![]() ![]() |
Cubase?
Cubase is de sequencing software van Steinberg, en is eigenlijk een complete virtuele studio. Het pakket biedt mogelijkheden om je eigen muziek te maken op je PC of Mac. Dit gaat echter niet vanzelf; het is een vrij pittig pakket, en je zal er veel tijd en moeite in moeten steken om er uit te halen wat jij wilt. Cubase wordt gebruikt door veel (semi-) professionele studio's en muzikanten.
een (nogal bewerkt) screenshot van Cubase SX (klikbaar)
Technisch gedoe
Enkele belangrijke punten van Cubase:
• MIDI
Dit is een taal om met (electronische) muziekinstrumenten te communiceren. Dan moet je denken aan keyboards, synthesizers, samplers, drumcomputers en dergelijke apparatuur. Dankzij MIDI is het mogelijk om alles wat jij speelt op je keyboard op te nemen op je PC, zodat je naderhand je compositie kan bewerken en afluisteren. Om MIDI te gebruiken, moet 1) je instrument het ondersteunen, en 2) je in het bezit zijn van een zgn MIDI interface. De gamepoort op je geluidskaart is een voorbeeld van een simpele MIDI interface. Voor meer info over MIDI in het algemeen zie het Nuttige links stukje hier beneden.
• Audio
Geluid dus. Dit is het meest uitgebreide onderdeel van Cubase. Je kan geluid opnemen, bewerken, in een andere volgorde zetten en afspelen. Cubase biedt de mogelijkheid om effecten over je opgenomen geluid heen te gooien. Deze effecten heten ook wel VST Plugins, en zijn van een heleboel fabrikanten verkrijgbaar, maar ook zijn er legio gratis plugins op het net te vinden. Iets wat in het verlengde hiervan ligt, zijn VST Instruments (VSTi's). Dit zijn virtuele synthesizers, samplers, drumcomputers etc. Ook deze zijn betaald en gratis verkrijgbaar. Bijna elke oude klassieke hardware synthesizer heeft tegenwoordig wel een software tegenhanger. Om VSTi's te kunnen gebruiken, moet je een redelijk snelle PC en een ASIO geluidskaart met lage latency hebben. Latency betekent vertraging, heb je een geluidskaart met een hoge latency, dan worden VSTi's vrijwel onbespeelbaar: jij drukt op een toets op je keyboard en pas 2 seconden later hoor je geluid. Dit soort geluidskaarten zijn meestal ook een slagje duurder en beter klinkend dan de doorsnee PC geluidskaarten. De Soundblaster reeks voldoet imho niet (hoewel de nieuwere wel ASIO ondersteuning hebben, evt via alternatieve drivers).
met VSTi's kan je al dit moois in je PC krijgen (klikbaar)
Verschillende versies
Cubase bestaat al een tijdje in verschillende versies. Tegenwoordig zitten we bij versie SX 2.0. De op dit moment meest gebruikte versies op een rijtje:
• Cubase SX
• Cubase SL (light versie van SX)
• Cubase VST 5.0
• Cubasis (light versie van VST 5.0)
De verschillen tussen SX en SL kan je hier nalezen (PDF formaat).
Bedoeling van dit topic
In eerste instantie had ik alleen maar een vraagje dat ik hier op GoT wilde posten, maar omdat er ontzettend weinig Cubase gerelateerde topics zijn, vond ik het wel een idee om er 1 te starten. Wat mij betreft mag alles hier geplaatst worden zolang het ontopic blijft. Dus van vragen over een bepaalde versie tot het vertellen over jouw manier van werken met Cubase. De AV mods hebben trouwens toestemming gegeven om dit draadje te starten.
Nuttige links
• Cubase support forum van Steinberg
• Steinberg homepage
• K-v-R (VSTi info en reviews)
• Shareware Music Machine (muziek software downloads)
• MusicXP.net (tweaken van XP voor muziek)
• Synthforum.nl (nederlandstalig forum over synthesizers en sequencing)
• Sound on Sound (mijn favoriete tijdschrift met info over produceren etc)
• MIDI Manufacturers Association (info over het MIDI protocol)
Tot slot...
Deze openingspost is een work-in-progress. Zoals ik al zei was het in eerste instantie niet eens mijn bedoeling om een dergelijk draadje te starten, ik wilde alleen een vraag stellen. Ook ben ik helemaal geen Cubase expert, dus heb je aanvullingen of opmerkingen, dan hoor ik ze graag. Als je een specifieke vraag hebt over Cubase, vermeld dan ook even welke versie je gebruikt, de pakketten kunnen namelijk best verschillen.
Have fun