Toon posts:

Wat voor computer moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een nieuwe computer te kopen, en ik heb mij de afgelopen tijd enigszins verdiept in de mogelijkheden op dit gebied. Maar het is als leek verdomd moeilijk om de juiste keuzes te maken. Dat blijkt wel als je niet weet wat 'onboard' is, of hoeveel geheugen je moet hebben, nauwelijks weet wat een moederbord is etc.

Kan iemand mij zeggen wat voor computer ik nodig heb om de komende 5 jaar mee door te komen, als ik de volgende eisen opgeef?
Ik wil er microsoft office xp op draaien. Er moet een cd/dvd-brander op zitten en ik wil relaxed dvd's kunnen kijken, met 'gewone' boxen (dus geen subwoofer-onzin etc.) Ik wil normaal muziek erop kunnen draaien (wat voor geluidskaart heb je hiervoor nodig?) en ik hoef er geen waanzinnige spelletjes op te spelen, dus een toffe videokaart kan volgens mij achterwege blijven. Maar....een flatscreen beeldscherm zou wel heel relaxed zijn.

Heeft iemand voor mij met de voorgenoemde eisen een grove prijsindicatie? En misschien een adres waar ik zo'n computer kan kopen in de omgeving utrecht?

Rogierewiets

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:18

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Euh, misschien slim om hier eerst eens te gaan zoeken op verschillende termen in GoT, er zijn hier FAQ's aanwezig, oa. in dit subforum waar je prima uitleg kunt vinden over dit soort onderwerpen. Ga daar dus eerst eens kijken, en alvast welkom op GoT ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Je zou eens kunnen kijken bij --- Voor alle "Hoe is dit systeem?" vragen. ---. Verder is het nogal moeilijk om te zeggen waarmee je de komende 5 jaar vooruit kunt. Computers verouderen nogal snel ;)

Verder zou je met de Pricewatch en de Shop Survey ook wel wat kunnen denk ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door SmartDoDo op 08-02-2004 19:44 ]

Verwijderd

Als je twee winkels binnenloopt en de verkooppraatjes naast elkaar legt heb je een aardig idee denk ik.

Onboard geluid is een geluidschip op het moederbord. Van oudsher waren deze shit (krakerig) maar de laatste tijd bieden deze zeer goede kwaliteit. Je moet er even op letten of de chipset ook DTS (voor DVD's) en EAX (surroundbeleving voor games) ondersteunt. Maar als je toch gewoon stereospeakers koopt maakt dit niet zoveel uit.

De meerwaarde van een losse geluidskaart is tot 7.1 surround geluid, ondersteuning van allerlei standaarden, uitgebreid softwarepakket, en veel instelmogelijkheden. Aangezien weinig mensen (zeker met jouw eisen) dit gebruiken, gebruikt men heel veel onboard chipsets om de kosten naar beneden te brengen.

512 mb intern geheugen is een ruim minimum op dit moment, met 120 GB HD (ook redelijk standaard). Videokaart is niet zo belangrijk, alleen is onboard in dat geval wel flut. nVidia Geforce FX 5200 of Ati Radeon 9200 is wel aardig en niet duur.

Een dergelijk systeem kost je ongeveer 899 euro, incluis toetsenbord en muis.

15 inch TFT's heb je vanaf 300 euro, maar die zijn kut (vaak pixelfouten) en voor 350 euro heb je een fatsoenlijke Philips, of Samsung.

17 inch heb je vanaf 380 euro voor iets redelijks, maar die zijn vaak traag en eigenlijk alleen geschikt voor office/internet. Leuk wordt het bij 499 euro, dan heb je een LG of Samsung, wat echt goeie merken zijn omdat het kwalitatief goed spul is voor relatief weinig geld.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In dit geval is het beter om eerst wat rond te kijken in de verschillende FAQs. Zo kan je b.v. hier, hier en als je wat meer simpele vragen hebt hier zoeken naar antwoorden. Voor de systeemeisen van Windows XP kan je die simpelweg opzoeken om zo een indruk te krijgen, die kan je hier op GoT hier vinden.

Wat-past-het-beste-bij-mij vragen zijn wel welkom hier, maar dan wel specifieke vragen. In dit geval is het beter eerst wat meer research te doen en vervolgens op zoek te gaan naar b.v. Best Buy Guides om zo een keuze te maken. Bij dat laatste artikel kan je ook een indruk krijgen van de prijs van een normaal, simpel systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Laurent op 08-02-2004 19:48 ]

Dit topic is gesloten.