Toon posts:

SATA boot niet

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 3 hd's in mijn systeem zitten waarvan 2 gewoone ata schijven en één SATA schijf, het was gelukt om win xp op de sata schijf te instaleren maar het bleek dus dat ie nog van mijn oude schijf boote hier stond ook nog win xp op geinstaleerd. nu heb ik alles verwijderd van de oude schijf en nu ging het dus mis met het opnieuw opstarten ik heb nu winxp maar weer op die oude ata schijf geinstaleerd omdat ik niks kwijt wil van de SATA schijf mijn vraag is hoe ik nu weer gewoon en alleen van de SATA kan werken
of hoe kan ik nu die SATA bootable maken zodat ie zonder die andere schijven kan

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:25

makje

Professioneel prutser

Je moet in de BIOS instellen dat hij van SCSI opstart en niet van HDD-0

edit:
Zie ook punt 2 van dit stukje in de I/O FAQ

[ Voor 50% gewijzigd door makje op 05-02-2004 21:23 ]

9800x3d

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:52
Gewone Ata-schijven loshalen, dus alleen S-ata over en dan Windows XP installeren. Dan heb je je opstartbestanden op je S-ata schijf staan. De rest was je al duidelijk (F6 voor drivers en booten van S-ata)

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 05-02-2004 21:23 ]

Verwijderd

Punt, komma
Leestekens zijn altijd erg handig.
-on topic-
opstart volgorde veranderen in je bios !!

Verwijderd

Hangt ook af van het type mobo dattie heeft!
Als je SATA onboard hebt, kun je vaak instellen dat SATA de primary controlller is. Dan start ie dus op van de SATA schijf.
F6 moet je wel doen bij het installeren, maar dat is een windowsstukkie van het verhaal, voor het feitelijk booten moet je in de bios zijn.

Verwijderd

Topicstarter
mijn SATA is dus niet bootalble.
en een herinstall is ff geen optie omdat ik alles nu op die SATA schijf heb staan (dan ben ik alles kwijt)
ik hoef alleen te zorgen dat die SATA Bootbaar wordt

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 21:45 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:52
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 21:43:
mijn SATA is dus niet bootalble.
en een herinstall is ff geen optie omdat ik alles nu op die SATA schijf heb staan (dan ben ik alles kwijt)
ik hoef alleen te zorgen dat die SATA Bootbaar wordt
Je wil dat je S-ata schijf bootable wordt, maar je wil er niet op installeren? Je kunt toch gewoon een repair doen (zie search) of windows eroverheen gooien? :?

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
bij sommige moederborden lukt dat booten van SATA niet... ik heb een Gigabyte GA7-NNXP en dat is daar eentje van |:(

ik heb dit allemaal geprobeerd:

SATA raid-1 - install lukt, booten ho maar
SATA zonder raid - zelfde verhaal
ATA partitie copieeren op SATA met driveimage - werkt alleen als de originele partitie blijft staan |:( de bootbestanden staan dan blijkbaar op de ATA disk...

ik denk dat de TS zn bord het ook verrekt... toevallig ook een Silicon Image SIL 3112 controller?

Mn 3D printer blogje..

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 20:25
hetzelfde probleem met mn Asus A7N8x Deluxe rev 1.06, ik kan NIET opstarten van mn SATA RAID0 array. bootvolgorde aanpassen maakt niet uit.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kan je in de bios niet instellen bij first boot device s-ata, ik kan dat namelijk wel.

En bij het installeren van XP wel F6 drukken he ;).

anders gewoon first boot device s-ata en de anderen uitzetten, dan moet ie het doen.

Verwijderd

TheGreatRanma schreef op 06 februari 2004 @ 10:27:
hetzelfde probleem met mn Asus A7N8x Deluxe rev 1.06, ik kan NIET opstarten van mn SATA RAID0 array. bootvolgorde aanpassen maakt niet uit.
Ik heb het zelfde bord waar alles prima werkt.

Ik had eerst een 80 ata 133 schijf waarop xp stond. Vervolgens twee sata schijven van 120 gig als raid 0 ingesteld. In Bios enkel CD als boot device. Install disk van XP booten (met F6 sata driver laden) en de partitie op de oude schijf waarop xp stond deleten. Op de nieuwe schijf nieuwe partitie maken. Op de oude schijf de partitie weer aanmaken. Zo krijgt je op de nieuwe schijf de C:-partitie. Installatie voltooien. In bios alle boot devices uitschakelen. En hij start van de nieuwe schijf XP op.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Je moet ervoor zorgen dat de devices aan je primary ide controller op CS staan ipv op Master/slave. Anders wordt er vanuit gegaan dat je van je primary master wilt booten.

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij nu ook gelukt idd door gewoon een herinstall van windows.
heb ff de oude hd's afgekoppeld en in een andere map xp geinstaleerd(met F6 etc.), omdat er al een andere versie van xp op stond, dan weer de andere hd's aangesloten als slave en via dos weer die nieuw aangemaakte xp map verwijderd.
mischien een beetje omslachtig maar het werkt in de bios natuurlijk de SATA schijf als firstboot device en de rest gewoon op uit.

[oftopic] Daarna wou ik nog dat die de sata-schijf als C schijf zag daarvoor moest ik wat in de regfiles aanpassen had ik gelezen op de site van microsoft, en daarna weer rebooten.
Dit had ik beter niet kunnen doen, want daarna kwam ik niet verder dan het aanmeldscherm.
Dus weer een herinstall van xp op die oude schijf en backups gemaakt van alle belangrijke dingen.
Dan weer een komplete herinstall van XP met format op de SATA schijf en de backups weer terug naar de sata schijf.
En alle programma's weer instaleren.
Erg tijdrovend allemaal maar ja dat bijven pc's toch wel :) ;) 8)7
[/oftopic]

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Ik wil ondanks de leeftijd van dit topic toch even de boel kicken... Ik heb een soortgelijk probleem.

Asus A7N8X-E Deluxe
80GB IDE
160GB SATA

Nu heb ik lang terug windows op mijn SATA schijf gezet (met F6 enzo) terwijl de IDE schijf er nog aan hing. Ik kreeg dan altijd na de POST een venster welke Windows versie ik wilde booten (multiboot, eentje van de IDE, andere van SATA). Ik heb nu dus mijn IDE afgekoppeld en nu kan het moederbord niets meer booten. Ik heb alle mogelijke bootvolgordes in de BIOS wel zowat gehad nu en als ik mijn IDE weer terugzet werkt het weer.

Ik wil echter die IDE wel kwijt maar ik kan van de SATA niet booten. Zijn de drivers voor het booten van die SATA toevallig niet op de SATA zelf aanwezig maar staan die op de IDE? Als dat zo is moet ik windows opnieuw installeren. Kan iemand mij een hele hoop moeite besparen en mij vertellen of het opnieuw installeren van windows op de SATA schijf genoeg is? Kan het zonder opnieuwe installeren?

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
waarschijnlijk moet je de partitie op je sata schijf nog aktief maken.

Voor dit probleem heb ik overigens een veel makkelijker oplossing gevonden. Ik heb gewoon mijn partitie op de ide schijf met partition magic gekopieerd naar de s-ata schijf, partitie primary en aktief, dan in de bios opstarten vanaf ik geloof scsi (dan pakt hij sata)
dan krijg je nog een multiboot, vervolgens maak je de partitie op je ide schijf leeg en de volgende keer dat je opstart gaat hij in een keer van de sata schijf.
mobo asus 7n8xe-deluxe

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Het probleem is dat mijn OS op de SATA schijf staat. De IDE schijf gebruik ik nu nergens voor, er staan gewoon oude bestanden op.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
dat had ik begrepen, ik namelijk ook mijn os op de sata schijf, maar je moet wel die partitie actief maken met een programma als fdisk of partition magic

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Ik heb hem actief gemaakt, als ik mijn IDE nou ontkoppel krijg ik na de POST het bericht: NTLDR ontbreekt, druk CTRL-ALT-DEL om opnieuwe op te starten.

Wat doe ik fout?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

http://gathering.tweakers...s+missing&where=Dit+forum

Je hebt dit niet gelezen. :)

en dit niet gedaan:
BalusC schreef op dinsdag 22 juni 2004 @ 09:32:
[search=ntldr missing]
[google=ntldr missing]
[google=ntldr missing site:support.microsoft.com]

:)

[ Voor 42% gewijzigd door Guardian Angel op 26-01-2005 22:57 ]

ARME AOW’er

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Klopt, je hebt gelijk. Ik heb na het kicken van dit topic gewoon al mijn problemen hier gepost zonder te zoeken. Mijn excuus.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oud topic, inzet, inzicht, researchvermogen. You got it.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.