Harde schijf of IDE stuk, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
Ik probeer op deze pc windows 98 te installeren. Het is een 333Mhz met 128MB ram, dus XP is eigenlijk geen optie. Er zit een Fujitsu 6.5 Gb in. In het BIOS bij de auto-detectie, moet ik even de juiste mode aangeven. en dit werkt. Op het stickertje gekeken vooor juiste aantal cylinders en grootte. Harde schijf wordt herkend.

HD zit op IDE0 en DVD speler en CD brander zitten op IDE1. Jumper instellingen zijn inmiddels ge triple checked, en zitten goed. Computer weigert op te starten van CD. na het laden van win98 diskette kan ik wel de spelers gebruiken.

Partities aangemaakt, HD in 2 stukken verdeeld, (beide FAT32 want windows 98). pri partitie geactiveerd. Gereboot. geformatteerd. windows setup gestart. scandisk aan, Mediacode is fout, hersteld. FAT is fout, hersteld. mappenstructuur is fout, enz enz. Aan het eind beweert scandisk dat alle fouten hersteld zijn. C: en D: bevaaten allebei dezelfde fouten. Setup gaat verder. De lelijkste code springt over mijn scherm, pieptoontjes erbij. Ik sta nu weer in de prompt. De cd is goed. getest op andere pc.

Ik heb inmiddels ge f-disked, fdisk /mbr, geformatteerd, heel veel gereboot, BIOS settings gechecked, andere HD erin (zelfde fouten). HD van IDE0 naar IDE1 enz. enz. enz.

Uiteraard heb ik ook de andere GoT topics hierover gelezen, maar ze hadden eigenlijk allemaal niet echt een oplossing voor precies mijn probleem. In een van de relevante topics werd er door iemand(? wie weet ik niet meer) geopperd dat de ATA controller stuk zou zijn. Ik heb trouwens ook de IDE kabels al vervangen en geswitched, maar geen succes.

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Verwijderd

kun je de hardeschijf in een andere compu als slave er bij hangen en hem dan testen? dat zou al een stuk zekerheid over de harde schijf geven.

Verwijderd

Check die schijf eens met een lowleveltooltje terwijl hij in zijn uppie aan de ATA/IDE kabel hangt: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

• n1els
Ik heb inderdaad de HD in een andere comp gehad en kon hem gewoon zien in windows verkenner en dergelijke, maar ik hem geenzaken als formateren gedaan of zoiets dergelijks.

Verwijderd

je kunt hem daar in iedersgeval al vast scannen op fouten, en indien nodig repareer werkzaamheden verichten. Dan kun je alvast bepalen of het de schijf of de controler is (waarschijnlijk toch de schijf).

• n1els
ik ga dat even proberen, misschien dat het helpt. in ieder geval al hartstikke bedankt voor je bijzonder snelle reactie!

edit: kheb by the way net ff dat fujitsu tooltje geprobeerd (via die link van euss) maar als ik die probeer geeft ie eerst mijn modelnummer (Fujitsu MPC3064AT) en daarna de melding Unexpected drive is connected on ATA bus. Er zijn nu trouwens geen andere spelers hd's of wat dan ook aan de IDE gehangen behalve mijn fujitsu hd.

Ik heb ook mijn partities ge format en na rebooten zegt ie mediumtype is ongeldig.

normaal is dat "niet geformatteerd" maar dat heb ik dus net gedaan!

ik ga nu eerst mijn hd als slave in andere comp hangen.

----

hd aangesloten op de andere comp als slave. Windows gaf aan dat beide partities opnieuw geformatteerd moesten worden, dit gedaan. daarna via properties => tools gecheckt op errors. gereboot voor de zekerheid. De partities doen het. Nu aansluiten als master op de eerste pc, dan zouden ze het moeten doen en kan ik win98 installeren. Zo niet ligt dit dus aan de pc/hardware en niet aan de hd zelf, toch?

-----

net hd aangesloten op originele systeem, eerst auto scan in BIOS aangezet. hd gevonden. In de dos prompt C:\, dir commando gegeven. Kreeg instant "bestand niet gevond" en de vrije schijfruimte te zien, dus hartstikke goed. Alleen bij D:\ kreeg ik alweer "mediumtype ongeldig". ook in fdisk stond er bij system "unknown" voor de D partitie. Toch maar windows setup geprobeerd, C deed het immers goed.
Scandisk: mediacode was voor het eerst weer eens goed, maar de FAT niet. toch maar repareren gekozen, maar de mappenstructuur was niet goed en dat kon alleen verholpen worden met een andere scandisk voor een nieuwere windows... terwijl ik helemaal geen mappen heb aangemaakt! Fout kon niet hersteld worden dus setup nokt er ook mee. Dus heb ik denk ik nog 1 keertje jullie advies nodig: dit betekent nieuw mobo?! tenminste ik denk dat de ATA / IDE helemaal naar zn grootje is, maar wie het weet mag het zeggen, graag zelfs!

[ Voor 127% gewijzigd door n1els op 14-02-2004 20:10 . Reden: even mijn laatste 3 postjes samengevoegt ]

• n1els
Nu de hd als pri master in een andere comp gedaan, opnieuw geformatteerd en ge partitioneerd. windows setup draait en bij 26% komtie met de error "a serious disc error occurred whil writing to drive C:"

Lijkt me dus vrij duidelijk dat in iedergeval de schijf naar de hd hemel is.
volgende schijf is nu aan de beurt, ik hoop op meer geluk.

• falcon2001
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08-2021
Kan het niet aan de kabel liggen?

Be Very Very VERY omygodcall911 Careful Mijn Specs.

• n1els
@ falconn:

zie bovenste post.
Ik heb trouwens ook de IDE kabels al vervangen en geswitched, maar geen succes.
ik heb nu een andere hd (maxtor 8.4 GB) in een andere computer gezet, deze ge partitioneert en geformatteerd, win 98 geinstalleerd. terug geswitched naar het eerste systeem. jumper settings bleven hetzelfde (maxtor => geen jumpertjes is single drive). Geboot en start niet op, hmmz. BIOS instellingen iets veranderd. opnieuw geboot, doet het nog niet. Toen maar de opstartflop erin. na wat gehannes kom je in de C:\ prompt ik geef dir en er staat "bestand niet gevonden"

de vrije ruimte van 7 gig en nog wat dus zeg maar dat hij de hele windows installatie niet zag maar het wel in mindering van de schijfruimte rekende ofzo :?

Aangezien ik nu onderhand zelfs aan mezelf begon te twijfelen, heb ik de hd terug gezet in de andere computer (compaq) en win 98 start weer zonder problemen op. maar na tien sec. krijg ik een blue screen of death met de mededeling dat er een grote fout is met mijn c schijf en dat er mogelijk data verloren is gegaan (de ezacte formulering weet ik niet meer)

Welke conclusie trekken jullie? zijn zowel de fujistu hd als de ATA / IDE aansluiting / controllers (dus gewoon mobo) hartstikke kapot, of maar 1 van de 2? ik kom er niet meer uit. |:( 8)7 :? word hier echt gek nu van die ###***&&^^@@-pc !

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-03 10:55
Op mijn Asus A7V266-C is m'n primary IDE dood(herkent niets), maar voordat dat ie de geest gaf, had ik exact dezelfde problemen als dat jij omschrijft. Dus ik denk dat je IDE poorten brak zijn.

iRacing Profiel

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 17:45:
Check die schijf eens met een lowleveltooltje terwijl hij in zijn uppie aan de ATA/IDE kabel hangt: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
euhm ... tenzij ik erover gekeken heb heb je dit nog niet gedaan, dit kan je best wel doen. Had eens hetzelfde voor bij een vriend van mij heb hem ander mobo aangesmeerd en ging nog niet, na low level format draaide de pc weer als een zonnetje ... succes dermee :)

• n1els
tsja een low level format had ik nog moeten proberen. Ik heb alleen nog iets "gemerkt" aan de computer. de voorkap zeg maar zit helemaal vol met scheuren en barsten, toen ik de eigenaar hierna vroeg of ie soms gevallen was, werd er gezegd " och zou best kunne..". Dus mede door de geweldige medewerking van de eigenaar, en de leeftijd van het ding (celeron 333 uit '98) heb ik maar besloten om het project stop te zetten. heb hem gezegd dat ie terug kon komen als hij een nieuw hd en mobo had.

Maar op zich heb ik een andere hd geformatteerd en gepartitioneerd en win98 geinstalleert in een andere pc, en die werd op die *&^%$^-pc als leeg weergegeven in de dos prompt. terug in het eerste systeem gaf de hd zelfs fouten aan!

dus denk eigenlijk dat een lowlevel format niet geholpen had, maar ik had het natuurlijk allicht kunnen proberen, helaas (-gelukkig!) is de pc nu weg.

edit: pc staat nu weer bij mij thuis.

[ Voor 5% gewijzigd door n1els op 22-02-2004 00:42 ]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Misschien dat het moederbord een bios upgrade nodig heeft en de schijf dan wel herkend. 't is te proberen aangezien het nu duidelijk is dat het de harddisk niet kan zijn, aangezien hij in een andere PC/Moederbord de disk wel word herkend.

WWat RAzKin meld: het kan natuurlijk ook de IDE poorten zijn.!!

[ Voor 55% gewijzigd door John2B op 17-02-2004 10:44 . Reden: Harddisk kan het niet zijn blijkt inmiddels ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Pagina: 1