Technische Peltier FAQ

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.886 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129357

Hey,

Ik ben van plan mijn systeem van een TEC te voorzien.
Ik heb het volgende,

Intel Pentium 4 550
Sapphire Radeon X850XT PE

Ik heb deze onder een waterkoeling met het volgende,

Danger Den RBX socket 775 (CPU)
Danger Den Maze 4 (X850)
Eheim 1250 1200L/U
Watercool HTF3 3 X 120mm Radiator

Nu wil ik graag een TEC op mijn videokaart.
Maar heeft hier iemand enig idee welke ik zou moeten nemen?
En of mijn waterkoeling dit allemaal nog aan zou kunnen.

Ik zat zelf aan een 226 watt TEC te denken met bijpassende Meanwell voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ik zou hier es kijken http://www.overclockers.com/topiclist/index21.asp#PELTIERS want er slingerde een artikel rondt over bevriezing aan de andere kant van je kaart ;)

Suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:27

OcGuru

Giulietta Qv

Weet iemand een shop in nederland die 172 watt peltier's verkoopt 8)7 ?

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88419

Leuk om weer eens een peltier topic te zien :)
Ik heb een aantal jaar geleden ook eens zo'n setup gemaakt met een celeron 700Mhz.

Met mijn 80 watt peltier bevroor mijn slot -> socket adapter. Vanwege condensproblemen heb ik het maar opgegeven.

Zelfs het compleet inspuiten met PUR-schuim hielp mij niet.
(blijkbaar is dat spul niet zo luchtdicht als dat ik verwacht had)

Is er eigenlijk al iets bekend over de nieuwe peltier technieken??
Ik las een lange tijd geleden wel iets over zeer platte en efficiente elementen, maar verder niets meer over gehoord. Ik hoopte dat dat snel comercieel beschikbaar zou worden zodat er niet meer een extra peltier-voeding nodig zou zijn in mijn PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86836

Sorry voor de redelijk kick in deze FAQ, maar ik heb toch nog een paar vraagjes.

Ik kan aan een 300 Watt peltier komen, die op 12v en 15 ampere werkt. Nu heb ik hier nog een gare voeding liggen, die minimaal 16A geeft op de 12v lijn, deze kan ik daar dan toch gewoon voor gebruiken ?

En ik zit nog met de coldplate, op m'n a64 cpu zit al een heatspreader ( doh ), heb ik dan nog die coldplate nodig ? Of voldoet die heatspreader zelf ook al ?

En hoe krijg ik vasaline uit m'n socket ? ( voor het geval dat het verkeerd gaat, en dat m'n cpu geen contact maakt ;) ).

En als ik nou bv m'n mobo ( om een of andere reden ) uit m'n case wil halen om iets erin te bouwen oid, moet ik dan eerst m'n case een paar uur / minuten laten staan totdat hij niet meer zo koud is ?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 86836 op 07-04-2005 22:28 . Reden: Typo'tje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

12*15=180Watt ;) aangezien peltiers enorm inefficient zijn zou een peltier met een Qmax van 300watt heel wat meer elektrisch vermogen verbruiken dan 300watt laat staan 180 watt. ;)

minimaal 16 amp geeft? dat is niet zo. stroom is het gevolg van de spanning die je op over de peltier zet en zijn ohmse weerstand. Je wandcontactdoos levert ook niet continue 16 ampere. Ik denk alleen niet dat die voeding het gaat trekken. Die waardes zijn vaak tamelijk ruim genomen en ik denk dus niet dat dit gaat werken.

heat spreader zelf is wat te dun om te dienen als een coldplate.

vaseline wordt niet zoveel meer gebruikt omdat het juist zo irritant is om te verwijderen. Meeste mensen isoleren de boel gewoon luchtdicht.

een peltier geleid warmte erg goed dus binnen een paar seconden is alles weer op temperatuur door het warme water in je koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 10:05:
12*15=180Watt ;) aangezien peltiers enorm inefficient zijn zou een peltier met een Qmax van 300watt heel wat meer elektrisch vermogen verbruiken dan 300watt laat staan 180 watt. ;)

minimaal 16 amp geeft? dat is niet zo. stroom is het gevolg van de spanning die je op over de peltier zet en zijn ohmse weerstand. Je wandcontactdoos levert ook niet continue 16 ampere. Ik denk alleen niet dat die voeding het gaat trekken. Die waardes zijn vaak tamelijk ruim genomen en ik denk dus niet dat dit gaat werken.

heat spreader zelf is wat te dun om te dienen als een coldplate.

vaseline wordt niet zoveel meer gebruikt omdat het juist zo irritant is om te verwijderen. Meeste mensen isoleren de boel gewoon luchtdicht.

een peltier geleid warmte erg goed dus binnen een paar seconden is alles weer op temperatuur door het warme water in je koelblok.
Bedankt voor je reactie, maar op die psu staat 22 amp, en dus neem ik aan dat 16 amp hij wel minimaal kan leveren ? Of zie ik dat hier verkeerd.

Btw hoe krijg je de boel luchtdicht geisoleerd ?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 86836 op 08-04-2005 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-04 16:39
Wat ik altijd begrepen heb is dat PSU's die amper het aantal amps geven zijn over het algemeen niet berekend op peltier gebruik.
Watvoor peltier is het nou precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

22amp zou moeten lukken idd. Ik raad je aan eerst even alles te testen buiten je pc.

luchtdicht krijgen is het makkelijkst met sealstring maar kan opzich ook wel met wat neopreen en vaseline (<--- blijft terug komen :D ). dus omring je socket tot aan het waterblok met neopreen en "kit" dit luchtdicht af met vaseline. meestal zit er om de socket weinig componentjes dus is het niet erg lastig om de vaseline daar af te krijgen

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 08-04-2005 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandread schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 10:32:
Wat ik altijd begrepen heb is dat PSU's die amper het aantal amps geven zijn over het algemeen niet berekend op peltier gebruik.
Watvoor peltier is het nou precies?
Hoe bedoel je wat voor peltier het is ? ( sorry kheb verdomd weinig verstand van peltiers, maar ik wil het toch eens proberen )
Anoniem: 79743 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 10:38:
22amp zou moeten lukken idd. Ik raad je aan eerst even alles te testen buiten je pc.

luchtdicht krijgen is het makkelijkst met sealstring maar kan opzich ook wel met wat neopreen en vaseline (<--- blijft terug komen :D ). dus omring je socket tot aan het waterblok met neopreen en "kit" dit luchtdicht af met vaseline. meestal zit er om de socket weinig componentjes dus is het niet erg lastig om de vaseline daar af te krijgen
Mjah idd ik zal het zeker buiten m'n pc testen, ik zou hem tijdelijk toch wel kunnen testen met een 2x 120mm radiator ? met 2 120mm fans erop ? Zodra hij in m'n pc gaat komt er namelijk nog een rad bij.

Thnx voor advies van isoleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vandread bedoelt wat ik ook al zei, je zegt een 300 watt pelt te hebben maar je volt/amp specs kloppen daarbij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 14:34:
vandread bedoelt wat ik ook al zei, je zegt een 300 watt pelt te hebben maar je volt/amp specs kloppen daarbij niet.
Hoezo weet je zo zeker dat die volt/amp specs niet kloppen ? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 10:05:

cause I'm smart >:)

nee geintje. Jij zegt dat je een 300watt peltier hebt, maar zoals ik al zei kan het met dat voltage/amperage nooit een 300watt pelt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-03 09:41
Mooie FAQ, maar had nog een klein vraagje waar je de voedingen kan kopen uit de startpost?

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 17:51:
[...]

cause I'm smart >:)

nee geintje. Jij zegt dat je een 300watt peltier hebt, maar zoals ik al zei kan het met dat voltage/amperage nooit een 300watt pelt zijn.
Ik heb bericht gehad van de persoon die de pelt verkocht, en hij heeft de pelt gedraait op 12v met 15Ampere, en dat werkte bij hem heel goed. Maar hij is eigenlijk voor 25Ampere bedoelt.

Alleen mocht ik de pelt nu eens testen met 15Ampere, kan ik hem dan ook gewoon aan die pc voeding knopen ? ( dit vraag ik weer, omdat hij dan niet officieel 15Ampere is )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Laatst online: 14-04 16:39
Gaming247 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 20:27:
Mooie FAQ, maar had nog een klein vraagje waar je de voedingen kan kopen uit de startpost?
Dit is een beetje een standaard ding ervoor
http://www.swiftnets.com/products/S320-12KIT.asp
Lijkt speciaal ervoor, is het eigenlijk niet, ding produceert ook nog es een bom warmte geloof ik :)
Zijn ook zwakkere van, moet je maar zoeken met mr google.
Ik zat eens te denken aan zo'n ding:
Voeding bij Correct
Alleen wel wat groter geloof ik ;) maar ook goedkoper.

Al met al maken dit soorten dingen een TEC systeem zo duur dat je net zo goed phch kan nemen :+

edit: Leuk he unknown_road dat ik net iets eerder was voor een andere vraag O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Vandread op 09-04-2005 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat kan.

@vandread: :(

kort berichtje :D

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 09-04-2005 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
Ik zit er aan te denken om mijn videokaart met een peltier element en waterkoeling te koelen, maar ik gebruik nu een Geforce 4 TI 4600 en ga binnenkort waarschijnlijk upgraden naar een X800 pro ViVo, nu zat ik op de Conrad site te kijken en heb ik 2 peltiers gevonden die met wel wat leken. 1 van 123Watt en 1 van 73Watt. Voor mijn huidige 4600 lijkt me de 73Watt wel voldoende, maar is dat ook voldoende voor de x800 pro?

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Laatst online: 22:57

_Ernst_

Mark It Zero!

Gaming247 schreef op zondag 10 april 2005 @ 21:40:
Ik zit er aan te denken om mijn videokaart met een peltier element en waterkoeling te koelen, maar ik gebruik nu een Geforce 4 TI 4600 en ga binnenkort waarschijnlijk upgraden naar een X800 pro ViVo, nu zat ik op de Conrad site te kijken en heb ik 2 peltiers gevonden die met wel wat leken. 1 van 123Watt en 1 van 73Watt. Voor mijn huidige 4600 lijkt me de 73Watt wel voldoende, maar is dat ook voldoende voor de x800 pro?
Nee, en die 73 watter voor je ti4600 ook niet mits je redelijke temperaturen wil halen.

Ik weet niet hoeveel watt een x800 produceert, maar een 9800xt is nog maar nauwlijks koud te krijgen met een 172 watt peltier.
Dus ik zou minstens een 172 watt peltier kiezen en als het even kan een 223 watter :) (Het peltier vermogen moet aanzienlijk hoger zijn dan het wattage van de belasting, zoals ook in de topicstart te lezen is :))

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
Opvallend is dat de X800 Pro en XT Platinum min of meer dezelfde waarden vertonen. In idle-stand zijn ze weliswaar een stuk zuiniger met dan wel 15 en 17 Watt stroomverbruik, maar in de modus waar meer gevraagd wordt van de videokaarten, liggen de waarden dicht bij hun voorgangers: namelijk 55 en bijna 66 Watt.

Dit beeld verandert gedeeltelijk bij het testen van de extreem overgeklokte X800 Pro-videokaart. In idle-stand is het verbruik nog geen vijftien Watt, maar wanneer alle registers worden opengetrokken en de core- en geheugensnelheid naar 630 en 1180MHz worden opgevoerd, zien we dat het verbruik ook flink toeneemt. Met een waarde van 78 Watt
Bron

In het artikel staat ook dat een AGP slot maximaal 41,8 Watt aan energie kan leveren (zonder molex). Dan is de 73Watt peltier voor mijn 4600 wel genoeg toch, dat zou bijna 2x zo hoog zijn al het maximale verbruik.

Maar door de upgrade naar de x800 kan ik beter een zwaarder peltier nemen, enig idee waar ik die vandaan haal? Conrad's zwaarste peltier is namelijk *maar* 123 Watt.

Edit:
@ hierboven

Welke temperaturen bedoel je ongeveer met "redelijke temperaturen" en "bijna niet koud te krijgen"?

[ Voor 6% gewijzigd door Gaming247 op 10-04-2005 22:22 ]

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickezzz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11-2022
Wat gebeurt er nou als je de warme kant van de peletier niet koeld??? Volgens tekst zou je denken, hoe warmer de warme kant des te kouder de koude kant 8)7 ! Het zou vast zo zijn dat als je warme kant niet koeld dat hij slecht werkst maar wie kan het even goed uitlegen, ben namelijk pas 16, en zit in 4 havo met natuurkunde 1,2 maar nog niet echt over dit onderwerp gehad :D

MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

mickezzz schreef op zondag 17 juli 2005 @ 23:42:
Wat gebeurt er nou als je de warme kant van de peletier niet koeld???
Die zal dan zeer snel opwarmen, en daardoor dus ook de koude kant verhitten. Binnen notime loopt de temperatuur zo hoog op dat het soldeer in de peltier smelt en hij gewoon uit elkaar valt of kortsluiting veroorzaakt. Maar tegen die tijd is je cpu of gpu al wel gefrituurt.
Niet aan te raden dus ;)

En het is nog steeds zo, hoe koeler de hete kant, des te kouder de koude kant. Verschil tussen de warme en koude kant kan maximaal zo'n 60 graden worden..

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105281

Wat gebeurt er nou als je de warme kant van de peletier niet koeld??? Volgens tekst zou je denken, hoe warmer de warme kant des te kouder de koude kant 8)7 ! Het zou vast zo zijn dat als je warme kant niet koeld dat hij slecht werkst maar wie kan het even goed uitlegen, ben namelijk pas 16, en zit in 4 havo met natuurkunde 1,2 maar nog niet echt over dit onderwerp gehad :D
Als je de peltier niet afkoeld aan de warme kant word deze gewoon te heet en gaat ie de koude kant ook op warmen (instabiliteit) en dat lijkt me niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickezzz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11-2022
_Ernst_ schreef op zondag 17 juli 2005 @ 23:46:
[...]
Verschil tussen de warme en koude kant kan maximaal zo'n 60 graden worden..
duz warme kant wordt max 30 graden? Dat is duz makelijk te koelen met gewoon waterkoel radiator uit je waterset?

MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

mickezzz schreef op zondag 17 juli 2005 @ 23:52:
[...]

duz warme kant wordt max 30 graden? Dat is duz makelijk te koelen met gewoon waterkoel radiator uit je waterset?
geeen idee waar je dat nu op basseerd, maar de warme kant kan zo heet worden als mogelijk is. Met die 60 graden word bedoelt dat als je de warme kant zo koelt dat die bijvoorbeeld 40 graden word, dat de koude kant dan zonder belasting in het beste geval -20 word: 60 graden verschil. Als jij de warme kant slecht koelt en die word 80 graden, dan word de koude kant minimaal 20 graden zonder belasting.

Of het makkelijk te koelen is hangt af van het vermogen van de pelt en de belasting die je ermee wil koelen...

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Anoniem: 86836 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 10:30:
Btw hoe krijg je de boel luchtdicht geisoleerd ?
Vaseline :Y)
Ik geloof dat er ergens wel pics zijn hier op got wat er gebeurd als je je pelt niet of slecht koelt...zijn iig wel van die dagen dat je wenst dat je een pentium had...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimotje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-12-2024
Prachtig allemaal dit apparaatje.
Met de zomer heb ik wat elementen gebouwd voor de koeling, daarbij word er echter maar 3 of 4 volt per dubbel element gezet en zou de energie efficientie moeten toenemen met een waarde van rond de COP 2 - 3.
Ik kom allemaal stukken theorie tegen over dat het minder rendement oplevert bij hogere voltages en en verschillen in temperatuur tussen beide zijdes.
ik heb 2 elementen op waterkoeling staan als cluster daar staat nogmaals een cluster naast en nog een cluster en op de derde cluster staat een cluster bovenop gestapeld. alle met in het midden een waterblokje geplaatst voor de afvoer van de warmte.
Daarnaast heb ik een soortgelijke unit gebouwd en ik heb een AEG warmtepomp koeler van circa 40M2 in een ruimte staan die wel wat groter is, dus deze heeft een klein beetje hulp nodig in de zomer om de ruimte toch een paar graden tot circa 5 graden koeler te houden.
De Peltier units zijn of waren met dit weer in de schuur gezet.
Echter het probleem is dat we normaal op gas stoken in het huis.
De AEG kan ook als warmtebron gebruikt worden en dat gaat prima, het rendement op uiteindelijke besparing is circa 180 Euro ongeveer per jaar.
Vanwege Covid moetn studenten nu thuis studeren, dat betekende dat de ruimte boven te koud is voor de hele dag studeren boven, wat ik heb gedaan is dat in de peltier unit met 4 clusters met water koeling een grote ventilator eruit is gehaald, alles zit in een pvc mandje van circa 25 bij 15 cm met aan de zijkant allemaal luichtgaatje erin.
Een kleine circa 10-12 cm ventilator is geplaatst het mande dwars met nog wat kleine ventilatoren aan beide zijde in de lengte richting, de boven kant is bij de grotere ventilator dichtgemaakt en de luchtstroom loopt nu van links van de grote ventilator naar rechts.
Bij de proefopstelling is een grotere digitale thermostaat geplaatst.
Door het omkeren van de polen kwam ik erachter dat en in deze opstelling, de elementen erg warm werden,0ondanks dat er maar circa 3 volt stroom door een element loopt, totaal 8 elementen, die schat ik circa 70-80 graden Celsius aan warmte op de koelribben produceren, de waterkoeling staat ook aan en het water word wel wat koeler maar niet heel erg koud.
Ik bemerkte dat al snle de thermostaat erg ver ging oplopen in tempereatuur circa 27,2 en meer Celsius gemeten vlak boven de elementen en werkende toestand.
Nadat ik de thermostaat verwijderd had, bemerktte ik dat de de koude onverwarmde kamer warmer was geworden van circa 18 graden naar circa 22 graden in een kort tijdsbestek (1,5 uur), gemeten circa 1 meter van de totale unit, de ruimte is circa 4 bij 2 meter en circa 2,5 meter hoog.
Ik heb gemeten dat de clusters totaal met een energiemeter ertussen en een transformater van circa maximaal 10 Ampere, deze circa 80 Watt stroom verbruiken inclusief kleine waterpompje, de ventilatoren bij aan, circa 90 Watt verbruikt.
Daarbij is de unit geplaatst in een kamer ernaast die wel wat groter is circa 4x3x2,5.
De unit is echter in staat om de ruimte op temperatuur te krijgen van 20,1 graad Celcius.
De buitentemperatuur is echter circa 12 graden, daarnaast staan in de ruimte ook wat beeldschermen en een computer aan op de dag.
Echter ik bemerk dus dat, over een gehele dag gemeten, circa 0.9 KWatt verbruikt word en dat de kamer op een stabiele temperatuur kan worden gehouden.
De COP waarde komt daarbij op mogelijk op 3,6 wat het AEG apparaat beneden ook aan rendement geeft.
De unit in de grote slaapkamer staat ook niet constant aan, maar word gestuurd met een WIFI schakelaar, maar dusdanig dat ie gelijk is ongeveer aan de opstelling beneden.
De AEG warmtepomp staat ook niet de gehele dag aan maar verwarmt een ruimte van circa 55M2, en dat gaat tot nu goed, deze werkt met dubbel systeem, a op schakelklok, b schakelklok op temperatuur en voorgeschakeld met een schakelklok waarop de energie afgelezen kan worden van meerder unit en tezamen maar voornamelijk van de AEG warmtepomp beneden.
Om de ruimte boven normaal echter bij te verwarmen is mogelijk circa 15-20 kuub gas nodig a 75 cent per maand, dat is ongeveer 12-15 euro.
Met de Peltier is dit echter ruwweg geschat 30KW/maand, dat kost circa 6,5 euro, de besparing is dan toch circa 40 procent in deze berekening.
Net als de AEG heeft het Peltier apparaat een ventilatie uitgang met warme lucht vergelijkbaar met de AEG, alleen wel een stuk kleiner, daarnaast is de trafo van de Peltier tegen de ingang van de wat groter ventilator geplaatst ,de trafo zit ook in een stalen RVS behuizing de bodemplaat is van gesloten plaats RVS, terwijl de rest luchtgaten heeft van de trafo.De trafo is omgekeerd naast het mandje met de Peltier elementen geplaatst,.
Het apparaat produceert op deze manier eenzelfde warme lucht als het warmtepompapparaat beneden, een constante stroom van warme lucht geplaatst ongeveer met 2-2,5 uur werken en dan 1, 1,5 uur pauze ertussen.
Warmteverwerking
Bekend is dat bij koelen Peltier elementen zelf goed gekoeld moeten worden aan de warmte kant en ze enorm veel warmte produceren, word deze warmte niet afgevoerd dan gaan de elementen stuk.
In mijn situatie worden de elementen die nu warmte produceren afgevoerd via koelribben, die worden matig voorzien in de opstelling van ventilatoren en een grote ventilator die langs alle koelribben, die nu eigenlijk warmteribben zijn geworden luchten naar buiten voert.
Doorbranden.
Omdat er maar circa 3 volt op de elementen staat aan stroom, worden de elementen mogelijk allemaal niet volledig verhit terwijl er toch een luchtstroom op staat die matig.
Waarom matige luchtstroom?
De luchtstroom is vergelijkbaar met de AEG warmtepomp, een mogelijke te grote luchtstroom hier maar ook voor de Peltier, zorgt mogelijk voor een te snelle afkoeling de lucht die langs warme elementen lopen moet voldoen opgewarmd worden om een hoog of hoger rendement te kunnen krijgen.
Het rendement neemt mogelijk toe doordat er bij de Peltier ook de oude zijde, deze kou min of meer door het watersyteem op alle Peltier element word afgevoerd.
Het is bekend bij de AEG warmtepomp dat het rendement bij koelen een COP heeft van 3, maar bij verwarmen geeft de fabrikant op 3,6.
Dat is mogelijk ook het geval bij de Peltier elementen mits een juiste opstelling word gecreeerd met een laag voltage vermogen
Pagina: 1 2 Laatste