Speciale kabel tussen cd-speler en versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.954 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:16
Ik heb van mijn oude kleuterjuf (:P) een Denon (DCD 1290) cd speler gekregen die zij niet meer gebruikte. Nou zit ik wat rond te surfen en wat reviews te lezen en daar beweren wat mensen dat het van groot belang is om te investeren in het kabeltje tussen de cdspeler en de versterker. Dat zou het geluid 'enorm' ten goede komen.

Nou is mijn versterker niet helemaal 'je van het' namelijk een phillips van ... ik gok een jaar of 10 oud (een FA630, kan er nergens specs van vinden). Dus vraag ik me af of het de moeite waard is om er zo'n luxe snoertje tussen te hangen. Ik gok van niet, maar ik ben (nog) niet echt heel erg thuis in het hele high end gebreuren.

D'r hangt nu trouwens een standaard snoertje van de elektroboer tussen.

[ Voor 8% gewijzigd door Charly op 12-02-2004 17:22 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:36

voodooless

Sound is no voodoo!

Zo'n "interlink" (duur woord voor zo'n kabel) kan idd wel verschil uitmaken. Een goeie hoeft echter niet duur te zijn. Ik heb er eentje van 6,50, mooi afgewerkt, en OFC koper leidingen, verschroomde stekkers. Geluid is prima.

Eerlijk gezegt vind ik het verschil niet zo heel groot als je een beetje redelijke interlinks hebt. Er zijn natuurlijk gekken die kabels van 300 euro kopen... maar dat moeten ze dan maar zelf weten. Hier zijn vast wel vaker discussies over geweest, dus als je ff zoekt kom je vast nog meer tegen

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 12-02-2004 17:38 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2022
Dit oude topic van mij is misschien handig om te lezen.

[rml][ Het nut van] Bekabeling voor low-end hifi[/rml]

Ik heb zelf toen Profi Gold interlink gekocht voor 14 euro, eigenlijk hoorde ik geen (groot) verschil tussen een 'standaard' interlink.

[ Voor 3% gewijzigd door StarTAC op 12-02-2004 18:06 ]

iRacing Profiel

Anoniem: 53287

Ik denk dat het altijd wel de moeite waard is om goede bekabeling tussen de componenten te hebben.

Zelf heb ik tussen mijn DVD speler en versterker zowel een optische kabel voor het digitale gebeuren (DTS, Dolby digital, DTS audio cd enz)

En voor de standaard CD's gebruik ik de gewone tulp kabels. (blauw en rood)
Ik heb ooit is gelezen dat dit betere kwaliteit geeft, omdat het signaal niet eerst omgezet hoeft te worden naar digitaal en vica versa.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/tweakers/aansluiting.jpg

EDIT:

tip: neem ook nooit langere kabels dan nodig is, ga geen kabels van een meter halen als de componenten toch op elkaar staan :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 53287 op 12-02-2004 18:39 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:44
Anoniem: 53287 schreef op 12 februari 2004 @ 18:30:

En voor de standaard CD's gebruik ik de gewone tulp kabels. (blauw en rood)
Ik heb ooit is gelezen dat dit betere kwaliteit geeft, omdat het signaal niet eerst omgezet hoeft te worden naar digitaal en vica versa.
Het geluid staat digitaal opgeslagen op de cd, dit kun je door de DA converter van de cd speler laten omzetten naar een analoog signaal (aansluiten met 'gewone' tulpstekkers dus) of door de DA converter in je receiver (digitale interlink kopen, coax of optisch). Maar het is niet zo dat het eerst door de DAC van de speler gaat, dan weer terug naar digitaal voor de digitale uitgang en dan in je receiver weer terug. Het is dus maar net welke DAC het mooiste geluid geeft, zit deze in je cd speler dan kun je 'm het beste analoog aansluiten.

Voor de topicstarter: over het nut van dure of goeie kabels zijn vele discussies. Ik heb het voornemen om hier geen nieuwe te laten beginnen :). Je moet voor jezelf kijken of je het waard vindt. Samenvatting van voorgaande topics: Je zult geen grote verschillen horen. En de verschillen die je al hoort komen voor een (ik denk aardig groot) deel doordat je weet dat er een betere kabel tussen zit. En voor het overige deel omdat het daadwerkelijk een betere is. Hoe groot die verhoudingen zijn is altijd en bij iedereen anders. Maar persoonlijk denk ik dat je beter in een stabieler loopwerk, betere componenten, dacs, opamps, versterking, voeding, akoestiek, enz kunt investeren dan in kabels. Daar zijn de effecten namelijk een stuk groter.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• SVDT
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05-2020
Canare maakt goede interlinks. Je kunt ze krijgen bij Vocas in Hilversum. Ze kosten 18 euro per stuk en het is een erg goede interlink. Neutraal geluid en ook de constructie van de interlinks is uitstekend.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:16
Hmmm ok, iedereen hier bevestigt eigenlijk wat ik zelf ook al dacht, dat het in mijn huidige opstelling waarschijnlijk nagenoeg niks uitmaakt.
Ik denk dat ik er maar geen moeite voor ga doen, als volgende upgrade heeft een nieuwe versterker denk ik het meest zin. (M'n boxen zijn al ok)
Pagina: 1