Toon posts:

"Standalone" een CD-ROM Drive aansturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een CD-ROM Drive (Asus 52x) gaan gebruiken voor audio (ja, echt waar!). Hier heb ik geen problemen mee, want ik weet precies hoe ik dit kan doen. Maar wat ik mij afvraag, is het volgende:
"Is het mogelijk een CD-ROM Drive aan te sturen zonder een PC-voeding of zonder behulp van een PC?"
Ik neem aan dat dit mogelijk is. Kan ik misschien een universele 12V adapter nemen, en dat stekkertje dan vastsolderen aan een molex-connector, die ik vervolgens in de Drive steek?

Wat is de makkelijkste oplossing om een CD-ROM Drive ZONDER behulp van een PC stroom te geven? Het liefst een beetje "compacte" oplossing, want hij wordt voor portable gebruik. Hoe zit het trouwens met het voltage van zo'n Drive? Is dat gewoon 12 Volt?

P.S.: Nog even voor de duidelijkheid: het gaat mij in dit topic alléén om het voeden (stroom geven), en NIET om het aansturen via een interface ofzo.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 17:30 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/5-25-molex-voeding.gif
Je hebt beiden nodig (12V voor motor, en 5V voor logica).
De Asus 52x CDROM heeft al een play/next + stop/eject interface.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 17:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 17:38:
[afbeelding]
Je hebt beiden nodig (12V voor motor, en 5V voor logica).
De Asus 52x CDROM heeft al een play/next + stop/eject interface.
Aha, ja dat van die voltages wist ik eigenlijk al, maar da's toch nog even handig. Ik kies juist voor die Asus, omdat ie een play/next en stop/eject button heeft :*) . Maar hoe kan ik die Asus gaan voeden? Moet ik dan 2 adapters modificeren?:
- De eerste adapter op 5V, gesoldeerd aan het rode en bijbehorende zwarte draadje van de Molex.
- De tweede adapter op 12V, gesoldeerd aan het gele en bijbehorende zwarte draadje van de Molex.
Lijkt mij een beetje overdreven: 2 adapters om een CD-ROM Drive aan te sturen :/ . Iemand een beter idee hem te voeden(zónder de voeding van een PC)?

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-03 18:47

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 17:49:
[...]

Aha, ja dat van die voltages wist ik eigenlijk al, maar da's toch nog even handig. Ik kies juist voor die Asus, omdat ie een play/next en stop/eject button heeft :*) . Maar hoe kan ik die Asus gaan voeden? Moet ik dan 2 adapters modificeren?:
- De eerste adapter op 5V, gesoldeerd aan het rode en bijbehorende zwarte draadje van de Molex.
- De tweede adapter op 12V, gesoldeerd aan het gele en bijbehorende zwarte draadje van de Molex.
Lijkt mij een beetje overdreven: 2 adapters om een CD-ROM Drive aan te sturen :/ . Iemand een beter idee hem te voeden(zónder de voeding van een PC)?
Zo heb ik 't vroeger wel eens aan de praat gekregen ja. Tenzij je er een pc-voeding aanhangt zie ik zogauw geen andere optie... JE kunt 'm bijvoorbeeld als gewone cd-speler gebruiken en aan je stereo hangen, dat werkt prima :)

I see dead pixels...

Verwijderd

Neem een 12V adapter en gebruikt voor de 5V een 7805 regelaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/l7805c.gif

12V erin, 5V eruit :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 18:22 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Liefst ook een paar onststoorcondensatortjes opnemen in de leidingen van de 7805, hoewel dit niet per se nodig is. Belangrijker is ervoor te zorgen dat je 7805 voldoende gekoeld wordt; is uiteraard afhankelijk van hoeveel stroom je cd-rom op 5V trekt.

Overigens kun je voor de 12V een zelfde constructie gebruiken. Neem bv. een 220-12V trafootje, brugcel erachter, beetje bufferen met een elco'tje en daarna een 7812 voor de 12V en een 7805 voor de 5V. Heb je een mooie stabiele voeding die je zo compact kan maken als je zelf wilt.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Heel vreemd mischien maarre.... kun je niet beter een Discman kopen die ook nog eens MP3 afspeeld? Heb ik in ieder geval ontzettend veel plezier van bij lange vluchten enzo :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Moet zeggen dat ik ook wel *errug* benieuwd ben waarom je in godsnaam een cdrom speler puur voor audio wil gebruiken??

Verwijderd

Topicstarter
Jullie hebben helemaal gelijk -> ik lijk wel gek, omdat ik die CD-ROM speler puur voor audio wil gaan gebruiken. Ik wil het eigenlijk alleen maar doen om te kijken hoe hoog de kwaliteit is die ik kan halen. Eerlijk gezegd hoef ik hem ook niet portable te gebruiken. Ik heb immers al een prachtige Sony Discman (D-EJ625) die mij 2,5 jaar geleden 300 gulden kostte. Deze doet het nog steeds perfect, en over het geluid ben ik dik tevreden. Voor mij geen MP3 hoor: heb ik niet nodig en de kwaliteit (maximaal 320kbps) haalt het nog steeds niet met 1411kbps WAV. Dan neem ik liever wat extra CD's mee tijdens de reis :) . Het "project" wat ik nu wil gaan doen is meer voor de fun. Bovendien ga ik ook nog eens proberen om hem flink te modden, zodat het meer op een kunstwerk gaat lijken dan op een CD-Speler. Dat je er ook nog CD's op kunt afspelen is dan bijzaak :*) . Snappie?
Pagina: 1