film verkleinen voor afspelen pda

Pagina: 1
Acties:
  • 1.201 views sinds 30-01-2008

• Shifty-PK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05-2024
Beste mensen,

Ik ben nu al een paar dagen aan het stoeien om mijn films aan te passen zodat ze:
- een kleine resolutie hebben zodat ze op mijn palmtop scherm afspeelbaar zijn
- klein genoeg zijn dat ze rond de 128mb uitkomen

Ik het al gestoeid met virtualdub en in principe lukt het mij al wel goed om mijn films te resizen met de filter: resize in virtualdub.

Wat mij nog niet goed lukt is om de film daadwerkelijk ook klein te maken in bestandsgrote.
Meestal wordt de film alleen maar groter zelfs wanneer ik de audio weghaal en het fps van 30 naar 12 verminder.

Op dit moment gebruik ik de nieuwe divx codecs van www.divx.com: "Divx 5.1.1 Codec", deze selecteer ik dan ook bij VirtualDub->Video->Compression.
Is dit de goede codec hiervoor en moet hierbij nog iets speciaals ingesteld worden?

Audio Codec: GEEN: ik gebruik "Direct Stream Copy". Ook hier weer: Is dit goed of kan ik beter een codec hiervoor in de plaats gebruiken? Zo ja, welke codec dan precies?

Ik ben dus op zoek naar wat hulp om mijn filmpjes kleiner te maken.

Even wat feiten checken: ?
- Wanneer je een film van 30 fps naar 15 fps brengt wordt de film ook 50% kleiner in bestandsgrote?
- Wanneer je de resolutie van bijvoorbeeld: 608x336 naar 304x160 wijzigd wordt de film ook 50% van de originele bestandsgrote?

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

e1f

Nee, nee, maar het helpt wel...
Het hangt voor een groot gedeelte af van de bitrate die je instelt. Wanneer je in VDub kiest voor DivX kan je hier idd nog een aantal dingen instellen. Waaronder de bitrate. Verder zou ik het geluid uitvoeren als mp3 (m.b.v VirtualDub Mod), op een lage bitrate.
Maar als ik jou was zou ik eerst even een hoop zoeken in verschillende topics. Kijken op www.doom9.org, www.divx-digest.com en meer van dat soort sites. Daar staat van alles uitgelegd en moet je eruit kunnen komen.

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 15:24

w00Dy

Make soap, not war

je neemt voor het geluid best de ogg codec, die is sowiezo kleiner als mp3 en klinkt op lagere bitrates nog heel aanvaardbaar.

• Shifty-PK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05-2024
Ok bedankt,

Door de bitrate te veranderen ging de bestandsgrote aanzienelijk omlaag.

Ik zal ff de setting doorgeven welke ik nu gebruik om tot films van +-100 mb te komen:

Ff een uitlegje over hoe je de totale grote van je film van te voren kan uitrekenen:
//
I want 1 megabyte per 1 minute. 1 megabyte = 1024 kilobytes, and 1 minute = 60 seconds. Therefore, I want 1024 kilobytes per 60 seconds. However, it is being measured in kilobits, not kilobytes. There are 8 kilobits in a kilobyte, so it's..

(filesizeMB * 1024 * 8 ) / (Length of movie in minutes * 60 ) = bitrate

1 (megabyte) *1024 * 8 / 1 * 60 = 136.5 kilobits / second.
//
Wanneer je dus een datarate van 136.5 kilobits selecteerd zal je ongeveer op 1mb per minuut uitkomen. MAAR: hierbij zit nog geen audio. Audio kan ook flink toenemen als je em niet comprimeerd.
Ik heb een audiorate van 8kByte gebruikt, dat is dus 64kbit. Wanneer je nog steeds 1mb per minuut wilt houden inclusief audio zou je dus 64kbit van de 136.5 kbit moeten afhalen van Video.
Dat komt uit op 136.5 - 65 = 71.5.
Ik heb mijn datarate van mijn video dus op 72 gezet en audio op 65kbit.

Nu heb ik een mooi klein bestand van rond de 100mb per film wat er op een palmtop nog goed uit ziet.

Het meeste van mijn informatie heb ik van: http://www.pocketmatrix.com/guides/compression/

Betreft die Ogg Codec, kan ik die gebruiken in VirtualDub of moet ik daar weer een ander programma voor gebruiken?

Shifty

• Sr Juan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 15:52

Sr Juan

7 uur later dan bij jou in NL

wat ik meestal doe is ik gebruik de moviemaker van XP en daar converteer ik het mee, ja kan gewoon aangeven dat het voor een pda is en dan regelt hij het zelf maar, lekker makkelijk.

El trago de mezcal, como lo senos de las mujeres, uno es insuficiente, tres son demasiados

• JaWa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 22:57

JaWa

zie hier een icon

dit brengt me op een ideetje mijn digicam (minolta dimage xt) kan .mov bestanden afspelen en ik heb een sd kaartje van 256 mb :)

ik zou waarschijnlijk ook een film kunnen comprimeren naar .mov met een lage resolutie..

woot * JaWa gaat ff stoeien

Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik weet het; oud topic kicken, maar ik ben nu op zoek naar hetzelfde.

Een programma welke DVD/DivX/VCD kan converteren naar een formaat en grootte wat goed af te spelen is op een PDA.
Ik heb een DivX van 700 Mb gekopieerd naar een SDkaart en het afspelen op mijn PDA (HTC Tytn2 gaat erg schokkerig, het is net te volgen. Geluid gaat overigens goed.
Daarnaast heb ik een film gedownload (I am Legend) voor de PDA me een grootte van 108Mb welke heel goed afgespeelt wordt.
Ik ben op de hoogte van het feit dat de Tytn2 niet echt geschikt is om video af te spelen, maar daar zou binnenkort een update voor komen.

Het liefst zou ik de mogelijkheid hebben om ondertitels toe te voegen (in de vorm van de SRT bestanden in dezelfde map te zetten(?)), maar dat is ondergeschikt.

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ondertitels kan je b.v. met virtualdub toevoegen. Zie hier meer info over het converteren, Video coderen voor je PMD: Tips en trucs

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
its_Muppet schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 10:16:
Ik weet het; oud topic kicken, maar ik ben nu op zoek naar hetzelfde.

Een programma welke DVD/DivX/VCD kan converteren naar een formaat en grootte wat goed af te spelen is op een PDA.
Ik heb een DivX van 700 Mb gekopieerd naar een SDkaart en het afspelen op mijn PDA (HTC Tytn2 gaat erg schokkerig, het is net te volgen. Geluid gaat overigens goed.
Daarnaast heb ik een film gedownload (I am Legend) voor de PDA me een grootte van 108Mb welke heel goed afgespeelt wordt.
Ik ben op de hoogte van het feit dat de Tytn2 niet echt geschikt is om video af te spelen, maar daar zou binnenkort een update voor komen.

Het liefst zou ik de mogelijkheid hebben om ondertitels toe te voegen (in de vorm van de SRT bestanden in dezelfde map te zetten(?)), maar dat is ondergeschikt.
Probeer PocketDivxEncoder.exe of SUPER© eens.

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11-2025
Excuus, blijkbaar niet verder gekeken dan mijn neus lang is O-) .
Much obliged! _/-\o_

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

klik

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.