Waarom toch altijd weer die Li-Ion accu's?

Pagina: 1
Acties:

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het valt mij op dat ook weer bij de nieuwe digitale fotocamera's van de diverse fabrikanten vaak Li-Ion accu's gebruikt worden ipv 4x AA NiMH batterijen. In een zeer compact model is het logisch, daar passen geen 4 penlites in, maar de grotere duurdere modellen hebben zat ruimte.

Bijvoorbeeld de nieuwe Olympus 8080. Die heeft een Li-Ion accupack van 1500mAh op 7,2V. Deze kost los 104,- euro!!! Deze levert 38880 Joule aan energie.

Formule: Volt * Ampère * tijd = Arbeid (Joule)

In vergelijking leveren 4 AA NiMH batterijen van 2300mAh (Ansmann) (gezamelijk 4,8v) 39744 Joule aan energie. Een setje van deze batterijen kost max. 20 euro en zijn zelfs al goedkoper te krijgen (12,50 voor 4).

Voor 1 extra Li-Ion accu kan ik dus 5 tot 8 setjes AA accu's kopen!

Bijkomend voordeel is dat AA batterijen en de bijbehorende lader voor veel meer electronische apparatuur geschikt is. (Zaklamp, flitser, radio, Discman, MP3, AB, etc.) De dure Li-Ion accu kan alleen maar in de camera gebruikt worden.

Waarom dan toch zo'n dure Li-Ion accu?

Verwijderd

waarschijnlijk heeft dit ermee te maken, dat eer en samenwerkingsverband zal zijn met de fabrikanten van de accu's. Op deze manier ben je verplicht die accu te kopen. Als ze dit niet doen kunnen er gewoon bijvoorbeeld batterijen van een goedkoop merk ingezet worden, wat ten koste gaat van omzet voor hun. En om het te verdedigen zullen ze waarschijnlijk zeggen dat het ten goede komt van de levensddur, omdat andere batterijen slechte invloed zouden hebben.

Kortom het draait gewoon om extra omzet

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:14

mr_petit

opperprutser

daarnaast hoe je het went of keert: li-ion accus zijn bijna altijd kleiner (bij dezelfde capaciteit)
ook een 'grote' camera zit propvol met elektronica. hij wordt dan gewoon nog groter.

Ook is die accu van die olympus 7,2 volt. (ik vraag me af hoe ze dat doen.. afaik is een li-ion cel 3 volt)
misschien heeft de elektronica in dat toestel wel zoveel nodig.
Dan zit je gelijk aan 6 nimh batterijen. da's nog weer een maatje groter.

maar ze kunnen dan natuurlijk ook dure accu's erbij verkopen.
(er zijn ook vast wel fabrikanten die nimh accu's in speciale behuizingen stoppen... kunnen ze die ook extra duur verkopen :+ )

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 14-02-2004 16:53 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• Insano
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-12-2021
ik heb ook gewoon een Lithium Ion Accu in mn EOS300d en ik vind het wel lekker hoor, geen gezeik meer met losse batterijen enzo.
en zo'n accu gaat nog aardig lang mee.

ding is nou eenmaal zo gemaakt, dus ik vind het geen probleem :)

het gaat ook om de foto's die het apparaat maakt, niet om wat voor batterijen het vreet want dat interesseert me eigenlijk geen ene f*ck :)

als ie leeg is, gewoon de volgende accu dr in, en de andere opladen! :)

Verwijderd

klopt inderdaad heb ooit eens voor een apparaat de accu uit elkaar gesloopt en was niets minder dan een paar gewone batterijen met een mooi plastic hoesje

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Die accu-packs hebben meerdere voordelen voor de consument:

- Kleiner
- Lichter
- Alles-in-één

En voor de fabrikant geeft het ook de garantie dat het niet aan de gebruikte batterijen ligt bij storing / garantie etc.

Ben in het bezit van een Minolta Dimage Xt en daar past niet eens een penlite in ;) En dat accupack kost los iets van 20 a 30 euro (van te voren even gekeken).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 februari 2004 @ 16:54:
klopt inderdaad heb ooit eens voor een apparaat de accu uit elkaar gesloopt en was niets minder dan een paar gewone batterijen met een mooi plastic hoesje
dit gaat bij li-ion helaas niet op, al zullen die cellen die erin zitten wel zulke vormen hebben.

Li-Ion is voor de fabrikant makkelijker, want zoals gezegt: hoger voltage en veel meer constante stroomafgifte, er is bijna tot op de minuut bekend wanneer de accu leeg is (bij gelijkblijvend gebruik), dit staat bij die sony gevallen ook op het display: hoeveel 'minuten' nog. (waarom niet gewoon: zoveel shots nog?)

Daarnaast laden die dingen lekker rap op, dat doe je met je NimH batterijtjes niet, ja, kan wel, maar daarvan is nog niet helemaal duidelijk of het ook zo lekker is voor je batterijen.

Verwijderd

Een ander groot nadeel van Li ion is dat ze een beperkte levenduur hebben onafhankelijk van gebruik. Na een jaar of 3 is het over met de batterij en zul je een vervanger moeten zoeken. Dan maar hopen dat die voor jou camera nog gemaakt worden. Ook is het een nadeel dat wanneer de batterij leegraakt je niet snel even andere batterijen erinstopt, tenzij je een dure 2e batterij erbij koopt.... en op kunt laden buiten het apparaat....
Als je Nimh hebt kun je met eenvoudige middelen de batterij opladen in je auto. Tel uit je winst!

Nee, ik (op zoek naar een digicam) zal niet snel een camera met li ion kopen, hoe mooi die camera verder ook is...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2004 09:23 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Waarom komen er gewoon niet een paar 'standaard li-ion accu' maten. Dan zakt de prijs ;-)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

bjck schreef op 15 februari 2004 @ 11:02:
Waarom komen er gewoon niet een paar 'standaard li-ion accu' maten. Dan zakt de prijs ;-)
gezien de maten van de verschillende accu's (BP-511 - canon (??) en dergelijke) gebruiken de fabrikanten dezelfde OEM-accu's, dus het zou makkelijk kunnen...

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@ais : Dat zou inderdaad wel eens een goede reden kunnen zijn. 100 euro voor zo'n accu is veel te duur, maar is wel erg winstgevend, aangezien je toch op z'n minst wel 1 accu er bij wilt heben. Dan nog een extra autolader oid erbij, kassa!

@mr_petit: Ik heb de Fuji s7000 gezien en die is echt niet speciaal veel groter vanwege de 4 AA's die er in moeten. Tevens werkt de electronica tegenwoordig ook prima op 4,8v ipv 7,2. Li-Ion accus zijn wel kleiner, maar voor het SLR type camera passen de 4 AA's prima in het handvat.
Een gewone Lithium batterij is vaak 3 volt, een Lithium-Ion accu niet.

@Insano: Ik heb zelf geen problemen met 4 kleine AA'tjes. En het probleem is nu juist "dat het eenmaal zo gemaakt wordt". "Gewoon" de volgende accu erin is juist niet zo "gewoon", die dingen zijn vreselijk duur.

@ bjck: Voor de compacte modellen zijn AA's niet geschikt idd. Een Li-Ion kan ook kapot, dus dat kan ook problemen geven, net als bij NiMH. En in de handleiding staan al zo veel uitsluitingen, dat iets over AA's er ook wel bij kan. Het vreemde is dat van de meeste fabrikanten wel een model te vinden is met AA's er in, dus het kan wel. Een standaard maat Li-Ion zals we dat voor batterijen hebben zou wel handig zijn. Jammer dat elke fabrikant voor bijna elk nieuw toestel een nieuwe "standaard" accu ontwikkelt...

@ Memento: Een constante stroomafgifte, dat zou wel iets kunnen zijn ja. Maar NiMH zijn in het begin ook wel redelijk constant toch? Ik vind overigens dat mijn AA's snel genoeg opladen. En voor dat geld kun je al 5 setjes hebben klaarliggen... ;)

@freubelaar: Exactly!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:46

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die 104 euro is natuurlijk bij de duurste winkel? Ik heb een Canon G1 en daar zit ook een Li-ion batterij in. Na 2 jaar is die idd wat minder aan het worden, dus ik wou een nieuwe kopen. De Canon variant moest 89 euro kosten. Maar wat zoekwerk heeft me 1tje van Mugen Power opgeleverd die 35 euro was en nog eens meer capaciteit heeft dan de originele (1300 mAh tov 1100 mAh).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-02 09:21
HaMa maakt ook prima 'immitatie' accu'tjes die veel goedkoper zijn dan de originele. Vaak ook meer mAh.

Overigens vind ik de accu's van mijn IXUS echt een stuk prettiger werken dan de penlites waar mijn HP mee werkte. Het zal wel aan de camera liggen, maar mijn 2100 mAh batterijen gingen echt in één dag op, terwijl ik met één accu bijna een week met mijn IXUS kan doen.

Dat je penlites ook kan gebruiken voor bijvoorbeeld je discman heeft ook een nadeel: je krijgt de neiging om ze overal in te stoppen waardoor je er wel heel veel aan moet schaffen :)

Geef mij maar accu'tjes. Met een autolader erbij graag!

[ Voor 73% gewijzigd door havana op 15-02-2004 13:33 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Raymond v/d H
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-01 16:54
Er is nog wel iets meer voor li-ions te zeggen...

Ik heb er bij m'n eerste digicam opgelet dat er AA's in gingen (minolta s304), dit omdat toendertijd het stroomverbruik van de cams hoger lag dan nu en ik zeker wilde weten dat ik overal met AA's terecht zou kunnen... in nood zelfs normale batterijtjes die nog sneller leeg gaan dan de AA's, die toch ook al na een foto of 100 leeg waren.

Resultaat? In totaal 4x 4AA's en een dure snellader.

Het grote naadeel? AA's lopen langzaam leeg, dus een maand de batterijen laten liggen en je kan ze weer opladen en ze nemen meer ruimte in beslag dan een li-ion en een veel kleinere lader.

Op dit moment heb ik een 300D met 2 BP-511's, ik kan hier 400+ foto's mee maken (ook veel met flits en lcd gebruik) per accu en ik heb geen dure (en nog vervelender, grote en zware) lader hoeven kopen...

Uiteindelijk heb je met beide cams nog altijd regelmatig een stopcontact nodig, maar ik ben nu met de 300D nog altijd goedkoper uit dan met de s304 en ik kan meer foto's maken, daarnaast het argument wat ik voor mezelf bedacht had waarom AA's toch ideaal zouden zijn gaat niet op, want zelfs in de meer afgelegen gebieden zijn wel stopcontacten te vinden en als er geen stopcontacten te vinden zijn, kan je er ook donder op zeggen dat ze er geen AA's verkopen....
Pagina: 1