Toon posts:

Nieuwe 2deHD Maxtor 120 gig ATA133 8mb werkt super SLOOM :S

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb gisteren een nieuwe 2de HD gekocht van het merk Maxtor. Het is een 120 gig ATA 133 8mb nummer 6Y120PO.

Mijn andere HD is een Maxtor 80 gig ATA 133 2mb nummer 6L080J4

Voorderest heb ik een Pentium 4, 2 gig
512 mb RDRAM PC800 45n/s
Windows XP Home

Nadat ik mijn 2de HD geinstaleerd had in me computer en 3 NTFS partities had gemaakt van elk 38 gig ging ik er wat gegevens opzetten. Een paar filmpjes van elk 350mb. Ik d8 ik ga ze lekker bekijken. Nu kwam ik erachter dat mijn nieuwe 120 gig schijf er sloom was wat ik niet verwacht had. Want mijn 80 gig deed het gewoon goed zoals van ouds.

De Nieuwe 120 gig schijf werkt dus heel sloom als ik ergens op klik duurt het een paar sec voordat ik acces krijg tot het bestandje en als ik een filmpje draai gebeurt het heel vaak dat alles heel even versneld word afgespeeld.

Weet iemand of ik iets hieraan kan doen zodat mijn 120 gig schijf net zo lekker gaat draaien als mijn 80 gig schijf. Ik heb alles goed aangesloten ook de master en slave zitten goed.

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 22:06

Strikie

Athletics

Staat deze slave wel op dma?

Kijk eens in apparaatbeheer.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Verwijderd

Topicstarter
Wat is DMA?

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Dit is DMA: http://whatis.techtarget....0,,sid9_gci213903,00.html

In te stellen bij je Controller properties in je Device manager..

Pvouput live

• FastBunny
  • Laatst online: 13-03 19:21

FastBunny

Give it the Works !

Kijk eens in de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers :X

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Wat moet ik nu precies doen om die DMA aan te zetten. Ik heb namelijk windows xp home nederlands.

AUb beetje duidelijk uitleggen :)

• FastBunny
  • Laatst online: 13-03 19:21

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 16:29:
Wat moet ik nu precies doen om die DMA aan te zetten. Ik heb namelijk windows xp home nederlands.

AUb beetje duidelijk uitleggen :)
Zie min post hierboven.

Klik hier voor meer uitleg :)
I.R. Butcher schreef op 12 februari 2004 @ 16:41:
FAQ :O

Edit: hmm, sneller leren typen :P, dat snelle konijn was me voor.
Heet niet voor niets Snel Konijn :+

[ Voor 29% gewijzigd door FastBunny op 12-02-2004 16:50 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:22
FAQ :O

Edit: hmm, sneller leren typen :P, dat snelle konijn was me voor.

[ Voor 30% gewijzigd door Irby op 12-02-2004 16:41 ]

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is wel leuk die FAQ maar er staat nergens hoe ik dat in vredes naam moet aanzetten :S

Is DMA enabled? Zowel op de drive (m.b.v. BIOS en evt. tooltjes van de fabrikant) als in Windows (via apparaatbeheer)? Zonder DMA gaat de data via de CPU naar het geheugen met als gevolg een hoge CPU load, vertragingen en buffer underruns tijdens het branden. Sommige ATA100 schijven worden fabriek af geleverd met UDMA mode gefixt op 4 (ATA66)! Tooltjes om dit aan te passen kun je elders op de site van de fabrikant vinden. Ook hebben sommige CD/DVD drives een DMA jumpertje (zoals AOpen), om DMA in te schakelen moet je dit jumpertje eruit halen. Check de handleiding voor details. Tot slot: een kale Windows 2000 setup ondersteunt geen ATA100/133 schijven. Je zult minimaal SP2 moeten installeren, zie hiertoe de KB artikel Q260233.

Hoe zet ik het dan aan via apparaatbeheer?

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 16:43:
Ja dat is wel leuk die FAQ maar er staat nergens hoe ik dat in vredes naam moet aanzetten :S

Is DMA enabled? Zowel op de drive (m.b.v. BIOS en evt. tooltjes van de fabrikant) als in Windows (via apparaatbeheer)? Zonder DMA gaat de data via de CPU naar het geheugen met als gevolg een hoge CPU load, vertragingen en buffer underruns tijdens het branden. Sommige ATA100 schijven worden fabriek af geleverd met UDMA mode gefixt op 4 (ATA66)! Tooltjes om dit aan te passen kun je elders op de site van de fabrikant vinden. Ook hebben sommige CD/DVD drives een DMA jumpertje (zoals AOpen), om DMA in te schakelen moet je dit jumpertje eruit halen. Check de handleiding voor details. Tot slot: een kale Windows 2000 setup ondersteunt geen ATA100/133 schijven. Je zult minimaal SP2 moeten installeren, zie hiertoe de KB artikel Q260233.

Hoe zet ik het dan aan via apparaatbeheer?
heb je al gekeken in de windows help?

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

gebruik de F1 toets eens, en tik dan eens DMA in. Serieus, probeer eerst zelf eens wat. Wij gaan jou hier niet aan het handje vasthouden, zo van klik dit, klik dat. Als je het zelf uitvindt, leer je er ook nog eens wat van.

Hint, kijk eens bij device manager en dan bij je ide controller

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Topicstarter
IK ben naar die IDE Gegaan bij aparaatbeheer en daar zie je dan primair IDE kanaal en secundair IDE kanaal.

Als ik dan daar in ga kijken via eigenschappen en dan tabblad geavanceerde instellingen zie ik staan:

primair IDE kanaal

Apparaat 0
Aparaattype: automatische detectie
Overdrachtsmodule: DMA, Indien niet beschikbaar (onder schijfknopje staat ook Alleen PIO)
Huidige overdrachtsmodule: Ultra DMA Mode 5

Apparaat 1
Overdrachtsmodule: DMA, Indien niet beschikbaar (onder schijfknopje staat ook Alleen PIO)
Huidige overdrachtsmodule: PIO-modus

Secundair IDE kanaal

Apparaat 0
Huidige overdrachtsmodule: Mulitie Word DMA Mode 2

Apparaat 1

Apparaat 0
Huidige overdrachtsmodule: Multie Word DMA Mode 2

Als iemand me gewoon uitlegd wat ik moet doen waardoor ik weer leer om iets op te lossen zou ik er blij zijn. Ik ben hier niet voor me lol aan het posten als jullie dat soms denken. Want denk je hoe ik me voel als ik net een nieuwe HD heb gekocht en dat ding werkt !@#$.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 16:58 ]

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 16:48:
Ik ga naar apparaatbeheer dan druk ik op me HD maar ik zie dan nergens DMA staan.
Klopt, daar staat ie ook niet. Kijk nou eens even rustig rond daar in de buurt, dan vind je hem wel. Ook de windows help (F1) kun je gebruiken. Succes :)

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

kan me voorstellen dat het ff lastig is als je het niet weet als gebruiker.

waar ik me wel over blijf verbazen is dat eenvoudige gebruikers er meester in zijn om te klikken waar ze niet moeten klikken en als het wel moet ze het nietkunnen vinden of niet doen....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Verwijderd

Topicstarter
IK neem aan als ik die IDE kanalen bekijk dat dus alles op DMA staat. Dus we kunnen nu zeggen dat het lijkt mij daar niet aan ligt of zie ik het verkeerd?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 17:12 ]

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 17:09:
IK neem aan als ik die IDE kanalen bekijk dat dus alles op DMA staat. Dus we kunnen nu zeggen dat het lijkt mij daar niet aan ligt of zie ik het verkeerd?
Mooi, er staat dus dat het op DMA werkt indien mogelijk of zoiets?
Volgende stap is om in de FAQ (Frequently Asked Questions) OM FAQ / Beleid te kijken wat daar in staat. Ook moet je even op zoek naar HDTach (gebruik google daar even voor); en dan ga je eens even kijken wat die allemaal laat zien.

Succes, ik houd het topic in de gaten, dus als je weer wat info hebt, post maar :)

Verwijderd

Topicstarter
Goed ik heb ff HDtach gedraait leuk programmatje en daaruit kwamen de volgende resultaten:

Mijn 80 gig Schijf:

Random acces Time 12ms
Read Burst Speed 85,6MB/s

Read speed MAX 44,4 M'B/s
Min 23,7 M'B/s
Average 35,8 M'B/s

Mijn 120 gig (met schrikbarende resultaten :()

Random acces Time 14,9ms
Read Burst Speed 2,2MB/s

Read speed MAX 2,2 M'B/s
Min 2,1 M'B/s
Average 2,0 M'B/s

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 17:58 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
met schrikbarende resultaten
Dát kan je wel zeggen ja, tsjonge!
Maakt je nieuwe schijf geen vreemde geluiden? (tikken, opnieuw opspinnen enz.)
Probeer ook eens deze schijf in een andere machine en test hem nog eens.

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 17:53:
Goed ik heb ff HDtach gedraait leuk programmatje en daaruit kwamen de volgende resultaten:

Mijn 80 gig Schijf:

Random acces Time 12ms
Read Burst Speed 85,6MB/s

Read speed MAX 44,4 M'B/s
Min 23,7 M'B/s
Average 35,8 M'B/s

Mijn 120 gig (met schrikbarende resultaten :()

Random acces Time 14,9ms
Read Burst Speed 2,2MB/s

Read speed MAX 2,2 M'B/s
Min 2,1 M'B/s
Average 2,0 M'B/s

De FAQ had ik hiervoor al gelezen op jouw aanraden om te kijken wat DMA nou is.
Whow, dat is inderdaad schrikbarend. Wat je nog even zou kunnen proberen is, om alle partities van die schijf weg te gooien en dan nog een keer te testen. Probeer anders eens een andere ide kabel, of op een andere controller. Ook kun je bij maxtor een programma downloaden om te testen of je schijf nog goed is, (exacte link zal ook wel in de faq staan)

Ik heb ergens een vermoeden dat je schijf kapot is, maar we testen vrolijk door.
Klasse trouwens, dat je de FAQ leest, staat een boel informatie in, en daar leer je weer van _/-\o_

ik ben nu weg, ben er morgen weer, maar ik zal morgen nog wel even reageren

Edit: En uiteraard ook welkom op dit te geweldige forum :D

[ Voor 5% gewijzigd door Sparhawk op 12-02-2004 18:02 ]

• Strikie
  • Laatst online: 15-03 22:06

Strikie

Athletics

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 16:02:
Hallo,

Ik heb gisteren een nieuwe 2de HD gekocht van het merk Maxtor. Het is een 120 gig ATA 133 8mb nummer 6Y120PO.

Mijn andere HD is een Maxtor 80 gig ATA 133 2mb nummer 6L080J4

Voorderest heb ik een Pentium 4, 2 gig
512 mb RDRAM PC800 45n/s
Windows XP Home

Nadat ik mijn 2de HD geinstaleerd had in me computer en 3 NTFS partities had gemaakt van elk 38 gig ging ik er wat gegevens opzetten. Een paar filmpjes van elk 350mb. Ik d8 ik ga ze lekker bekijken. Nu kwam ik erachter dat mijn nieuwe 120 gig schijf er sloom was wat ik niet verwacht had. Want mijn 80 gig deed het gewoon goed zoals van ouds.

De Nieuwe 120 gig schijf werkt dus heel sloom als ik ergens op klik duurt het een paar sec voordat ik acces krijg tot het bestandje en als ik een filmpje draai gebeurt het heel vaak dat alles heel even versneld word afgespeeld.

Weet iemand of ik iets hieraan kan doen zodat mijn 120 gig schijf net zo lekker gaat draaien als mijn 80 gig schijf. Ik heb alles goed aangesloten ook de master en slave zitten goed.
Vertel nu eens precies hoe je flatcables hebt aangesloten, wat zit waarop?

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• d-super
  • Laatst online: 22:02
Apparaat 1
Huidige overdrachtsmodule: PIO-modus

volgens mij staat ie niet op dma !!!!

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:22
In de startpost schrijf je dat alles netjes op master en slave zit aangesloten, daaruit kan ik concluderen dat je 80gb schijf master, je 120gb schijf slave zit. Als je dan een paar posts later de instellingen post, met daar bij apparaat 1 (slave van ide1 kanaal, dus je 120gb schijf) als overdrachtsinstelling pio-modus hebt, is die instelling gewoon fout, da's voor hele oude cdromspelers bedoeld (tot 8 speed ofzo?), en dus niet voor je 120gb schijfje. De harde schijf is niet defect, het is gewoon een softwarematige instelling, hetzij in je bios, hetzij een driver of windows instelling. Check je bios (evt mbv handleiding) of je dma-instellingen voor die harde schijf goed staan, en probeer anders in windows de overdrachtsmodule eens aan te passen naar udma5, waar een 120gb maxtor schijf op moet staan.

Suc7

Edit: deinstalleer, indien de instellingen in de bios goed staan, je ide-controller drivers eens, start opnieuw op en laat de boel opnieuw installeren, misschien helpt dat.

[ Voor 11% gewijzigd door Irby op 12-02-2004 21:25 ]

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de schijf bekeken en die is helemaal goed.
Nu heb ik ook me kast even opengegegooit en gekeken waarop me Primairi kabel staat en dat zijn inderdaad me HD's

Nu is apparaat 0 me 80 Gig en apparaat 1 me nieuwe 120 gig die inderdaad op PIO staat wat dus fout is. Volgens jullie is dit dus fout.

Nu kan ik hem allleen niet via IDE op DMA zetten dus ga het nu ff proberen om het in de bios voor elkaar te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu net via me Bios De IDE appraat 1 op AUTO gezet die stond namelijk nog op None :S. Wist ik ook niet.

Nu hij op AUTO staat pakt hij de DMA bij appraatbeheer wel en draait me HD als een zonnetje.
Met veel hulp ook van niet got members wil ik toch iedereen bedanken voor zijn hulp en post's.

En als er iemand is met het zelde probleem.

Ga naar Bios en kijk of hij op AUTO staat :).
Pagina: 1