg je ook voor niets (of appel en een ei).
Zeker voor de hobby kan je prima je oude systeem gebruiken die je vast nog wel in de kast hebt liggen ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 10:35 ]

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 10:33:
[...]

ja vond het ook al zo vaag staan op hun site.. 2 ghz Duron, bestaan die wel :? Op de site van Elite group vindt je ook weer geen info over de proc.. daar staat alleen Duron.. Dus is het nog steeds een beetje vaag zeg maar. :)

kom je er bij dat het een 1300mhz proc is en bijv niet 1800mhz?

[...]

ben ik mee eens, waarschijnlijk kan je met de meest simpele pc al ver uit de voeten. En die krijg je ook voor niets (of appel en een ei).
Zeker voor de hobby kan je prima je oude systeem gebruiken die je vast nog wel in de kast hebt liggen ;)
Daar loopt een topic over :)

AMD 2000+ Duron of Athlon

Verwijderd

dreeke schreef op 08 december 2003 @ 14:09:
Dit is al zoooo vaaaakkk langsgekomen :)

Wat staat er op de site:

[...]

Jij HEBT ook een AMD 2000+. Die draait op 1,3 GHz.
ECS moederbord hoogst waarschijnlijk. Als je even de search gebruikt heb je zo alle info gevonden ;)
nu staat er bij jbc.nl toch duidelijk 2.0 ghz, dat klopt dus duidelijk niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 10:47 ]

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:59

Tjark

DON'T PANIC

Heb laatst als servertje een Asrock K7VM4 mobo gekocht (50,-), duron 1400 (35,-). Ben je dus 85,- kwijt en kun je later altijd nog een snellere proc op gooien (niet dat dat nu nodig is... 99,9% idle :) )
Aopen 340 kastje omheen (200w voeding) en 3 HD's. Verder nog 256mb ddr. Prima ding voor weinig geld met garantie van een winkel (itt 2e hands).

oh ja, en een falconrock 2 cooler, lekker stil, goede koeling (9,-)

[ Voor 11% gewijzigd door Tjark op 15-01-2004 10:56 ]

*insert signature here

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:46
Ik zou voor en PIII gaan.
Ongeveer 40GB geheugen (liefts 7200rpm of zo)
Dan nog 512MB ram, maar aangezien je ook wil .Netten en Win2K3 wil draaien is 1GB wel wijzer.
Sowieso zou ik er een raid systeempje van maken (raid 1 of zo?), zodat wanneer er een schijf dood gaat dat je dan toch nog een back-up hebt, anders moet je alles weer overnieuw doen.
Voor de rest heb je weinig nodig....nou ja het standaard spul uiteraard, maar dat had je zelf ook wel door, zoals cd-drive, diskdrive, netwerkkaart (3Com/Cisco?)...

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

Mijn W2003 server:

• XP 1800+
• 512 PC2700
• Chaintech NJ7S NForce2 (beetje overkill, maar had hem over)
• 2x 80GB Maxtor 8MB cache S-ATA (in RAID1) <<<< das wel een aanrader voor server
• Chieftec Dragon zwart Full tower (70 cm hoog)

WC moet nog ingebouwd gaan worden omdat ie best lawaai maakt.

Verder draait Exchange 2003 erop met SQLServer 2000 en CFMX. Ben tot nog toe tevreden met de config die draait. 512 is genoeg om pagina's te serveren en de zware query's die uitgevoerd worden cache ik toch...

[ Voor 5% gewijzigd door Roeligan op 15-01-2004 14:52 ]

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02 16:14

Kleintje81

Blaat

Aangezien het toch voor hobby doeleinden is zou ik zeggen, neem een instapmodel, als je het nieuw wil hebben.

Bijvoorbeeld (bij mycom):
AMD Duron 1.6GHz € 46,-
Coolermaster AMD Skt A / FCPGA € 9.-
ASUS A7V8X-MX (onboard VGA+LAN) € 59.-
256 MB DDR Corsair PC2700 € 42.-
WD 40 GB 5400 RPM € 60.-

Kom je uit op 216 euros, enigste wat je nog verder nodig hebt is een kast + voeding, ik ga ervan uit dat je floppy + cdrom + + monitor + key & muis wel zelf hebt, of in ieder geval dat je die niet vast in dit systeem nodig hebt. :)

BF2 stats Systemen

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 17:20
www.dell.nl

Hier hebben vanaf 600 euro erg mooie en complete server machines. Het gaat hier dan dus ook om echte servers en niet een of andere bij elkaar geraapte klonen bak.

• T-Blizzard
  • Laatst online: 08-02 19:53
wat een specs om een beetje mee te hobbien :|

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02 16:14

Kleintje81

Blaat

Tha_Lord schreef op 15 januari 2004 @ 15:19:
www.dell.nl

Hier hebben vanaf 600 euro erg mooie en complete server machines. Het gaat hier dan dus ook om echte servers en niet een of andere bij elkaar geraapte klonen bak.
Uhm ... 8)7
Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 21:04:
Ik wil een lowbudget webserver gaan maken/kopen.
...
Topic starter wil echt puur een webserver hebben om mee te spelen als hobby zijnde, hij wil er niet miljoenen pagina's mee serven! B)

BF2 stats Systemen

Verwijderd

precies, en in het kader van low budget heb ik het volgende (om)gebouwd:

specs:

mobo: packerd Bell venus (msi - ms 6323)
proc: intel celeron 700 fcpga
koeling: amd boxed koeler waarvan de fan+bevestiging is afgeschroeft
geheugen: 256 MB m.tec dimm pc133
hardeschijf: `40 GB maxtor 7200RPM ata 100 (net vervangen (stiller))
VGA: Hercules maxi gamer cougar video edition (tnt2 m64 32 mb ram video in/uit)
nic: amd pcnet pro 10/100
voeding: 300 watt atx (passief met gemodde koeler, gaat pas bij 50 C draaien)
behuizing: Highscreen Compact serie III (voor de herkenner, was een 386 ja)
Besturings systeem: windows 2000 Advanced server met daar op abyss x1 webserver, php mysql en ISmail

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/pwvdberg/got/serverfront.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/pwvdberg/got/serverbinnen.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/pwvdberg/got/serverachterkant.jpg

dit systeem is heerlijk stil, processorkoeling zou nog iets beter (groter mogen) totale kosten van dit low budget severtje zijn 0 euro, mobo over na upgraide hdd over na upgraide voeding is ene gereviseerde beeldkaart is over na upgraide kast is gered van de vuilnisbak, cd is over na upgraide nic komt uit een HP tje enz enz

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 17:14 ]

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

[...]
Wat moet een server met een diskdrive?
lekkere loze opmerking. totaal niet aan gedacht als je een Win200x Server installeert op zo'n ding waarbij je SCSI/ATA Raid hebt onmogelijk wordt zonder floppydrive?

hoe wil je anders de ATA-Raid/SCSI drivers laden in de windows setup (die alleen maar kijkt naar de A:\ drive)..

een beetje kortzichtig antwoord als je het mij vraagt.

----

een P3 500Mhz met minimaal 384MB (256 MB kan ook maar is minder prettig bij booten en onderhoud) is al ruim voldoende om als Web/File/Exchange Server te dienen waarbij ongv. 5 a 6 gebruikers op zitten (dit kun je dus helaas niet gebruiken als productieserver. maar wel als een multifunctionele thuisservertje met extern VPN/email/mobilemail mogelijkheden)

en als er toch zeer belangrijke data op komt dan is een tapestreamertje (die dingen zijn helaas wel prijzig) ook op z'n plaats.

[ Voor 35% gewijzigd door nIghtorius op 18-01-2004 16:43 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Ik heb pas geleden voor mezelf aangeschaft,

AMD Duron 1,6 GHz
1024 Mb DDR 333
120 Gb Harddisk
ASUS A7V8X-MX
2U Transtec kast 300W

Was amper 400 Euro kwijt.

En lopen als een trein met FreeBSD.

Overigens die Durons hebben het voordeel van een erg lage warmte productie.
37 C in de kast met een orginele AMD koeler (mini formaat 5 CM x 5 CM x 5 CM ongeveer)

• FragFrog
nIghtorius schreef op 18 januari 2004 @ 16:39:
lekkere loze opmerking. totaal niet aan gedacht als je een Win200x Server installeert op zo'n ding waarbij je SCSI/ATA Raid hebt onmogelijk wordt zonder floppydrive?

hoe wil je anders de ATA-Raid/SCSI drivers laden in de windows setup (die alleen maar kijkt naar de A:\ drive)..

een beetje kortzichtig antwoord als je het mij vraagt.
Niet echt, zo'n ding gebruik je, net als cd-rom / DVD-rom speler maar 1 keer: tijdens het installeren. Zodra je os goed draait is zo ongeveer alles te doen over netwerk. FDD en CD-rom hang ik dan ook alleen even aan een server om alles er goed op te zetten, daarna gebruiken ze alleen maar stroom zonder ook maar iets aan functionaliteit toe te voegen. Als je zo'n ding niet hebt liggen oke, maar ik zou er absoluut niet voor gaan shoppen, bespaart je makkelijk 50 euro als je niet naar beursen gaat. Op 300 euro nogal een bedrag :)

Maar kijk anders voor de grap in het server beheer topic, zijn er genoeg bij die niet eens een videokaart erin stoppen.

Janjanjan: 200 ipv 350W voeding omdat die 200W zuiniger is? Goed argument, verkeerde voeding: die 350W is juist zuiniger, een gestressde 200W'er produceert veel meer warmte dan een nauwelijks belaste 350W'er. Daarnaast staat een huisserver niet zelden in een gangkast, dan wil je absoluut niet dat'ie constant op z'n tenen loopt. Nog afgezien van de kans dat'ie er mee ophoudt door de warmte loop je met een goedkope voeding ook nog eens het risico dat, zodra er iets mis gaat (denk aan bliksem bijvoorbeeld) je voeding in de fik vliegt. Heb het zelf eens meegemaakt, die server stond gelukkig net voor onderhoud op een buro, was de laatste el-cheapo 200W voeding die'k gebruikt heb :)

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Ik heb hier in het kader van low budget een PIII 550 met 320 MB PC100 staan. Werkt goed genoeg hoor, alleen de hd moet nog even vervangen worden.
Je hebt voor simpel een http servertje met eventueel wat smtp en zo erop heus geen dikke 2 GHz bak nodig :P

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• makje
  • Laatst online: 09:45

makje

Professioneel prutser

De TS heeft al een paar dagen niet meer gereageerd, dus ik vermoed dat hij er al uit is :)

Toch een paar opmerkingen van mijn kant, voor een test/hobbieserver hoeft de TS natuurlijk helemaal geen enorme bak te hebben. Een 1Ghz is al ruim voldoende met 256MB geheugen en een(wat) simpele hardeschijf(ven) (al dan niet in RAID 1). Dit kan de TS dus net zo goed van V&A of marktplaats halen.

Echter ik kan me voorstellen dat hij voor een paar euro meer een compleet nieuw systeempje koopt. In dat geval kan hij gaan voor een systeemje zoals hijzelf in de startpost of zoiets als tankeriv beschrijft gaan. Volgens deze test van Anandtech heeft het geen enkele zin om bij low-budget voor een Celeron te gaan, de Durons zijn goedkoper en veel sneller. Daarnaast lijkt 512MB geheugen mij prettiger werken dan 256MB

9800x3d

Verwijderd

Tha_Lord schreef op 15 januari 2004 @ 15:19:
www.dell.nl

Nou, ik heb nog liever een bij elkaar geraapte klonen bak dan een Dell.

Hoe dan ook de ts heeft denk ik niks aan een rackmountcase, behalve dat die veel duurder zijn dan een gewone case, maken die dingen ook nog meer herrie over het algemeen. Ik neem aan dat hij dat ding gewoon thuis wil neerplanten, dus dan kun je beter gewoon op marktplaats ofzo een miditower systeempje kopen.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

FragFrog schreef op 18 januari 2004 @ 18:01:
[...]
Niet echt, zo'n ding gebruik je, net als cd-rom / DVD-rom speler maar 1 keer:
nee.. je moet maar eens win200x SBS server hebben. en 2 maanden later bij de klant even (omdat er meer gebruikers komen) een 5-user CAL bij doen. bij de normale win servers kun je met de license manager gewoon zo'n CAL toevoegen. maar bij de SBS server moet je zo'n diskette in de floppydrive doen.

microsoft grijpt nog veel te graag naar diskettes naar mijn mening om een diskdriveless server te plaatsen. en ik vindt het wel raar lijken een floppydrive mee naar een klant te nemen en kast van de server open te doen om een 5-user CAL toe te voegen.
FragFrog schreef op 18 januari 2004 @ 18:01:
Janjanjan: 200 ipv 350W voeding omdat die 200W zuiniger is? Goed argument, verkeerde voeding: die 350W is juist zuiniger, een gestressde 200W'er produceert veel meer warmte dan een nauwelijks belaste 350W'er. Daarnaast staat een huisserver niet zelden in een gangkast, dan wil je absoluut niet dat'ie constant op z'n tenen loopt. Nog afgezien van de kans dat'ie er mee ophoudt door de warmte loop je met een goedkope voeding ook nog eens het risico dat, zodra er iets mis gaat (denk aan bliksem bijvoorbeeld) je voeding in de fik vliegt. Heb het zelf eens meegemaakt, die server stond gelukkig net voor onderhoud op een buro, was de laatste el-cheapo 200W voeding die'k gebruikt heb :)
ben ik mee eens. een 200W voeding wordt stervens warm. een 350W is lekker lauw. en een prijzige 550W voeding (en voedingen zijn dingen waar ik absoluut geen zin in heb om te besparen bij een belangrijke computersysteem) blijven gewoon koud aanvoelen.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

voeding is zeker een goed puntje om op te letten, mijn 300 watter is voor m'n celeron echt overkill, die heeft aan zo'n klein 120 watt atx voedinkje meer dan zat. de reden van die 300 is simpel, omdat ik de bak zo stil mogenlijk wil hebben (het liefst 100 % passief zoals nu) wil ik zo weinig mogenlijk warmte produceren, oftewel wat ik niet produceer hoef ik ook niet te leveren/af te voeren. maar ik wil verder ook prestaties. als ik een lichte voeding neem en ik ga de bak eens goed stressen dan werdt mijn 200 watt target voeding die ik er eerst in had bloedje heet. de 300 blijft gewoon vrolijk doorgaan en heeft er niets van. ook de proc wordt minder warm, deze bevind zich bijna onder de voeding (zie foto's bovenaan de site)

edit: hmm het begint meer een Low Budget (web) server ervaringen topic te worden dan een advies topic

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 19:23 ]

• FragFrog
nIghtorius schreef op 18 januari 2004 @ 19:01:
nee.. je moet maar eens win200x SBS server hebben. en 2 maanden later bij de klant even (omdat er meer gebruikers komen) een 5-user CAL bij doen. bij de normale win servers kun je met de license manager gewoon zo'n CAL toevoegen. maar bij de SBS server moet je zo'n diskette in de floppydrive doen.

microsoft grijpt nog veel te graag naar diskettes naar mijn mening om een diskdriveless server te plaatsen. en ik vindt het wel raar lijken een floppydrive mee naar een klant te nemen en kast van de server open te doen om een 5-user CAL toe te voegen.
Inderdaad niet aan gedacht, maar we praten hier ook over een thuisserver, die bovendien als hobby machine gebruikt gaat worden. Microsofts (diskette) beleid is me altijd al een raadsel geweest, zeker met de 11 floppys tellende Windows 3.11 instal in het achterhoofd. Kans dat na een jaar alle flops het nog doen... Helaas is een gemapde floppydrive niet altijd voldoende.

Neemt niet weg dat voor een budget hobby server CD-rom en floppy IMHO vrij onnodige uitgaven zijn ;)
ben ik mee eens. een 200W voeding wordt stervens warm. een 350W is lekker lauw. en een prijzige 550W voeding (en voedingen zijn dingen waar ik absoluut geen zin in heb om te besparen bij een belangrijke computersysteem) blijven gewoon koud aanvoelen.
550W voeding van een lekker merk, Enermax of Thermaltake bijvoorbeeld, heerlijk! Helaas is het prijskaartje er ook naar, dus voor een hobby server zal iets als een 350W Q-tech voldoende zijn. Goedkoop, maar in mijn ervaring betrouwbaar genoeg :)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FragFrog schreef op 18 januari 2004 @ 20:27:
[...]
Inderdaad niet aan gedacht, maar we praten hier ook over een thuisserver, die bovendien als hobby machine gebruikt gaat worden. Microsofts (diskette) beleid is me altijd al een raadsel geweest, zeker met de 11 floppys tellende Windows 3.11 instal in het achterhoofd. Kans dat na een jaar alle flops het nog doen... Helaas is een gemapde floppydrive niet altijd voldoende.
Dat waren er toch maar negen?
Windows 95 is trouwens ook op diskettes uitgebracht. Waren er 'maar' 50 geloof ik.

Verwijderd

ja, heb hier ook nog zo'n setje van windows 95 liggen, vind je het erg als ik ze niet ga tellen?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 17:45:
ja, heb hier ook nog zo'n setje van windows 95 liggen, vind je het erg als ik ze niet ga tellen?
Gewoon op de laatste kijken toch? Of liggen ze niet op volgorde?

Verwijderd

En IBM's floppybeleid dan?

OS/2 Warp 3.0 kreeg ik bij mijn 486, in 1994. 37 diskettes voor het OS, en 12 diskettes voor het bonuspack.

Als budget webserver thuis kun je trouwens heel goed uit de voeten met een P2-350, 256/512 MB geheugen, en een ATA100 schijf. Dat heb ik hier nu ook staan, om wat mee te hobbyen. Testen heb ik al gedaan met een aantal scripts, die continue pagina's opvragen; daarmee simuleer ik zo'n 20 simultane gebruikers. Als je PHP/ASP niet te zwaar is, kan dat gemakkelijk. Hetgeen je wél op moet letten is dat je dan een netwerkkaart gebruikt die niet op de processor leunt. (Geen Realtec 10/100 dus, een P2-350 trekt dat niet. Een 3Com of Intel werkt wel goed.)

Verwijderd

ben al begonnen met hergebruiken, windows 98 bootfloppy's zijn veel handiger.

Verwijderd

Topicstarter
ff een update.

Ik heb mijn webservertje, het is geworden:
- Dell Optiplex GX110 (Small Form Factor Behuizing)
- Intel Pentium III 800 Mhz
- 256 MB
- 20 GB HD
- onboard VGA / Sound / NIC

Gekocht voor 180 (inclusief 17 inch scherm, keyboard, muis).

Monitor verkoop en ik koop daarvoor nog eens 256 MB extra.

Oh ja .... via markplaats gekocht.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2004 22:19 ]

Pagina: 1