Toon posts:

[98SE] CD Rom drive disablen

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is er een manier om er voor te zorgen dat ondanks de ROM drive is geinstalleerd het niet opstart? Ik heb namelijk een probleem met m'n drive, tijdens het opstarten (gewoon en uit standby) houdt het zeg maar heel lang de focus vast, de LED blijft heel lang branden. Hierdoor komt mijn computer niet uit de standby mode en het opstarten duurt ook langer. |:(

Voor de rest functioneert het wel goed, weet iemand misschien de oorzaak van het opstart probleem? :? Is het hardware of software matig? Ik gebruik Win98 SE.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 20:19

jotheman

Was like that when I got here!

Je kunt 't gebruik van de driveletter uitzetten met bv. TweakUI maar ik denk niet dat dat scheelt bij 't opspinnen e.d. van de drive want dat zal hoe dan ook wel gebeuren denk ik, maar je kunt 't proberen.
Anders gewoon "uitschakelen" in je Apparaatbeheer, enigste wat ik me kan verzinnen (rechterknop op de drive en dan uitschakelen (in dit hardwareprofiel).

edit:

Ik denk dat trouwens dat de drive of kapot is aan 't gaan of dat er een cd inzit die die niet goed kan lezen (probeer die er evt. eens uit te halen, mocht er nog een inzitten, trouwens).

[ Voor 26% gewijzigd door jotheman op 14-02-2004 16:54 ]

I see dead pixels...

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik heb nog even [98SE] in je topic gezet, zie Windows Operated Systems - Policy :)

Verwijderd

Bij opstarten: Zet eens bootdevice op HDD ipv CDROM in de bios.
Je kan in Windows autoplay uitschakelen, dat scheelt al een hoop gerommel achter je rug om ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2004 17:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik hoop niet dat ie stuk aan het gaan is. Heb geen CD Rom erin overigens. Euss, hoe doe ik dat (bootdevice op HDD)? Ik ga jouw oplossing ook eventjes proberen jotheman.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2004 17:19 ]

Verwijderd

Euss, hoe doe ik dat (bootdevice op HDD)?
In je mobobios voor het opstarten van Windows.

Autoplay kun je uitschakelen door bij start > uitvoeren > services.msc
de service "Shell Hardware Detection" op handmatig te zetten.
Used for the auto play of devices like memory cards, CD drives, etc. Also, set to automatic if you are experiencing problems with laptop docking stations. In "My Computer," you may not see your hardware (example: DVD drive) displayed as a "DVD Drive" if this service is disabled. However, all functionality still exists. In addition, when checking the properties of an "auto play" device, such as a DVD drive, you will not have an auto play tab displayed or available. This service also allows the option of selecting what action you wish to take with a particular "type" of file. If you enjoy the auto play function of CD's and DVD's after inserting them into your drive, leave this service on automatic.
Eventueel ook service "Verwisselbare opslag" op handmatig zetten:
Used for managing removable media. Disable this service if you do not have items like tape backup devices, etc. If your CD ROM / DVD drive starts acting funny, (no auto play, etc) place this service into automatic. Normally, this service does not need to be running and you will not miss any of its functionality.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb "disconnect" en "auto insert notification" uitgeschakeld. Dit zou toch geen problemen moeten opleveren? En thanks voor de uitleg Euss.

Verwijderd

Topicstarter
Nou? Is het gevaarlijk wat ik heb gedaan, ik heb er geen zin in dat m'n hele computer straks niet meer kan booten.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 17:59:
Nou? Is het gevaarlijk wat ik heb gedaan, ik heb er geen zin in dat m'n hele computer straks niet meer kan booten.
Jep, dat had je dus niet moeten doen. Ongeveer na 50 minuten zal je je pc speaker horen piepen en dan begint het aftellen .... :+

Nee joh, als het niet helpt zet je die services gewoon weer aan. Verdiep je eens in het nut hiervan op www.blackviper.com :)

Verwijderd

Topicstarter
Tot nu toe heeft nog niks geholpen dus ik vrees dat ik de Cd rom speler maar uit m'n laptop moet halen. Trouwens hoe schakel je autoplay uit, ik heb helemaal geen services.msc.

Echt een irritant probleem zomaar uit het niets ontstaan, de cd rom speelt cd's wel gewoon goed af en de "device is working properly" volgens windows. Trouwens, hoe zet je het uit in apparaatbeheer?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2004 12:02 ]

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
als in de laptop nog een beetje oude bios zit, op de positie van de CD-rom een harde schijf toewijzen (geen schijf heeft geen zin, ziet hij CD-rom nog)

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
de autoplay heb je al uitgeschakeld door
auto insert notification uit te vinken

en services.msc is iets van winxp en co , zie niet in win98

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij kan dit niet in de Bios van mij, hij wilt altijd een CD Rom zien. Echt een raar probleem, m'n standby deed het net weer zo perfect. Ik heb soms het gevoel alsof mijn PC me gewoon probeert te pesten. Wie heeft dat nog meer? :r

Heel raar dat de Cd Rom wel goed functioneert, maar waarom hij zo raar doet bij het opstarten is mij een raadsel. Iemand een idee? Wat ik heb gemerkt is dat als ik hem binnen een minuut uit standby haal er geen problemen zijn, maar zodra het langer (een uur) duurt gaat het mis. |:(

Trouwens als ik de CD Rom eruit haal is er zeg maar een gat in m'n laptop, kan dus stof etc naar binnengaan, bestaat er iets om dit tegen te gaan?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2004 15:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand trouwens waarom de CD Rom drive LED toch als eerste brand tijdens het opstarten terwijl HDD op nr 1 staat in m'n bios, of is dit normaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2004 17:38 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 15:14:
Volgens mij kan dit niet in de Bios van mij, hij wilt altijd een CD Rom zien. Echt een raar probleem, m'n standby deed het net weer zo perfect. Ik heb soms het gevoel alsof mijn PC me gewoon probeert te pesten. Wie heeft dat nog meer? :r

Heel raar dat de Cd Rom wel goed functioneert, maar waarom hij zo raar doet bij het opstarten is mij een raadsel. Iemand een idee? Wat ik heb gemerkt is dat als ik hem binnen een minuut uit standby haal er geen problemen zijn, maar zodra het langer (een uur) duurt gaat het mis. |:(

Trouwens als ik de CD Rom eruit haal is er zeg maar een gat in m'n laptop, kan dus stof etc naar binnengaan, bestaat er iets om dit tegen te gaan?
Je zou kunnen proberen om het gat op te vullen. De bay van mijn ouwe Toshibatje is af te schermen met een destijds gekochte cover. Welk type laptop heb je ?
Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 17:38:
Weet iemand trouwens waarom de CD Rom drive LED toch als eerste brand tijdens het opstarten terwijl HDD op nr 1 staat in m'n bios, of is dit normaal.
Heb je de cd-rom al eens helemaal uitgezet bij boot-devices in de bios ? Wat gebeurt er dan ?

Over het algemeen wordt het omhoog schoppen van je topic binnen 24 uur niet zo gewaardeerd op GoT als je de laatste poster bent. Hierover is meer te lezen in Het algemeen beleid. Iedereen wordt geacht zich hieraan te houden.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Gateway Solo 9300. Wel hinderlijk dat ik niet weet wat het probleem is (software of hardware matig), ik zit eraan te denken om een nieuwe drive te kopen (helemaal uit de VS) maar misschien is dat helemaal niet nodig.

Hoe moet ik dat doen, de CD Rom uitzetten in het BIOS? Ik heb die mogelijkheid niet gezien zou je misschien kunnen vertellen hoe je dat op jouw systeem doet?

En wat betreft het omhoogschoppen, was niet expres, ik had nog een vraagje maar had m'n laatste post dus eigenlijk moeten wijzigen.

• Triss
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-03 11:26
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 17:33:
Ik heb een Gateway Solo 9300. Wel hinderlijk dat ik niet weet wat het probleem is (software of hardware matig), ik zit eraan te denken om een nieuwe drive te kopen (helemaal uit de VS) maar misschien is dat helemaal niet nodig.

Hoe moet ik dat doen, de CD Rom uitzetten in het BIOS? Ik heb die mogelijkheid niet gezien zou je misschien kunnen vertellen hoe je dat op jouw systeem doet?

En wat betreft het omhoogschoppen, was niet expres, ik had nog een vraagje maar had m'n laatste post dus eigenlijk moeten wijzigen.
Het lichtje begint te branden, als je de portable opstart, is gewoon omdat hij die schijf eerst aanspreekt, of checked welke drives erin de pc steken. Dit heeft niets te maken met dat hij gaat booten van cdrom of niet.
Wat mij blijkt, is dat het is met de stroom is. Omdat je zegt, dat de portable naar standby gaat, en binne een minuut wel alles nog werkt. En dat je langer wacht niet meer? Als ie in standby gaat, verbruikt die heel weinig stroom, en schakelt de cdrom speler uit. Als je uit standby wil gaan, krijgt hij terug stroom, en daar blijft hij erges op hange. Het blijkt inderdaad dat je cdrom de geest eraan geeft...
Heb je problemen met bestanden te copieren in windows vanaf die cdrom?
Of met iets te installeren? Zit er dan vertraging op?
Staat dma aan in windows?

Support engineer

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:49

DaWaN

'r you wicked ??

Kan je geen andere firmware in de cdspeler zetten? (het is een laptop hè)
Bij mijn DVD-speler scheelde dat een hoop ellende

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
Dat moet ik nog checken of het moeite heeft met kopieren van files, heb ik lang niet gedaan. DMA heb ik uitgedaan maar dat helpt ook niet dus ik zal het maar weer aan zetten. Wat betreft firmware, daar weet ik niet zoveel van. Maar jij denkt dus dat de CD Rom kapot aan het gaan is, hoop van niet.

Maar waarom kan de HDD dan niet de "focus" van de CD Rom overnemen, heeft dat dus met de stroom te maken? Ik zie dat de HDD wel wilt komen uit standby maar het lukt pas als de LED van de CD ROM uitgaat. Die gaat overigens wel altijd uit na een tijdje, alleen lukt het daarna vaak de HDD (LED) niet meer om uit standby te komen.

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand misschien hoe ik in de toekomst deze problemen kan voorkomen, ik denk dat ik een nieuwe schijf ga bestellen, maar als die ook binnen 4 jaar stuk gaat blijf ik aan de gang. Ik weet wel dat ik vaak CD Roms in mijn drive heb gelaten, maakt dat iets uit?

Verwijderd

Topicstarter
Het schijnt dat de moederbord van de Solo series wel vaker problemen geeft met de CD Rom drive, maar weet iemand hoe ik de drive kan uitschakelen, want ik wil hem wel in m'n laptop laten. Of is dit onmogelijk.

Ik denk dat ik maar een externe CD Rom drive ga kopen. USB 1.1 is toch snel genoeg voor het lezen en schrijven van een CD? Of heb ik toch USB 2.0 daarvoor nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2004 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een vraag, zal dit probleem waarschijnlijk aan m'n cdrom drive liggen, want dan koop ik een nieuwe. Of is het toch m'n moederbord misschien? En zouden nieuwe drivers (firmware) of het upgraden van m'n bios kunnen helpen? Is toch wel zonder gevaar (upgraden van bios)?

Ik heb dus gemerkt dat hij binnen een bepaalde tijd (een halfuur)zonder problemen uit standby komt, maar na een langere tijd lukt het pas na 3 minuten om uit standby te komen. Zonder CD Rom drive heb ik deze problemen niet.
Pagina: 1