Haeg schreef op 07 februari 2004 @ 13:39:
[...]
Begin eens met gewoon water in plaats van die groene shit.
Dan kun je in die emmer {reservoir} misschien ook een riedeltje ijsklonten erin mikken dit is slechts tijdelijk maar zo kun misschien zien wat er gebeurt met een watertemperatuur van zegge 20 graden
Ik zal eens proberen met een lagere watertemp, ik gok misschien ook dat ik te weinig flow heb voor het blok. In de vorige test-setup had ik een emmer met een pomp aan het blok. Nu heb ik een minder krachtige pomp en 2 rads in het systeem zitten, normaal gezien maakt de flow geen reet uit, maar ik weet het anders ook niet.
Ik moet ook nog ff de setup testen zonder CPU eronder om te kijken of de pelt wel flink koud wordt.
Ik denk niet dat een lagere watertemp helpt aangezien het water maar een graad of 35 a 40 is en dat krijg ik ook met geen mogelijkheid lager in een normale setup. Als het dus hieraan blijkt te liggen dan kan de setup nooit werken.
Die groene shit is trouwens gewoon demi-water met 3 druppels kleurstof en een paar druppels anti-corrosie vloeistof, de concentratie van de 2 spullen is dus <1ml op 3 liter demi-water, om gewoon demi-water te gebruiken zou dus geen verschil moeten opleveren. In de oude WC setup was de performance wel goed.
apen-nootjes schreef op 08 februari 2004 @ 17:37:
Een Maze 4 is een behoorlijk goed waterblok wat dus ook de warmte wel genoeg kan afvoeren denk ik zo.. Het enige probleem is of de radiator goed genoeg is... Deze moet namelijk die warmte die de peltier produceert + de warmte die geproduceerd wordt door de CPU ook weer uit het water kunnen halen..
De 2 grote rads kunnen gemakkelijk zoveel energie aan, de watertemp stijgt ook amper (een paar graden vanwege de weerstand tussen het water en de lucht) dus daar ligt het niet aan.
De maze4 is een modern waterblok, deze zijn gemaakt om max ongeveer 200 watt af te voeren en een geringe weerstand te hebben. Omdat mensen de watertemp meestal laag kunnen houden is het grote probleem vooral de weerstand van het blok, deze moet zo klein mogelijk zijn zodat de CPU temp zo dicht mogelijk bij die lage watertemp ligt. Ik vraag me alleen af of dat de maze4 de 500 watt die de pelt + cpu uitspuigen wel fatsoenlijk naar het water kunnen overdragen.
Hielko schreef op 08 februari 2004 @ 20:54:
mwa, eigenlijk is peltierkoeling de slechte manier van xtreme koeling doordat het enorm inefficient is. Daarnaast is het ook helemaal niet zo goedkoop. Je hebt een erg goede waterkoelingset nodig, een speciale voeding en ook nog eens peltier elementen. Als je dat allemaal nieuw zou kopen in de winkel kan je al snel voor dat bedrag ook al snel een phasechange systeem kopen. Zeker als je ook nog de elektrisiteitkosten meerekend die zeker niet gering zijn.
Misschien moet je toch eens wat meer lezen voordat je zo'n uitspraak doet. Het is erg inefficient, maar zoals bijvoorbeeld bij mijn P3 die heb ik jaren met een 119 watt pelt stressed,overgeclocked, en op veel volts op -8 gehad.
De super krachtige voeding die ik heb (een stuk krachtiger als eigenlijk nodig is) kost dus maar 80 euro om te maken, de pelt zelf kost maar 42 euro, dan stel 50 euro (wat veel is) voor isolatiemateriaal en een coldplate (was zelf 40 euro kwijt).
De WC setup hoeft niet duur te zijn, mijn pomp is 15 euro, het maze4 blok is wel duur, maar een goedkoper blok is misschien wel beter. Radiator is ook niet duur en kun je ook van de sloop halen als je echt goedkoop uit wil zijn. Een nieuwe brommer radiator (full-copper) kost ook maar 25 euro en kan je bestellen bij iedere fietsenmaken, deze zijn meestal nog beter als de rads die je koopt speciaal voor WC. Slangen kosten ook geen reet.
Stel dat je echt duur uit bent dan ben je totaal 300 euro kwijt voor een goede WC met een pelt erop, daar koop je geen phase change systeem voor. Het komt ook eigenlijk nooit voor dat iemand meteen met een pelt begint, het kost je dus maar ongeveer 150 euro om van een WC een pelt setup te maken. Daarnaast geeft een pelt systeem veel meer voldoening omdat het niet kant en klaar uit een pakje is, je moet zelf veel meer doen om het goed te laten werken.
Stroomverbruik valt ook reuze mee, mijn pelt vreet maar 350 watt ongeveer. Ik heb mijn tweakbak maar een paar uur in de week aanstaan, en ik ben van allemaal CRT's naar TFT's gegaan, dus van 200 a 300 watt naar 15 watt. Daar spaar ik dus alweer veel stroom uit en mag die pelt er dus best vanaf. Een phase change systeempje trekt ook nogal wat stroom hoor. Vooral bij het starten vreten ze stroom.
Ik verwacht dat als mijn pelt setup goed werkt ik overgeclocked en op een hoger voltage stressed nog steeds rond het vriespunt ga zitten, en dat is dus prima als je geen dure Mach 2 van 800 euro kan betalen.
[
Voor 66% gewijzigd door
Verwijderd op 08-02-2004 23:58
]