Mijn Canon 10D (DSLR) heeft een vergrotingsfactor van 1,6, waardoor een 300mm lens effectief een 480mm lens wordt en dat is af en toe ook best handig om plaatjes te schieten van vliegtuigen die al wat verder weg zijn.
Onderstaande foto's zijn geschoten met een 75-300mm zoomlens. Maar omdat alles zo ontieglijk snel gaat ben je haast wel genoodzaakt om een behoorlijk stuk "loze" ruimte op je foto te hebben, omdat als je te strak afkaderd je het probleem hebt dat er al snel een neus, vleugel of staart van de foto afvalt. Croppen ontkom je dus niet aan. Ook al vanwege het "rechtzetten" van de horizon.

Hier is het vliegtuig relatief dichtbij de camera.
Focal length: 75mm (eigenlijk dus 120mm!)
Diafragma: 9,5 Sluitertijd: 1/1000 ISO: 400
Deze foto is zo goed als niet gecropped.

Dezelfde waarden als hierboven, alleen heb ik hier ongeveer 1/4 van de linkerkant afgecropped.

Focal length is hier 205 mm, want overeenkomt met een 330 mm lens.
Ook hier is een stukje van de linkerkant afgecropped.

Standaardplekje langs de Polderbaan. FL = 110mm, wat overeenkomt met 180 mm.
Klein beetje gecropped aan alle kanten.
Nog één voorbeeldje. Foto op Focal Length 300mm (komt dus overeen met 480mm (!!!)) Eerste foto is origineel (wel verkleind natuurlijk

), 2e is gecropped.
Mijn advies zou dus zijn, ga voor een camera met een zoombereik van minstens 200mm (35mm equivalent) als je foto's "recht van opzij" wilt maken. Als je ook vliegtuigen op de foto wilt zetten die al wat verder weg zijn (zoals op het laatste voorbeeld) is 300 tot 450 mm zoombereik zeker geen overbodige luxe!
Ook is het natuurlijk handig de sluitertijd in de gaten te houden. De vliegtuigen gaan erg hard en je "trekt" de camera als 't ware met het vliegtuig mee. Een hoge sluitertijd (minstens 1/500 seconde, liefst 1/750 of 1/1000) is dan zeker noodzakelijk om scherpe foto's te krijgen.
Van de camera's die TS noemt is alleen de Nikon 5700 in staat tot 280 mm te zoomen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Tourniquet op 12-02-2004 00:16
]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.