Asus P2B-DS + 2x PIII-500 = no boot

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 14:12
Okee, ik heb een mobotje hier liggen, een Asus P2B-DS (De S van SCSI). Hierin zitten 2x een PIII 500mhz slot1 met 512KB cache

Nu het probleem:
CPU1 & SLOT1 = ok
CPU2 & SLOT1 = ok
CPU1 & SLOT2 = ok
CPU2 & SLOT2 = ok

Maar CPU1 & 2 beide in de slots = no boot. Eerst deed die ook een piepjes maken, nu niet meer. TOch werken beide slots en beide CPU's. Er stond een beta bios op, ik heb de laatste van de asus site er nog opgezet, die was ouder, maar dat holp ook al niet.

Ik zie geen jumpers die problemen kunnen geven. Ik heb een voeding van 350 watt nog geprobeerd, maar ook dat heeft geen zin. Overigens zijn de CPU fans kapot, maar dat maakt natuurlijk niet uit, ik heb de connectors niet aangesloten, en het bord boot wel bij 1, en komt door de POST heen. Heeft iemand een idee waarom dit bord niet boot? Ik heb dit bord overigens zo geruild (met nog wat spul he ;) ). Het bord heeft in een server gezeten, vandaar dat de coolers zijn opgedraaid. Het zal dus wel hebben gewerkt, maar waarom nu niet?

Het is een bekend bord, hoop dat de tweakerts hier er iets mee kunnen ;)

--> De bedoeling is dus dat 2CPU's gaan werken in het bord hé :+

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heeft het al eerder gewerkt of niet ? en zo niet, zijn beide processoren wel van dezelfde stepping & revisie ? En de betekenis van de piepjes heb je natuurlijk ff opgezocht ? :)

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• pierre-oord
DIe piepjes waren er kort; redelijk lange piep, stilte, redelijk lange piep enz. maar nu pieptie toch niet meer...

Ik _denk_ dat het heeft gewerkt, aangezien beide fan'\s zijn opgedraaid, en het in een rack case zat...

op bovenkant staat:
1e cpu:
500/512/100/2.0V S1
00030076-0270 COSTA RICA
i(C) '98 SL35E

2e CPU:
500/512/100/2.0V S1
10050182-0062 Philippines
i(C) '98 SL35E

Zijn wel in ander land gemaakt dus, maar zoals ik al zeg denk ik dat het gewerkt heeft, omdat beide coolers (coolermaster) opgedraaid zijn, 1 draait niet meer (pruttelt bij slagje geven) anders maakt erg herrie. Ik heb ze maar losgemaakt, hoeft toch alleen te posten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Cpus maken niet zo heel veel uit.
Ik had eerst 2 katmais op dit plankje en later 2 coppermines. Die hadden ook verschillende landen van herkomst en dat maakt verder niets uit voor de werking ervan (zo heoven zelf niet eens dezelfde snelheid te zijn).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk even in BIOS naar de PIC instellingen- dual plankjes hebben meestal een optie om te kiezen tussen PIC (=oud) en APIC (=nieuw en essentieel voor SMP). Bovendien is er een andere instelling (naam ontgaat me even) die op 1.4 of 1.1 kan staan. 1.4 is nieuwer maar werkt bijna nooit (stabiel), 1.1 wel.

Als je dus APIC en 1.1 ingesteld hebt zou het moeten werken.

Sorry dat ik mbt die 1.1/1.4 zo lekker vaag ben- zit op werk, kan geen .pdf lezen voor settings of m'n eigen dual BX plank BIOS bekijken :/

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dion_b schreef op 14 februari 2004 @ 21:03:
Kijk even in BIOS naar de PIC instellingen- dual plankjes hebben meestal een optie om te kiezen tussen PIC (=oud) en APIC (=nieuw en essentieel voor SMP). Bovendien is er een andere instelling (naam ontgaat me even) die op 1.4 of 1.1 kan staan. 1.4 is nieuwer maar werkt bijna nooit (stabiel), 1.1 wel.

Als je dus APIC en 1.1 ingesteld hebt zou het moeten werken.

Sorry dat ik mbt die 1.1/1.4 zo lekker vaag ben- zit op werk, kan geen .pdf lezen voor settings of m'n eigen dual BX plank BIOS bekijken :/
jij bedoelt MPS version for control OS
Dit heeft geloof ik niet zo heel veel te maken met het herkennen van de cpus op zich. Maar het valt te proberen.

toch wel fijn dat ik zo helder ben

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 14-02-2004 21:05 ]

• pierre-oord
ik test strakjes laat nog ff, maar kan door apic enzo het bord niet eens meer booten??

Ik zal kijken of ik nog een manuel kan vinden voor de bios reset jumper, niet dat ik denk dat het uitmaakt.

maar ik zou dus moeten booten met 1 cpu, apic uitdoen, en dan de 2e? Is het niet raar dat die gewoon niet boot? * pierre-oord Okee, gelijk maar even gekeken. Ik heb eerst nog even de bios defaults geladen. Ik kon nergens iets over APIC vinden :? (op m'n eigen mobo wel, en natuurlijk aan).

Ik heb dat cpu serial nog uitgedaan :+ maar dat had alleen met indentificatie te maken per internet oid, daar was toen nog is een kleine rel over. Maar nee, 2 cpu's is niet booten. De fan draait (nou ja, prutteld :P ) wel als ik die aansluit. 1 cpu werkt weer prima...

edit:
en de optie over 1.4 staat op disabled. Het is het beta bios, ik geloof iets van 1014 release 3, ik heb ook nog 1013 geprobeerd maar dat holp ook niet.

DIonB zei nog tegen me dan het ook iets met apic kan hebben te maken, maar nog eens kijken en ik zie het nog niet. Ik heb wel PCI 2.1 uitgedaan. Verder vraag ik me af wat snoop ahead is. kan ik ook eens uitdoen. eventueel kan ik bios 1003 weer flashen en kijken of er dan wel APIC terug te vinden is. Alleen vaag, want als dit bios erop stond, kan het een poging zijn van de vorige eigenaar, of het heeft altijd hieronder goed gedraaid....

Ben benieuwd, toch raar dat de cpu's goed zijn en de sloten op mobo, maar beide niet werken. Test nu met een 235Watt voeding, maar een 350 erop hielp ook niet. Thx voor jullie input he!

[ Voor 39% gewijzigd door pierre-oord op 14-02-2004 21:43 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

APIC moet absoluut aan staan. Normaal zou ik met APIC uit verwachten dat een plank wel zou booten maar slechts met een enkel CPU geactiveerd. Als hij echter probeert om zonder APIC beide CPU's aan te spreken gaat het direct bij initialisatie volledig fout met de interrupts en is idd geen boot te verwachteb.

Oslik blyat! Oslik!

• pierre-oord
dionB, zie edit: Ik kan nergens Apic vinden? Ben ik nu zo blind of?? Je hebt zeker niet toenvallig ook zo'n bord ;(

edit:
Soms piept het bord dus, soms niet. Na bios reset doetie het eigenlijk steeds, en soms random, met 2 cpu's.
Dit topic lijkt daarop: Asus P2B-DS (dual) geeft lange piep
Ik heb alleen geen temp sensor aangesloten, en de piep is best hoog.

[ Voor 55% gewijzigd door pierre-oord op 14-02-2004 23:54 ]

• ransbal
  • Laatst online: 08:57
Mocht je er niet uitkomen en het met twee indentieke cpu's willen proberen, ik heb hier liggen een:
500/512/100/2.0V S1
09410814-0487 COSTA RICA
i(C) '98 SL35E

• pierre-oord
Bedankt is een idee, maar je zult wel niet in de buurt wonen? Utrecht zie ik, je komt denk niet bij Leiden in de buurt...

Maar ik heb zo'n idee dat het altijd zo heeft gedraaid, of iemand heeft de CPU's eens verwisseld, evenals de coolers, en dat dat ding toen in een kast is beland.

Iemand nog tips? En nogmaals: iets over APIC is niet te vinden in het BIOS.

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 21:55
Zoals je zelf al zegt lijkt het topic wat je aanhaalt heel erg op jouw probleem. Nog sterker, volgens mij heeft het niets te maken met APIC en MPS. Als je gewoon de setup defaults installeerd in de bios moet hij zonder problemen werken. Ook de4 verschillende steppings van de cpu maakt niets uit. Zoveel verschil zit er niet in. Bij dit bord kun je zelfs verschillende snelheden erin steken. Hij pakt alleen de laagste snelheid die erin zit.

Maar terug naar jou probleem. Wat bedoel je eigenlijk met de coolers zijn opgedraaid?
Naar mijn mening is jou probleem ook op te lossen met die temp sensors. Op dit moment ben ik helaas niet in de gelegenheid om uit te proberen of het ook werkt als je over deze sensors JP4 en JP5 een jumpertje plaatst. De P2T kabel is heel moeilijk te vinden. Meer geluk heb je met koelers waar zo'n kabeltje aanzit.

Hety vreemde is dat inderdaad 1 cpu wel gewoon werkt zonder die sensor, maar zogauw er een 2e inkomt dan doet ie niets meer.

Welke versie van je bord heb je? 1.06?

[ Voor 10% gewijzigd door johoo op 15-02-2004 13:24 ]

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

• pierre-oord
Ik heb de ... zoekt... 1.06 idd

Met de coolers zijn opgedraaid: 1 cooler draait niet meer, met een zetje prutteld die ietsje, maar staat dan stil, de ander maakt een grote herrie en draait heel zachtjes. Daarom koppel ik ze maar los van het mobo. Op die jumper aansluitingen zit geen jumper, maar alle temp settings in het bios stonden op ignore. Verder zijn alle bios instellingen standaard. En idd, gek dan 1 cpu dan juist wel werkt...

IK hoop dat je wat voor mij kunt testen. Misschien kan ik je toevoegen aan msn/icq...

Vaag hoor dit :?

EDIT:

Okee nieuwe info:

IK had 1 cpu erin zitten, aan de kant van alle poorten (com,lpt,usb). IK heb toen over beide temp sensors een jumper gezet. Het systeem bootte gewoon, weer uitgedaan. Toen 2e cpu erbij. Het systeem geeft dan een onondoorbroken pieptoon, hoog, en geen prettig geluid ;)
Nog eens geboot, deed die het weer. Toen jumpers eraf gehaald, en dan weer terug bij af, lange piep, stilte, enz.

Er zit dus iets scheef bij die tempsensors lijkt het, ik loop het bios nog even na, maar toch raar dat beide sockets wel los van elkaar werken? Ik ga nog eens even wat combo's proberen, dus kijken bij welke jumper het gebeurd.

Bios temp checken
Eerst plaatje, klik
Ik heb CPU2 in slot 2 zitten (zie plaatje, slot meest ver vanaf ATX connectoren). Ik boot zonder jumpers. Ik ga bios en, en zie alle temp sensors op ignore staan, de CPU temp sensor is niet te zien, N/A. Ik duw onder de SLot2 een jumper erop. Er gebeurd niets. Daarna duw ik jumper op het andere connectiepunt, onder slot1. De temp wordt 130 graden, stabiel geloof ik. Ik kan dan de sensor op ignore zetten. Als ik dan de jumper onder slot2 verwijder, blijft die temp gewoon staan, alsof de temp van slot2 niet te zien is?

Nu boot opnieuw, met 2 cpu's erin, en dat ding dus op ignore gezet dmv die jumper onder slot1. Ik krijg geen piep(jes) meer, maar ook geen beeld, zoals ik al eerder had. Hetzelfde als ik dan de jumper er af haal. Waarschijnlijk zal die weer piepen als ik met 1 cpu boot, dan bios in ga en save, en dan boot... want dan staat die instelling niet meer op ignore.

Misschien is het iets met de temp's op het mobo, maar zonder jumper moet de temp wel het laagst zijn, aangezien met een waarde van 130 geeft.

Toch blijft het raar, bij 1 cpu geen probs, bij 2 wel.

O ja, kan dit bios geen temp zien van 2 CPU's? Of komt er dan een regeltje bij in het bios? Dan zou hetkunnen dat het mobo nu denkt: Er zit maar 1 cpu in, dus gebruik tempsensor 1 en zet 2 uit; ondanks dat m'n cpu in 2 zit.

[ Voor 80% gewijzigd door pierre-oord op 15-02-2004 14:44 ]

• Paul
  • Laatst online: 14:29
Ik heb er 1 zonder scsi onboard, en die ziet tijdens de bios maar 1 cpu, vlak voordat hij naar naar de bootloader gaat geeft hij pas aan dat er 2 zijn. In het bios zie ik er afaik ook maar 1 dus.

Waarschijnlijk zie je dus in het bios inderdaad maar 1 cpu temp?
Ik heb helaas momenteel geen voeding voor die pc, dus ik kan het niet voor je comntroleren.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• pierre-oord
jmmr, maar die 1-e temp is dus iig normaal :) alleen dat een dual bord er maar 1 cpu pakt niet geloof ik ...

Verwijderd

Wat voor voeding heb je aan dat systeempje hangen? :+

Hopelijk voldoende vermogen voor die extra CPU erop?

• pierre-oord
Jewel,nu een 235 watt, maar ook een 350watt server voeding laat hem niets doen... ik dacht dat dit best een bekend mobo was, komop tweakers :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pierre-oord schreef op 16 februari 2004 @ 09:05:
Jewel,nu een 235 watt, maar ook een 350watt server voeding laat hem niets doen... ik dacht dat dit best een bekend mobo was, komop tweakers :)
Bekend mobo idd, maar hoogst vage issue. Terw_dan heeft een tijdje dezelfde gehad en we hebben dat ding behoorlijk lopen misbruiken, maar dit hebben we niet voorgehad. Ik ben nav deze issues met m'n eigen GA-6BXD beziggeweest om de issues te reproduceren, maar lukt me niet. Enige manier waarop ik tot nu toe dit heb kunnen reproduceren is op een oude i430HX dual plank die losse VRM's heeft. Als je een van de VRMs verwijdert kan hij genoeg stroom leveren voor 1 CPU, maar bij 2 gaat hij op z'n gat.

Vermoedelijke conclusie: de bij de P2B-DS op het moederbord gemonteerde VRM heeft betere tijden gehad. Dat testen wordt ook lastig, omdat de P3-500 op zich al relatief zuinig is. Hij gebruikt per CPU 28W max. In vergelijking is de zuinigste CPU die je in dual config op dat bord kunt prikken, de P2-266 Deschutes weliswaar maar 18W, maar P2-266 zie je bijna nooit in Deschutes variant, alleen in de heethoofd Klamath versie (die maar liefst 38W verstookt).

Ik heb een idee hoe het te testen- ik heb namelijk een matched pair van 6-5-2 stepping P2-350 CPU's (elk 21.5W max) en een enkele P2-300 Klamath (monster van 43W). Als je mobo zowel met de twee Deschutes als de Klamath zou draaien, maar niet met de twee Katmai's, dan is het een (intern mobo)voedingsissue. Draait hij wel met de Klamath, maar niet met de Deschutes, dan ligt het niet daaraan en weten we alsnog niets...

Oslik blyat! Oslik!

• pierre-oord
Dat is wel iets om te proberen idd. Dion_b, jij woont toenvallig in de buurt van Oegstgeest he ;)

Ik ken nog iemand met wat spullen ga ik woensdag even naartoe, als dat niets wordt, misschien kun je dan eens komen kijken (mail me dan nog ff wanneer precies). Als je hem kunt maken kunnen we vast een leuke ruil overeenkomen ofzo :) misschien dat je nog een grote hdd hebt ;)

UPDATE:

Ik heb de beide CPU's er eens los in gedaan en memtest laten lopen; op 1 cpu waren in de eerste loop van test5 >20 fouten, de ander ging 3 testjes goed. Ze werden beide aardig warm, maar ik heb voor allebei dezelfde cooler gebruikt.

Ik moet even een andere CPU zien te regelen, dat maakt toch niets uit voor het bord toch? MIsschien is deze cpu wel zo brak dat daardoor dual ook niet meer werkt.. ?

[ Voor 36% gewijzigd door pierre-oord op 16-02-2004 17:50 ]

• pierre-oord
Afbeeldingslocatie: http://www.pckennis.net/GoT/schop.png

Pagina: 1