[EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts

Pagina: 1
Acties:
  • 4.557 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Topicstarter

Oud!

Zie verder hier: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

[ Voor 255% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 02-12-2004 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86363

Duidelijk stukje tekst _/-\o_

Als het alleen om projecten met simpele IC's gaat en je hebt geen voeding over is het gebruiken van de USB poort ook handig:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/usbbm.gif

Pin 1 is +5v en pin 4 is de ground. De poort levert maar 500mA, maar voor de meeste IC's is dat ruim voldoende.

Bovenstaande toegevoegd. Bedankt voor je opbouwende kritiek en tips!

Of je kunt zelf een regelbare voeding in elkaar zetten:
- Regelbare voeding
- Een simpele regelbare voeding
- Adjustable power supply using LM317
- Power Supply
- The LM317T Power Supply Schematic Diagram

Bovenstaande ingevoegd in testtopic. Bedankt!

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 26-10-2003 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 23:13
* MewBie gebruikt een oude 150W AT voeding om dingen te testen :P dat ding heeft de aan uit schakelaar achterop zitten dus geen losse switch. werkt perfect :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-04 11:39
[n00b mode] Wat is IC's ?[/n00b mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-05 15:28
Rubie-The-Sysop schreef op 24 October 2003 @ 16:54:
[n00b mode] Wat is IC's ?[/n00b mode]

Integrated Circuit.. In de volksmond soms ook wel chips genoemd :)

En voor een AT voeding geld eigenlijk dat je alleen even de +5 en de +12 hoeft te belasten.. Zelfde dingen als euss al in zijn faq heeft staan, alleen kun je deze simpelweg op een gewone molex-connector hangen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Twynn op 24-10-2003 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
Mischien wel handig om je How-To uit te breiden met info over AT want er zijn ook wel mensen (zoals ik) die geen losse ATX voeding hebben liggen maar wel een AT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-05 15:28
Rubie-The-Sysop schreef op 24 October 2003 @ 17:03:
Mischien wel handig om je How-To uit te breiden met info over AT want er zijn ook wel mensen (zoals ik) die geen losse ATX voeding hebben liggen maar wel een AT.

Kijk eens wat er bij todo in de topicstart staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
:X 8)7 |:(
ToDo:
- AT voeding verhaal
Ik weet het. Ik heb een aparte blindheid..... :+

[ Voor 9% gewijzigd door Rubie-The-Sysop op 24-10-2003 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ToDo:
- AT voeding verhaal

Toegevoegd ;)

Mochten mensen al vastlopen bij het uitnemen of openmaken van hun voeding, kijk dan even hier: Fan v. voeding vervangen zonder schade ?

Maximale afwijkingen:

Omdat het één en ander niet meer in de topicstart past, even hier parkeren zodat mensen opzoek naar de maximale afwijkingen van een voeding het tenminste kunnen vinden:

Maximale afwijkingen ATX voeding
Bron: ATX spec. v2.1 -> 4.1.4 - pagina 21
Lijnmin.nom.max.%
+5VDC 4,76255,2505%
-5VDC -4,545-5-5,50010%
+3,3VDC 3,1733,33,4324%
+12VDC 11,4291212,6005%
-12VDC -10,909-12-13,20010%
+5VSB 4,76255,2505%

[ Voor 234% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 22-12-2003 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-04 14:39

Diamon

The Weird One

Mocht je eventueel een ATX 200Watt schema bij willen plaatsen, dan kun je die hier downloaden: Schema
Dit is hetzelfde schema als die jij gepost hebt, maar hier staat ook uitleg van de gebruikte onderdelen, en waarvoor ze dienen. Erg handig bij het bouwen/verbouwen/doorgronden van een ATX voeding/schema
Heb ook nog ergens een schema van een 200Watt AT, maar kan deze niet zo 1,2,3 vinden.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb al heel wat voedingen aan de praat gekregen door alleen de groene kabel met een zwarte te verbinden. Welke voedingen moeten dan echt belast worden?

Ik heb dus nog nooit problemen ondervonden met Target, AOpen, superflower en de oudere enermaxmodellen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

The Dolf schreef op 24 oktober 2003 @ 21:37:
Ik heb al heel wat voedingen aan de praat gekregen door alleen de groene kabel met een zwarte te verbinden. Welke voedingen moeten dan echt belast worden?

Ik heb dus nog nooit problemen ondervonden met Target, AOpen, superflower en de oudere enermaxmodellen.
theoretisch gezien moet je elke schakelende voeding belasten, maar het zou heel goed kunnen dat ze er af-fabriek al een belasting inhangen om instabiele spanning tegen te gaan. Ik heb zelf ook een switching psu van compaq en daar zitten al weerstanden over de draden heen, er is dus al een belasting ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
Handig nu kan ik teminste ook wat me me oude AT voedingen wat proberen. Nu ik weet waarvoor elke draad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik gebruik al wat atx voedingen voor diverse zaken zonder dat ik alle spaningen heb belast met een weerstand. Alleen bij de oudere voedingen is het noodzakelijk dat de uitgang elktijd wordt belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52677

Toppie, heldere uitleg. _/-\o_
Was ik al een tijdje naar op zoek, want ook ik heb nog een paar (AT) voedingen op de schap liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Ik heb mn oude AT voeding tot nu toe gewoon zo los gebruikt voor wat elektronica te testen... zonder belastende weerstand. Tot nu toe nog geen echte problemen gehad, maarja de locale elektroboer is niet dichtbij dus ik laat ze voorlopig nog even zitten (ik gebruik hem toch niet zo vaak).

System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95666

ik gebruik mijn at voeding uit 92 ook gewoon zonder een belastingsweerstand (zit er bealsting op een weerstend? ja duh :) ) en ik maak ze voor echt bijna niets!. aleen de pinnen en stekkers moet ik kope! ik ga gewoon even naar de vuilstortplaast dan ga ik naar de afdeling huishoudelijke apparaten (staan altijd wel een paar pc's) en kom ik terug met een stuk of 6 voedingen helemaal gratis! weet niet of ze het nog doen daarom alrijd meer meeneme. mischien een idee voor de mensen die hier gewoon bijna geen geld aan wille uitgeven! en die schakelaar heb je bij een at voeding ook niet nodig want er zit zo'n aan en uit druk knop op! maar in ieder geval is het een leuk dingetje om te maken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
/me update
Ik heb een paragraaf toegevoegd: Voeding via de interne PC voeding. Onder pinouts heb ik nog WTX en Dell proprietary ATX toegevoegd als naslag. Tevens heb ik enkele kleine veranderingen in de tekst gemaakt door hier en daar wat zinnen bij te schaven of te voorzien van linkje.

Ik zoek nog steeds:
- Praktijk voorbeelden van anderen (ik heb hier geen goede camera)
- Pinouts van afwijkende voedingen (zoals OEM voedingen)

Als je een voeding met onbekende pinout of afwijkende kleurcode hebt (anders dan bovenstaand) doe dan het volgende en post zoveel mogelijk informatie die je hebt:
  • welke kleuren draden zitten er aan de connectoren
  • welke connectoren zitten er aan de voeding
  • wat staat er op de voeding qua merk en model informatie
  • post als het mogelijk is een foto
Zie ook deze topics om een idee te krijgen van welke informatie leidt tot oplossingen:Mocht iemand nog goede tips, idëen of naslag hebben ter aanvulling dan hoor ik die graag :)

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 26-11-2003 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

weet je wat als jij mij even uitlegt hoe ik mijn foto's op julie site krijg dan heb jij de foto's van mijn voeding ok???

mod-remark: http://theforumisdown.com/upload/upload.php of mail ze mij: Anoniem: 44568 ;)
edit: Pics ontvangen en toegevoegd :)

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 26-11-2003 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 11:11

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Mooi topic.

Maar je schreef dat de D+ de output van de computer is, en de D- de input. Dit is niet waar.
De D+ en - zijn een differential pair: Samen vormen ze de bitjes. De bus is half duplex: Zenden en ontvangen kan niet tegelijk. Er is dus geen sprake van een input en een output. Meer info op www.usb.org

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor het heldere inzicht. Ik heb inmiddels geen idee meer waardoor precies die tekst erin is gekomen, waarschijnlijk door verwijzingen zoals deze. De juiste werking van signalen over de D+ en D- pinnen is inderdaad differential pair:
Signaling on the bus
The USB cable is 4 wire cable, signaling on the bus is done by signaling over two wires (differential pair). There is a D+ wire and a D- wire, in a way that if we want to transmit “0” over the bus we will keep D+ low and D- high and vice versa to transmit “1” we need to keep D- low and D+ high. The other two cables are Vbus (+5v) and GND to deliver power to the device.
Bron: http://www2.rad.com/netwo...b/maintxt.htm#What_Is_USB
Nu maakte het in het voorbeeld niet echt uit (de pinout diende alleen om de +5V 500mA en ground pinnen duidelijk te maken), maar ik heb het inmiddels gecorrigeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 01-12-2003 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxRide
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 22:20

MaxxRide

Surf's up

Hoi Allen,

ik kan helaas 4,7 Ohm 11 Watt weerstand hier in Groningen niet krijgen (iig niet bij okaphone). Ook de 12 Ohm versie is niet leverbaar. Ze hebben wel een 9 watt versie, maar welke hoeveelheid Ohm zou ik dan moeten hebben (als het uberhaupt al mogelijk is om dat te gebruiken)? Misschien is hier een rekensommetje voor? Ik kan trouwens ook wel een 25 watt weerstand krijgen maar die zijn gelijk 7,50 EU, vind ik een beetje duur. Iemand een suggestie (heb het trouwens nodig voor een AT projectvoeding).

Bedankt!

If you are not wiping out you are nog pushing enough...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54864

[b][message=19247246,noline]euss schreef op 14 november 2003 @ 02:56
Ik zoek nog steeds:
- Praktijk voorbeelden van anderen (ik heb hier geen goede camera)

Mocht iemand nog goede tips, idëen of naslag hebben ter aanvulling dan hoor ik die graag :)
Een praktijkvoorbeeld:
Een poosje geleden heb ik een APC ups omgebouwd met extra accus's e.d. en heb toen meteen een grotere kast genomen om de accu's in kwijt te kunnen. Paint job eroverheen, window erin enz. Ik had toen nog (wat) plek en een AT voeding over. Ik heb dus besloten deze in te bouwen, om deze de fans en wat eye-candy te laten poweren. Toen kreeg ik ook al het id om meteen aan de voorkant van de kast connectoren te maken zodat 12V- 5V en 0 af te tappen zijn. Plaatjes staan HIER (groot, vandaar) Geel, zwart en rood komt overeen met de kleuren op je voeding (12V, 0V en 5V) en rechts boven een aan-uit schakelaar.

p.s. Ga aub niet zeuren over de paint-yob. Volgende keer doe ik het met een spuitbus en niet met een penceel :o
owjah, en met die MGE ben ik nog bezig :P

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 54864 op 02-12-2003 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxRide

MaxxRide

Surf's up

Ik heb waarschijnlijk al een andere oplossing voor mijn weerstand probleem. Ik koop er twee van 9 watt, 10 ohm i.p.v 1 11watt 4,7 ohm. Deze schakel ik vervolgens parallel zodat de hoeveelheid stroom wordt gehalveerd per weerstand en ze dus zoiezo nog meer dan 1 ampere trekken. Good thinking of niet doen?

(Zelfde geldt voor 12 ohm versie (dan dus met 24 ohm)).

[ Voor 4% gewijzigd door MaxxRide op 04-12-2003 16:15 . Reden: Foutje, moest 10 ohm zijn voor de minder zware ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxRide

MaxxRide

Surf's up

Klopt het trouwens dat ide weerstandjes warm worden? Ik heb er dus twee parallel zodat ze alsnog 1 ampere trekken (zie vorige post), maar die dingen worden goed warm :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54864

Het licht er volgens mij aan hoeveel Watt die weerstanden kunnen verstoken. Je hebt bijvoorbeeld 1 watts weerstanden, deze kunnen een wat aan energie verstoken, dus bijvoorbeeld op 12V:

1 watt komt overeen met 1W/12V=0.083A

12V

Door Ohm in dit geval af te dekken vinden we dat je een weerstand van tenminste 12/0.083 = 144.57 Ohm nodig.

Is de door jouw gebruikte weerstand lager van waarde, dan kan die inderdaad heet worden!

[edit]
En om 1A te trekken heb je dus weerstanden nodig die minimaal 12W kunnen verstoken, of twee die elk 6 watt kunnen verstoken maar ook de halve weerstands waarde hebben.

12V X 1A == 12W

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 54864 op 04-12-2003 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxRide

MaxxRide

Surf's up

Ik heb er dus twee van 9 watt genomen i.p.v. 1 van 11 watt. Alleen mij is verteld dat je bij een parallel schakeling van twee weerstanden de dubbele weerstand moet hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
offtopic:
Ik heb er een paar dagen uitgelegen, waardoor ik niet in staat was om te reageren in deze thread...
Misschien is hier een rekensommetje voor?
Als voorbeeld gebruik ik bij de berekening de weerstand van de 12V lijn:
  • 1 weerstand
    De stroom over de weerstand is afhankelijk van de weerstand: U / R = I oftewel: 12 / 12 = 1 Ampere
    Het vermogen per weerstand kun je dan eenvoudig uitrekenen: P = U * I oftewel: 12 * 1 = 12 Watt /me
  • 2 weerstanden parallel:
    Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/weerstand-parallel-v2.gif Weerstanden kun je ook parallel schakelen. Hierdoor neemt de gezamelijke weerstand af volgens: 1/RT = 1/R1 + 1/R2
    Als je dus 2 stuks 24 ohm weerstanden parallel schakeld wordt de totale weerstand van het weerstandnetwerk dus: 1 / ( 1/24 + 1/24 ) = 12 Ohm.
    De stroom wordt verdeeld over de weerstanden afhankelijk van hun weerstand: U / R = I oftewel: 12 / 24 = 0,5 Ampere per weerstand.
    Het vermogen per weerstand kun je dan eenvoudig uitrekenen: P = U * I oftewel: 12 * 0,5 = 6 Watt /me
  • 2 weerstanden seriëel:
    Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/weerstand-serie.gifWeerstanden kun je ook nog seriëel schakelen. Hierdoor neemt de gezamelijke weerstand toe volgens: RT = R1 + R2
    Als je dus 2 stuks 6 ohm weerstanden seriëel schakeld wordt de totale weerstand van het weerstandnetwerk dus: 6 + 6 = 12 Ohm.
    De stroom loopt door beiden weerstanden volgens de formule: U / R = I oftewel: 12 / 12 = 1 Ampere door elke weerstand. De spanning die op elke weerstand valt is bij 2 gelijke weerstanden de helft van die voedingsspanning, 6V dus in het dit voorbeeld.
    Het vermogen per weerstand kun je dan eenvoudig uitrekenen: P = U * I oftewel: 6 * 1 = 6 Watt /me

< knip >
Handige online calculator: http://www.okaphone.nl/calc/ (ook serie en parallel schakeling)

Conclusie:
Voor de 12V lijn kun je dus ook 2 stuks 24 ohm 9 Watt weerstanden gebruiken (of 2x Conrad art. nr. 411582: 22 Ohm 11 Watt parallel).
Voor de 5V lijn kun je 2 stuks 10 ohm 9 Watt weerstanden gebruiken (of 2x Conrad art. nr. 411540: 10 Ohm 11 Watt parallel), en voor de 3,3V lijn volstaan ook 2 stuks 10 ohm 4 Watt weerstanden (Conrad Art.nr. 01897).

/me opmerking: Het verdient de aanbeveling om een marge (van >20% ?) te nemen en niet de weerstand tot op zijn grens te belasten. Dus als uit jouw berekening volgt dat er 12W door de weerstand loopt neem je een 14,4 W of zwaardere weerstand (of je neemt een weerstand met een iets hogere weerstand waardoor er een lagere stroom doorheen loopt, [bijvoorbeeld een 15 ohm voor de 12V lijn, waardoor de stroom nog maar 0,8 A en het vermogen 9,6 W is] of je verdeeld de load door een bovengenoemde parallelschakeling).

Het klopt dat de weerstanden warm worden. Het beste plaats je ze dan ook in de luchtstroom van de ventilator.

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 08-12-2003 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxRide

MaxxRide

Surf's up

Euss, je bent een held! Duidelijke uitleg, nu kan ik met gerust hart de boel aanelkaar gaan solderen, bedankt!!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxRide

MaxxRide

Surf's up

Ben ik weer :)

Ik wil nu graag een standaard druk schakelaar van de voeding vervangen door een tuimelschakelaar. Alleen hoe moet ik dat doen? Ik heb dus 4 draadjes, twee hiervan zijn aan de "bovenkant" van de schakelaar verbonden en twee aan de "onderkant".

Nu wil ik graag deze vervangen door een tuimelschakelaar, hier zitten 6 aansluitingen aan. Kan ik nu "gewoon" de onderste twee van de drukschakelaar een de middelste twee van de tuimelschakelaar zetten en de bovenste twee aan de bovenste twee pinnen van de tuimelschakelaar? Dus

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Drukschakelaar:
|-----------------|
|Bruin | blauw|
|Wit    | Zwart|
|-----------------|

Tuimelschakelaar:

|-----------------|
|Bruin|blauw  |
|Wit   |zwart   |
| niets|niets   |
-------------------

Het lijkt mij dat dit gewoon kan aangezien op de bruine en blauwe de 230V binnenkomt, deze moeten "doorgeschakeld" worden naar de witte en zwarte draad.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 07-12-2003 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ehm een at voeding??? zou ik niet doen of dan moet jke zo'n hele grote hoog vermogens schakelaar hebben en die zijn erg prijzig:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxRide

MaxxRide

Surf's up

Geen tuimelschakelaar? Nou ja, dan verkort ik het draadje met de huidige schakelaar wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De officiële kleurcode:
- Bruin (live) + Blauw (neutral) = 230 Volt ingang
- Zwart (live-schakeldraad) + Wit (neutral-schakeldraad) = 230 Volt uitgang

Het per ongeluk omwisselen van zwart+wit maakt niets uit voor de werking.

Bij een 2 polige (wissel)schakelaar met 6 pinnen is de ingang (eigenlijk "common" genoemd) meestal de middelste set pinnen. De buitenste pinnen zijn dan de uitgang (eigenlijk "NO" [normaly open] en "NC" [normaly contact] genoemd). Anders even meten welke pinnen allemaal kontakt maken in de 2 standen die de schakelaar kan staan.

Houdt er alleen wel rekening mee dat je schakelaar wel geschikt moet zijn voor tenminste 230 V / 3 A. De 1 polige schakelaar die ik in de topicstart opsom (/me deze) is niet echt geschikt voor een AT voeding: hij heeft maar 1 pool (3 pennen) en liever gebruik je een iets grovere in geisoleerde uitvoering.

2 Conrad voorbeelden die wel geschikt zijn voor AT:
Conrad - 2 polige schakelaars
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/700092.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/701750.jpg
art.nr. 700092
€1,49
met verlichting
art.nr. 701750
€1,75
zonder verlichting

[ Voor 116% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 08-12-2003 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Pinda schreef op 03 december 2003 @ 18:38:
Ik heb waarschijnlijk al een andere oplossing voor mijn weerstand probleem. Ik koop er twee van 9 watt, 10 ohm i.p.v 1 11watt 4,7 ohm. Deze schakel ik vervolgens parallel zodat de hoeveelheid stroom wordt gehalveerd per weerstand en ze dus zoiezo nog meer dan 1 ampere trekken. Good thinking of niet doen?

(Zelfde geldt voor 12 ohm versie (dan dus met 24 ohm)).
Hoezo meer dan 1A? De weerstand blijft hetzelfde, dus die 1A ook.
Ja, die weerstanden worden warm, je bent energie aan het omzetten in warmte.

edit
Ow, niet ver genoeg gelezen.....

Als je btw een zeg 9W weerstand met 9W gaat belasten heb je kans dat de soldeer er af smelt zo heet wordt ie, kan je toch beter 2 van 9W met dubbele weerstandswaarde nemen en parallel zetten, wel wat duur der maar dan heb je ook wat.
Anoniem: 44568 schreef op 05 december 2003 @ 08:22:

2 weerstanden seriëel:
[afbeelding]Weerstanden kun je ook nog seriëel schakelen. Hierdoor neemt de gezamelijke weerstand toe volgens: RT = R1 + R2
Als je dus 2 stuks 6 ohm weerstanden seriëel schakeld wordt de totale weerstand van het weerstandnetwerk dus: 6 + 6 = 12 Ohm.
De stroom loopt door beiden weerstanden volgens de formule: U / R = I oftewel: 12 / 12 = 1 Ampere door elke weerstand.
Het vermogen per weerstand kun je dan eenvoudig uitrekenen: P = U * I oftewel: 12 * 1 = 12 Watt /me

Het seriëel schakelen van de weerstanden is dus niet zo nuttig, want je hebt nog steeds 2 zware weerstanden nodig, ipv 2 lichtere. Het verdient dus niet de aanbeveling, behalve als je toevallig goedkoop aan deze weerstanden kan komen (bijvoorbeeld als je ze voor noppes hebt gerecycled uit een oude TV).
.
Het in serie schakelen van weerstanden is even nuttig als het parallel schakelen van weerstanden.
In jouw voorbeeld valt er geen 12V over elke weerstand.
De weerstanden vormen immers een spanningsdeler en omdat de weerstanden gelijke waardes hebben valt er over elke weerstand 6V en is het gedissipeerde vermogen 6W per weerstand.

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 07-12-2003 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxRide

MaxxRide

Surf's up

He Exter,
ik heb nu alleen op de 5 volts weerstanden moeten zetten (op de 12 volts wordt wel wat aangesloten). Hiervoor heb ik twee 10 Ohm 9 watts parallel geschakelde vermogensweerstanden gebruikt. Ze worden aardig warm, maar ik gat ze vastzetten voor de aanzuigopening :) Komt vast goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Perfect.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
ik zie op de voorbeeldfoto dat er zowel + als - 12 volt op zit, mag ik er vanuit gaan dat dat gezamenlijk weer 24 volt is?
zou handig kunnen zijn als voeding voor sensoren/plc's die werken vaak op 24 volt.

of maak ik nu een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OliverBB schreef op 07 december 2003 @ 23:12:
ik zie op de voorbeeldfoto dat er zowel + als - 12 volt op zit, mag ik er vanuit gaan dat dat gezamenlijk weer 24 volt is?
Er staat dan inderdaad 24 volt over hetgeen dat aangesloten is, maar let wel op dat sommige componenten die manier niet zo prettig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
in hoeverre niet prettig?

[ Voor 0% gewijzigd door OliverBB op 07-12-2003 23:26 . Reden: mag wel gezegt worden dat dit topic perfect opgezet is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als in helemaal niet prettig ;) Die -12v is ook niet zo sterk overigens, je kunt er dus maar in beperkte mate dingen aanhangen. Meer info: 24 volt > hoe ? of [rml][ CM] Kan een voeding een CCFL van 24 volt aan?[/rml].

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 86363 op 07-12-2003 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 15:13

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Aangezien we het hier toch over voedingen hebben... M'n broertjes PSU geeft veel te weinig stroom af (4,31v ipv 5v; 11v ipv 12 enzovoort...). Zit er in zo'n voeding nog een callibratie potmeter toevallig?

mod-remark: Een beetje offtopic, maar om je toch van een antwoord te voorzien:
Ja, of een vaste weerstand. Zoek maar eens op "Voltmod voeding [$merk]" en je komt dan mods tegen waarbij hetzij de potmeter wordt aangewezen of waarbij er een potmeter wordt toegevoegd tussen de reference-pin van een stuur-IC en ground. Wel belast afregelen! Technisch gezien dezelfde manier als een voltmod van een videokaart/mobo dus. Voorbeeld: [rml][ EL] Q-Tec 550 Voltmod schakeling[/rml]

[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 08-12-2003 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 18:02

Stoney3K

Flatsehats!

Erg handig! euss bedankt!

* Stoney3K gaat toch maar zoeken voor een AT voeding voor z'n autoradio

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90978

ja ja, ik heb eindelijk de molex tranplantatie uit kunnen voeren, ik heb een dell atx voeding gevonden en daar de connector van een "standaard" voedig aan gesoldeerd

mijn dank aan de gene die de tekening hier geplaatst heeft _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Molex_transplantatie1-small.jpg

en zie hier de dell voeding (sorry voor de slecht kwaliteit en de groote) met een "standaard" connector eraan

geheel volgens schema en wat blijkt dan.....

hou je 3 draden over 8)7 8)7

hahahahahahaha

geen nood die worden toch niet gebruikt

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 29-12-2003 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76570

Hier ook een voedingkje gemod. _/-\o_ voor de heldere uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Schop :P

Ik heb hier twee AT voedingen die ik voor dit doeleinde wilde gaan gebruiken.

Nu was mijn vraag: Als je kortsluiting maakt knapt je zekering. Als je hier nu zo'n zekering met een veer instopt, zou dit dan ook werken :?

Ik weet niet hoe die dingen heeten, en kon ze daarom ook niet op de conrad site vinden :)

Weet iemand wat ik bedoel en of dit gebruikt kan worden voor dit doeleinde?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 13:42
Wat bedoel je met "een zekering met veer"?
Ik kan me voorstellen dat je een zekering bedoelt waarvan het draadje om een stukje vlasdraad is gewikkeld.
Dergelijke zekeringen zijn vaak tragere zekeringen en ik kan me voorstellen dat een voeding meestal een snelle zekering wil hebben (staat vaak op de zekering zelf, T voor traag (zou S verwachten) en F voor snel)

Maar goed, ben zelf ook even bezig geweest met een klein 145Watt ATX-voedinkje van AOpen en ik vermoed dat 'ie het niet wil doen zonder belasting. Zo maar even testen dus :)
Als ik 'm nu aanzet draait de fan 1 slag en dan is 'ie weer uit.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-05 16:04
Mooi stukje tekst! Ik heb alleen nog wel een kleine aanmerking. Als je een pc voeding ombouwd naar een "lapvoeding" dan moet je heel goed gaan bedenken wat voor een kwaliteit signaal je wilt hebben. Heel veel voedingen hebben een bepaalde tolerantie op het gebied van de rimpel die een spanning mag hebben. Als je een simpele AT voeding wilt gebruiken voor een digitale schakeling, dan kan je er bijna donder op zeggen dat deze schakeling niet betrouwbaar is. Een te grote rimpel kan heel veel storingen opleveren, vooral in digitale circuits.
Ook een te grote belasting kan een enorme rimpel opleveren bij de wat simpelere geschakelde voeding. De wat betere geschakelde voedingen hebben (zoals de TS al zei) een terugkoppel circuit, die er voor zorgt dat een rimpel weggefilterd wordt.
Maar nogmaals: Een duidelijke uitleg over de Pc voeding _/-\o_ _/-\o_

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.