[TFT] Geen beeld tijdens boot.

Pagina: 1
Acties:
  • 325 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 18:50

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Heb het probleem sinds ik mn nieuwe Hercules Radeon 9800 Pro heb.

Als ik mn TFT aan de D-SUB hang, krijg ik geen beeld tijdens het opstarten. Echter als ik in Windows kom wel. Nu maakt dat niet zoveel uit, maar ik zou ook graag een keer in mijn bios komen :)

Via de search is me bekend geworden dat het een 34-50Hz Dos-bug is, die TFT's niet aan kunnen.

Ik heb de bios gebackupped, en deze met RadEditor aangepast, en alles reso's op 60Hz gezet. En de aangepast bios weer teruggeflashed. Echter mocht dit ook niet baten.

Zijn er nog andere oplossingen? :? Kan verder eigenlijk niet indenken wat?

Op de DVI werkt het ook niet, en een CRT geeft wel gewoon beeld tijdens boot.

Specs:

Hercules Radeon 9800 Pro
Catalyst 4.1
Acer AL707 17" TFT

**** OPGELOST ****

[ Voor 19% gewijzigd door Pubbert op 30-03-2004 09:09 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Schopje, probleem word niet zelf opgelost :P

Heb Acer al gebeld wat die te vertellen hadden, maar hun zeggen dat het aan de Videokaart ligt. En ja, ATi bellen schiet ook niet heb. Heb een mail richting ATi en Hercules gestuurd. Maar tot op heden nog geen reactie.

Iemand nog ideeën?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

dan heeft ie volgens mij verkeerde reso en/of Hz ingestelt staan.

• LoEnaTiQ
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 23:23

LoEnaTiQ

Who? What? Where?

Volgens mij is dit een algemeen bekend verschijnsel met TFT's ... heb namelijk hetzelfde situatie, maar een probleem is het voor mij niet ...

Maar zover ik weet stond er hier op de forum wel ergens een oplossing, waarbij je een optie in je bios moet aanzetten of uit. Gevonden: het is dus je quickboot optie uitzetten ;)

http://gathering.tweakers.../717443///tft,scherm,boot

| My SpiderWeb |

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
LoEnaTiQ schreef op 13 februari 2004 @ 11:05:
Volgens mij is dit een algemeen bekend verschijnsel met TFT's ... heb namelijk hetzelfde situatie, maar een probleem is het voor mij niet ...

Maar zover ik weet stond er hier op de forum wel ergens een oplossing, waarbij je een optie in je bios moet aanzetten of uit. Gevonden: het is dus je quickboot optie uitzetten ;)

http://gathering.tweakers.../717443///tft,scherm,boot
Dat had ik dus al gelezen :) De optie Quick Boot ontbreekt in mijn bios. (Op een Abit NF7-S)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Niemand een idee wat ik nog meer kan doen? :(

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Volgens mij is dit een algemeen bekend verschijnsel met TFT's
Nee hoor, ik heb dit nog niet waargenomen bij TFT's en het is ook niet zomaar te verklaren met kennis van de werking van TFT's en de verschillen met CRT's.

@TS: Je schreef dat het probleem optreedt als je je LCD aan de d-sub hangt. Ik ken je scherm verder niet, maar heeft het scherm ook DVI? Zo ja: treedt het probleem ook op DVI op?
Het enige wat ik me zo 123 kan bedenken is dat je VGA kaart 2 uitgangen heeft, waarvan de secundaire de d-sub is en de kaart om de een of andere reden voor het initialiseren van de Windows-driver geen signaal zet op de secundaire uitgang. Erg voor de hand liggend is dit echter niet IMO.

Maar heb je al eens gekeken of je wel beeld krijgt als je boot van een opstartdisk?

edit:
Sorry, over het hoofd gezien dat je op DVI hetzelfde probleem krijgt en met een CRT niet...bovenstaande verhaal gaat dus niet echt op. Maar wat gebeurt er met een bootdisk?

[ Voor 13% gewijzigd door koraks op 16-02-2004 17:21 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Misschien een beetje rare vraag, maar wanneer zet je je monitor aan :) ?

Ik heb namelijk zelf ook een TFT die af en toe geen beeld geeft met opstarten. Ik dacht dat als ik de monitor al even heb aanstaan en dan pas de pc aanzet, dat ik dan geen beeld krijg tot in windows. Wat ik zou proberen is pc en monitor uitzetten. Dan eerst pc aan, wacht 10 seconden met aanzetten van pc (dan ben je nog lang niet in windows). Vertel eens wat voor resultaat je krijgt :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:23
Nu maakt dat niet zoveel uit, maar ik zou ook graag een keer in mijn bios komen :)
Geen oplossing, maar meer een workaround: gewoon een poosje op delete rammen (als dat de get-into-BIOS-knop is) als je je PC aanzet, misschien dat je dan wel beeld krijgt. Als dat zo is zit je ook gelijk in de BIOS ;)

The devil is in the details.

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
koraks schreef op 16 februari 2004 @ 17:18:
[...]

Nee hoor, ik heb dit nog niet waargenomen bij TFT's en het is ook niet zomaar te verklaren met kennis van de werking van TFT's en de verschillen met CRT's.

@TS: Je schreef dat het probleem optreedt als je je LCD aan de d-sub hangt. Ik ken je scherm verder niet, maar heeft het scherm ook DVI? Zo ja: treedt het probleem ook op DVI op?
Het enige wat ik me zo 123 kan bedenken is dat je VGA kaart 2 uitgangen heeft, waarvan de secundaire de d-sub is en de kaart om de een of andere reden voor het initialiseren van de Windows-driver geen signaal zet op de secundaire uitgang. Erg voor de hand liggend is dit echter niet IMO.

Maar heb je al eens gekeken of je wel beeld krijgt als je boot van een opstartdisk?

edit:
Sorry, over het hoofd gezien dat je op DVI hetzelfde probleem krijgt en met een CRT niet...bovenstaande verhaal gaat dus niet echt op. Maar wat gebeurt er met een bootdisk?
Bij een bootdisk/winxp/2k cd krijg ik ook geen beeld. Pas als ik écht in Windows ben (aanmeld scherm) zelfs de foutcontrole krijg ik nog niet eens te zien.
We Are Borg schreef op 16 februari 2004 @ 17:22:
Misschien een beetje rare vraag, maar wanneer zet je je monitor aan :) ?

Ik heb namelijk zelf ook een TFT die af en toe geen beeld geeft met opstarten. Ik dacht dat als ik de monitor al even heb aanstaan en dan pas de pc aanzet, dat ik dan geen beeld krijg tot in windows. Wat ik zou proberen is pc en monitor uitzetten. Dan eerst pc aan, wacht 10 seconden met aanzetten van pc (dan ben je nog lang niet in windows). Vertel eens wat voor resultaat je krijgt :)
Hij werkte op mn Radeon9700 nog wel gewoon tijdens de boot. Het ligt imo puur aan de cominaite Radeon9800 + TFT scherm.
December schreef op 16 februari 2004 @ 17:24:
[...]
Geen oplossing, maar meer een workaround: gewoon een poosje op delete rammen (als dat de get-into-BIOS-knop is) als je je PC aanzet, misschien dat je dan wel beeld krijgt. Als dat zo is zit je ook gelijk in de BIOS ;)
Heeft ook geen zin. (hij geeft trouwens: "Input not supported" error. Dit geeft hij ook als ik een "rare' resolutie pak (1280x960) of als ik een te hoge refresh rate neem.

[ Voor 35% gewijzigd door Pubbert op 16-02-2004 21:13 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Volgens mij hoort dit bij ATI kaarten. Hier thuis staan twee PC's met ATI kaarten waarbij je gewoon lukraak op "del" moet rammen om in de BIOS te komen.
Een kennis van mij had tot voor kort hetzelfde probleem.
Een van de twee PC's hier heeft sinds kort een TFT scherm. Je ziet hier net het laatste stukje van het posten voorbij komen.
Volgens mij zijn CRT monitoren tegenwoordig niet snel genoeg in bedrijf om de snel startende PC's van tegenwoordig te kunnen weergeven.
De PC van de kennis heeft sinds kort een nieuwe monitor die kennelijk wat sneller bedrijfsklaar is zodat hij ook net het laatste restje van het posten voorbij ziet razen.
Het is me opgevallen dat andere kaarten dan ATI kaarten voor het posten een BIOSversie van de kaart weergeven en dat dan het moederbord start met posten.

Om het posten te vertragen zijn er twee opties al naar gelang de BIOS die je hebt nl. Quick Power On Self Test (Award) en Quick Boot (AMI). Een van deze opties op disabled zetten helpt iets.

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 21:35:
Volgens mij hoort dit bij ATI kaarten. Hier thuis staan twee PC's met ATI kaarten waarbij je gewoon lukraak op "del" moet rammen om in de BIOS te komen.
Een kennis van mij had tot voor kort hetzelfde probleem.
Een van de twee PC's hier heeft sinds kort een TFT scherm. Je ziet hier net het laatste stukje van het posten voorbij komen.
Volgens mij zijn CRT monitoren tegenwoordig niet snel genoeg in bedrijf om de snel startende PC's van tegenwoordig te kunnen weergeven.
De PC van de kennis heeft sinds kort een nieuwe monitor die kennelijk wat sneller bedrijfsklaar is zodat hij ook net het laatste restje van het posten voorbij ziet razen.
Het is me opgevallen dat andere kaarten dan ATI kaarten voor het posten een BIOSversie van de kaart weergeven en dat dan het moederbord start met posten.

Om het posten te vertragen zijn er twee opties al naar gelang de BIOS die je hebt nl. Quick Power On Self Test (Award) en Quick Boot (AMI). Een van deze opties op disabled zetten helpt iets.
Dat heb ik dus niet eens. Het scherm wil pas werken zodra ik het windows login scherm zie. Dus ik zie geen post, bootlogo of whatever. Zelfs de foutencontrole niet. (laat staan WinXP CD Bootscherm oid)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Vreemd probleem toch. Het lijkt wel alsof je TFT de tekstmode (meestal geïnterpreteerd als 720x400@70Hz geloof ik) niet wil herkennen. Als dit alleen bij je Radeon 9800 voorkomt, zou ik geneigd zijn te denken dat een firmware update van die Radeon wellicht uitkomst zou bieden. Maar ik weet niet of die firmware te updaten is en zo ja, of er firmware beschikbaar is.

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
koraks schreef op 16 februari 2004 @ 22:03:
Vreemd probleem toch. Het lijkt wel alsof je TFT de tekstmode (meestal geïnterpreteerd als 720x400@70Hz geloof ik) niet wil herkennen. Als dit alleen bij je Radeon 9800 voorkomt, zou ik geneigd zijn te denken dat een firmware update van die Radeon wellicht uitkomst zou bieden. Maar ik weet niet of die firmware te updaten is en zo ja, of er firmware beschikbaar is.
Ik heb zelfs al een 9800 XT bios in mijn 9800 Pro geflashed. Mocht neit baten.

Als ik als test 720x400 aanzet in Windows springt de monitor ook uit (input not supported error, zelfde als wat ik tijdens boot krijg)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• bvk007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 13:11
Het ligt dus niet aan de combi ati en tft, bij mij (radeon 9800 pro) en tft scherm krijg ik wel bios en POST dus daar kan het niet aan liggen

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
B@sje schreef op 17 februari 2004 @ 10:36:
Het ligt dus niet aan de combi ati en tft, bij mij (radeon 9800 pro) en tft scherm krijg ik wel bios en POST dus daar kan het niet aan liggen
Klopt, want zoals al eerder gezegd, het werkte met mijn Radeon9700 wel. En met mijn Radeon9800 niet. Alleen ben ik dit topic gestart om een manier te vinden om hem toch die zooi te laten zien tijdens de boot. Helaas kan RadEdit (tool om de bios van een Radeon de editten) alleen van de standaard reso's de refreshrate instellen. En niet van 720x400 wat hierboven iemand zegt.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Ik moet het topic helaasch weer kicken :( :(

Probleem is er nog steeds. Kan me niet voorstellen dat dit nog nooit voor gekomen/opgelost is :(

Hercules en Acer gebeld, die geven elkaar de schuld, maar geen oplossing oid.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Even een schop met de oplossing :) Misschien dat sommigen er iets aan hebben.

Ik heb mijn bios van mijn Radeon ge-backupped, en deze nog eens goed doorgenomen (oa met RadEdit) en kwam tot de conclusie dat: TV On stond.

Hier heb ik Off van gemaakt, en de bios weer in mn kaart geflashed, en waarempel, hij werkt weer :) Ik heb weer beeld tijdens het booten.

[ Voor 6% gewijzigd door Pubbert op 30-03-2004 09:08 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Pagina: 1