[alg/request] plugin voor mozilla

Pagina: 1
Acties:

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik hou me bezig met het maken van webapplicaties en loop daarbij al heel lang tegen het feit aan dat mozilla geen alternatief heeft voor het onbeforeunload event, wat IE wél heeft. Dit stelt je namelijk in staat het sluiten van je browser te kunnen cancellen. (uiteraard moet je dat dan in combinatie gebruiken met nog wat ander javascriptwerk - zie bijvoorbeeld dit topic van mij, waarin ik er mee kennis maakte :)). Voor een webapplicatie is dat cruciaal omdat je soms met grote formulieren werkt en je wel eens op een verkeerd knopje wil drukken. Dan kan het dus zomaar gebeuren dat je 20 minuten invoerwerk kwijt bent.

Het is heel jammer dat Mozilla daar geen alternatief voor heeft, want naast het feit dat ik / we dus genoodzaakt zijn om IE te gebruiken voor de applicaties zit je dus ook gelijk aan windows vast. Mozilla is nou juist zo leuk dat het ook goed op macs en linux comps draait. Maar goed, da's bijzaak.

Ik heb al een aantal keren hier op het forum geprobeerd een alternatief te vinden, getuige dit draadje en toen heb ik het later stiekum nog eens geprobeerd in deze. Daar is alleen helaas niets uitgekomen waar ik wat mee kan.
Op de website van mozilla lopen ook 2 draadjes over dit onderwerp
bug 48333 - Ask for confirmation of window close if form has been edited
en specifiek over de onbeforeunload functionaliteit:
bug 68215 - onbeforeunload event
In beide heb ik ook gepost en die discussie loopt nu al zo'n 3 jaar, maar er is dus niemand die er iets mee doet.

Het mooie van Mozilla is dat het open source is en iedereen dus dingen kan aanpassen als ie dat wilt. Helaas kan ik zelf alleen niet in C/C++ proggen :'( En het gaat me net iets te ver om dat alleen daarvoor te gaan leren. (C lijkt me een mooie taal, daar niet van, maar heb daar simpelweg geen tijd voor)

Ik weet dat script-requests niet zijn toegestaan en ik heb daarom ook eerst een mod geraadpleegd over dit topic. Dat is toen in het devcrew forum ter sprake gesteld, maar is weinig reactie op geweest dus ik mocht het proberen. Op hoop van zege....
Ik hoop dat ik in iedergeval heb laten zien dat dit niet zomaar een impuls is en dat ik er dus al vrij lang mee bezig ben. Ook ben ik uiteraard bereid hier zelf moeite in te steken. in bug 68215 biedt iemand bijna helemaal onderaan een krat bier aan voor degene die het maakt, die kun je dus zowiezo al verdienen en ik wil daar dus best een krat bier bij doen. Maar ik zat zelf ook al te denken om er bijvoorbeeld een vergelijkbaar (qua moeite) php-script tegenover te stellen. (daar kan ik nameljk wel in programmeren [netjes met error-reporting op E_ALL, superglobals, etc. dus je krijgt echt een piekfijn script :)]).

Mijn vraag dus: vindt iemand het een leuke uitdaging om hier een hack/plugin voor te schrijven? Je maakt je ten eerste onstervelijk bij alle webapplication developpers (en gebruikers) en ten tweede wil ik er ook best iets leuks/vergelijkbaars tegenover zetten.

Ik zeg hack/plugin omdat het op twee manieren kan. De sourcecode van mozilla aanpassen zodat het er standaard in zit; maar mozilla kent ook een 'plugin-systeem'. Je kunt op de websites een heel scala aan plugins downloaden die je kunt installeren en die vervolgens extra functionaliteit geven aan de browser. Dat lijkt mij eigenlijk nog de mooiste optie - dat het in de vorm van zo'n plugin gebeurt.
Meer informatie over plugins kan hier gevonden worden.
Als er verder nog dingen zijn die ik uit moet zoeken: laat het me weten. Ik stop er graag moeite in, voor zover ik dat kan.

p.s. mensen die graag in discussie willen gaan over het nut en eventuele bezwaren verzoek ik eerst die draadjes op mozilla even door te lezen, want je argumenten zijn hoogstwaarschijnlijk daar al aan bod gekomen.
Dat geldt ook over alternatieven die ik misschien zou kunnen gebruiken: kijk eerst even bij de topics waar ik hierboven naar verwezen heb die daar over gaan en meldt dat dan eventueel in dat topic