[Gebruik en Discussie] Steinberg Cubase

Pagina: 1
Acties:
  • 594 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wijne651/cubase/cubasesxlogo.gif________Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wijne651/cubase/steinberglogo.gif

Cubase?
Cubase is de sequencing software van Steinberg, en is eigenlijk een complete virtuele studio. Het pakket biedt mogelijkheden om je eigen muziek te maken op je PC of Mac. Dit gaat echter niet vanzelf; het is een vrij pittig pakket, en je zal er veel tijd en moeite in moeten steken om er uit te halen wat jij wilt. Cubase wordt gebruikt door veel (semi-) professionele studio's en muzikanten.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wijne651/cubase/cubasesxklein.jpg
een (nogal bewerkt) screenshot van Cubase SX (klikbaar)

Technisch gedoe
Enkele belangrijke punten van Cubase:

MIDI
Dit is een taal om met (electronische) muziekinstrumenten te communiceren. Dan moet je denken aan keyboards, synthesizers, samplers, drumcomputers en dergelijke apparatuur. Dankzij MIDI is het mogelijk om alles wat jij speelt op je keyboard op te nemen op je PC, zodat je naderhand je compositie kan bewerken en afluisteren. Om MIDI te gebruiken, moet 1) je instrument het ondersteunen, en 2) je in het bezit zijn van een zgn MIDI interface. De gamepoort op je geluidskaart is een voorbeeld van een simpele MIDI interface. Voor meer info over MIDI in het algemeen zie het Nuttige links stukje hier beneden.

Audio
Geluid dus. Dit is het meest uitgebreide onderdeel van Cubase. Je kan geluid opnemen, bewerken, in een andere volgorde zetten en afspelen. Cubase biedt de mogelijkheid om effecten over je opgenomen geluid heen te gooien. Deze effecten heten ook wel VST Plugins, en zijn van een heleboel fabrikanten verkrijgbaar, maar ook zijn er legio gratis plugins op het net te vinden. Iets wat in het verlengde hiervan ligt, zijn VST Instruments (VSTi's). Dit zijn virtuele synthesizers, samplers, drumcomputers etc. Ook deze zijn betaald en gratis verkrijgbaar. Bijna elke oude klassieke hardware synthesizer heeft tegenwoordig wel een software tegenhanger. Om VSTi's te kunnen gebruiken, moet je een redelijk snelle PC en een ASIO geluidskaart met lage latency hebben. Latency betekent vertraging, heb je een geluidskaart met een hoge latency, dan worden VSTi's vrijwel onbespeelbaar: jij drukt op een toets op je keyboard en pas 2 seconden later hoor je geluid. Dit soort geluidskaarten zijn meestal ook een slagje duurder en beter klinkend dan de doorsnee PC geluidskaarten. De Soundblaster reeks voldoet imho niet (hoewel de nieuwere wel ASIO ondersteuning hebben, evt via alternatieve drivers).

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wijne651/cubase/synthsklein.jpg
met VSTi's kan je al dit moois in je PC krijgen (klikbaar)

Verschillende versies
Cubase bestaat al een tijdje in verschillende versies. Tegenwoordig zitten we bij versie SX 2.0. De op dit moment meest gebruikte versies op een rijtje:
• Cubase SX
• Cubase SL (light versie van SX)
• Cubase VST 5.0
• Cubasis (light versie van VST 5.0)
De verschillen tussen SX en SL kan je hier nalezen (PDF formaat).

Bedoeling van dit topic
In eerste instantie had ik alleen maar een vraagje dat ik hier op GoT wilde posten, maar omdat er ontzettend weinig Cubase gerelateerde topics zijn, vond ik het wel een idee om er 1 te starten. Wat mij betreft mag alles hier geplaatst worden zolang het ontopic blijft. Dus van vragen over een bepaalde versie tot het vertellen over jouw manier van werken met Cubase. De AV mods hebben trouwens toestemming gegeven om dit draadje te starten.

Nuttige links
Cubase support forum van Steinberg
Steinberg homepage
K-v-R (VSTi info en reviews)
Shareware Music Machine (muziek software downloads)
MusicXP.net (tweaken van XP voor muziek)
Synthforum.nl (nederlandstalig forum over synthesizers en sequencing)
Sound on Sound (mijn favoriete tijdschrift met info over produceren etc)
MIDI Manufacturers Association (info over het MIDI protocol)

Tot slot...
Deze openingspost is een work-in-progress. Zoals ik al zei was het in eerste instantie niet eens mijn bedoeling om een dergelijk draadje te starten, ik wilde alleen een vraag stellen. Ook ben ik helemaal geen Cubase expert, dus heb je aanvullingen of opmerkingen, dan hoor ik ze graag. Als je een specifieke vraag hebt over Cubase, vermeld dan ook even welke versie je gebruikt, de pakketten kunnen namelijk best verschillen.

Have fun :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jeetje nou heb ik ook al de first post >:)

Mijn originele vraag was:
(SX 1) Als ik de eerste keer een nieuwe track aanmaak, geeft SX deze standaard midikanaal 1. Daarna als je weer midi tracks aanmaakt, wordt dat getal steeds verhoogd. Maar ik wil dat bij het aanmaken van een nieuwe track deze altijd op kanaal 1 staat (dit ivm VSTi's die meestal maar 1 kanaal tegelijk kunnen hebben). Ik neem aan dat dat een instelling is bij Preferences, maar ik kan 'm niet vinden. Iemand een idee?

Om de algemene discussie ook maar even aan te zwengelen:
Ik gebruik hier SX 1.0 op en XP1800+ met 512Mb en een Echo Mia kaartje. Werkt allemaal perfect, maar begin wel te merken dat ik aan een nieuwe processor toe ben. Mja geld groeit me niet op de rug dus voorlopig nog maar even improviseren door audio tracks / VSTi's met effecten naar audio te bouncen om CPU te besparen. Voor de rest maak ik veel gebruik van rgcAudio z3ta+ (www.rgcaudio.com), bevat ontzettend veel presets en klinkt erg lekker. Mijn muziekstijl is nogal electronisch (house/trance) en daar voldoet ie prima in. Als sampler gebruik ik HALion, ik heb nu door dat de tegenhanger van NI (Kontakt) veel meer opties biedt, maar ik ben er nu gewend aan.

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 18:17
Mooie topic, althans voor de muzikanten die CUbase gebruiken.

Ik gebruik al sinds de Commodore 64 Steinberg produkten (Pro24 toen nog),
tot Atari Cubase tot nu PC met Cubase SX.
Moet zeggen dat ik hem nog niet uitgebreid bekeken heb omdat ik de laatste tijd
veel 'rechtstreekse' opnames maak...dus gewoon naar 2 track live inspelen.
Wat me wel bijzonder interesseert is hoe mensen de multi channel (5.1) functies in Cubase SX gebruiken. Wil dolgraag multichannel opnames maken.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Bij Nuendo (die gebruik ik tot nog toe altijd) kun je gewoon 6 output bussen activeren en dan met een surround-panner ieder kanaal pannen naar links/rechts/voor en achter. Hoe je een sub-kanaal kan aansturen weet ik zo gauw niet, heb ik nog niet gedaan.
In Cubase zal het niet anders zijn denk ik.

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-10 18:55
Ik weet het niet van cubase. Ik heb de oude wel eens geprobeerd en ook de nieuwe SX, ik schijn met dat programma nooit te vinden wat ik nodig heb.
Ze weten het wel zo raar in te delen. Misschien nog steeds te veel gebaseerd op de Atari :?
Het luktte mij nog niet eens om ff snel naar de list editor te gaan en wat sysex toe te voegen.

Als ik dit vergelijk met Cakewalk Home Studio 9 dan zit voor mij alles logisch ingedeeld en is vrij snel te vinden, helaas vind ik de Sonar ook niet echt een verbetering :(

Waarom kunnen ze die software niet gewoon intuitief maken? Ok, er moet een hoop inzitten, maar dat wil niet meteen zeggen dat het zo onbruikbaar gemaakt moet worden....
Volgens mij denken ze dat als ze het maar in een skinnetje gieten dat het meer gaat verkoepen :(

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik gebruik voornamelijk audio en vind wat dat betreft Nuendo en ook Cubase behoorlijk intuïtief en aansluiten bij mijn wensen. Misschien dat ze toch meer op die markt mikken tegenwoordig en minder op de midi-sequencer markt. (midi raakt ook wat 'uit' misschien?)
Als pure sequencer kun je tegenwoordig inderdaad misschien beter andere pakketten gebruiken. Ooit was Cubase ook alleen midi dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

Ik zit met het volgende probleem:

Bij de aanschaf van mijn SB Live! heb ik Cubasis AV en Soundforge XP erbij gekregen. Beide paketten draaiden oorspronkelijk onder Win98.

Nu ben ik overgestapt op Win XP. Soundforge XP (what's is a name) laat zich probleemloos installeren maar Cubasis AV weigert pertinent en zegt dat je Win95 of Win98 als OS moet hebben.

Is er een methode om Cubasis AV toch geinstalleerd te krijgen op XP?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EXX schreef op 13 februari 2004 @ 10:43:
Ik zit met het volgende probleem:

Bij de aanschaf van mijn SB Live! heb ik Cubasis AV en Soundforge XP erbij gekregen. Beide paketten draaiden oorspronkelijk onder Win98.

Nu ben ik overgestapt op Win XP. Soundforge XP (what's is a name) laat zich probleemloos installeren maar Cubasis AV weigert pertinent en zegt dat je Win95 of Win98 als OS moet hebben.

Is er een methode om Cubasis AV toch geinstalleerd te krijgen op XP?
onder XP heb je een compatibiliteitsmodus zitten, moet je dat maar eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam op de site van Steinberg 'Cubase SE Hybrid' tegen. Ik ben op zoek naar sequencer software, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar één van de Cubase pakketten. In eerste instantie was ik van plan Cubasis VST 5 te gaan kopen (ivm. een beperkt budget), tot ik Cubase SE tegenkwam. Gebaseerd op SX, uitgebreider dan Cubasis, en toch niet duur (+/- 150 euro). Maarrrr ... waar is dat pakket te koop? Niemand lijkt het pakket te verkopen. Is het daar nog te nieuw voor, of .. ? Ik ben tot nog toe één winkel tegengekomen die 'm heeft, maar die zit in Nijmegen, en dat is voor mij iets (lees: veel) te ver weg.
Wie weet een winkel te noemen in Amsterdam en/of omgeving (of eventueel online (alleen nederlandse winkels!)) die dit pakket WEL in het assortiment heeft?

Bvd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Cubase SE is meestal ook een gebundelde versie (Studio Case e.d.) Wat het bestellen betreft; probeer voor de grap eens een winkel in Duitsland :).

*edit* Dju, 't moet dus NL zijn.. nouja, goeie ouwe Feedback misschien?

[ Voor 50% gewijzigd door Yoozer op 23-08-2004 02:15 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yoozer schreef op 23 augustus 2004 @ 02:14:
Cubase SE is meestal ook een gebundelde versie (Studio Case e.d.) Wat het bestellen betreft; probeer voor de grap eens een winkel in Duitsland :).

*edit* Dju, 't moet dus NL zijn.. nouja, goeie ouwe Feedback misschien?
hm, vreemd. Ik kwam 'm zelf niet tegen op de site van Feedback (dat was de eerste site waar ik ging kijken). Hoe dan ook, ik heb ze vanmiddag gebeld en het product direct besteld.

Bedankt. :> :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen hoe ik toontrack met cubase 9 moet gebruiken. Ik krijg het niet werkend vanuit cubase 9. Wat doe ik fout.
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Pagina: 1