Toon posts:

[XP] Start langzaam op en is instabiel

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier op m'n bak Windows XP met SP1, de titel geeft het probleem al weer.

Sinds enige tijd wil de computer niet meer lekker opstarten - hij blijft bij het logo scherm tussen de 2 en 10 minuten. Vreemd natuurlijk, dus ik even bootvis downloaden. Runnen, tweaken, optimizen. Reboot - boot duurt ongeveer een minuut. Vervolgens reboot ik weer om er zeker van te zijn dat bootvis het niet opeens 'uit zichzelf' (vraag me niet waarom) de boot sneller liet gaan, en weer duurde het een minuutje.

Ik dacht dus: 'ha, opgelost'. Dat valt dus tegen. Net crashte de computer, ik moest hem afsluiten via de powerknop. Zet hem weer aan - weer 5 minuten om te booten.

Nu dacht ik dat het waarschijnlijk wel wat met elkaar te maken zou kunnen hebben. Hij is de laatste tijd erg onstabiel; tijdens het werken aan m'n profielwerkstuk had ik regelmatig word-crashes, die voor veel irritatie zorgden (ben immers niet iemand die na elke zin op ctrl-s ramt), en een rekenprogramma die ik daarvoor kreeg klapte er ook af en toe uit. Ik vond het destijds niet raar; ik heb weleens vaker ervaring gehad met word dat slecht omging met grote bestanden.

Volgens mij is het probleem softwarematig; ik heb een vermoeden dat het opstarten langzaam ging na een norton update (sysworks 2004), maar bootvis loste niks op. Ik weet verder ook niet of het rekenprogramma die ik kreeg problemen veroorzaakt (Maple 9).

Graag ideeën en tips hierover.

Als laatste nog even de specs, alhoewel ik denk dat het geen hardwarematig probleem is, vooral omdat ik met deze hardware eerst geen problemen had:

Pentium 4 2,6 GHz met HT
Asus P4P800 Deluxe
512MB Twinmos DDR3200 dual channel
Hercules 9800pro
2x Maxtor dmax9+ in RAID-0 opstelling
Terratec DMX 24/96
3com netwerkkaart
Pinnacle tv-kaart

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Hier een zelfde soort topic met de mogelijke oplossing + een verhaaltje over bootvis.exe.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat ik slecht lees maar waar zit de mogelijke oplossing in dat topic (behalve een hint voor het uninstalleren van Norton)? Het probleem met bootvis is dat het eigenlijk geen problemen vertoont als ik ermee boot, terwijl als ik de computer uit en weer aanzet, de boot opeens meer dan vijf minuten duurt. Een ander verschil is dat het probleem in dat topic zich voordoet als de desktop van windows al weergegeven is, bij mij loopt alles vooral traag in de bootscherm.

[edit]
Vandaag weer aangezet, en nu is de Radeon Driver niet goed geladen (code 10; device did not start properly). Misschien toch een format overwegen?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 10:15 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je al eens geprobeerd Norton te deinstalleren? :)

Verwijderd

Topicstarter
Die smilie van jouw zou bijna profetisch overkomen :X

boottijd van knopje aanzetten naar volledig werkbare windows: anderhalve minuut :) (lijkt veel, maar ik heb 44 processes.

Ik heb dus Sysworks en Internet Security erafgeflikkerd, en hij start weer een beetje normaal op.

Alleen, wat nu? Ik kan moeilijk zonder fatsoenlijk AV leven en ik had Norton nog legaal ook O-) Toch even andere processinstellingen tweaken mbv msconfig en reinstalleren?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 14:57 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd

Lijkt me sterk dat het daar nu nog aan ligt, kan het me bijna niet indenken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie daar niemand die problemen heeft meet 2004. Enfin, ik zal morgen er eens even meet kloten, ik post nog wel mijn resultaten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 18:03:
[...]
Ik zie daar niemand die problemen heeft meet 2004. Enfin, ik zal morgen er eens even meet kloten, ik post nog wel mijn resultaten.
Geloof me, 2k4 was ook affected.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

brakke netwerkkabel misschien die niet altijd even lekker connectie maakt.....
(kortom misschien berust het BOOTVIS verhaal op toeval en maakt de kabel toen wel goed contact.)

[ Voor 39% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 11-02-2004 18:15 ]

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Pagina: 1