Toon posts:

[98] Hoe files redden van een schijf met beschadigde FAT?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okee zoals ik gisteren al schreef in dit topic:
Ben een disk aan het formatteren en het gaat helemaal mis...

had ik een 30gb harddisk met win98 die crashte toen ik defrag op pauze zette.
De partitietabel was helemaal weg en ik had al allerlei tools geprobeerd maar ik kon de schijf niet meer bereiken. Dus ik wilde hem formatteren.

Maar toch nog even geprobeerd met het tooltje rescuept op Linux, en ja hoor, binnen een paar minuten was mijn partitie gevonden en de herstelde partitietabel was naar de schijf geschreven.

Maar nu heb ik het volgende probleem:

Ik wil wat belangrijke files van de "herstelde" schijf afhalen voor ik hem formatteer.

Maar als ik start met een Windows 98 bootfloppy kan ik de schijf niet mounten.
Ik neem aan dat de FAT van de schijf grondig is verkloot door defrag toen dat programma crashte, en dat ik daarom niet kan booten van de schijf ondanks dat de partitie weer bestaat en hij in de partitietabel ook als bootable is gemarkeerd.

Als ik boot vanaf de 98 floppy en "c:" type, krijg ik iets van:
Drive c: Invalid media
Abort, Retry, Fail?
(wat de foutmelding precies was, kijk ik nog even na)

Het helpt niet om hem van master in slave te veranderen, of om hem samen met een andere harddisk in het systeem te hangen.

Ik heb dus
- een werkende computer
- een harde schijf met een beschadigde fat32 partitie waar ik nog wat bestanden vanaf moet halen
- een Windows 98 bootfloppy
- een Windows 98 installatie cd
- een slackware linux 9.1 live cd
- een werkende adsl internetverbinding zodat ik bestanden van de harde schijf als het moet tijdelijk via internet op een ftp-server weg kan schrijven

Maar
- geen tweede lege harddisk waarop ik Windows 98 kan installeren
- geen Norton disk doctor of andere programma's om een kapotte filetable mee te herstellen

Heeft iemand nog een tip waarmee ik de bestanden van de beschadigde schijf af kan halen?

Verwijderd

als je nieuwe partitie table exact overeenkomt met je ouwe, dan moet je fat partitie gewoon nog werken. heb ik zelf eens een partitie verwijderd (geen zin om te formatten) en weer een zelfde toegevoegd, en dan: wtf?! staat alles er nog!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Koop een pak diskettes. En kopier die handel er naartoe. Als je hier geen zin in hebt, moet je toch echt even met je HD naar een kennis toe.

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Heb je PartitionMagic? Zo ja, dan zou je kunnen proberen de semi-kapotte partitie naar 15GB te resizen en daar achteraan nog een van 15GB te maken en dan vanuit Slackware (oid) de data daarheen te kopieren, dan Windows op de eerste zetten, data terugkopieren van tweede naar eerste, tweede weggooien en eerste weer resizen naar 30GB.

Het schijnt dat je ook onder Linux FAT32 partities kunt resizen (parted?) maar hier heb ik geen ervaring mee (kan ik eventueel wel uitzoeken).
Als Linuxervaring je probleem is moet je me maar even op ICQ aanspreken 8)

En zoals ik al vaker gezegd heb: altijd belangrijke data op een andere partitie zetten dan Windows. Voorkomen is beter dan genezen :)

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ik ben maar even zo vrij geweest om de topictitel iets minder cryptisch te maken :D

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb geen partitionmagic
Wel parted, dat staat op de Slackware 9.1 live cd

Met parted kun je inderdaad fat partities resizen

Maar het probleem met deze partitie is juist dat hij
a. 30 GB groot is en
b. niet gedefragmenteerd is

Toen defrag nog draaide, zag ik splinters data verspreid over de hele partitie staan.

Resizen zou de partitie dus hoogstwaarschijnlijk onbruikbaar maken en mogelijk ook juist de files vernietigen die ik probeer te redden.

Ik ga even iemand bellen met Windows computers en Symantec software voor dit soort probleemgevallen. Kijken of het nu wel uitkomst biedt..

p.s. sorry van de topictitel die ik vergeten was. Ik heb meteen een mailtje aan de mods gestuurd om te vragen of hij veranderd kon worden in
"[98] Hoe files redden van een schijf met beschadigde FAT?"

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net gebeld met de Windows-expert en volgens hem ben ik nog niks opgeschoten.

Hij zegt: je hebt een FAT-partitie, nou en?
Het is "raw data" met andere woorden er is geen tabel of structuur waarin staat wat wat is.

Dus je kan net zo goed toch formatteren.

Maar ik wil toch graag die data hebben om te kijken of er niet een manier is om mijn files er nog uit te vissen.

Is dat realistisch?
En zo ja, hoe kan ik die data dan dumpen?
Met een of ander tooltje wat grote files raw op cd's kan schrijven ofzo?

En is het uberhaupt waar wat hij zegt? Is er geen manier om een kapotte FAT te vinden en te herstellen?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kijk eens met een tooltje als in de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers onder Hoe krijg ik verloren gaande data terug?, waar jou vraag volgens mij iets beter zou passen.

Deze tooltjes nooit naar de zelfde schijf laten recoveren !

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1