Geheugen voor een Comaq

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 12:19
Jaja, daar heb je er weer 1 die zn compaq wil upgraden zonder duur compaq-geheugen ;)

Mijn schoonouders hebben een Compaq Presario uit de 5000 serie, met standaard 64MB. Dit willen ze uitbreiden naar 512MB, zodat hun jongste zoon de wat nieuwere spelletjes ook kan draaien. En nu, mag ik dat natuurlijk doen.

Ik heb de specs van die computer opgezocht en die zijn als volgt;
Memory Max*
512 MB*
DIMM Memory Speed**
100 MHz CL3
Speed of Memory Down on Board
N/A
Memory Type
Non-Parity
Dimm Module Type
Gold Contact
Number of Pins
168
Max DIMM Capacity
256 MB
Ram Type***
100 MHz SDRAM
Memory - On Board
0
Memory - In Slots
64/128/256
Memory - Max No Discard
320/384/512
Memory - Max with Discard
512 MB*
Total Memory Slots
Two
Memory Slots Used
One
Memory Slots Free
One

*Note: Primary path is to use the largest DIMM possible [that is, (one) 128 MB DIMM with (two) 64 MB DIMMs used only as backup]
**Note: CL2 Memory may also be used.
***Note: All DIMMs must support Serial Presence Detect (SPD) Revision 1 or Greater
Aan de hand van deze gegevens heb ik 2 dimmetjes SDRAM van 256MB bij MyCOM gekocht, namelijk deze;
Merk Corsair
Grootte 256 MB
Soort SDRAM
Snelheid PC133, 133 MHz
Aantal pins 168 pins
Aantal bits 64 bits
ECC non-ECC
Uitvoering Value Select Line
En dan natuurlijk het probleem, de computer ziet het geheugen niet :(

Wanneer beide dimmetjes plaats, en dus de orginele 64MB verwijder, doet de pc niets. Niet eens een piepje.
Wanneer ik de 64MB laat zitten, en 1 dimmetje xtra plaats, doe hij alsof er niets aan de hand is, alleen zonder die 256MB geheugen. Hij ziet hem dus gewoon niet.

Gelukkig kan je bij MyCOM binnen 8 dagen je gekochte spullen terug brengen en je geld terug krijgen, wat ik dus heb gedaan. Maar ben ik dus opzoek naar ander geheugen wat er wel in past.

Welk geheugen slikt een compaq, of in ieder geval deze, nou wel? Uit de search blijft dat over het algemeen doe goedkopere DIMMetjes met bijv. Hyundai chips het wel doen, maar waar haal je die vandaan. En klopt dat ook.
Via een vriend kan ik Kingston geheugen kopen voor een iets zachtere (inkoop) prijs, maar kan ik ze niet omruilen. Ik weet dus liever 1st zeker welk geheugen wel zal werken, en welke niet, en waar ik dat vandaan kan halen (het liefst zodat het nog terug te ruilen is, voor t geval het toch niet werkt)

De volledige specs van de betreffende compaq zijn hier te vinden; http://h20015.www2.hp.com...l?lc=en&docName=c00032400

edit:
Kan het ook zo zijn dat het probleem was dat ik 133Mhz geheugen heb geprobeerd, en de Ram Type 100Mhz is? :? Ik dacht nl. dat lager geen kwaad kon

Verwijderd

Kingston maakt ook van dat speciale geheugen dacht ik.. moet je even zoeken.

Verwijderd

ja, kingston doet het MEESTAL maarja, om nu het risico te gaan lopen dat die het dadelijk ook niet zouden doen..... :|

• aMaZeR
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Als er staat 100Mhz, waarom haal je dan 133Mhz geheugen?

i7-7700K @ 5GHz (wc) | ASUS Maximus IX APEX | 2x8GB G.Skill Trident Z | Asus 1080 ti | Seasonic 750w PRIME

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 09:50
ga naar een service provider voor compaq (of bel ze / mail ze)

- dunnet (rotterdam (blaak) / Amsterdam )
- correct (rotterdam -> bij cs)
- Raf (amsterdam)

die kunnen je exact vertellen wat die wel of niet slikt...

verder kun je eens kijken op www.geheugen.com want daar kun je je modelnummer invoeren en evt zien wat origineel compaq geheugen kost...

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 12:19
aMaZeR schreef op 12 februari 2004 @ 13:38:
Omdat 133Mhz om de 1 of andere reden aanzienlijk goedkoper is...

De reden dat ik niet gewoon de Compaq-servicelijn bel is omdat ze je dan compaq-geheugen aansmeren, wat ook een stuk duurder is.

Ik ga even over geheugen.com rondneuzen, tnx :)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Omdat PC133 prima als PC100 kan werken ;)

Denk dat eerder de geheugenconfiguratie van de module niet begrepen wordt door het bord. Hoeveel chips heeft hij? 4 of 8? En heeft ie er aan beide kanten?
Oude borden snappen alleen 256MB modules met 8chips aan BEIDE kanten.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wij hebben het ook een keer gehad met zo'n compaq machine die niet aan ander geheugen wilde (dus ook geen Kingston). Uiteindelijk kostte dat goede geheugen zoveel dat we maar besloten hebben de hele pc te vervangen.
Mocht je het dus toch willen, dan moet je idd even bij compaq gaan informeren. Want je krijgt t waarschijnlijk anders echt niet aan de gang.
Snap je het zelf? Als het geheugen zou werken, gaat het (vanzelf) op 100mhz lopen hoor.

Verwijderd

133 Mhz PC133 geheugen is backwards compatible met 66 en 100 Mhz, dus dat mag geen probleem zijn. De prijsverschillen worden bepaald door het al dan niet meer procuceren van het geheugen (133 nog wel, 100 niet meer).

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07 23:50
PC133 moet ook werken hoor, heb ik laatst nog in een compaq'je gezet, wel oude though.

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 09:57

highking

Langharig tuig

FastBunny schreef op 12 februari 2004 @ 13:43:
[...]

Omdat PC133 prima als PC100 kan werken ;)
Ja, maar sommige moederborden, met name die van merken als Compaq, slikken dat vaak niet.

Waarom denk je anders dat er uberhaupt moeite wordt gedaan om nog 100Mhz modules te fabriceren? :?

Verwijderd

Bij kingston op de site kan je je type PC opzoeken, waarna je een lijstje krijgt met de juiste bestel kenmerken voor passend geheugen.
Daarmee kan je lokale computerboer je dan vast wel aan helpen.

Tevens kan het zijn dat er bv niet meer dan 128MB/bank inkan en dat hij daarom piept.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:51

lier

MikroTik nerd

intern geheugen punt com even de geheugen wizard invullen...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

ik heb ook een compaq onder mijn bed staan en extra geheugen gekocht bij de mycom in utrecht (waar btw ook een compaq service punt bij in de buurt zit), eerst werkte de 133mhz module niet (ik was er heilig van overtuigd dat dat zichzelf terug clocked) ik heb hem omgeruild voor de 100mhz dubbelzijdig geheugen en 10 euro extra er bij betaald en thuis gelijk aan de praat gekregen.

die van mij is btw een p2 450@100fsb

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In al die specs mis ik één essentieel onderdeel, namelijk de chipstructuren. Jouw Compaq heeft hoogstwaarscijnlijk een Intel chipset die prima met 16Mx8 chips van 128Mb overweg kan, maar jij hebt waarschijnlijk 32Mx4 chips (ook 128Mb), die omwille van de 4 datalijnen (ipv 8 of 16) niet door Intel chipsets geslikt worden.

Maar goed, dit verhaal staat helder in de FAQ:
PMG FAQ - hoeveel en welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord prikken

In ieder geval maakt het verschil PC100/PC133 niets uit, en ook de verhalen over chips aan een of beide kanten van het reepje zijn ouwe wijvenpraatjes. Je moet juist om 256MB te krijgen met 128Mb chips aan beide kanten hebben. Maar dan moeten het wel de juiste chips zijn :z

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 12-02-2004 14:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.