[SCSI] Raid 5 controller voor PCI 32/33?

Pagina: 1
Acties:

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:12
Hoi,

Ik denk er over om een Raid 5 set in mijn pc te zetten, deze zal bestaan uit 3x 73gb U320 10000rpm compaq schijven. Ik heb echter een paar vragen :

1) Ik heb op mijn moederbord geen 64bit PCI slot en als ik kijk welke controllers te koop zijn kom ik veel tegen voor PCI-X en en pci 64/66.
Dezen gaan niet werken in een normaal PCI slot denk ik? Of wel ? U160 controllers zie ik wel voor pci 33/66 ....

2) Heb ik echt een U320 controller nodig voor 4 van deze schijven (bootdisk is een seagate 73gb 10.000 rpm schijf) of kan ik ook een U160 controller gebruiken, in hoeverre merk ik dit in de performance

3) Kan ik nu het beste die 3 schijven op 1 SCSI kabel en de bootschijf op een andere ? (dat is dus : als de controller 2 poorten heeft)

4) Weet iemand een geschikt controller voor mij ? Mag eventueel 2e hands zijn. Moet wel onder Win2k en XP kunnen draaien

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Er zijn zeker 64/66 controllers die je in een default 32/33 PCI slot kunt steken hoor :) Check bijvoorbeeld deze review eens reviews: Invloed van PCI-snelheid op RAID-prestaties onderzocht

Maar dit soort info is ook terug te vinden in de specs van de controllers (er zullen vast ook wel controllers zijn die niet in een standaard PCI slot werken, ik ken ze allemaal niet uit m'n kop). En het lijkt me dat je toch wel íets aan 'huiswerk' doet wil je dit soort spul aanschaffen, al was het maar omdat het dure kaarten zijn. Zie trouwens ook deze entry in de PMG FAQ over PCI sloten.

U320 is niet een vereiste, al was het maar omdat de PCI bus het zaakje al afkapt op zo'n 110MB/s ;)

Als je een twee kanaals controller hebt (wat de U320 issue al helemaal minder belangrijk maakt, want twee maal 160 = 320) kun je de RAID5 array ook over beide kanalen verdelen. Maar al met al zal dit niet zo veel uitmaken omdat de PCI bus de bottleneck is in STR's

Welke controller? Leuke is de MegaRAID Elite 1600: erg goedkoop te krijgen en bloedsnel, zeker met RAID5 :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-03 19:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

1) De 64-bit 66MHz PCI RAID-adapters werken meestal ook in 32-bit 33MHz slots. Waar je naar moet kijken is of de PCI-kaart een spanning van 5V ondersteund. De PCI-X adapters die ik tot op heden heb gezien, werken alleen in 3,3V slots. Aan de vorm van de PCI-connector kun je herkennen welke voltages worden ondersteund. BalusC heeft daarover een paar pics in de PMG FAQ:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/pmg/PCI64_config.gif

2) Intelligente Ultra320 SCSI RAID-adapters zijn meestal sneller dan oudere intelligente Ultra160 SCSI RAID-adapters. Als je software RAID gaat gebruiken op een normale (dual channel) SCSI host bus adapter is het prestatieverschil tussen Ultra160 en Ultra320 minimaal.

3) Ik zou gewoon 2+2 doen. Waarom hang je de bootschijf trouwens niet in de RAID 5 array? De RAID 5 array zal er sneller worden. Een bootschijf wordt normaal gesproken toch nauwelijks gebruikt (een keertje het OS opstarten en evt de swapfile bijhouden, maar met een fatsoenlijke hoeveelheid RAM doet de swap vrijwel niets).

4) Ik ben bezig met een grote roundup van SCSI RAID-adapters. Zie de grafieken in deze .plan voor een overzicht van de gemiddelde prestaties van de adapters:

plan: Testmateriaal gevonden voor SCSI RAID-vergelijking

Een nieuwe Ultra320 SCSI RAID adapter lijkt me nogal prijzig voor hobbymatig gebruik. Als je er toch een zou kopen zou ik voor een LSI MegaRAID SCSI 320-1 of 320-2 gaan. Laat de RAID-adapters van Adaptec in ieder geval links liggen. Koop geen SCSI-controller met hostbased RAID-functionaliteit; intelligente adapters met cache kunnen veel sneller zijn. Een goed presterende Ultra160 SCSI RAID-adapter die je voor een aantrekkelijk prijs gebruikt op de kop kunt tikken is de LSI MegaRAID Elite 1600. SCSI4me.com is een goed adres voor goedkope RAID-adapters.

Kijk bijv. eens naar deze adapters:
- Dell Perc4/SC (=MegaRAID SCSI 320-1): http://www.scsi4me.com/image//LSI%20320-1.jpg
- Compaq Smart Array 5302/64: http://www.scsi4me.com/?m...00&display=Compaq5302.htm
- Intel SCRU32: http://www.scsi4me.com/?m...lay=SRCU32-like%20new.htm

• Renkie
Ik hoop vandaag/morgen een LSI MegaRAID Elite 1600 (2x U160 SCSI, 128MB) op te halen met 3x 73gb U160, bedankt voor de tips tot nu toe :)

Maar Femme, even 3 vragen :

1) Kan ik wel booten van een Raid5 setup en/of heb ik niet de kans dat ik eerder problemen krijg bij het installeren van een nieuwe windows ?

2) Als ik die 4e HDD erbij doe is deze niet 100% hetzelfde als de 3 anderen, krijg ik hier geen gezeur mee ?

3) Stel ik wil nu 3 schijven gebruiken en later als ik mijn huidige bootschijf es leeggooi de 4e wil toevoegen... kan dat dan zonder dataverlies ? Want als ik NU die 4e erbij wil doen heb ik alles kwijt wat daar op dit moment opstaat, toch ?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Je kan prima booten van een RAID5 array, niks aan het handje, ook niet met Windows installeren. Windows ziet gewoon de array als één disk en zodoende maakt het geen donder uit wat voor type array jij hardwarematig geconfigureerd hebt :)

Een afwijkende disk in een array werkt prima, je beschikt gewoon over exact dezelfde functionaliteiten e.d.. Maar je zult begrijpen dat een beduidend tragere disk de overige snelle disken in de array kan vertragen (as in: je haalt de maximale performance er niet uit) maar dat hoeft afhankelijk van het gebruik geen probleem te zijn; de extra arm en platters die je voor je aan het werk hebt kunnen dit in bepaalde gevallen (meer dan) compenseren.

Met een controller als de Elite 1600 kun je aan online capacity expansion doen; het on the fly uitbreiden van een array door een fysieke disk toe te voegen zonder je data te verliezen. Lees eerst de manual door want je zult b.v. dit moeten aangeven door de Virtual Sizing optie te enablen. Dit gaat wel wat tijd kosten en zoals als altijd wanneer je je opslag manipuleert moet je aan een back-up denken, just in case.

Overigens, wat ga je precies doen met deze set-up? Server, desktop/workstation gebruik? Niet in alle gevallen is het aan te raden je OS, page- en scratchfile's en applicaties samen met alle data op één RAID5 array te zetten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Renkie
ik krijg nu dus iets van 140gb aan hd space en hier komen de bestanden op die ik veel EN snel nodig heb EN absoluut niet kwijt kan / mag raken. Gewoon 'workstation' gebruik dus
Via een leuke aanbieding kan ik aan 3 73gb 10000rpm U320 schijven komen, toen kwam de mogelijkheid van Raid 5 om de hoek kijken :)

Verder is het ook een test setup voor de fileserver op mijn werk waar een database nu op raid 1 draait en ik wil vergelijken wat de snelheidswinst is tov raid 5

Al met al heb ik nu een Raid5 setup voor zon 750 eur, lijkt me niet al te gek.

Maar Femme ,

In welke gevallen is het juist wel aan te raden page files etc op de raid5 array te zetten ? En het lijkt me dat wanneer ik 'iets' van 700mb wil unrarren dit een stuk vlotter gaat op die raid5 schijf dan mn ide schijfje ?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je genoeg geheugen hebt (1GB of meer) en je geen uitzonderlijk spannende dingen doet (bijv. vormgeving van drukwerk met hoge resolutie beeldmateriaal) zal de pagefile weinig gebruikt worden en is het dus niet zo'n probleem dat ie op de RAID 5 array staat.

De snelheid van de traagste drive is bepalend voor de performance. Een RAID 5 array van twee Cheetah 15K.3's en één Cheetah 10K.6 zal maar iets sneller zijn dan een een RAID 5 array van drie Cheetah 10K.6'en.

• Renkie
Nou, ik heb alles in de kast geschroeft en op zich werkt het

MAAR

Ik kom bij verschillende test progs niet of nauwelijks boven de 40mb/sec ! Dit als ik 1 schijf los pak of als ik een Raid5 array maak
Ik heb mijn bootschijf (10000rm seagate) nog op mijn 'oude' controller en die haalt in zn eentje al hogere scores

Ik denk dat het aan de controller ligt (duh:P) , maar wat precies ?

Ik heb een HP NetRAID-2M Controller - 128MB ( = LSI MegaRAID Elite 1600 (2x U160 SCSI, 128MB, BBU, PCI64/66) )
Welke driver kan ik het beste pakken ? Die van LSI of van HP ?

sysinfo typ ik morgen wel, ga nu echt maffen :)

Als iemand al een idee heeft wat het kan zijn : ik hoor het graag !

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou de laatste drivers van LSI Logic gebruiken en ook proberen om de laatste firmware en BIOS van de MegaRAID Elite 1600 erop te flashen. Een transfer rate van 40MB/s is inderdaad wel erg laag. Je zou minimaal 70MB/s moeten kunnen halen.

Welke cachesettings en stripe-size gebruikt je nu? Adaptive read-ahead + write-back cache + direct I/O met een stripe-size van 128K is voor jouw configuratie waarschijnlijk het snelst. Als je nog geen data op de RAID drive hebt zou je deze benchmark kunnen gebruiken om te testen hoe goed je performance is.

• Renkie
Femme, hoe krijg ik die bios erop ?

Blijf een melding krijgen in de flashtool dat hij niet kan/wil flashen

Wat ik tot nu toe gedaan heb :

- SCSI kaart met bootschijf EN nieuwe scsi kaart omgewisseld, geen resultaat
- Raid 5 array gemaakt met settings van femme, helt niets.
- Andere settings die ik tegenkwam :
-----powerfail = on
-----fast initialize = on
-----cluster mode = off (wat = dit ?)

Verder heb ik nu een ander probleem. Na het switchen van pci sloten kan XP de schijven niet meer goed installeren. Tijdens de installeren ervan krijgen ik deze melding :

An error occured during the installation of this device
the specified service does not exsist as an installed service

En de schijven staan met een vraagteken in device manager met de volgende melding :

The drivers for this device are not installed. (Code 28)

To reinstall the drivers for this device, click Reinstall Driver.

PC Setup :

Winxp SP1
XP 2000
1gb kingston
Asus KR7a
Tekram 80mb scsi controller
HP Netraid 2m (= LSI megaraid elite 1600)

Verder nog wat standaard geluids/netwerkkaartjes etc

Ik zou graag mijn bootschijf aan de nieuwe controller hangen om te kijken of het echt aan de controller ligt. Maar ik lijk niet te kunnen booten van de HP Netraid ? Zelfs niet wanneer ik mijn oude controller eruit haal !

Ik kan ook geen optie in de netraid bios vinden met iets als "boot from this disk"

Iemand met tips? Graag :)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Weet je wel zeker dat er geen initilization in de achtergrond actief is? Probeer Power Console (management tool van LSI Logic) eens te installeren. Power Console kun je vinden bij de downloads op LSILogic.com. Als je zeker wilt zijn dat initilization niet actief is moet je fast initilization uitzetten tijdens het aanmaken van de RAID 5 array, dan wordt je verplicht om te wachten tot de array volledig geïnitiliaseerd is. Background initialization kan gemakkelijk een paar uur duren.

• Renkie
? Ik maak de Raid 5 array in de bios van de kaart he :)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Met Power Console kun je iig zien of er een background initialization actief is. Als je fast initailization aan hebt staan en je maakt een RAID 5 array in het BIOS dan is de nieuwe array meteen beschikbaar maar wel met een lagere performance zolang background initialization actief is.

[ Voor 9% gewijzigd door Femme op 09-02-2004 19:06 ]

• Renkie
Femme schreef op 09 februari 2004 @ 19:05:
Met Power Console kun je iig zien of er een background initialization actief is. Als je fast initailization aan hebt staan en je maakt een RAID 5 array in het BIOS dan is de nieuwe array meteen beschikbaar maar wel met een lagere performance zolang background initialization actief is.
AHA

Nou dat zal het dan zijn, want als ik die array maak heb ik DIRECT een array

Ik ga dat tooltje eens gebruiken :)

• Renkie
Ok, ik heb net de raid array in Windows gemaakt, ik kreeg nu ook de melding of ik de array wilde initializen , dit kreeg ik eerst niet toen ik via de bios de array maakte. Het duurde ook een flink uur dus dat klopt wel denk ik

Heb 1 partitie van de schijf gemaakt , hdtach geprobeerd en nog een waardeloze score.

read burst : 41,4

read speed : 35,9 max / av 35,4

Tja.... wat nu ?

Ook even 3 vragen :

Hoe krijg ik die LSI bios erop ?
Hoe kan ik instellen dat ik kan booten vanaf deze controller ? Als ik mijn bootschijf eraan hang kan ik namelijk niet booten, ook niet als ik mijn 'oude' scsi controller eruit haal.
Hoe los ik dat probleem op met het vage uitroepteken bij de schijven in device manager ?

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Heb ook een klin vraagje. Post ik liever hier dan een nieuwe topic.

"Is er een prestatie verschill in single of dual channel raid controller icm. zeg maar 1*6 hot-swappable SCA module of 2*6 hot-swappable SCA module? Of maakt het geen ruk uit? wat doet de SAF-TE eigenlijk?"

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• 4MULA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2023
Renkie schreef op 09 februari 2004 @ 21:22:
Ok, ik heb net de raid array in Windows gemaakt, ik kreeg nu ook de melding of ik de array wilde initializen , dit kreeg ik eerst niet toen ik via de bios de array maakte. Het duurde ook een flink uur dus dat klopt wel denk ik

Heb 1 partitie van de schijf gemaakt , hdtach geprobeerd en nog een waardeloze score.

read burst : 41,4

read speed : 35,9 max / av 35,4

Tja.... wat nu ?

Ook even 3 vragen :

Hoe krijg ik die LSI bios erop ?
Hoe kan ik instellen dat ik kan booten vanaf deze controller ? Als ik mijn bootschijf eraan hang kan ik namelijk niet booten, ook niet als ik mijn 'oude' scsi controller eruit haal.
Hoe los ik dat probleem op met het vage uitroepteken bij de schijven in device manager ?
Hi renkie,

ben blij te lezen dat iig de harddisks goed werken ( je hebt ze bij mij gekocht in Nijmegen) ;)

Succes met het goed instellen/tweaken van de raidconfig !

I

Pagina: 1