Zelf speakers bouwen [100KB]

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-08 18:21
Ik ben van plan 2 mini zuiltjes te maken :)

Laminaat:
Breedte: 19,5 CM
Lengte 1 meter 38

De speakers:
2x JS, 5 watt, 4 ohm. Diagonaal 10 CM, Verticaal/Horizonaal 8 CM, 4,5 CM diep
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/VKF3DY60PAL/picserver.jpeg
De zuiltjes worden ongeveer 60 CM hoog, en worden van Laminaat gemaakt. (Heb geen ander hout)
Hier het schema:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/2995OZE404O/picserver.jpeg

Nu mijn vraag, ik weet dat het top zal klinken omdat het ook maar simpele speakers/klankkasten zijn, maar ik heb toch nog de volgende vragen:

Wat is de goedkoopste manier om hier de kabels aan te krijgen? Zodat de achterkant er toch nog een beetje netjes uitziet ipv een kroonsteentje :) Ik wil dus bijv. dat je het kan aansluiten dmv een tulpstekkertje ook. Dan moet ik dus het ding hebben waar je dat ding in kan steken en ook nog eens daarin kan monteren. Of zo'n ding dat je een knopje indrukt en dat je dan het kabeltje erin schuift, Maar die verkopen ze hier volgens mij niet (Alleen de Hema e.d. in de buurt...)

Is het verstandig achterin een bassgaatje te maken?

Misschien vind iemand het leuk m'n schema na te tekenen in autocad(??) en dan een 3D tekening te maken? Zodat het als het eind product eruit ziet ;)

Kortom, heeft er iemand nog tips?

Verwijderd

Ja, ik zou ze niet van laminaat maken. Je bedoelt toch dat spul waar je vloeren van legt??
Ik zou gewoon wat dun MDF of desnoods spaanplaat gebruiken dan. Dat kost niet zo heel veel.

En een kroonsteentje is de meest goedkope oplossing ja, tenzij je gewoon losse kabels wilt toepassen.

En ik zou ff wat meer gegevens over je speakers proberen te vinden, om zo zeker te weten hoe groot je bozen moeten worden. Aankloten kan tot gevolg hebben dat het totaal niet klinkt :)
Dan weet je ook of je wel/niet een basgat moet hebben.

En leg ff uit wat je met al die dingen bedoelt, ik zie zoveel dingen in je tekst dat ik echt niet weet welke ding bij welk ding hoort :?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2004 19:31 ]

• BHQ
Hehe, beetje vaag ben ik wel ja :)

Van die speakers kan ik de QTS waarden e.d. niet vinden helaas.. :(

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Is je budget 0 euro dat je het zo gaat doen?

• BHQ
Zoveel is het niet waard, Ik heb wel een MDF plank liggen van 1x1M, maar da's toch te klein :( En niet mooi.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 15:47
Kun je er niet een mooie tweeter enz bij gooien? Dis wel erg budget :P Bij conrad hebben ze leuke beginner setjes. Heb ik ook geprobeerd, en het klinkt voor een non-audiofiel best leuk :)

|>

• BHQ
Deze komen erg hoog, en hun laag is ook nog best aardig... zelfs zonder kast. Daarom wou ik wat kasten ervoor gaan maken :)

-edit Taekwondodo's! :D

[ Voor 10% gewijzigd door BHQ op 07-02-2004 20:47 ]

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Kan je niet nog 6 van die units scoren, dan kun je een line driver maken of zo.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Zijn deze speakertjes rechtstreeks uit je geluidskaart aan te sturen? Of moet er nog een versterker tussen? In dat geval zou ik 2 van die Velleman bouwpakketjes kopen met koelribje, en dan zo maken dat het koelribje er aan de achterkant uitsteekt. Is efficient en ziet er professioneel uit. Je kunt het beste de behuizing van MDF maken van een paar MM dik. Zorg er in elk geval wel voor dat de behuizing zo zwaar mogelijk word, dan worden het niet van die rammelkistjes. Je hebt bij Conrad diverse leuke onderdeeltjes om er toch iets moois en professioneels van te maken, zoals aansluitklemmetjes of -paneeltjes. Het hoeft niet eens zoveel te kosten. Als de totaalprijs van je onderdelen onder de gratis verzendkosten prijs komt, dan kun je altijd nog ff naar je speaker&co (geen idee waar ze ook alweer zitten, dacht ergens midden van het land) of Speakerland (In Oss, noord brabant). Misschien kun je zelfs wel slagen bij je electronica boer.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 03:30 ]

• BHQ
Idd, ik heb er een versterkertje voor nodig. Hoe duur is dat?

Ik ga eens bij de Conrad kijken voor spulletjes :)

[ Voor 8% gewijzigd door BHQ op 08-02-2004 10:24 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 17:12
Voor een versterkertje kan je eens kijken naar de TDA1519 van Philips. Is een geïntegreerd chipje dat er zo'n 2x5W rms in 4 ohm uitstampt bij 14.4V voedingsspanning. Je hebt enkel stuk of 7 condensatortjes nodig om er een ampje rond te bouwen, en een heatsinkje uiteraard. Als voeding kan je een standaard 12VDC adapter gebruiken die minstens 1A kan leveren.

Verder maak je de kastjes best gewoon gesloten. Aangezien je de thiele/small parameters van de luidsprekers niet kent, is het onmogelijk om een basreflexpoort te berekenen.

• BHQ
Dat philips ding, kosta?
En moet dat persé? Want ik kan ze natuurlijk gewoon ook aan een versterker aansluiten. ;)

En hoe kan ik de speakers afschermen dat ik ze bij de PC alsnog kan gebruiken?

• BHQ
Heb een MDF'je van 1 bij 1 meter gevonden. Al wil ik dat hout liever niet gebruiken omdat ik het heel lelijk vind. Als ik bijv. alleen de onderkant van MDF maak, geeft dat dan nog toegevoegde waarde aan het geluid?

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Yapser schreef op 08 februari 2004 @ 18:04:
Heb een MDF'je van 1 bij 1 meter gevonden. Al wil ik dat hout liever niet gebruiken omdat ik het heel lelijk vind. Als ik bijv. alleen de onderkant van MDF maak, geeft dat dan nog toegevoegde waarde aan het geluid?
MDF is juist heel mooi hout. Kun je altijd een mooi, egaal kleurtje geven :)

Samen staan we sterk!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-08 09:36

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

volgens mij zijn ze al afgeschermd.. er zit zo'n metaal ding om de magneet dus volgens mij zijn ze dat al.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• BHQ
Als ik ze bij m'n monitor hou geeft het wel zo'n verkleuringswaas, Lijkt me niet goed dus...

• BHQ
Hmm... Iemand anders nog een tip voor de maten? Met een bouwtekening ofzo. Hoe jij vind dat ze het beste uitkomen :)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik zou voor een zo smal mogelijke kast gaan, de inhoud win je wel door meer diepte of hoogte. Je kunt eventueel proberen een plaatje metaal tegen de binnenranden van de kast te bouwen om zo nog wat meer af te schermen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Yapser schreef op 08 februari 2004 @ 22:16:
Hmm... Iemand anders nog een tip voor de maten? Met een bouwtekening ofzo. Hoe jij vind dat ze het beste uitkomen :)
Dat is persoonlijke smaak, daarvoor ga ik ook geen model klussen (sorry :* ). Ik neem aan dat je nu voor gesloten boxen gaat, aangezien je de gegevens van die speakers niet hebt.

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-08 10:34
ik vraag me af of zo een 'grote' kast wel geschikt is voor deze breedband speakers 8)7 . Een bassreflex kast kun je zowiezo wel vergeten (omdat je geen T/S parameters weet). Zoals Wekkel als zei .. een gesloten kast is hier de oplossing.
(60 bij 19,5 bij 19,5 cm is ongeveer 22 liter, lijkt mij wat veel :Y) ).

Je zou kunnen experimenteren. Je bouwt je mini zuiltjes met de speakers bovenin en je maakt halverwege een horizontale plank. Door de plank naar boven of beneden te verplaatsen krijg je dan een ander klankbeeld. Doe dit totdat je het beste geluid hebt. En zet deze plank daarna vast (lijm enzo).

Voor de beste klank kun je toch het beste het MDF gebruiken (hele grote stijfheid) dit is in ieder geval beter dan het laminaat (Wat jij wou gaan gebruiken). Je zou de kast van MDF kunnen maken en daar omheen het laminaat plakken (voor de design)? vergeet niet om demping materiaal in de kast te stoppen (dat helpt altijd voor een beter geluid!

Volgends mij kunnen die breedband speakers goed mid/midlaag geven (stemgeluid en iets hoger) maar echt de hogere frequenties zullen toch achterblijven een tweeter erbij zou zeker helpen.

zo een zelfbouw versterker lijkt mij ook wel aardig om in te bouwen :) ziet er denk ik ook wel iets professioneler eruit.

Ohwjah voor die aansluiting kun je ook (imbus)bouten en moerengebruiken. Sla de moeren vast in het hout (met de kabels naar de speaker) en draai daarin de (imbus)bout
Boor in de imbus een klein gaatje zodat je het snoer erdoorheen kunt halen en vast kunt draaien.

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het voordeel van MDF is niet de stijfheid, multiplex is minstens even stijf, leg maar eens een 244x122cm plaatje over een overspanning van 2,4m... Het voordeel van MDF is met name het gemak in bewerking en het feit dat het bijna niet resoneert door de vele fibers.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• BHQ
Dennisch schreef op 09 februari 2004 @ 13:53:
Ohwjah voor die aansluiting kun je ook (imbus)bouten en moerengebruiken. Sla de moeren vast in het hout (met de kabels naar de speaker) en draai daarin de (imbus)bout
Boor in de imbus een klein gaatje zodat je het snoer erdoorheen kunt halen en vast kunt draaien.
Bedankt voor je hele verhaal, heb ik zeker wat aan. :)

Maar ik weet niet wat ik bij die moeren en bouten moet voorstellen, heb je een pic en wat kosta ongeveer? en waar?

• Dennisch
wat het kost ??? 2 euro 8)7 ??? maar het is zeker niet de mooiste oplossing (aangezien t ook niet helemaal luchtdicht is)

mijn bedoeling is dat je een moer in het hout slaat daar een bout in draait. In de bout dwars een gaatje boort om je snoer doorheen te halen zodat je bij het aandraaien het snoer vastzet
offtopic:
(Plaatje heb ik ff niet, omdat dit wel een erge budget oplossing is ... :> )

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• BHQ
Hmmz, ik snap 't *D

Ik heb nu een weekje vakantie , en ga ze toch van MDF maken.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

pff, gelukkig toch slimmer geworden :P . Succes ermee, en vergeet niet het resultaat te posten!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Dennisch
Ben wel benieuwd hoe je het oplost ?!? en vooral hoe het gaat klinken :) !!!

Hou ons op de hoogte! ;)

• BHQ
Yeps.. Foto's zal ik posten. :)

Deze speakers komen uit Jazz Vision boxjes.. alleen is de fabrikant onbereikbaar voor de QTS parameters enzo :(

Ze komen uit de J5508 Vision Serie. Op de site van Jazz staan ze 13kommanogwat watt :+, maar in het echt is het dus 2x 5 watt..

(http://www.jazzspeakers.com/ --> Products ---> Multimedia speakers ---> 3e pagina daar staan ze)

http://global.jazzspeaker...D0000002384000086_en.html
Volgens mij van die pagina is D hem. Misschien valt daar nog wat uit te halen aan parameters?

[ Voor 24% gewijzigd door BHQ op 20-02-2004 10:39 . Reden: nog een linkje ]

• Dennisch
Ik wordt er niet veel wijzer van. Je zou zelf de Thiele & Small parameters kunnen berekenen? Het enige wat je dan nodig hebt is een signaalgenerator (PC met geluidskaart),
versterker en een volt/ampere meter (als ik het goed heb 8)7 )
lees hier de How-to
Ik heb het zelf nog nooit gedaan ! Maar het blijkt dat al meerdere mensen het op deze manier hebben gedaan! :|
Op het moment dat je de Thiele & Small parameters weet kun je een wat geavenceerdere box maken (BassReflex ofzo! :*) )

• BHQ
De speakertjes
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/VKF3DY60PAL/picserver.jpeg

Het hout dat de lul is, de MDF moet nog geschuurt worden ;)
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/03K2IF3J8AF/picserver.jpeg

• BHQ
Of het word toch een miniem center speakertje, ben er nog niet over uit.. :{

Ohja, als ik deze 2 speakers aan elkaar hang (dus dat ze niet afzonderlijk links en rechts zijn maar als center speaker), klopt het dat het dan naar 10 watt 2 ohm gaat? of hoe zit dit?

• BHQ
Yapser schreef op 22 februari 2004 @ 09:08:
Ohja, als ik deze 2 speakers aan elkaar hang (dus dat ze niet afzonderlijk links en rechts zijn maar als center speaker), klopt het dat het dan naar 10 watt 2 ohm gaat? of hoe zit dit?
iemand?

• Dennisch
ligt eraan hoe je ze aansluit! B)
Als je 1 speaker aansluit dan is de belasting 4 ohm sluit je er een 2e speaker (in serie) erbij aan zal de belasting verdubbelen (dus 8 Ohm) :*) Sluit je de speakers parallel aan dan wordt de belasting 2 Ohm. Het parallel aansluiten van speakers wordt veelal toegepast in de caraudio wereld, omdat een versterker bij een lagere belasting mee vermogen kan leveren (maw je kunt weer een versterker uitsparen :*) ) Nadeel is wel dat de dempingsfactor omlaag gaat (de versterker heeft minder controle over de speaker). Aangezien jij het niet over dikke subwoofers hebt met dubbele spreekspoelen en 4 versterkers ... kun je beter de speakers gewoon in serie aansluiten. Je boxen draaien dan op 4 ohm, en zo kan de versterker het 'mooiste'geluid aan je speakers doorgeven. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisch op 23-02-2004 07:10 . Reden: was moe en wist t ff niet meer zeker, thanx ... ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ehm, bij mijn weten wordt het in serie nog altijd 8ohm dan. Net zoals weerstanden moet je ook impedanties optellen als ze in serie staan.

• BHQ
Hmm liever 8 dan 2 ohm. Mijn versterker trekt 8-16 ohm, om daar dan 2 ohm op te knikkeren lijkt niet zo fijn...

• Dennisch
OP het moment dat je op 2 Ohm zou gaan draaien gaat er iets niet goed. En ik denk dat je versterker het dan binnen de kortste keren begeven heeft :)

Pagina: 1